PDA

View Full Version : Wanneer welke gitaar



DaBok
13 januari 2008, 19:02
Ik ben zelf een beginner als het aankomt op het elektrische spul. Yep: ik heb wel eens het een en ander in de handen gehad en ik begrijp dat een rockabilly graag een Gretsch in handen heeft.

Maar...

Waarom kiest iemand voor een Strat of Tele? Wat voor muziek speel je als je een LP wilt, een Jackson of een Ibanez GRG-nogwat? Wat zijn in zijn algemeenheid de verschillen en overeenkomsten tussen de diverse soorten en merken? En kan je in zijn algemeenheid zeggen dat je voor metal gitaar die-en-die nodig hebt en voor (soft)rock zus-en zo? Zijn hier algemene richtlijnen voor aan te geven of valt alles terug te voeren op gevoel, smaak en looks?

G.G.
13 januari 2008, 19:05
Je vraagstelling is wel heel erg algemeen. Mijn advies, snuffel ff rond op het forum, dan wordt het vanzelf duidelijk.

Ik gok dat hier een slotje op komt.

Luke-wannabe
13 januari 2008, 20:19
Natuurlijk moet je er van uitgaan dat je praktisch met elke gitaar alles kan spelen. Hoewel dat niet geldt voor jazz gitaren voor metal.
Je leest hier wel vaak dat bijvoorbeeld Hendrix niet op een Les Paul kan ofzo, maar eigenlijk is dat bull. Als jij een goede toon van jezelf hebt gaat dat prima. Je hebt dan misschien neit precies dezelfde toon, maar die zul je toch nooit echt krijgen.

Voorbeeldje: Gitarist in mijn band heeft een Strat, Tele en een Sheraton (ES achtige). Maar op elke gitaar klinkt hij 'precies' het zelfde.

DaBok
13 januari 2008, 20:23
Je vraagstelling is wel heel erg algemeen. Mijn advies, snuffel ff rond op het forum, dan wordt het vanzelf duidelijk.


Tsja: dat is eigenlijk de voornaamste reden dat ik de (inderdaad zeer algemene) vraag stel: met rondsnuffelen is het mij niet duidelijk geworden. Af en toe kom ik zeer uitgesproken meningen tegen, maar vaak wordt het (voor mij als elektrische n00b) erg vaag allemaal. Ik hoop met deze algemene vraag een beetje licht in mijn duisternis te krijgen.

Squier4ever
13 januari 2008, 20:25
Tsja: dat is eigenlijk de voornaamste reden dat ik de (inderdaad zeer algemene) vraag stel: met rondsnuffelen is het mij niet duidelijk geworden. Af en toe kom ik zeer uitgesproken meningen tegen, maar vaak wordt het (voor mij als elektrische n00b) erg vaag allemaal. Ik hoop met deze algemene vraag een beetje licht in mijn duisternis te krijgen.

misschien moet je dan toch nog eens wat beter zoeken, want het is echt allemaal al een keer of wat besproken.

DaBok
13 januari 2008, 20:27
Natuurlijk moet je er van uitgaan dat je praktisch met elke gitaar alles kan spelen.


Kortom: de juiste gitaar kiezen heeft feitelijk alleen te maken met persoonlijke voorkeur en looks, zonder dat de muzieksoort een belangrijke rol speelt? Maar waarom wordt dan zovaak gevraagd: wat voor muziek wil je spelen wanneer er om een gitaaradvies wordt gevraagd? Dan zou dat toch ook een belangrijke rol moeten spelen bij de gitaarkeuze?

DaBok
13 januari 2008, 20:29
misschien moet je dan toch nog eens wat beter zoeken, want het is echt allemaal al een keer of wat besproken.

Dan speur ik nog wel even verder.
Met de excuses voor dees' forumvervuiling...

Gearjunkie
13 januari 2008, 20:35
Ik ben zelf een beginner als het aankomt op het elektrische spul. Yep: ik heb wel eens het een en ander in de handen gehad en ik begrijp dat een rockabilly graag een Gretsch in handen heeft.

