PDA

View Full Version : Verschil Gold top vs. standaard LP



stratestic
14 januari 2008, 10:21
Misschien een rare vraag maar; wat is het verschil tussen een Les Paul Gold top en een standaard versie. Ik ben namelijk opeens helemaal weg van een Gold top maar heb geen idee wat het verschil in geluid is. Hebben deze ook zo'n rocksound als een standaard?

BrianMay
14 januari 2008, 11:02
Een goldtop heeft p90 elementen. Die hebben dus minder output en klinken ietsjes dunner, omdat het enkelspoelselementen zijn. En een Les Paul heeft humbuckers, die klinken iets voller en donkerder, en zijn meer geschikt voor de wat hardere muzieksoorten.

Het ligt er maar net aan wat voor rockmuziek je wilt spelen. Rock zoals Cream en dergelijke wil prima op een Goldtop.

bass blom
14 januari 2008, 11:12
lang niet alle goldtops hebben P90's :D

a.c.
14 januari 2008, 11:16
om mee te liften op dit topic:
Ik wil een goldtop met P90's, maar twijfel of ik door moet sparen voor een Gibson, of dat er alternatieven zijn die even goed zijn?

Ik denk dan bijv aan epiphone oude ibanez, tokai en heritage.
Volgens mij hebben ibanez en tokai niet zoveel p90 kopieen gemaakt.

Wabbie
14 januari 2008, 11:24
Probeer eens een oude Hohner Professional gold top te vinden. Die heb ik ook, speelt en klinkt briljant voor een les paul kopie. Is iig een leuk alternatief voor de epiphone met dezelfde kwaliteit. Mijn hohner die iig niet onder voor de Epi black beauty van onze andere gitarist, en das een erg goede epi :)

stratestic
14 januari 2008, 11:37
Ik zag op de site dat er ook gold top modelen zijn met een humbucker.
Mijn vraag was meer of het nog wat uitmaakt dat de afwerking zo is. Doet de
goude laag iets met je geluid of zijn ze van ander hout gemaakt dan een standaard model?

Ik heb namelijk na het topic over favoriete gitaren onwijs veel GAS gekregen door alle goldtops die daar gepost zijn. :mad:

Luke-wannabe
14 januari 2008, 11:43
Goldtop klinkt gewoon hetzelfde :)
@ Brian May: Ga eerst maar even je kennis bijschaven :satisfie:

Agent_Smith
14 januari 2008, 12:19
Idd: van origine had een GT P90s (ook de enige echte eigenlijk), maar enkele jaren later kwamen er ook gewoon GTs met HB's. In dat geval is er geen verschil. Imo ook niet qua geluid.
Oja, en goeie P90s kunnen meer ballen hebben dan HB's (welke ook niet per definitie meer geschikt zijn voor 'hardere muzieksoorten')

BrianMay
14 januari 2008, 13:05
Goldtop klinkt gewoon hetzelfde :)
@ Brian May: Ga eerst maar even je kennis bijschaven :satisfie:

Fijn, de originele Goldtops hadden alleen P90's.
Wat er in al die vage kopieen van andere merken zit weet ik niet...
Ik heb zelf weleens op een originele Goldtop gespeelt, en vond het geluid veel dunner dan van mijn Les Paul Classic, minder vol, minder bassig, iets scheller, en de pickups pikten meer omgevingsgeluiden op van bijv. een computermonitor.

Dus het is geen kennis, maar praktijkervaring, en dus hoef ik niks bij te schaven :)

bass blom
14 januari 2008, 13:18
Fijn, de originele Goldtops hadden alleen P90's.
Wat er in al die vage kopieen van andere merken zit weet ik niet...
Ik heb zelf weleens op een originele Goldtop gespeelt, en vond het geluid veel dunner dan van mijn Les Paul Classic, minder vol, minder bassig, iets scheller, en de pickups pikten meer omgevingsgeluiden op van bijv. een computermonitor.

