PDA

View Full Version : Aluminiumtape... waarom niet gewoon folie?



KoenB
14 januari 2008, 19:23
Ik zat te kijken naar dat alu-tape, vrij prijzig spul nog wel. Kan het niet gewoon met een velletje alu-folie en een beetje lijm? Zou in principe ook een kooi van Faraday moeten maken en dus storing van buitenaf moeten tegengaan

G.G.
14 januari 2008, 19:32
Ik zat te kijken naar dat alu-tape, vrij prijzig spul nog wel. Kan het niet gewoon met een velletje alu-folie en een beetje lijm? Zou in principe ook een kooi van Faraday moeten maken en dus storing van buitenaf moeten tegengaan

Prijzig? Valt toch wel mee bij de bouwmarkt.

toneblo
14 januari 2008, 19:43
wat de baas u biedt....koopt u bij een ander niet!!:satisfie:

Nielsje
14 januari 2008, 19:48
Ik zat te kijken naar dat alu-tape, vrij prijzig spul nog wel. Kan het niet gewoon met een velletje alu-folie en een beetje lijm? Zou in principe ook een kooi van Faraday moeten maken en dus storing van buitenaf moeten tegengaan

Kan wel, maar alutape is gewoon zoveel praktischer, echt waar.

BamBuFan1
14 januari 2008, 19:53
Ik zat te kijken naar dat alu-tape, vrij prijzig spul nog wel. Kan het niet gewoon met een velletje alu-folie en een beetje lijm? Zou in principe ook een kooi van Faraday moeten maken en dus storing van buitenaf moeten tegengaan

Kan absoluut, maar folie is een stuk minder dik dan de tape en scheurt daardoor veel sneller bij het aanbrengen.

KoenB
14 januari 2008, 20:01
Hmm maar eens even naar de gamma dan :) als het zo veel handiger is is het wel de moeite waard

GunMetalBlue
14 januari 2008, 20:22
Ik stel die vraag hier nu al voor de 4e keer ofzo, ik schaam me best wel...


Maar helpt het afplakken van enkel je slagplaat ook?

no 1 hops
14 januari 2008, 20:33
zal mij niks verbazen dat het alle storende ruis die dan van de voorkant komt weg filtert, maar de rest staat dan via de achterkant open.
denk eens aan alle transformators/voedingen OM je heen, alle zendmasten OM je heen.
alu folie MET liner/schutvel kost een euro of 15 voor een rol van 25 meter en5 cm breed en is niet te krijgen bij de bouwmarkt.
(daar is vaak alleen de alu tape zonder liner te koop)
hoeveel gitaren je daarmee kan doen heb ik geen idee maar je komt een heel eind.

en juist die liner/ schutvel is wel zo makkelijk, dan plakt het minder aan de handen.

G.G.
15 januari 2008, 09:36
zal mij niks verbazen dat het alle storende ruis die dan van de voorkant komt weg filtert, maar de rest staat dan via de achterkant open.
denk eens aan alle transformators/voedingen OM je heen, alle zendmasten OM je heen.
alu folie MET liner/schutvel kost een euro of 15 voor een rol van 25 meter en5 cm breed en is niet te krijgen bij de bouwmarkt.
(daar is vaak alleen de alu tape zonder liner te koop)
hoeveel gitaren je daarmee kan doen heb ik geen idee maar je komt een heel eind.

en juist die liner/ schutvel is wel zo makkelijk, dan plakt het minder aan de handen.

Het tape dat ik bij de Gamma koop, heeft ook een papieren achtervel. Je kan dus een stuk van de rol nemen, het gemakkelijk in vorm knippen zonder dat het aan je schaar plakt en omkrult en weer aan zichzelf plakt etc.....

Je knipt het in de juiste vorm, verwijderd het papier aan de achterkant en plakt het op de juiste plek.

