PDA

View Full Version : Verschil tussen hotrail en humbucker



Crash
15 januari 2008, 12:01
Hey,

Kan iemand mij uitleggen wat nu precies het verschil tussen een hotrail element en een humbucker element is? Behalve het verschil in grootte.

En wat zijn de voordelen naar en nadelen van de elementen?
Heeft de hotrail minder output dan de humbucker o.i.d.?

Ik zou er graag wat meer van willen weten.

Met vriendelijke groet,
- Crash

Tho
15 januari 2008, 12:04
Enkel de grootte volgens mij. Heel handig als je bijvoorbeeld een stratocaster hebt, maar je wilt tóch liever een humbucker in de neck. Dan hoef je niet te frasen

paulusdeBKB
15 januari 2008, 12:06
frasen = frezen

Tho
15 januari 2008, 12:08
frasen = frezen

dat zal ik nóóit meer vergeten :eek:

niekb
15 januari 2008, 12:10
Een rail is niet hetzelfde als een humbucker. De spoelen zitten boven elkaar ipv naast elkaar. Qua klank is ie anders dan een humbucker. Ik vind ze wat ieler klinken dan een hummie. De rails zitten dichter bij elkaar dan de polen van een humbucker dus die laatste pakt een breder gebied. Ik had een rail in de brugpositie van mn mustang maar ik heb er nu een humbucker in en dat bevalt toch beter.

Kim Wilson
15 januari 2008, 12:15
En de Lil '59? Die zitten volgens mij wel naast elkaar. Maar die beslaan idd ook niet zo'n breed gebied als een fullsize HB...

Vonk
15 januari 2008, 12:19
Heeft de hotrail minder output dan de humbucker o.i.d.?


Dat kun je ook niet zo zeggen, humbuckers bestaan in enorm veel verschillende outputs. Een hotrail probeert wel vaak een krachtige humbucker te benaderen, er zijn volgens mij niet veel slappe hotrails.

Een voordeel van humbuckers is dat je ze kan splitten en nog meer geintjes mee kan uithalen.

niekb
15 januari 2008, 12:23
Ik heb geen ervaring met die lil. Maar imo gaat er niets boven fullsize humbuckers. Het is maar net wat je zoekt he.

Die rails hebben trouwens wel een hoge output. Deze zijn ook te splitten.

Squier4ever
15 januari 2008, 12:23
Een rail is niet hetzelfde als een humbucker. De spoelen zitten boven elkaar ipv naast elkaar. Qua klank is ie anders dan een humbucker. Ik vind ze wat ieler klinken dan een hummie. De rails zitten dichter bij elkaar dan de polen van een humbucker dus die laatste pakt een breder gebied. Ik had een rail in de brugpositie van mn mustang maar ik heb er nu een humbucker in en dat bevalt toch beter.

is niet helemaal waar, er zijn ook hotrails met de spoelen langs elkaar.

Kim Wilson
15 januari 2008, 12:24
Ik heb geen ervaring met die lil. Maar imo gaat er niets boven fullsize humbuckers. Het is maar net wat je zoekt he.

Die rails hebben trouwens wel een hoge output.
Behalve dan dat ze de looks van je Strat behoorlijk verstoren, en een Lil of Hotrails niet (of iig minder). Alhoewel dit iets volstrekt persoonlijks is. :satisfie:

niekb
15 januari 2008, 12:26
Behalve dan dat ze de looks van je Strat behoorlijk verstoren, en een Lil of Hotrails niet (of iig minder). Alhoewel dit iets volstrekt persoonlijks is. :satisfie:

Tja t blijft een strat eh ghehe

rocker_71
15 januari 2008, 12:52
Ik heb een hotrail in mijn strat. Zit niet echt een blues tone in (duh), maar scheuren kan als de beste!
Check anders even de Seymour Duncan website voor info en geluid.

Crash
15 januari 2008, 14:47
Oke bedankt voor jullie reacties.
Ik zelf ben full size humbuckers gewend.

Ik heb zelf een Dimarzio SD ( in de brug) in mn strat.

Ik dacht echt dat er een ander geluid o.i.d. uitkwam.
Ik denk dat ik gewoon bij full size humbuckers blijf.

dml
15 januari 2008, 15:34
Dat kun je ook niet zo zeggen, humbuckers bestaan in enorm veel verschillende outputs. Een hotrail probeert wel vaak een krachtige humbucker te benaderen, er zijn volgens mij niet veel slappe hotrails.


SD Cool Rails en Vintage Rails, DM Fast Track I, om maar een paar voorbeelden te noemen. En de Lil' Killers van GFS hebben ook niet een enorme output.

Fuhgawz
15 januari 2008, 16:18
Hot Rails (en overige single coil sized humbuckers) klinken wat dunner dan een echte humbucker, maar dikker dan een single coil. Je hebt ze idd in verschillende maten van output en ze zijn idd ook splitsbaar en ze zijn uitermate geschikt om een single coil gitaar wat meer power te geven. Het is wel een aparte sound op zich.

Dude
15 januari 2008, 19:05
rekening houden met de looks van je gitaar tov de bruikbaarheid is slechts besteed aan jaren 80 glamrock nichten, normale nichten, en een gereformeerde blues gitarist uit drenthe.....

Anti
15 januari 2008, 19:05
Ik heb een SD hotrail op brugpositie in mijn strat en dat ding moet zeker niet onderdoen voor de gemiddelde humbucker...

Crash
15 januari 2008, 23:48
rekening houden met de looks van je gitaar tov de bruikbaarheid is slechts besteed aan jaren 80 glamrock nichten, normale nichten, en een gereformeerde blues gitarist uit drenthe.....

haha!
goed punt.

Kim Wilson
16 januari 2008, 07:37
rekening houden met de looks van je gitaar tov de bruikbaarheid is slechts besteed aan jaren 80 glamrock nichten, normale nichten, en een gereformeerde blues gitarist uit drenthe.....
Hihi.... :D

drap
16 januari 2008, 09:20
rekening houden met de looks van je gitaar tov de bruikbaarheid is slechts besteed aan jaren 80 glamrock nichten, normale nichten, en een gereformeerde blues gitarist uit drenthe.....

Zo en jij mag wel weer naar school, Brabander.