Dus het is geen kennis, maar praktijkervaring, en dus hoef ik niks bij te schaven :)

je blijft stug volhouden dat gibson geen goldtops met HB's maakt :D

jij komt er wel ;)

Lexvandoef
14 januari 2008, 13:24
Fijn, de originele Goldtops hadden alleen P90's.
Wat er in al die vage kopieen van andere merken zit weet ik niet...
Ik heb zelf weleens op een originele Goldtop gespeelt, en vond het geluid veel dunner dan van mijn Les Paul Classic, minder vol, minder bassig, iets scheller, en de pickups pikten meer omgevingsgeluiden op van bijv. een computermonitor.

Dus het is geen kennis, maar praktijkervaring, en dus hoef ik niks bij te schaven :)

Euh, ik heb op gibson goldtops gespeeld die wel hummies hadden hoor :satisfie:

Kim Wilson
14 januari 2008, 13:25
De Gibson Goldtop 1956 heeft P90's, de 1957 uitvoering heeft humbuckers. Dus...

BrianMay
14 januari 2008, 13:26
je blijft stug volhouden dat gibson geen goldtops met HB's maakt :D

jij komt er wel ;)

En jij ook :)
Ik typ niet voor niks het woordje ORIGINEEL er voor.
Tuurlijk zijn er reissues met humbuckers, maar de originele Goldtops uit de jaren 50 hadden P90's.
Bovendien, hoe kunnen wij nou weten wat voor Goldtop de TS bedoelt? Voor hetzelfde geld heeft ie het over een geelgeverfde Stagg.

BrianMay
14 januari 2008, 13:29
De Gibson Goldtop 1956 heeft P90's, de 1957 uitvoering heeft humbuckers. Dus...

Ja, en die van 52', 53', 54' en 55' hebben ook P90's. Dat is dus wat ik noem het origineel.
Die van 57 hebben inderdaad humbuckers, en nog andere aanpassingen aan de brug. Daarom zijn die ook minder waard dan de versie met P90's en die andere brug. Het is gewoon een kwestie van definitie. Mijn definitie van origineel is de Goldtop met P90's. :)

paulusdeBKB
14 januari 2008, 13:29
En jij ook :)
Ik typ niet voor niks het woordje ORIGINEEL er voor.
Tuurlijk zijn er reissues met humbuckers, maar de originele Goldtops uit de jaren 50 hadden P90's.
Bovendien, hoe kunnen wij nou weten wat voor Goldtop de TS bedoelt? Voor hetzelfde geld heeft ie het over een geelgeverfde Stagg.

Wat Kim Wilson zegt: bouwjaar 1956 had P90's, vanaf 1957 met humbuckers (en later in beide uitvoeringen verkrijgbaar). Maar beide varianten kwamen dus ook een halve eeuw geleden al voor.

Lexvandoef
14 januari 2008, 13:45
Ja, en die van 52', 53', 54' en 55' hebben ook P90's. Dat is dus wat ik noem het origineel.
Die van 57 hebben inderdaad humbuckers, en nog andere aanpassingen aan de brug. Daarom zijn die ook minder waard dan de versie met P90's en die andere brug. Het is gewoon een kwestie van definitie. Mijn definitie van origineel is de Goldtop met P90's. :)


Maar het blijft een goldtop IMO. Maar goed das gemierenneuk en eigenlijk ook niet leuk zo.

Om op de TS terug te komen, als ze beide humbuckers hebben, verschilt alleen de afwerking (kleur dus)

jplm
14 januari 2008, 14:16
Ja, en die van 52', 53', 54' en 55' hebben ook P90's. Dat is dus wat ik noem het origineel.
Die van 57 hebben inderdaad humbuckers, en nog andere aanpassingen aan de brug.

Bijna goed. Om het maar helemaal af te maken heb ik m'n Gibson Les Paul-boek er maar even bij gepakt: de '56 had nog steeds de P 90's, maar al wel de "andere aanpassingen aan de brug" zoals jij dat noemt, namelijk de brug uit twee delen zoals die nu nog op de Les Paul zit. Vanaf '57 kon je de Goldtop zowel met P90's als humbuckers krijgen (niet tegelijk op één gitaar welteverstaan :)), beiden dus met die nieuwe brug uit twee delen.

Wees gegroet, Jan.

stratestic
14 januari 2008, 14:24
Bedankt voor de reacties. Ik weet nu dat ik heel, heel erg graag een goldtop wil hebben. Ik was al van plan om een Les Paul te kopen maar dacht er meer over om een Hony Burst te kopen. Een Goldtop daarentegen vind ik toch net even wat meer uitstraling hebben. Nu maar eerst even flink sparen....

Agent_Smith
14 januari 2008, 18:26
Ik zal je gas nog even helpen :D

http://img339.imageshack.us/img339/9569/sept06032tu3.jpg

Orgasmocaster
14 januari 2008, 18:38
Hehehe, wat zouden de kansen zijn dat meneer stratestic een originele pre-57 goldtop kan veroorloven! een goldtop is precies wat het woord al zegt.. een les paul met een gouden topje!

Chris Winsemius
14 januari 2008, 18:42
Hehehe, wat zouden de kansen zijn dat meneer stratestic een originele pre-57 goldtop kan veroorloven! een goldtop is precies wat het woord al zegt.. een les paul met een gouden topje!

Ik had 'n tijdje terug 'n '57 Goldtop met PAFs (echte, geen reïssue) in m'n handen... getaxeerd op 50.000 euro.... 'k stond bijna te zweten :D

stratestic
14 januari 2008, 19:27
Orgasmocaster
Hehehe, wat zouden de kansen zijn dat meneer stratestic een originele pre-57 goldtop kan veroorloven! een goldtop is precies wat het woord al zegt.. een les paul met een gouden topje!

Ik hoef daar geeneens naar te zoeken, toch nog een voordeel om linkshandig te zijn. Kan ik gewoon een re-issue kopen en die zijn een stuk betaalbaarder. Ik zag er een tijdje terug een te koop staan op internet voor €2700,- als ik me niet vergis en dat is een mooi bedrag. Gewoon veel spelen gaan ze er vanzelf mooi uitzien.

jplm
14 januari 2008, 20:31
Ik was al van plan om een Les Paul te kopen maar dacht er meer over om een Hony Burst te kopen. Een Goldtop daarentegen vind ik toch net even wat meer uitstraling hebben. Nu maar eerst even flink sparen....

Als je toch al van plan bent om "even flink te gaan sparen" dan is mijn Goldtop misschien wel iets voor jou :). Het is een Gibson Customshop '56 re-issue, dus met twee P90's, body uit één stuk mahonie, enz. enz. Gibson Certificaat erbij, en nooit bespeeld.

Groet, Jan.

Lexvandoef
14 januari 2008, 20:36
Als je toch al van plan bent om "even flink te gaan sparen" dan is mijn Goldtop misschien wel iets voor jou :). Het is een Gibson Customshop '56 re-issue, dus met twee P90's, body uit één stuk mahonie, enz. enz. Gibson Certificaat erbij, en nooit bespeeld.

Groet, Jan.

istie ook linkshandig? :seriousf:

@Chris: gaaf he die ouwe dingen, heb weleens op een les paul junior singelcut uit de '50's gespeeld, wow wat een ding was dat, maar ik kneep hem ook wel een beetje. :satisfie:

bass blom
14 januari 2008, 20:37
Als je toch al van plan bent om "even flink te gaan sparen" dan is mijn Goldtop misschien wel iets voor jou :). Het is een Gibson Customshop '56 re-issue, dus met twee P90's, body uit één stuk mahonie, enz. enz. Gibson Certificaat erbij, en nooit bespeeld.

Groet, Jan.

goh.. toevallig.. een linkshandige ook? :D

die lexje met ze kleine snelle vingertes ook :sneaky:

Lexvandoef
14 januari 2008, 20:37
goh.. toevallig.. een linkshandige ook? :D

ik ben lekker sneller :D

bass blom
14 januari 2008, 20:38
ik ben lekker sneller :D

zie edit :D

stratestic
14 januari 2008, 22:05
Ja nu hou ik het helemaal niet meer. Zit iedereen eerst bloedmooie gitaren te posten gaan we ze nu ookal aanbieden. Dit trek ik niet meer....GAS

bass blom
14 januari 2008, 22:15
op marktplaats staat een mooie neppert :D
maar moet je nou wel of niet een linkshandige hebben?

Chris Winsemius
14 januari 2008, 22:24
@Chris: gaaf he die ouwe dingen, heb weleens op een les paul junior singelcut uit de '50's gespeeld, wow wat een ding was dat, maar ik kneep hem ook wel een beetje. :satisfie:

Die zijn ook KICKE!!! :)

Wat betreft "zweten":
Gewoon voorzichtig zijn, niet al te veel nadenken, gewoon spelen en hopen dat je WA-verzekering betaald is. :D

Luke-wannabe
14 januari 2008, 22:28
Volgens mij stond er eentje op mp voor 1800 ofzo? (Duh reissue, geen echte)

Mr.Fingers
14 januari 2008, 22:33
S.L.I.K. (nog eventjes heel veel sparen) (http://cgi.ebay.com/1955-GIBSON-LES-PAUL-GOLDTOP-TUNE-O-MATIC-100-CLEAN_W0QQitemZ110213204843QQihZ001QQcategoryZ3808 6QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem):o

Lexvandoef
14 januari 2008, 23:18
Die zijn ook KICKE!!! :)

Wat betreft "zweten":
Gewoon voorzichtig zijn, niet al te veel nadenken, gewoon spelen en hopen dat je WA-verzekering betaald is. :D

haha, ja, maar ik vind het toch wel lullig als ik hem ineens onthoofd :seriousf:

Dirkdewaard
14 januari 2008, 23:34
Niet te veel zweten over die dingen:

http://i76.photobucket.com/albums/j35/Dutch53GT/Myguitars/DSC03333.jpg

Lexvandoef
14 januari 2008, 23:39
hij blijft er fokking geil uitzien :cheerup:

Orgasmocaster
14 januari 2008, 23:40
Leg maar een paar in mijn kofferbak:
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/DallasGuitarShow053.jpg

Dirkdewaard
14 januari 2008, 23:43
Leg maar een paar in mijn kofferbak:
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/DallasGuitarShow053.jpg

Kijk eens naar al die "K's", alsof het niets is.......

bass blom
15 januari 2008, 01:30
sjees wat een sneue relic..

http://link.marktplaats.nl/141275594

ACSlater
15 januari 2008, 01:53
sjees wat een sneue relic..

http://link.marktplaats.nl/141275594

Dang! Net of 'ie een weekje in een koffiebad heeft liggen weken. Zonde...

Pepe
15 januari 2008, 02:50
De originele goldtops hadden geen maple tops, p90's en een zwevend staartstuk. Daarna zijn er zoveel variaties gekomen dat goldtop alleen nog maar op de kleur van toepassing is.

Er zit klankmatig verschil tussen een originele goldtop met humbuckers en een standard. De goldtop klinkt bluesier, je haalt hem er zo uit. Dat all mahonie, dat maakt echt uit.

Orpheo
15 januari 2008, 07:34
De originele goldtops hadden geen maple tops, p90's en een zwevend staartstuk. Daarna zijn er zoveel variaties gekomen dat goldtop alleen nog maar op de kleur van toepassing is.

Er zit klankmatig verschil tussen een originele goldtop met humbuckers en een standard. De goldtop klinkt bluesier, je haalt hem er zo uit. Dat all mahonie, dat maakt echt uit.

had wel maple top. de eerste customs hadden mahonie tops...gibson ging er vanaf het begin al prat op dat 'hun' les paul een esdoorn top had.

Agent_Smith
15 januari 2008, 08:15
De originele goldtops hadden geen maple tops, p90's en een zwevend staartstuk. Daarna zijn er zoveel variaties gekomen dat goldtop alleen nog maar op de kleur van toepassing is.

Er zit klankmatig verschil tussen een originele goldtop met humbuckers en een standard. De goldtop klinkt bluesier, je haalt hem er zo uit. Dat all mahonie, dat maakt echt uit.

Zoals Orpheo zei: je bent in de war met een Custom.

Marc Oblivian
15 januari 2008, 09:43
om mee te liften op dit topic:
Ik wil een goldtop met P90's, maar twijfel of ik door moet sparen voor een Gibson, of dat er alternatieven zijn die even goed zijn?

Ik denk dan bijv aan epiphone oude ibanez, tokai en heritage.
Volgens mij hebben ibanez en tokai niet zoveel p90 kopieen gemaakt.

Heritage heeft volgens mij geen goldtops.....

