PDA

View Full Version : Verschil tussen American standard en American series stratocaster?



Maniaaaak!!
13 januari 2008, 20:07
Hoi,

Ik ben me aan het orienteren op wederom een nieuwe stratocaster, mijn classic 50s stratocaster heb ik weggedaan omdat ik er niet aan kon wennen. Ik weet niet of iemand eraan kan relateren maar op de een of andere manier was er geen klik met het ding.

Mijn huidige stratocaster is een Japanse '57 vintage reissue met een Kinman K7 harnass, een amerikaanse 2 point tremelo en een scalloped neck. Het ding en ik zijn vergroeid ik speel een kleine 18 jaar bijna dagelijks op het ding.

Helaas is de neck van mijn goeie oude strat echt op (kuilen in de frets en de fretmarkers laten zowel aan de zijkant als op de toets gewoon los). En wil ik het ding eigenlijk zijn welverdiende rust geven. Een noname neck plaatsen wil ik niet en een fender neck vind ik het geld niet waard (heb dit weleens geprobeerd en veel nekken lijken ook niet echt lekker in de neckpocket te passen)

Ik was een beetje aan het browsen op de Fender website om te kijken naar een degelijke vervanger. Mijn Japanse strat is me destijds gegeven door mijn vader en kostte toen 1200 gulden. Ik wil kijken of ik een stapje hoger kan gaan wat prijs en kwaliteit betreft en kom dan dus uit op de amerikaanse stratocasters.

Er viel me op dat er een 2-deling bestaat in de amerikaanse stratocasters ik zie de zgn. american series stratocasters en de standard series. Los van de specs ben ik benieuwd wat exact het verschil is tussen de 2. Wie heeft er een idee?

Wellicht dat iemand me kan helpen met een advies voor mijn volgende aanschaf, ik wil ongeveer 1000 Euro uitgeven. ik heb een zwik gitaren geprobeerd in de kleine 20 jaar dat ik nu speel. Ik ben na veel omzwervingen waarvan onder meer een aantal Les Pauls, Ibanez RG 550, RG 770 en Jem FP, Washburn N4, Musicman silhouette en nog vele anderen altijd weer teruggekomen bij de Fender stratocaster.

wie weet raad?

Chris

Nielsje
13 januari 2008, 20:11
Ik zou gewoon je oude strat houden, je houdt toch immers van het ding?
Ga ermee naar een goeie gitaarbouwer, en laat er nieuwe frets inzetten (en markers). Kost je een fractie van de centjes en je weet zeker dat je iets hebt wat je fijn vindt.

Waar woon je? Als je je woonplaats erbij zet, kunnen we je wellicht beter adviseren over een goeie bouwer in de buurt.

(deze optie stond niet bij je lijstje, dus wellicht had je er niet aan gedacht?)

Knap trouwens dat je fretten nu pas op zijn.. de fretten van mijn japanner heb ik in de 4 jaar dat hem heb al een keer laten vlakken, en nu is ie alweer aan een vlakbeurt toe :(. Denk dat ik er maar nieuwe in laat zetten met een hardere legering.

Maniaaaak!!
13 januari 2008, 20:15
hmmm,

fretten laten vervangen heb ik overwogen, maar heb gezien wat een slechte fretjob kan doen met een goede gitaar. Ik vrees dat een fretjob niet genoeg zal zijn om mijn strat te redden van certain doom er is een hoop meer mis met het ding. Zoals ik al aangaf zijn de fretmarkers aan het loslaten hier en daar loopt ook een naar scheurtje. De Truss rod is al een jaar of 5 niet meer te draaien en de actie zal menigeen in lachen (of huilen) doen uitbarsten.

Chris

Nielsje
13 januari 2008, 20:20
Echt waar, gewoon mee langs een goeie bouwer gaan (Sander de gier, Peer Dellen) zij kunnen goed fretten, en die positiemarkers zijn een klusje van niets voor hun. Dat gedoe met je trussrod en actie is vaak ook te verhelpen door goed afstellen. Je kan natuurlijk altijd langsgaan voor vrijblijvend advies.

Je mag natuurlijk ook een nieuwe kopen, tuurlijk :) Maar dit hoeft geen reden te zijn voor een nieuwe :)

Memphis
13 januari 2008, 20:24
Wel zover ik weet beste maniak
zijn de American series home-made in USA.
Ik heb er zelf zo eentje en laat me u zeggen, ze zijn het waard.
De American standard stratocasters zijn mexicaantjes.

De enige reden van die opdeling op de site is puur Amerikaans patriotisme.
De strats made in California krijgen de vergulde titel American series.
De Mexicaantjes worden 'standard' genoemd en verschijnen onder aan de sitepagina

Echt wereldschokkende verschillen tussen de twee zul je niet vinden.
Maar als je een Amerikaan hebt..heb je een Amerikaan.
De American series is tegenwoordig volledig gelakt en opgeboent
en zelfs de fretten worden gechromeert.
Tevens staat er 'california' op de backplate gegraveerd.

Ik geloof dat het sterkste verschil in het houtgebruik en de algemene afwerking zit.
(ook kleine dingen zoals; het materiaal van de brug of opgeboende onderdelen)

greets
Memphis

Dirkdewaard
13 januari 2008, 20:24
Meer dan genoeg reden voor een nieuwe strat!!! :rockon:

Maniaaaak!!
13 januari 2008, 20:31
Ik zou gewoon je oude strat houden, je houdt toch immers van het ding?
Ga ermee naar een goeie gitaarbouwer, en laat er nieuwe frets inzetten (en markers). Kost je een fractie van de centjes en je weet zeker dat je iets hebt wat je fijn vindt.

Waar woon je? Als je je woonplaats erbij zet, kunnen we je wellicht beter adviseren over een goeie bouwer in de buurt.

Ik woon een dikke 200 meter van Peer Dellen en Rock palace vandaan. Ik ken de man van gezicht en heb weleens een praatje met hem gemaakt. Aardige vent. Helemaal into het maken van houten bootjes :)




Knap trouwens dat je fretten nu pas op zijn.. de fretten van mijn japanner heb ik in de 4 jaar dat hem heb al een keer laten vlakken, en nu is ie alweer aan een vlakbeurt toe :(. Denk dat ik er maar nieuwe in laat zetten met een hardere legering.

vreemd ik vind mezelf nou niet echt een persoon die voorzichtig speelt (lees deathgrip voorzover dat kan met een scalloped neck). Waar is fretwear precies aan te wijten?

Nielsje
13 januari 2008, 20:36
Mjah, hard spelen (fretten?). Hard aanslaan zal wel wat invloed hebben, maar agressief (hard) fretten en aanslaan zal ook wel behoorlijk wat doen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat mijn fretten gewoon erg zacht zijn.

Echt ruige muziek speel ik niet, gewoon beetje pop/rock/blues spul, maar ik hou er graag een zo dynamisch mogelijke manier van spelen op na :)

Maniaaaak!!
13 januari 2008, 20:46
Wel zover ik weet beste maniak
zijn de American series home-made in USA.
Ik heb er zelf zo eentje en laat me u zeggen, ze zijn het waard.
De American standard stratocasters zijn mexicaantjes.

De enige reden van die opdeling op de site is puur Amerikaans patriotisme.
De strats made in California krijgen de vergulde titel American series.
De Mexicaantjes worden 'standard' genoemd en verschijnen onder aan de sitepagina

Echt wereldschokkende verschillen tussen de twee zul je niet vinden.
Maar als je een Amerikaan hebt..heb je een Amerikaan.
De American series is tegenwoordig volledig gelakt en opgeboent
en zelfs de fretten worden gechromeert. oe
Ik geloof dat het sterkste verschil in het houtgebruik en de algemene afwerking zit.
(ook kleine dingen zoals; het materiaal van de brug of opgeboende onderdelen)

greets
Memphis

ok, duidelijk antwoord. bedankt.

is jouw strat er zo een met die delta tone electronica? ben benieuwd of het wat toevoegd. Ben je te spreken over de sound van de gitaar (zowel droog als versterkt)? Welke kleur heb je gekozen? (foto's! :) )

Memphis
13 januari 2008, 21:07
Ik heb een Olympic white beestje :cooler: (die zijn verschrikkelijk lekker)
Ze heeft inderdaad delta tone control.
Que geluidsvariatie scoort deze strat eigenlijk zeer hoog naar mijn gevoel.

De delta tone maakt dat ze zo schel of dof klinkt als je wil.
Het geluid klinkt er niet 'kunstmatig' door of stiller of luider of wat dan ook.

Die American series klinken als een nachtgaal met ballen vind ik.
Ze hebben zo een mooi zuivere hoge klank omrand met een zalige scheur
Je kan haar laten janken als een hond, beetje funken of hard scheuren.
Ik vind het geweldig zoals je al merkt :p

Foto's komen echt wel 8-)
(ps: Ik heb de mijne in december besteld en is een drie talweken geleden aangekomen. blijkbaar komt de nieuwe reeks American series niet meer overeen met de afbeelding op de site qua metalen elementen.Tis ma da jet weet)Greets

Maniaaaak!!
13 januari 2008, 21:46
ok :)

ik lees her en der (FDP forum o.a.) inderdaad dat fender op NAMM (17 januari) wat aanpassingen heeft doorgevoerd. Een hardnekking gerucht is dat men de stamped zadels weer terug heeft gebracht en dat de gepowdercoate versie gaat vervallen.

ben benieuwd

vulvasonic
13 januari 2008, 22:59
Wel zover ik weet beste maniak
zijn de American series home-made in USA.
Ik heb er zelf zo eentje en laat me u zeggen, ze zijn het waard.
De American standard stratocasters zijn mexicaantjes.