Heel simpel dus, en gewoon verkrijgbaar bij de lokale bouwmarkt.

no 1 hops
15 januari 2008, 10:05
@G.G
die was bij ons hier eerst niet verkrijgbaar in de bouwmarkt, des te beter dus dat het er nu wel is

RoelTM
19 januari 2008, 17:56
Ben een keer gaan experimenteren voor finishes voor m'n gitaar.
Heb ook wat aluminiumfolie op een stukkie hout geplakt.
(probeerde een Ibanez JEM Bad Horsie RockMirror effect te krijgen :gitarist: )
bleef met wat moeite wel aardig zitten... maar kreeg er allemaal vleken enzo op...
dus gewoon aluminiumfolie is nietecht aan te raden...

pueblo
3 maart 2008, 21:25
en moeten de pots dan van de shielding gescheiden zijn, of maakt dat niets uit?
of moet het er juist aan zitten

hassent
3 maart 2008, 21:29
Pots mogen/moeten gewoon aan de shielding, zorg alleen dat de contacten de shielding niet raken...

no 1 hops
3 maart 2008, 21:31
Ben een keer gaan experimenteren voor finishes voor m'n gitaar.
Heb ook wat aluminiumfolie op een stukkie hout geplakt.
(probeerde een Ibanez JEM Bad Horsie RockMirror effect te krijgen :gitarist: )
bleef met wat moeite wel aardig zitten... maar kreeg er allemaal vleken enzo op...
dus gewoon aluminiumfolie is nietecht aan te raden...als je de echte tesa hebt, die plakt goed en is een stuk steviger dan gewone folie.
25 meter 5 cm breed 15 euro

no 1 hops
3 maart 2008, 21:32
Pots mogen/moeten gewoon aan de shielding, zorg alleen dat de contacten de shielding niet raken...
dus voor de zekerheid er een stukje isolatietape onder de contactstrook plakken

Fuhgawz
3 maart 2008, 21:32
Maar helpt het afplakken van enkel je slagplaat ook?

Dat zal helpen tegen storende signalen richting de voorkant van de gitaar, maar van achter of van de zijkant kan er nog steeds vanalles opgevangen worden. Dus als je toch al bezig bent met het afplakken van je slagplaat, waarom dan niet gelijk alles afplakken? Dan komt er zeker niks door.



en moeten de pots dan van de shielding gescheiden zijn, of maakt dat niets uit?
of moet het er juist aan zitten

Die moeten er juist aan. Alle aardedraden komen toch uit op de achterkant van je pots, dus als ze de shielding van je slagplaat raken is de shielding ook meteen met de aarde verbonden.

bassej
3 maart 2008, 21:35
me pa had nog genoeg alu tape liggen, maar mijn strat is zo cheapy dat hij nu nog stoort :D (caliber)

no 1 hops
3 maart 2008, 21:51
me pa had nog genoeg alu tape liggen, maar mijn strat is zo cheapy dat hij nu nog stoort :D (caliber)zegt dan eerder wat over de pups, of je hebt de aarding niet goed.
het blijft wel een probleem als je in de buurt van transformators komt zoals dimmers en pc's
en je amp aarden natuurlijk

bassej
4 maart 2008, 16:32
licht waarschijnlijk aan pups :seriousf: maar hij maakt ook meer geluid als ik de snaren niet aanraak. Of het stopcontact geaard is weet ik niet, het is op mn slaapkamer. :cheerup:

gerritje tralalalala
4 maart 2008, 16:44
opzich zou zoiets natuurlijk prachtig werken, maar je pups zijn toch nog steeds niet geschield (schrijf ik dat zo).
Dus zal het heel veel zin hebben??

