PDA

View Full Version : probleem zelfbouw pedaal



Hallie
15 januari 2008, 16:32
ik weet niet waar ik het moet posten.. maar werkbank leekt mij logish.

ik heb van newtone een muff fuzz pedaal gekocht en in elkaar gezet.
nou ging ik het testen.. dus batterij eraan en jack's erin.

toen hoorde ik eerst alleen een brom/ruis.. drukte ik de schakelaar in.. ging ie naar clean..die deed het pas toen ik was aan de stompswitch zat. het ledje brand ook niet..

en als ik van clean naar fuzz wil dan hoor ik weer een brom/ruis.

iemand een idee?
alvast bedankt.

B_2_the_a
15 januari 2008, 16:37
batterij wel vol?
test alle draadjes, soldeerpunten

9 van de 10x is het een domme fout

ponq
15 januari 2008, 17:13
Op t newtone-forum zijn ook al wat antwoorden op je thread gekomen.

Hallie
15 januari 2008, 18:07
thanx:).

nou wordt er daar iets gezegd over ge-aard.

nu heb ik bij de output een gaatje over?.

hoe "aard" ik zo'n pedaal?.. want in de beschrijving stond er niets over.

ponq
15 januari 2008, 18:11
Bij newtone is dat beschreven op de website:
http://www.newtone-online.nl/?Technische_vragen:Off_board_aansluitingen

Als t kan, ff foto's maken van je project. Dan zien we makkelijker wat er aan schort.

Hallie
15 januari 2008, 18:46
de bestanden zijn te groot :mad:

als ik aan de stompswitch..een beetje rommel.. kraakt er wat.
dus het zal een slecht contact zijn?

maar het ledje brand niet... en ik weet niet waar ik moet beginnen met zoeken.

ik dacht net.. "oh.. aarde.. even fixen en ik kan spelen""
maarja:( valt tegen.

Hallie
15 januari 2008, 21:43
Vooruitgang...

ik heb nu alleen clean geluid.. druk ik de knop in.. krijg ik niets ... en ruis.. en het ledje brand niet

iemand een idee.

ik heb iig clean geluid zonder storingen

Hallie
15 januari 2008, 23:17
Vreemd heeel vreemd

ik heb wat gekloot
en als ik de inpout en output omdraai..dan hou ik clean geluid.. en doet de potmeter het wel.. draai je hem dicht.. is het ruis over.

welke is nou de in en welke de out?

is de in.. met de tip en ring? of is dat de out?

en als ik de batterij om draai..en tegen dat dingetje aandruk.. doet het Ledje het wel.? :???: :???: :???:

Valoosj
15 januari 2008, 23:26
Kijk goed na of alles in de juiste richting gesoldeerd is. Post eventueel een foto en het schema, dan kunnen we mss verder

Hallie
15 januari 2008, 23:29
ik ben een echte noob in schema's lezen.. ook in solderen btw.
maargoed.. het is echt raar.. ik krijg in beide gevallen clean. dus het betekent dat er signaal doorheen gaat.

volgens het schema zit het rode draadje waar de batterij aan zit.. verkeerd om.?

ik zal morgen foto's posten.

het is vreemd.. ik heb het hele schema gevolgt.. dat moet goed zitten

Valoosj
15 januari 2008, 23:31
Het kan altijd dat je wat over het hoofd ziet. Dat gebeurt bij iedereen, daarom is er ook 9/10 een moment van het debuggen voor je pedaal werkt. Ik kijk al uit naar dat moment bij mijn pedalenbord... meer dan 5 pedalen om te debuggen :D

Harry
16 januari 2008, 10:45
ik ken het probleem, heb nog ergens een zelfbouwkitje voor een booster liggen, maar ik kreeg het niet voor elkaar. En ik dacht nog wel dat mijn solderingen best netjes waren voor een beginner..... Misschien ga ik er mee verder als ik ooit werkloos word.

Hallie
18 januari 2008, 12:08
Hoe groot is de kans dat mijn transistorretjes naar de kloten zijn?

als ik daar aan zit.. kraakt het allemachtig hard.

ik was ook 1 stukje vergeten te solderen.. maar het effect verandert niet. nog steeds clean.. en ingeschakeld effect is ruis ruis brom..enge geluiden. :mad: :dontgeti: :( :nervous:

ponq
18 januari 2008, 12:34
Dat het kraakt lijkt mij een goed teken :P Er wordt dan iig een signaal versterkt. En daar zijn die transistoren voor.

Ik denk niet dat je transistoren stuk zijn. Die kans is aanwezig, maar ze kunnen wel wat hebben.

Zonder foto's wordt t lastig. Post eens wat foto's van de voor- en achterkant.