De enige reden van die opdeling op de site is puur Amerikaans patriotisme.
De strats made in California krijgen de vergulde titel American series.
De Mexicaantjes worden 'standard' genoemd en verschijnen onder aan de sitepagina

Echt wereldschokkende verschillen tussen de twee zul je niet vinden.
Maar als je een Amerikaan hebt..heb je een Amerikaan.
De American series is tegenwoordig volledig gelakt en opgeboent
en zelfs de fretten worden gechromeert.
Tevens staat er 'california' op de backplate gegraveerd.

Ik geloof dat het sterkste verschil in het houtgebruik en de algemene afwerking zit.
(ook kleine dingen zoals; het materiaal van de brug of opgeboende onderdelen)

greets
Memphis


HO, STOP, FOUT!!!!!!!!!!

The American Standard is GEEN Mexicaanse plank. Sterker nog, The American Standard IS dezelfde plank, op 3 'belangrijke' wijzigingen na, als The American Series. En ze worden ook niet meer gemaakt.

Dit is het verhaal. De American Standards zijn al vanaf 1986 (of zoiets) de gewone Amerikaanse standaard uitvoeringen van de diverse Fender modellen. Deze reeks bleek zeer succesvol. Na een x aantal jaren besloot Fender de American Standard een aantal wijzigingen te geven en veranderde meteen de naam. Het werd 'The American Series'.

Het verschil tussen de twee zijn de afgeronde halzen aan de rand van de toets, de terugkeer van de getinte slagplaat en de in hoogte aflopende tuners van de huidige serie. Da's alles.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is de Standard. De standards worden in Mexico geproduceerd, maar lijken slechts in naam op de American Standard.

Luke-wannabe
13 januari 2008, 23:06
Ik wou al zeggen... Wat een bullcrap!

Maniaaaak!!
13 januari 2008, 23:41
aha dus als ik het goed begrijp zijn de american series de oude american standards en zijn de standards (op de fender website, onder stratocasters helemaal onderaan bij het kopje standard) mexicanen?

Op zich is er niets mis met die mexicanen mijn classic 50s was een prima gitaar! Los van de duidelijke verschillen in hardware waar zit hem nu het verschil in gebruikte materialen etc.?

of om kort te gaan, wat zorgt voor het prijsverschil tussen beide gitaren (scheelt 3 tot 400 euro als je goed zoekt)?

iWishmaster
14 januari 2008, 05:56
aha dus als ik het goed begrijp zijn de american series de oude american standards en zijn de standards (op de fender website, onder stratocasters helemaal onderaan bij het kopje standard) mexicanen?

Op zich is er niets mis met die mexicanen mijn classic 50s was een prima gitaar! Los van de duidelijke verschillen in hardware waar zit hem nu het verschil in gebruikte materialen etc.?

of om kort te gaan, wat zorgt voor het prijsverschil tussen beide gitaren (scheelt 3 tot 400 euro als je goed zoekt)?

Er zitten wel redelijk wat verschillen in op zich:
Americanen hebben wat betere hardware, iets hogere kwaliteit hout en out-of-the-box waarschijnlijk betere afwerking omdat ze een strengere kwaliteits-controle doen in de US. In principe zijn de Americanen gemiddeld gezien betere gitaren, maar je betaald er ook een stuk meer voor. Het grootste deel van dat geld zit 'em echter niet in het verschil in kwaliteit, maar in het 'Made in the USA' logo.

Mexicanen zijn prima gitaren, alleen de kans dat er een rotte appel tussen zit is groter dan bij een Americaan. Als je goed zoekt zul je ongetwijfeld een Mexicaan vinden die even goed of beter is als een (slechte) Americaan, zeker als je er nieuwe tuners en misschien hardware als pickups op/in zet. Het hout kun je echter niet vervangen, en het verschil in geluid zal subtiel zijn en niet iedereen hoort het. Of misschien hoort niemand het verschil tussen een goede mexicaan en een americaan, maar het 'idee', het 'gevoel' van een American made weegt voor sommige mensen al op tegen het prijsverschil. Dat is echt alleen iets wat jij zelf kunt bepalen.

Ik heb zelf een american made strat gekocht, omdat ik 'em lekkerder vond spelen als de mexican made's. Ik had niet bijzonder veel verstand van gitaren toen ik 'em kocht, ik heb 'gewoon' voor mij de beste van de stapel gekocht, niet lettend op de prijs. Misschien was het puur alleen het verschil in afwerking en had ik met lang zoeken en hobbyen misschien goedkoper uit kunnen zijn, maar ik ben blij met mn stratje en ik ga 'em heel langzaam reliccen totie net als de jouwe uit elkaar valt :)

Eko
14 januari 2008, 16:50
Fender beschermt het USA made als een moederkloek. De versies uit Mexico zijn hardstikke netjes maar nooit uit dezelfde materialen of met dezelfde combinaties van hardware te krijgen. Ook worden Mexicanen met een gigbag geleverd en de USA`s met een hardcase.
Fender maakt de USA standards eigenlijk als een constante doorontwikkeling. Dus met een 2-point bridge en met rolled edges e.d.
Als je echt de best bang for the buck wilt , zoek dan naar een gebruikte USA vintage versie. Kijk bv eens naar een `62 vintage strat.