PDA

View Full Version : Brom



LaurentB
14 januari 2008, 21:32
Hallo,

De gitaar van een leerling van me heeft een brom die blijkbaar veroorzaakt wordt door een slechte aardeverbinding. Als je de plug vastpakt gaat het nl. weg.
Een geaard stopcontact gebruiken helpt niet.

Ik heb hem eens opengemaakt, en alle aardverbindingen die er moeten zijn, zijn er ook.
Hij bromt niet zo hard als met een defecte kabel, maar wel hinderlijk hard.

Het is een Stratocasterachtig model van Fernandes, voor de rest een prima gitaar.

Heeft iemand een idee waar ik deze storing moet zoeken? Is het bv mogelijk dat een versleten of defect onderdeel dit veroorzaakt?

VanBiLL.com
14 januari 2008, 21:39
Kan, soms kan een versleten potmeter wat "lekken" en kan je een brom krijgen (idem voor switch). Wat soms ook wel eens kan helpen (een strat - dus single coils??) is alle holtes incl de pickguard te bekleden met alu-folie of koper-folie. Soms helpt een extra aarding tussen de potmeters wel eens. Het kan zijn dat de brug toch slecht geaard is, maar dan moet je waarschijnlijk de brug even loshalen en zorgen dat de aarding goed contact maakt.

Als ik thuis speel ben ik omcircelt door mijn amp, PC, HiFi stereo én TV en als die aanstaan gaat dat ook wel wat brom geven (op mijn Tele, m'n Les Paul heeft vrijwel geen last). Mogelijk dat wat andere apparatuur heel dicht bij staat?

LaurentB
14 januari 2008, 22:36
Nou, natuurlijk bromt de monitor erop, maar dat is het niet. Hij bromt aanzienlijk harder dan mijn Fender Stratocaster. Ook als de computermonitor uitstaat.

VanBiLL.com
14 januari 2008, 22:40
Nha, misschien is het dan een van die andere dingen die ik op noem, 'k denk maar even mee hé...

LaurentB
14 januari 2008, 22:41
Zeker, ik waardeer je suggesties!

jerome
15 januari 2008, 18:17
Is de brug/tremelo zelf wel geaard?
Voor de grap gewoon eens met een multimeter de weerstand meten tussen de brug en het metalen huis van de input. Dat zou (bijna) 0 Ohm moeten zijn

LaurentB
15 januari 2008, 18:20
Dat heb ik inderdaad gemeten, en dat kwam op rond de 10 Ohm uit, maar daarna merkte ik dat ook als ik de twee meetpunten op de brug hield er ongeveer 10 Ohm uitkwam (blijkbaar is het contact tussen de electrode en de brug 10 Ohm).

toneblo
15 januari 2008, 18:23
Ik denk dat je een nieuwe potmeter nodig hebt, er lekt er 1 10 ohm...