Squier4ever
18 januari 2008, 13:22
ik ben een echte noob in schema's lezen.. ook in solderen btw.
maargoed.. het is echt raar.. ik krijg in beide gevallen clean. dus het betekent dat er signaal doorheen gaat.

volgens het schema zit het rode draadje waar de batterij aan zit.. verkeerd om.?

ik zal morgen foto's posten.

het is vreemd.. ik heb het hele schema gevolgt.. dat moet goed zitten

mag ik vragen waarom je hier uberhaupt aan begonnen bent? als je geen reet weet van schema's/componenten en niet kunt solderen is het niet echt slim om meteen een fuzz te maken.

ponq
18 januari 2008, 13:25
Nou, veel simpeler dan een fuzz krijg je t niet. En los daaravn, je moet toch ergens beginnen?

Maar goed, dat is mijn mening.

Squier4ever
18 januari 2008, 13:34
Nou, veel simpeler dan een fuzz krijg je t niet. En los daaravn, je moet toch ergens beginnen?

Maar goed, dat is mijn mening.

je moet ergens beginnen, maar volgens mij kun je beter eerst wat meer leren over componentjes, maakt het makkelijker.

Hallie
18 januari 2008, 13:34
Nou, veel simpeler dan een fuzz krijg je t niet. En los daaravn, je moet toch ergens beginnen?

Maar goed, dat is mijn mening.

met deze instelling begon ik ook.

ik bedoel deze heeft vergeleken met andere pedalen echt heel weinig weerstandjes en die hele mikmak.

en ik kan wel schema's lezen maar niet zo als jullie. bovendien is de beschrijving heel duidelijk. en naar mijn idee zit alles op de goede plek. en het solderen ging me ook nog is redelijk af (voor een beginner).

ik had er geen verwachting van.. of ie het zou doen of niet. maar ik wil wel graag dat ie het doet.

het cleane signaal gaat er doorheen. en de potmeter reageert. en het kraak thier en daar. dus er zit maar een piepklein foutje.. Denk ik!.
met mijn verstand is het niet echt op te lossen, maar mischien wel met dat van jullie.
ik zal proberen foto's te posten.

Gertjan

Valoosj
18 januari 2008, 13:38
Laat je niet doen. Een jaar geleden kreeg ik ook bakken kritiek, nu nog steeds soms. Gewoon blijven proberen en dingen bijleren.

Squier4ever
18 januari 2008, 14:27
met deze instelling begon ik ook.

ik bedoel deze heeft vergeleken met andere pedalen echt heel weinig weerstandjes en die hele mikmak.

en ik kan wel schema's lezen maar niet zo als jullie. bovendien is de beschrijving heel duidelijk. en naar mijn idee zit alles op de goede plek. en het solderen ging me ook nog is redelijk af (voor een beginner).

ik had er geen verwachting van.. of ie het zou doen of niet. maar ik wil wel graag dat ie het doet.

het cleane signaal gaat er doorheen. en de potmeter reageert. en het kraak thier en daar. dus er zit maar een piepklein foutje.. Denk ik!.
met mijn verstand is het niet echt op te lossen, maar mischien wel met dat van jullie.
ik zal proberen foto's te posten.

Gertjan

heb je je switch goed bedraad, dat zou kunnen verklaren waarom de led niet werkt.

Hallie
18 januari 2008, 14:34
groots Nieuws.

ik plugde 'm weer in.. rammelde wat met de trasistoren... en toen DEED IE HET... maar heel even :satisfie: maar die soldeer ik even opnieuw.. er zal wel een slecht contactje zien.. but still.. het ledje werkt niet.
hij kan niet kapot zijn.. want met de batterij andersom doet het ledje het wel.
wat raar...

ponq
18 januari 2008, 14:37
Mooi! Je bent op de goede weg.

En LED werkt alleen als de + en de - van de LED (om t zomaar ff te noemen) goed zitten. Heb je al eens geprobeerd de LED om te draaien? Mss heb je m verkeerd om gesoldeerd.

Hallie
18 januari 2008, 14:41
hmm daar kan mischien het probleem zitten.. alleen.. aan de led zelf kan je niet zien wat "- of + " is toch?
of is dat eigenlijk op goed geluk?.
ik ga het in iedergeval proberen.
maar er kwam geluid uit dus er is hoop. en niets is kapot:).

way to go!.

iig bedankt allemaal.

ponq
18 januari 2008, 14:52
De + is het lange pootje van de led:

http://www.newtone-online.nl/catalog/images/dile5ro.jpg

Als je de pootjes al hebt afgeknipt, kijk dan naar binnen bij het plastic omhulsel. Het 'grote vlak' zit aan de min-kant vast.

aad
18 januari 2008, 18:14
De + is het lange pootje van de led:

Als je de pootjes al hebt afgeknipt, kijk dan naar binnen bij het plastic omhulsel. Het 'grote vlak' zit aan de min-kant vast.

en daar zit ook een plat vlakje aan het dikkere randje.

http://img201.imagevenue.com/loc20/th_76099_dile5ro_top_122_20lo.jpg (http://img201.imagevenue.com/img.php?image=76099_dile5ro_top_122_20lo.jpg)

Hallie
19 januari 2008, 14:02
dan moet daar haast de fout zitten!.
bedankt:).

ik was natuurlijk weer veel te snel.. ik ga gelijk solderen.
zodra ze af is.. post ik het.! :soul: