PDA

View Full Version : mono delay vóór pre/stereo delay in loop



catalyst
14 januari 2008, 19:57
Ik gebruik altijd een simpel boss rackje voor delay- in de loop van mijn stereo-amp. Nu heb ik echter ook een Ibanez AD9 pedaaltje bekomen en die sluit ik aan tussen gitaar en amp. Het valt me op dat het delayeffect bij een solo/scheur geluid sterker/duidelijker is dan als ik clean speel.
En dan vergelijk ik dat met het rack effect in de loop dat quasi stereo is aangesloten{preamp out>>effect in>signal splitst naar 2 kanalen>stereo in}.

Het effect tussen gitaar en preamp vindt ik tenminste zo mooi, zelfs ietsje warmer, maar nu heb ik een bonus: iets meer effect tijdens een solo - klopt dit?? of is dit toeval ? :chicken:

Mitch
14 januari 2008, 20:06
Sorry, ik heb je post drie keer gelezen, maar ik begrijp je vraag niet !
Dat een analoge delay lekker klinkt zijn denk ik wel meer mensen met je eens ;)

Rude Perception
14 januari 2008, 20:08
Kan kloppen, doordat de delay voor je distortion staat. Distortion compressed ook, dus de zachte delay wordt versterkt.

(denk ik)

catalyst
14 januari 2008, 20:27
Hoi Mitch, Rude Perception: dank voor de reactie.

Ik kan het niet simpeler uitleggen dan:
A: Een (dig.)delay effect in de effect-loop klinkt anders dan een (analoog) delay pedaal effect voor de (preamp/amp).
B: Het blijkt dat bij gebruik van het pedaal een verschil in "effect-level" hoorbaar is tussen mijn cleane slag geluid en mijn solo (amp)distorted geluid.
dat verschil vindt ik prettig. net ff wat meer delay terwijl je soleert.

C: Ik vind het pedaal delay geluid mooier/warmer klinken dan het digitale rack gebeuren. Dat viel me nu pas op na a/b vergelijk...

Conclusie:
Dat de delay bij gebruik van het pedaaleffect vóór de preamp distortion zit zal dan wel inderdaad het verschil maken. - ik dump dat rack ding! -

Mitch
14 januari 2008, 20:45
Oh oké, ik dacht dat je misschien ook nog bedoelde of het verschil 'm in de stereo vs. mono kon zitten.
Tja, ik zou zeggen: welkom in de anti-digitale wereld :D Veel gitaristen vinden een analoge delay of een digitale delay die een zelfde soort filtering gebruikt. Warmer, organischer...er zijn al allerlei vage omschrijvingen voor verzonnen, maar feit is dat een rack delay natuurlijk wel weer een stuk veelzijdiger is etc.

catalyst
14 januari 2008, 20:54
Hoi Mitch,
Mijn vorige antwoord kruiste jouw reactie.
Het zou inderdaad ook nog kunnen zijn dat het stereo effect nog een rol speelt. Ik speel via een kast met de twee speakers daarin bedraad als links en rechts. - Ga eea nog 's op volume testen.