PDA

View Full Version : Weirdo effect haaksma



Rick trodat
14 januari 2008, 21:21
In het volgende filmpje zie je haaksma op een gegeven moment een heel raar geluid maken. Welk effect is dit??? Het is wel helemaal op het einde van het filmpje dus even geduld, sorry.

blowbeat (http://youtube.com/watch?v=XZfAU6Joy_I)

Rick trodat
14 januari 2008, 21:50
aan het einde van het nummer do the lip hoor je het ook, alleen dacht ik dat dit niet op een effectpedaal kon. Dus gemixt in de studio. Nu ik dit zag zie ik dat het dus wel kan. Alleen om welk pedaal gaat het.

Hier het filmpje van Dot the lip. Op het einde (helemaal op het einde) hoor je het.
http://youtube.com/watch?v=xA8U_7UYuxw

the sure thing
14 januari 2008, 22:14
Misschien heeft ie dit geluidsfragmentje wel opgenomen en met een pedaaltje afgespeeld....

VanBiLL.com
14 januari 2008, 22:15
Ik heb de indruk dat hij een Ring-mod gebruikt (misschien in combi met een phaser). Mike Einzinger van Incubus heeft zoiets ook in een nummer "Glass" en dat is zeker weten een ring-mod + distortion +phaser +veel delay/reverb.

Anyhow, mogelijk hoor je dus een DOD FX13 Gonkulator Modulator en die worden niet meer gemaakt en beginnen langzamerhand zeldzaam te worden. Moog en anderen maken ze nog wel. In mijn POD zit ook een ring-mod maar niet zo bijzonder als de FX-13.

Is wel een effect waar je bijna niets mee kan...

Tristan
14 januari 2008, 22:21
Volgens mij is het gewoon zo'n moderne Fuzz als de Fuzz Factory of iets dergelijks hoor, hij gebruikt ook vaak een Fulltone Octafuzz, ook zo'n raar geluidje, maar dit is een Fuzz die zelf aan het oscilleren is (dus zelf tonen produceert), in ieder geval dat ding bij Do The Lip, dat andere filmpje lijkt me meer een soort vibrato te zijn of iets dergelijks...

Mitch
14 januari 2008, 22:33
Ja hoor, daar hoeven we niet moeilijk over te doen met ring mods en phasers en gonkulators. In het eerste filmpje zie je 'm duidelijk de toonhoogte veranderen door aan zijn volumepot te draaien: fuzz factory of een verwante. Iets met een feedback loop, zoals de Red Witch Fuzzgod of de Catalinbread Teaser Stallion kunnen allemaal dat truukje.
Je slaat een noot aan, er ontstaat een feedback en de toonhoogte daarvan kan worden geregeld met je volume -of toonpot. Tijdje geleden nog eens mee gespeeld met een Fuzzfactory in de studio bij Frits van M. Het is even wat instelwerk maar dan kun je er ook echt iets bijzonders mee.

In het eerste filmpje zet -ie er alleen ook zijn wah voor aan, maar dat was het wel. Hij doet 't overigens wel meesterlijk, ontzettend beheerst :rockon:

Nielsje
14 januari 2008, 22:43
Iets met een feedback loop
Je slaat een noot aan, er ontstaat een feedback en de toonhoogte daarvan kan worden geregeld met je volume -of toonpot.

Zou je zulke dingen ook kunnen doen door bijvoorbeeld je favo drive pedaaltje in een feedbacklooper te zetten?

Mitch
14 januari 2008, 22:49
Ja, dat is wat de Teaser Stallion doet. Het is wel lastig hoor, om het gecontroleerd te houden. Ik heb de nieuwe versie niet geprobeerd, die schijnt beter te zijn. De eerste versie was instant feedback die te hard was qua volume plus de toon reageerde heel lelijk op je volumeveranderingen.

Ik heb wel eens een feedbackloop gehad en het zelf geprobeerd met een drive pedaal erin, werkte wel aardig maar niet zo mooi als je op de clip hoort. Het vervelende van een feedback loop is dat -ie eigenlijk vrij hard moet als je er leuke effecten uit wil krijgen van je modulatie effecten, maar dat -ie weer relatief zacht moet voor je drive of fuzz pedalen.
Wat vijf jaar forummen niet met je doet hè, gearwise...