MarkS
15 januari 2008, 10:10
Heritage heeft volgens mij geen goldtops.....
Zeker wel. I.i.g. met HB's:
http://www.tools4tones.nl/files/h140.gif

BasHermus
15 januari 2008, 10:17
Jawel hoor, Heritgae heeft wel Goldtops. Kijk maar:
Heritage Goldtop (http://www.heritageguitar.com/products/Finishes/Gold.htm)


Als ik nu een Les Paul zou willen hebben, zou ik zeker voor een Heritage gaan proberen (Jukebox of van der Haar).
Ze zijn vaak beter afgewerkt dan een Gibson en goedkoper (en je kunt hem krijgen met alle opties die je wilt).

Als je zit te twijfelen tussen P90 of Humbucker elementen, moet je die eigenlijk gewoon vergelijken.
Zelf vind ik P90's directer en aggressiever klinken, dan Humbuckers (ondanks dat ze minder output hebben). Ze hebben ook wat minder laag, waardoor je clean bijna als een tele kan klinken, en het mogelijk is om de overdrive/distortion volledig open te schroeven zonder dat het moderig wordt.

Zelf (want dat blijft voor mij de belangrijkste referentie) zou ik bij de brug een P90 laten zetten (want dan heb je een lekker aggressief treble geluid, dat goed is om te scheuren) en bij de hals een humbucker (zodat je daarmee goed jazz en blues kunt spelen).
Moet je wel de output goed laten matchen (dus een niet al te aggressieve Humbucker kiezen, bijvoorbeld een Seymour Duncan Seth Lover).

Rinze
15 januari 2008, 10:27
Bij http://www.tools4tones.nl/?p=p_11&sName=gitaren Tools for Tones hangt een Heritage Goldtop voor 1000 euro, ik zie nu dat het dezelfde van de foto hierboven is.

treblemaster
15 januari 2008, 23:21
http://www.youtube.com/watch?v=PdZb2inh4YM

Woody woodpecker Goldtop ;). En nog 2 goldtops in 1 band ook....Mocht ik ooit een LP kopen dan wordt het een goldtop :)

Marc Oblivian
16 januari 2008, 09:03
Daar hoef ik denk ik niet eens voor te kijken: Social Distortion?:-):-)

treblemaster
16 januari 2008, 19:40
Heheh, iemand met smaak! ;)

Sanderltd
26 augustus 2010, 17:35
Eventjes dit topic naar boven halen (mijn vraag is geen volledig nieuw topic waard). ;)

Ik zie op sommige foto's dat sommige les paul standard een veel lichtere kleur achterkant hebben, dan sommige andere les pauls.

Deze bijvoorbeeld:

http://lh4.ggpht.com/_e3F1A6k5vXQ/S9EyLLpOzRI/AAAAAAAAALc/0oxBg9xYafo/s400/%E7%85%A7%E7%89%87%20801.jpg

Nu is dit toevallig een Goldtop, maar is dit eigen aan de Goldtops dan? Zijn àlle les pauls met zo'n lichtere achterkant per definitie goldtops?

Want als ik de achterkant van de meeste "normale" standards bekijk, ziet dat er zo uit:

http://is.gumtree.com/image/extrabig/17401858.jpg

Ik stel deze vraag omdat ik een les paul standard bij een kennis zag staan. Het was een Standard uit 2000, maar hij dacht dat de vorige eigenaar hem ooit had overgespoten. (Hij heeft nu een -zwarte- finish aan de voorkant, maar aan de achterkant ziet hij er dus uit als op de 1ste foto.)

Iemand enig idee of de oorspronkelijke kleur (goldtop, burst, ...) van de les paul uit 2000 af te leiden valt uit de kleur van de achterkant? Of heeft dit niets met elkaar te maken?

Alvast bedankt!

ksl
26 augustus 2010, 19:44
bij de bovenste les paul gaat het om een FAKE les paul (als je ooit zon sticker op de achterkant ziet weet je meteen dat het een neppe is)
dus die moet je niet als vergelijking nemen

mikeyaxeman
26 augustus 2010, 20:37
En je kunt zien dat de hals niet uit een stuk is.

Sanderltd
26 augustus 2010, 21:25
Bij deze dan een foto van een àndere Goldtop met dezelfde kleur achterkant: :)

http://www.oh-pardon.de/ebay/574525D0-264A-422F-8DF3-95CFAD2F54F4.jpg