PDA

View Full Version : ander ohmage bij 1 kapotte speaker



diengeman
15 januari 2008, 15:34
Heee

Als je een 2 keer 12 speakerkast hebt, met 2 G12M25 greenback speakers van beiden 16 ohm en deze pararel aansluit in een speakerkast, dan moet je de versterker op 8 ohm zetten.
Maar als 1 van deze speakers kappot is en er dus geen geluid uit deze kappotte speaker komt, moet je je versterker dan wel op 8 ohm zetten? Of heb je kans dat er geen signaal door die kapotte speaker gaat en dat de totale impedantie nu dus 16 ohm is?

Uit de kapotte speaker komt helemaal geen geluid. Als ik er hard met m'n hand tegenaanduw, hoor je heel zachtjes een hele lichte bas die uit deze speaker komt en een hele lichte rinkel. Allemaal ontzettend zachtjes dus.

Als ik m'n impedantie van m'n versterker op 8 ohm laat staan, heb ik dan kans dat m'n versterker kappot gaat, omdat de impedantie nu dus misschien 16 ohm is door die niet werkende speaker?
Het is trouwens een Marshall JMP 2203. Maar dat zal niet veel uitmaken.

De Beer
15 januari 2008, 15:43
Kapotte speaker los halen en op 16 Ohm aansluiten.

Wat de weerstand van de defecte speaker is hang af van hoe kapot hij is. Kan gewoon 16 zijn of 0.

bass blom
15 januari 2008, 15:46
als je nog iets hoort zal het waarschijnlijk nog wel nog 16 ohm zijn.
anders wordt het inderdaad 8 en moet je oppassen dat je niet meer dan 25 watt in die ene jaagt anders gaat die ook.

De Beer
15 januari 2008, 15:48
als je nog iets hoort zal het waarschijnlijk nog wel nog 16 ohm zijn.
anders wordt het inderdaad 8 en moet je oppassen dat je niet meer dan 25 watt in die ene jaagt anders gaat die ook.Ehmm volgensmij draai je nu de ohmages om?? Als je tenminste de speakers kast in z'n geheel(2 speakers parralel) bedoeld?

bass blom
15 januari 2008, 16:40
ja inderdaad :D :chicken: