PDA

View Full Version : 12-snarig geluid



Luigi
13 januari 2008, 22:20
Met welk effectpedaaltje benader je nu het best het geluid van een 12-snarige gitaar? Ik ken de Electro-Harmonix POG's en de Boss ps-serie, heeft iemand nog andere suggesties?

Valoosj
13 januari 2008, 22:52
Met een 12 snarige gitaar :sssh:

Luigi
13 januari 2008, 22:59
briljant!!:noob:

Luigi
16 januari 2008, 12:40
niemand suggesties?

ponq
16 januari 2008, 13:12
Lichte chorus? Zeer korte (stereo) delay?

En 12-snarige komt op mij altijd over als een zeer vol en rijk geluid.

dunnoaname
16 januari 2008, 13:15
je hebt ook zoon effect: Dan armstrong green ringer heet het geloof ik, een cleane octave up. Is wel een oud beestje dus je zal een cloon moeten zoeken of tweedehands. Ik denk dat ie analoog is dus hij zal het wel niet met akkoorden doen.

Edit:
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Effects/product/Dan+Armstrong/Green+Ringer/10/1

Edit2:
toch ook een fuzz/distortion, die dan armstrong. Niet bruikbaar voor cleane 12 string geluiden dus.

EuroCinema
16 januari 2008, 13:31
Met een octaafpedaal krijg je een heel ander effect. De drie hoogste "extra" snaren op een 12-snaar zijn geen octaaf hoger gestemd, maar unisono met de standaard g, b en e. De volheid van de hoge snaren kun je met een chorus benaderen.

Butger
16 januari 2008, 13:34
De Line6 Variaxen hebben wel een zeer overtuigende 12-snaar aan boord, maar dat is niet echt een effect...
De POG vind ik persoonlijk nou niet echt (echt niet) geschikt om een 12-snaar te nabootsen.

Maar zoals gezegd kan géén pedaal een 12 snaar nabootsen omdat de snaren niet allemaal een octaaf hoger zijn bij een 12 snaar, toch?

Nemesis
31 januari 2008, 19:59
als het om opnemen gaat weet ik nog wel een leuk truukje, je kan een tweede gitaar gebruiken en hier dunnere snaren opzetten(ik weet niet meer precies wat waar moet) de eerste 4 snaren stem je een octaaf hoger en de laatste twee laat je gewoon, vervolgens dubbel je de gitaarpartij en klinkt het zowat hetzelfde als een 12string!

Dirk_Hendrik
31 januari 2008, 20:40
Meerbands pitchshifter en aan de slag met minimale pitch veranderingen (enkele "cents" omhoog en naar beneden)

EuroCinema
31 januari 2008, 21:15
als het om opnemen gaat weet ik nog wel een leuk truukje, je kan een tweede gitaar gebruiken en hier dunnere snaren opzetten(ik weet niet meer precies wat waar moet) de eerste 4 snaren stem je een octaaf hoger en de laatste twee laat je gewoon, vervolgens dubbel je de gitaarpartij en klinkt het zowat hetzelfde als een 12string!

Volgens mij bedoel je nashville high string tuning (http://www.daddario.com/Resources/JDCDAD/Videos/DAddario_Nashville_Tuning.pdf)

Nemesis
31 januari 2008, 21:39
ja, alleen wist ik niet dat dat bestond of zo heette:D