no 1 hops
4 maart 2008, 22:06
je shield de pups ook niet, want die zijn aan de voorkant nog steeds 'open'voor noise.
de aansluitdraden, potmeters en andere electronica, die moeten grotendeels beschermt worden voor de noise.
maar als je een versterker met aarde aansluiting niet op een geaard stopcontact zet dan verliest het grotendeels zijn functie

laurence
5 maart 2008, 00:07
heb net ook heel mijn gitaar geshield met die alutape, best praktisch. Je krijgt er alleen wel een hele plakkerige stroeve schaar van :satisfie:

no 1 hops
5 maart 2008, 07:53
heb net ook heel mijn gitaar geshield met die alutape, best praktisch. Je krijgt er alleen wel een hele plakkerige stroeve schaar van :satisfie:
dat is met alcohol, nee geen jenever, snel opgelost gelukkig

pueblo
5 maart 2008, 13:19
even over dat aarden van daarnet, moet je gewoon een draad aan je brug( of de vijzen ervan) vastsolderen?

Minda
5 maart 2008, 14:10
Ik laat vaak een stukje draad blank, dat tussen de brug en de body geklemd wordt door het vastschroeven van de brug. Heb je geen soldering. Bij een tremolo zit'ie vaak aan het metalen deel waar je de veren mee spant. Bij Les Paul achtigen laat ik het stukje blanke draad in een gat van de brugstaanders (heet dat zo?) uitkomen, met het inpersen van de staanders wordt het contact gemaakt.

Succes,

no 1 hops
5 maart 2008, 14:32
Ik laat vaak een stukje draad blank, dat tussen de brug en de body geklemd wordt door het vastschroeven van de brug. Heb je geen soldering. Bij een tremolo zit'ie vaak aan het metalen deel waar je de veren mee spant. Bij Les Paul achtigen laat ik het stukje blanke draad in een gat van de brugstaanders (heet dat zo?) uitkomen, met het inpersen van de staanders wordt het contact gemaakt.

Succes,hebben lp's dan geen aarde draad uit zichzelf?
de shield moet contact hebben met de aarde draad die naar de jack gaat.
dus bijv op de common ground op een van de potmeters

pueblo
5 maart 2008, 15:24
[QUOTE=de shield moet contact hebben met de aarde draad die naar de jack gaat. dus bijv op de common ground op een van de potmeters[/QUOTE]

en wat gebeurt er precies als dat niet wordt gedaan?

no 1 hops
5 maart 2008, 19:57
en wat gebeurt er precies als dat niet wordt gedaan?
ergens moet de shield aan de aarde gelegd worden.
als dit al gebeurd dmv contact met de potmeter is het al klaar.
als het niet gebeurd dan word al de noise niet afgevoerd naar de aarde. en kan dus in het signaal storen

stel een bliksemafleider die niet verbonden is met de staaf die diep in de grond zit om de stroom weg te laten lekken.

pueblo
5 maart 2008, 20:35
als dit al gebeurd dmv contact met de potmeter is het al klaar.


geldt dat ook voor het contact aan de bovenkant van de pots?

Minda
5 maart 2008, 20:43
hebben lp's dan geen aarde draad uit zichzelf?...

Hoe bedoel je; uitzichzelf? Je zal toch op één of andere wijze van de aarde van je jack aansluiting naar de snaren moeten komen.

Of snap ik je vraag niet goed?

no 1 hops
5 maart 2008, 20:58
Hoe bedoel je; uitzichzelf? Je zal toch op één of andere wijze van de aarde van je jack aansluiting naar de snaren moeten komen.

Of snap ik je vraag niet goed?een strat heeft een aarde draad vanaf de jack en een vanaf de klauw van de brug
(en natuurlijk alle aarde draden via potmeters en pups)

heeft een LP dan geen eigen GND draad vanaf de brug?

no 1 hops
5 maart 2008, 21:03
geldt dat ook voor het contact aan de bovenkant van de pots?meestal is een gitaar potmeter van metaal en als je de shieldtape op de 'bodem' van de control ruimte hebt geplakt en de potmeterschacht door een gaat haalt en de potmeter vast draait dan maakt de potmeter daar kontact met de shield.

meestal is ergens een potmeter die de GND draad vanaf de jack bovenop heeft zitten, en zo is de shield dan ook verbonden met de GND door de metalen behuizing