PDA

View Full Version : Kwaliteit zelf samenstellen gitaar



artnaz
14 januari 2008, 04:01
Nou zou ik graag een gitaar willen hebben met mijn specifieke wensen. Mooiste, goedkoopste en leukste optie is het zelf bouwen natuurlijk. Maar helaas heb ik daar de apparatuur niet voor, laat staan de skills.

Wat ook kan is de verschillende onderdelen hier een daar vandaan plukken. Body hier, neck daar, hardware daar... Dan is het een soort bouwpakket, die als het goed is "met wat schroefjes" in elkaar past. Dat moet me lukken. En met de zoekfunctie zie ik dat er genoeg info is waar ik de betreffende spullen het beste vandaan kan halen, en anders kan ik het zelf altijd vragen. :)

Wat ik me nou afvroeg, is hoe het met de kwaliteit zit van het "zelf in elkaar zetten". Onafhankelijk van de gebruikte spullen natuurlijk.

Maar is er iets waar een (professionele) productiemodel veel beter is dan een zelf in elkaar gezette gitaar (als de onderdelen dezelfde zijn)? Is er iets wat je zelf niet goed (genoeg) kan doen? Stel ik haal precies dezelfde onderdelen als die van een bepaalde Fender Custom Shop Strat, en zet het zaakje in elkaar. Waar is de Fender dan beter in, dan mijn gitaar?

Mattia
14 januari 2008, 07:17
Dat 'goedkoopste' kan dus tegenvallen. En je verkoopwaarde is vergeleken met een merkgitaar nihil.

Het ligt anders vooral aan de afwerking (finish, fretwork, wiring) en setup, etc.

G.G.
14 januari 2008, 09:43
De kwaliteit bepaal je helemaal zelf. Parts bestellen is niet zo moeilijk. Zoals Mattia zegt zit het voornamelijk in de afwerking van het eindproduct.


Bij de customshops zit het geld in het geslecteerde hout, de kwaliteit van de hardware, en vooral de kwaliteit van de afwerking. Het oog voor detail.

Die afwerking kan jij ook bereiken, want jij hebt meer tijd. Een zelfbouw, of assemblage projectje hoeft niet binnen een X-aantal weken klaar te zijn. Bij Fender moet dat wel, die lopende band gaat gewoon door.

Kwaliteit en afwerking heb je helemaal zelf in de hand, omdat je meer tijd hebt. Mooi voorbeeldje is dit setje. Ben er nog niet tevreden over, en ben al 1 1/2 week bezig, want ik heb de tijd.

http://i251.photobucket.com/albums/gg316/RottRelics/pickguard%20and%20plastics/plastic8.jpg
Check die haarscheurtjes!
http://i251.photobucket.com/albums/gg316/RottRelics/pickguard%20and%20plastics/plastic1.jpg

http://i251.photobucket.com/albums/gg316/RottRelics/pickguard%20and%20plastics/plastic3.jpg
Mijn advies: Koop de beste body en de beste neck die je kan vinden, kijk ook op ebay usa voor fender bodies en necks en ga rustig onderdelen verzamelen. Als je de tijd hebt... en leert afwerken, levelen van frets, crownen etc... dan kan je die CS kwaliteit best evenaren. Tijdsdruk is fataal voor afwerking.

guvnor
14 januari 2008, 12:10
Ik heb ook een gitaar zelf samengesteld. Eerst een tijdje het internet afgespeurd naar goede onderdelen, alles besteld en in 2 avondjes in elkaar geschroefd.
Ik ben absoluut niet handig. Het enige waarvan ik weet dat ik het wel enigszins kan is solderen. Houtbewerking is aan mij niet toevertrouwd.

Hoewel ik sinds de eerste assemblage wel wat dingen heb veranderd ben ik zeer tevreden over het resultaat. Ik vind het een goede gitaar...
Die mening zal niet door iedereen gedeeld worden. Er zitten een paar foutjes in die je dus absoluut niet in een CS tegen komt.

Lakwerk van de hals is slordig te noemen. Ik weet van mezelf dat ik het niet beter zou kunnen en dus ben ik tevreden. Ik houdt mezelf voor dat het bijdraagt aan de relic look...
Zeer tevreden ben ik over de kleur van de hals. Die is anders als de vintage tint van een productiegitaar en geeft mijn gitaar dus een uniek uiterlijk.

Hals / body verbinding is niet zo strak als hij had kunnen zijn. Had ik hier meer tijd in gestoken dan had ik met wat schuurpapier hier en daar de boel beter passend kunnen maken. Heeft ook wel met de kwaliteit van de onderdelen te maken. Mijn tweede hals (de eerste was niet dik genoeg) paste een stuk beter dan de eerste.

Ondanks die foutjes ben ik nu helemaal blij met die gitaar. Het is helemaal MIJN gitaar. Precies zoals ik hem wilde...
Het is daarnaast ook leuk om te doen. lekker shoppen voor de onderdelen die je wilt hebben (trem met echt stalen blok, swamp ash body, oud type condensator voor Tone circuit...).

Nadeel is inderdaad de verkoop. Mocht je er later vanaf willen dan heb je een probleem. Het geld dat je erin gestoken hebt zie je niet meer terug (zeker in mijn geval). Naast de foutjes die ik voor lief neem zit er een hele dikke hals op die maar weinig mensen zouden willen hebben.

artnaz
14 januari 2008, 23:57
Harstikke bedankt jongens! Dat relicen van jou wordt zowat met de maand beter, G.G.! :)

Even samengevat: het gaat vooral om de afwerking, waar je bij Fender wel goed zit en dus voor betaalt (en dat die "officiële" gitaren meer waard zijn bij het verkopen). Maar als je zelf secuur te werk gaat, moet je dat net zo goed kunnen. Toch?

Als ik hier op het forum wat zoek zie ik al veel info over het bewerken van body en necks, dus ik denk dat het mij wel redelijk zal lukken. En anders ga ik wel naar de winkel, en probeer ze zo ver te krijgen dat ze aan mijn gitaar onder mijn bijzaan gaan sleutelen. Dan leer ik snelst denk ik.

Maar ik heb wel even een start nodig. Ik moet dus zorgen dat ik een mooie body en neck vind, en dan de benodigde hardware. De verbinding neck-body moet wel goed, dus dat het allemaal strak en egaal vastzit. De hardware erin zetten is redelijk intuïtief, dus dat moet lukken. Vervolgens ga ik kijken of alles naar wens is, en ga dan alles afstellen. Maar dat laatste is van later zorg, eerst moet ik de onderdelen hebben, en alles in elkaar zetten.

Zeg ik dat goed zo? Of is er echt iets waar je voor de aanschaf goed op moet letten? Zou natuurlijk lelijk zijn als ik straks een Strat-neck heb die niet op een Strat-body past of iets dergelijks... :satisfie:

KoenB
15 januari 2008, 00:07
Zou natuurlijk lelijk zijn als ik straks een Strat-neck heb die niet op een Strat-body past of iets dergelijks... :satisfie:

Dat klopt, en het komt vaak genoeg voor. Volgens was er deze of vorige week nog een draadje daarover, scroll even naar beneden, mss een pagina terug.

Vaak hebben necks en body's van verschillende fabrikanten net even andere maten. Als het niet past is het niet zo'n punt, dan is het of de neckpocket aanpassen of de hiel van de neck een beetje uitdunnen. Andersom is het een ander verhaal...

Voordat je iets koopt, kijk (of vraag) even naar wat maten, of vraag hier even of iemand er ervaring mee heeft. Dan moet het lukken, succes :)

[Edit: draadje even opgespoord, was alweer 2 pagina's terug: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100861&page=1 ]

barno
15 januari 2008, 00:15
Harstikke bedankt jongens! Dat relicen van jou wordt zowat met de maand beter, G.G.! :)

Even samengevat: het gaat vooral om de afwerking, waar je bij Fender wel goed zit en dus voor betaalt (en dat die "officiële" gitaren meer waard zijn bij het verkopen). Maar als je zelf secuur te werk gaat, moet je dat net zo goed kunnen. Toch?


over die afwerking: ik heb net een hele gitaar gemaakt from scratch. Hhad quasi zero ervaring in hout, electronica of afwerking. enneuhh... wat ik absoluut het moeilijkste en meest tricky vond is ... de afwerking. Je tijd nemen alleen zal echt niet volstaan om een gitaar voor de eerste keer perfect te fretten en af te lakken, vrees ik. but nevertheless, give it a go, da's de enige manier om het te leren, denkik

artnaz
15 januari 2008, 00:29
Dat klopt, en het komt vaak genoeg voor. Volgens was er deze of vorige week nog een draadje daarover, scroll even naar beneden, mss een pagina terug.

Vaak hebben necks en body's van verschillende fabrikanten net even andere maten. Als het niet past is het niet zo'n punt, dan is het of de neckpocket aanpassen of de hiel van de neck een beetje uitdunnen. Andersom is het een ander verhaal...

Voordat je iets koopt, kijk (of vraag) even naar wat maten, of vraag hier even of iemand er ervaring mee heeft. Dan moet het lukken, succes :)

[Edit: draadje even opgespoord, was alweer 2 pagina's terug: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100861&page=1 ]Ok, dankjewel. Ik zal eerst om bevestiging vragen voor het werkelijk kopen van de spullen... ;)

over die afwerking: ik heb net een hele gitaar gemaakt from scratch. Hhad quasi zero ervaring in hout, electronica of afwerking. enneuhh... wat ik absoluut het moeilijkste en meest tricky vond is ... de afwerking. Je tijd nemen alleen zal echt niet volstaan om een gitaar voor de eerste keer perfect te fretten en af te lakken, vrees ik. but nevertheless, give it a go, da's de enige manier om het te leren, denk ikDat lakken zal ik proberen om samen met iemand te doen die er een beetje verstand van heeft, en de body is niet verloren als je hem verkeerd lakt neem ik aan. Maar een nieuwe neck hoef ik toch niet fretten? En mocht je niet goed gefret hebben, kan het zijn dat je de neck onbruikbaar hebt gemaakt?

En denken jullie dat het verstandig is om meteen vele honderden euro's te besteden aan je "droomgitaar", als ik totaal geen ervaring ermee heb? Zou zonde zijn als ik al dat geld praktisch weggooi... Of is het misschien handiger om eerst een tweedehands Staggje te kopen, en daar wat mee gaan klooien?

Pepe
15 januari 2008, 00:32
Ik heb/had tientalle fenders, heb 2 strats laten bouwen en heb er 3 zelf in elkaar gezet, zolangzamerhand weet ik wel ongeveer wat werkt en niet werkt.

Dat customshops per definitie beter zijn dan een zelf geassembleerde is onzin, daar zitten ook echt honden tussen. Of het resultaat van neck, body en hardware goed klinkt heb je voor een groot deel in de hand maar er zit ook altijd een geluksfactor in.

Over het algemeen... oud hout klinkt beter en de neck bepaald voor een groot deel het totaal geluid. Het lastigste is natuurlijk een neck en body vinden die goed op elkaar aansluiten. Mijn "geheimtip" is een Fender Lead neck, zelfde als van een strat, 25 jaar oud hout en voor peanuts te scoren. Bodies haal ik van Ebay en dan alleen org. Fender wegens maten. De Mex classic is goed licht alder -ong. 100 euro, maar voor een mooie essen tekening zit je al snel bij de CS bodies (en prijzen).

Op hardware beknibbelen zou ik niet doen. Gewoon CTS pots en geen goedkope tuners en tremelo. Allparts en Gotoh zijn niet duur en dezelfde kwaliteit als Fender. Wilkinson is duurder maar ook beter.

Pickups... dat is een apart topic.

Ik zou je echt adviseren als je zelf iets gaat assembleren; hou het simpel. Als je een pre CBS model body hebt hou het dan bij vintage hardware en vice versa. Niks vervelenders dan tuners en een trem die niet passen.

Orgasmocaster
15 januari 2008, 03:57
Ik durf eigenlijk wel te zeggen dat een goed inelkaar gezette Warmoth minstens zo goed of beter is dan een Fender Custom Shop (ik heb niet heel veel verschillende CS's vastgehouden, en alleen mijn eigen Warmoths)

Met Warmoths is het erg belangrijk dat je een goede fretjob laat doen of zelf doet. alhoewel, 2 van mijn Warmoths waren perfect zoals ik ze kreeg, 4 andere hadden scherpe fret ends. de een erger dan de ander.