Rick trodat
14 januari 2008, 22:51
Bedankt heren, een octa achtige fuzz komt inderdaad heel dicht bij het geluid

Nielsje
14 januari 2008, 22:53
Hehehe,

ik dacht in eerste instantie alleen aan een drive/fuzz in de loop, modulatie nog niet eens aan gedacht. Wat had je er allemaal in?
Ik zal eens zoeken naar wat schema's, volgens mij waren ze relatief eenvoudig zelf te maken, als dat zo is, wellicht knutsel ik er wel een voor drive en een voor modulatie..

Moet toch wat doen hebben na m'n tentamens..

Mitch
14 januari 2008, 22:58
Bedankt heren, een octa achtige fuzz komt inderdaad heel dicht bij het geluid
Ja, maar voor de duidelijkheid: dat is dus niet wat je hoort, zeker niet in het tweede filmpje. Da's gewoon een (bijna) oscillerende fuzz met slim gebruik van de volumepot op de gitaar. Een octave fuzz is echt iets anders.

@Nielsje: ik heb er van alles in gehad, maar vond het uiteindelijk niet zo bruikbaar als ik had gehoopt. Ik heb 'm daarna alleen maar gebruikt als TB loop. Mijn tip is dan ook: bouw een looper die zowel als FB als als TB loop te gebruiken is ;)

Rick trodat
15 januari 2008, 00:36
Ja dat was me duidelijk, toch bedankt. Geen effect voor mij in ieder geval. Wel bezonder gehanteerd.

Nitefly7
15 januari 2008, 10:51
..het klinkt als een Z.Vex Fuzz Factory; een Scott Henderson-filmpje op de Xotic/Pro Sound-website laat het zelfde zien/horen..

Mitch
15 januari 2008, 10:54
..het klinkt als een Z.Vex Fuzz Factory; ..
http://photos23.flickr.com/24427597_0cba60d473_o.jpg


Oftewel: bedankt voor je speurwerk maar je bent nu nummer drie die dat zegt...

Fondant
15 januari 2008, 15:12
Hey guys, Leendert gebruikt een ZVEX FUZZ PROBE.
Check het filmpje maar op de Zvex site...

grtz y'all

Fondant
15 januari 2008, 15:19
http://zvex.com/fuzzprobe.html

filmpje bovenaan te vinden. Leendert gebruikt dit effect op meerder songs van het laatste Blowbeat album "Songs from the Crazy Planet".

Indien je kunt, moet je zeker eens het nummer "Holiday" checken, daar komt deze ook in voor.

http://64.233.183.104/search?q=cache:Cl_a05fd5nMJ:www.myspace.com/blowbeat+blowbeat+songs+from+the+crazy+planet&hl=nl&ct=clnk&cd=5&gl=be&client=firefox-a

Nielsje
15 januari 2008, 16:58
Volgens mij gebruikt hij een Zvezz fuzz!!

Mitch
15 januari 2008, 17:28
Volgens mij gebruikt hij een Zvezz fuzz!!
Nou, ik denk eerder dat het een Zvexz fuzz is. Maar het kan ook een ZVex zijn. Of een ZVex. Maar pin me er niet op vast !

Michael AE
15 januari 2008, 18:02
Ik dacht een ZFuzz Vex, of een ZVezz Fux.

sjoerd5
15 januari 2008, 18:27
nee nee, het is een Zux Fezz.

elkay
17 januari 2008, 10:30
http://zvex.com/fuzzprobe.html

filmpje bovenaan te vinden. Leendert gebruikt dit effect op meerder songs van het laatste Blowbeat album "Songs from the Crazy Planet".

Indien je kunt, moet je zeker eens het nummer "Holiday" checken, daar komt deze ook in voor.


Klopt inderdaad, heb diverse optredens gezien en het is dit pedaal.
Leendert gaat bij Blowbeat helemaal los met dit pedaal.

Hoewel je het niet kan zien is "Do the Lip" wel het nummer waar je het het best kan horen. Al op 0:27 hoor je het en het gaat het hele nummer door. Ik heb van Ton Engels begrepen dat hij dit nummer voor Leendert geschreven heeft omdat hij dit effect nergens anders mocht gebruiken (past niet in het format...)