Maar...

Waarom kiest iemand voor een Strat of Tele? Wat voor muziek speel je als je een LP wilt, een Jackson of een Ibanez GRG-nogwat? Wat zijn in zijn algemeenheid de verschillen en overeenkomsten tussen de diverse soorten en merken? En kan je in zijn algemeenheid zeggen dat je voor metal gitaar die-en-die nodig hebt en voor (soft)rock zus-en zo? Zijn hier algemene richtlijnen voor aan te geven of valt alles terug te voeren op gevoel, smaak en looks?

Ik denk dat het vaak begint met waar jouw ido(o)l(en) op spelen.

Blaahaab
13 januari 2008, 20:35
Kortom: de juiste gitaar kiezen heeft feitelijk alleen te maken met persoonlijke voorkeur en looks, zonder dat de muzieksoort een belangrijke rol speelt? Maar waarom wordt dan zovaak gevraagd: wat voor muziek wil je spelen wanneer er om een gitaaradvies wordt gevraagd? Dan zou dat toch ook een belangrijke rol moeten spelen bij de gitaarkeuze?

Vaak zijn looks wel verbonden met een bepaald genre, ik zie niet snel iemand op zo'n stekelig BC rich ding beetje rustig blues spelen. Als je een gitaar in de winkel koopt zitten er elementen in, die vaak voor bepaalde genres geschikt zijn, dus als je nieuw in de winkel gaat kopen is het voor je keuze belangrijk watvoor genre je gaat spelen. Veel ibanez gitaren zijn voor het wat hardere werk, terwijl andere gitaren weer voor het rustige werk zijn.

Dat praktisch alles op elke gitaar te spelen is, is gewoon omdat je er andere elementen in kan zetten, die geschikt zijn voor een ander genre.

ik hoop dat je het zo een beetje snapt :)

Luke-wannabe
13 januari 2008, 20:36
Kortom: de juiste gitaar kiezen heeft feitelijk alleen te maken met persoonlijke voorkeur en looks, zonder dat de muzieksoort een belangrijke rol speelt? Maar waarom wordt dan zovaak gevraagd: wat voor muziek wil je spelen wanneer er om een gitaaradvies wordt gevraagd? Dan zou dat toch ook een belangrijke rol moeten spelen bij de gitaarkeuze?
Nou ja, wat ik heb is dat het voor mij vreemd voelt om op een jazzgitaar funk te spelen ofzoiets. Dus dat is al 1 reden.
En veel mensen willen ook het geluid benaderen van hun idool, en dat lukt nou eenmaal het best met een soortgelijke gitaar. Bijvoorbeeld: Je kunt wel RHCP op een Ibanez RG spelen, maar het zal niet echt het Frusciante geluid benaderen. Maar als jij een beetje kunt spelen zal het zeker niet misstaan. Behalve de looks dan, maar qua geluid moet het wel kunnen.

Luke-wannabe
13 januari 2008, 20:37
Vaak zijn looks wel verbonden met een bepaald genre, ik zie niet snel iemand op zo'n stekelig BC rich ding beetje rustig blues spelen. Als je een gitaar in de winkel koopt zitten er elementen in, die vaak voor bepaalde genres geschikt zijn, dus als je nieuw in de winkel gaat kopen is het voor je keuze belangrijk watvoor genre je gaat spelen. Veel ibanez gitaren zijn voor het wat hardere werk, terwijl andere gitaren weer voor het rustige werk zijn.

Dat praktisch alles op elke gitaar te spelen is, is gewoon omdat je er andere elementen in kan zetten, die geschikt zijn voor een ander genre.

ik hoop dat je het zo een beetje snapt :)
Het gaat niet om de elementen, maar om hoe iemand kan spelen :)

nevyn292
13 januari 2008, 20:41
Vaak zijn looks wel verbonden met een bepaald genre, ik zie niet snel iemand op zo'n stekelig BC rich ding beetje rustig blues spelen. Als je een gitaar in de winkel koopt zitten er elementen in, die vaak voor bepaalde genres geschikt zijn, dus als je nieuw in de winkel gaat kopen is het voor je keuze belangrijk watvoor genre je gaat spelen. Veel ibanez gitaren zijn voor het wat hardere werk, terwijl andere gitaren weer voor het rustige werk zijn.

Dat praktisch alles op elke gitaar te spelen is, is gewoon omdat je er andere elementen in kan zetten, die geschikt zijn voor een ander genre.

ik hoop dat je het zo een beetje snapt :)

aangenaam kennis te maken, ik speel al 3 jaar blues op mn bc rich mockingbird(je hebt er altijd gekken tussenzitten), en dat puur omdat hij een onwijs mooi vol geluid geeft op het halselement

Gearjunkie
13 januari 2008, 20:42
aangenaam kennis te maken, ik speel al 3 jaar blues op mn bc rich mockingbird(je hebt er altijd gekken tussenzitten), en dat puur omdat hij een onwijs mooi vol geluid geeft op het halselement

Nee, da's onmogelijk!

;)

nevyn292
13 januari 2008, 20:45
toch wel :hippie:

TS-imitatie pedaal ertussen als booster, clean-kanaal op mijn versterker en je kan een behoorlijk mooi geluid krijgen.


goed je krijgt dan wel geen SRV-tone, maar daar heb ik mn strat nog wel voor

Blaahaab
13 januari 2008, 20:52
aangenaam kennis te maken, ik speel al 3 jaar blues op mn bc rich mockingbird(je hebt er altijd gekken tussenzitten), en dat puur omdat hij een onwijs mooi vol geluid geeft op het halselement

ik zei ook: "ik zie niet snel iemand op zo'n stekelig BC rich ding beetje rustig blues spelen"

Maar het blijkt, er lopen altijd van die gekken tussen ;)

nevyn292
13 januari 2008, 20:57
ach, het klinkt gewoon mooi dus doe ik het,


en om terug te komen op de vraag:

de merken linken met genre is een beetje onzin, je kan alles met alles spelen, maar het een leent zich er beter voor dan het ander. en bovendien maakt een merk meestal niet maar 1 soort gitaren.

Mr.Fingers
13 januari 2008, 21:01
ach, het klinkt gewoon mooi dus doe ik het,


en om terug te komen op de vraag:

de merken linken met genre is een beetje onzin, je kan alles met alles spelen, maar het een leent zich er beter voor dan het ander. en bovendien maakt een merk meestal niet maar 1 soort gitaren.

Wat je zegt: Er is naar het schijnt een of andere zware metalgroep uit Zwitserland/Oostenrijk, die met een gewone telecaster (met gewone singlecoils) het op een scheuren zet

En zelfs Bebop-Jazz op een Fender Jaguar (tsja, Joe Pass kan op alles spelen) (http://youtube.com/watch?v=2IDvFRqo04g)

Wausser
13 januari 2008, 21:09
net zoals die metal band uit Irak, die gitarist speelde op een stratje

nevyn292
13 januari 2008, 21:12
iron maiden deed(of doet, niet zo op de hoogte van maiden) dat toch ook?

malmsteen met zn stratje?

verder heb ik niet zoveel voorbeelden, maar er zijn vast andere mensen die dat wel hebben

Wickerman
13 januari 2008, 21:15
net zoals die metal band uit Irak, die gitarist speelde op een stratje

Niet op een AK47 ?

DaBok
13 januari 2008, 21:16
Kijk: nou kom ik een stuk verder :D

Wanneer je een uitgesproken muziekstijl, zoals metal of jazz speelt, speelt de look of het soort gitaar een grote rol (in principe), maar wanneer je meer een generalist bent, maar het eigenlijk weinig uit. Kiezen wat je mooi vindt klinken, spelen en bij je past, dus. Heb ik het zo goed begrepen?

