PDA

View Full Version : Wanneer welke gitaar



DaBok
13 januari 2008, 19:02
Ik ben zelf een beginner als het aankomt op het elektrische spul. Yep: ik heb wel eens het een en ander in de handen gehad en ik begrijp dat een rockabilly graag een Gretsch in handen heeft.

Maar...

Waarom kiest iemand voor een Strat of Tele? Wat voor muziek speel je als je een LP wilt, een Jackson of een Ibanez GRG-nogwat? Wat zijn in zijn algemeenheid de verschillen en overeenkomsten tussen de diverse soorten en merken? En kan je in zijn algemeenheid zeggen dat je voor metal gitaar die-en-die nodig hebt en voor (soft)rock zus-en zo? Zijn hier algemene richtlijnen voor aan te geven of valt alles terug te voeren op gevoel, smaak en looks?

G.G.
13 januari 2008, 19:05
Je vraagstelling is wel heel erg algemeen. Mijn advies, snuffel ff rond op het forum, dan wordt het vanzelf duidelijk.

Ik gok dat hier een slotje op komt.

Luke-wannabe
13 januari 2008, 20:19
Natuurlijk moet je er van uitgaan dat je praktisch met elke gitaar alles kan spelen. Hoewel dat niet geldt voor jazz gitaren voor metal.
Je leest hier wel vaak dat bijvoorbeeld Hendrix niet op een Les Paul kan ofzo, maar eigenlijk is dat bull. Als jij een goede toon van jezelf hebt gaat dat prima. Je hebt dan misschien neit precies dezelfde toon, maar die zul je toch nooit echt krijgen.

Voorbeeldje: Gitarist in mijn band heeft een Strat, Tele en een Sheraton (ES achtige). Maar op elke gitaar klinkt hij 'precies' het zelfde.

DaBok
13 januari 2008, 20:23
Je vraagstelling is wel heel erg algemeen. Mijn advies, snuffel ff rond op het forum, dan wordt het vanzelf duidelijk.


Tsja: dat is eigenlijk de voornaamste reden dat ik de (inderdaad zeer algemene) vraag stel: met rondsnuffelen is het mij niet duidelijk geworden. Af en toe kom ik zeer uitgesproken meningen tegen, maar vaak wordt het (voor mij als elektrische n00b) erg vaag allemaal. Ik hoop met deze algemene vraag een beetje licht in mijn duisternis te krijgen.

Squier4ever