Ik zal binnenkort wel eens foto's maken van zijn set.

Nielsje
17 januari 2008, 11:56
Serieus?? Dat zou te suf voor woorden zijn.. een nummer schrijven om een effect te kunnen gebruiken.

Koop het dan niet.. Alhoewel het nummer wel aangenaan is om aan te horen :)

Dirk_Hendrik
17 januari 2008, 12:30
Is het niet een 1 of andere freaky afgesteldefuzz ofzo? Iets van een Fuzz probe??
















:cooler:

Nielsje
17 januari 2008, 13:05
Misschien is het wel een Digitech Fuzz!!!


(toe maar Mitch, haal hem maar weg.. toe dan.. ;))

armageddon
17 januari 2008, 16:40
Ik kan het geluid 100% zeker nadoen met de FuzzFactory, maar denk dat de Fuzzprobe ook goed is.
Nadeel van de Fuzzfactory is is dat het geluid afhankelijk is van je gitaar, volume-instelling, aanslag, instelling op pedaal, instelling op amp :D Er zit zo'n radikaal verschil in geluid als je 1 van die verandert.

future2future
17 januari 2008, 18:44
Z.vex misschien of een fuzz face? :)

Fondant
17 januari 2008, 19:20
Euh, guys, het antwoord is al lang gegeven hoor, waarom blijft hier iedereen raden en gissen naar wat het wel zou kunnen zijn?

Bij deze dus nogmaals (en vooral voor de twijfelaars en quizzfans onder ons):



HET IS EEN ZVEX FUZZ PROBE. :sssh:



...voor diegenen die het goed geraden hadden, u gaat door naar de volgende ronde, voor diegene die er naast zat, probeer nog eens een oh zo leuke combinatie met "zvex" en "fuzz" te maken. Zie vooral naar de trendsetters op pagina 2 van dit topic (opgelet, zorg dat u niet van uw stoel valt van het lachen, u bent gewaarschuwd!!!!!) :satisfie:


En ja je kunt dat geluid nabootsen met een Fuzzfactory, want een fuzzprobe IS een fuzzfactory met een koperen plaat aan...

en nu allemaal kopen dat album!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!
:)
Blowbeat: "Songs from the Crazy Planet"

elkay
17 januari 2008, 21:34
en nu allemaal kopen dat album!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!
:)
Blowbeat: "Songs from the Crazy Planet"

....en om de daad bij het woord te voegen
http://vulcano-music.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_new&product_id=14&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=28

Arthur Lijten - drums, percussie, vocal
Eric Coenen - bass, vocal
Leendert Haaksma - guitar :soul:
Ton Engels - vocal, guitar
lyrics by Ton Engels

recorded 2005 at The Vulcano
engineer Tom Lucker.
mixed by Tom Lucker between Februari and June 2006
mastered by Micheal Vanski at ..... (beter bekend als Michel van Schie)
photographs by Peter Stevens
artwork and cover layout by Ruud Lucker
produced by Ton Engels for Vulcano Records

Nielsje
17 januari 2008, 22:33
Nee, ik denk toch dat het een behringer fux is!
Ik weet het bijna wel zeker! Ik zag er laatst ook eentje met precies zo'n dezelfde geluidsuitkomst!

Rick trodat
18 januari 2008, 13:58
Klopt inderdaad, heb diverse optredens gezien en het is dit pedaal.
Leendert gaat bij Blowbeat helemaal los met dit pedaal.

Hoewel je het niet kan zien is "Do the Lip" wel het nummer waar je het het best kan horen. Al op 0:27 hoor je het en het gaat het hele nummer door. Ik heb van Ton Engels begrepen dat hij dit nummer voor Leendert geschreven heeft omdat hij dit effect nergens anders mocht gebruiken (past niet in het format...)

Ik zal binnenkort wel eens foto's maken van zijn set.

Niet helemaal. Toen hij dit effect gebruikte op dit nummer is hij een aantal keer weggestuurd. De melodielijn heeft haaksma zelf bedacht. Tekst gewoon Ton engels.