DaBok
13 januari 2008, 21:17
zoiets?

http://coloredfolkguitars.com/images/AK47.jpg
Is dat geen Talicaster?

nevyn292
13 januari 2008, 21:17
Niet op een AK47 ?
zoiets?

http://coloredfolkguitars.com/images/AK47.jpg

Gearjunkie
13 januari 2008, 21:21
Kijk: nou kom ik een stuk verder :D

Wanneer je een uitgesproken muziekstijl, zoals metal of jazz speelt, speelt de look of het soort gitaar een grote rol (in principe), maar wanneer je meer een generalist bent, maar het eigenlijk weinig uit. Kiezen wat je mooi vindt klinken, spelen en bij je past, dus. Heb ik het zo goed begrepen?

Tjah... je bent aan het hokjes-denken, en da's niet handig.

Ik speel voornamelijk op Strats omdat ik die:
1: mooi vind
2: mooi vind klinken
3: ik ze betaalbaar vind
4: veel van mijn 'voorbeelden' er ook een of meer hadden
5: je er makkelijk zelf aan kan knutselen
6: ik op een LP niet zo goed uit de weg kan, weet niet waarom missch. mensuur of zo...

Maar om nu te concluderen dat metal en jazz uitgesproken stijlen zijn en de rest dan maar 13 in een dozijn is.... tricky hoor!

nevyn292
13 januari 2008, 21:23
Tjah... je bent aan het hokjes-denken, en da's niet handig.

Ik speel voornamelijk op Strats omdat ik die:
1: mooi vind
2: mooi vind klinken
3: ik ze betaalbaar vind
4: veel van mijn 'voorbeelden' er ook een of meer hadden
5: je er makkelijk zelf aan kan knutselen
6: ik op een LP niet zo goed uit de weg kan, weet niet waarom missch. mensuur of zo...

Maar om nu te concluderen dat metal en jazz uitgesproken stijlen zijn en de rest dan maar 13 in een dozijn is.... tricky hoor!

ja, ik ben zelf min of meer een man van de magische 'klik'

bij mijn ibanez was het gewoon raak, alles klopte en voelde goed, en dat is ook de reden waarom ik er alles op kan spelen. het is ook een instrument waarop ik altijd iets nieuws kan verzinnen als ik aan het spelen ben. best raar voor een dood stuk hout, maar het is toch zo!

DaBok
13 januari 2008, 21:30
Tjah... je bent aan het hokjes-denken, en da's niet handig.

Maar om nu te concluderen dat metal en jazz uitgesproken stijlen zijn en de rest dan maar 13 in een dozijn is.... tricky hoor!


Ow, dan kom ik verkeerd over, ben ik bang. Wat ik probeerde uit te drukken is dat je vanwege een bepaald genre kan kiezen voor een bepaald soort gitaar, maar dat dat niet hoeft. En in dat kader noemde ik de jazz, metal en generale speler als voorbeeld. Ik had ook de blues, (hard)rock, en noem al die stijlen maar op erbij kunnen benoemen.

Ik ben juist blij dat het niet zo in hokjes in te delen valt :)
Ik heb een hekel aan hokjes, moet je weten :hippie:

Gearjunkie
13 januari 2008, 22:15
oh, dan is het goed.... ;)

iwamoto
14 januari 2008, 00:28
ik speel op ibanez gitaren omdat ze

- compact zijn
- lage actie hebben
- een goed tremelo systeem hebben
- altijd een constate kwaliteit hebben

de sound komt immers toch uit je elementen, je amp en je vingers, dus over de sound van een ibanez is niet te zeggen imo.

dusja, voor mij de gitaren naar keuze

Wausser
14 januari 2008, 07:40
Niet op een AK47 ?

is dat niet gewoon hetzelfde?

Roosje_Katoen
14 januari 2008, 08:31
ach, ik speel op een jackson performer en speel daar best vaak blues op eigenlijk.. Dat klinkt eigenlijk ook nog wel heel erg goed. Ik speel zelfs nog wel eens wat klassieke pingeltjes erop... :D Maar misschien is dat wel bij gebrek aan een goede akoestische.
En verder, het ligt ook niet alleen aan de gitaar. Ik heb een vox en een peavey versterker, dat geeft ook nog wel veel verschillen.