PDA

View Full Version : Speakerkabel vraag



Nielsje
13 januari 2008, 17:48
Wat is nou de beste speakerkabel.

Is dat bijvoorbeeld een goeie monsterkabel,
of kan ik beter naar de Gamma gaan (of expert of ander audiozaakje) en daar gewoon een meter ontzettend dik speakerkabel gaan halen en daar twee neutrik jacks aan zetten?

En de bedrading in jullie cab? Gebruiken jullie daar dan ook een monsterkabel voor, of is dan gamma bedrading ineens wel goed?

Op het moment heb ik gewoon zo'n speakerkabel die bij m'n marshall top werd geleverd; waarschijnlijk niet optimaal, maar wel goed genoeg.

Binnenkort (na m'n tentamens) wil ik een blind test gaan doen samen met forumlid Lex (hij weet het nog niet), en dan kijken of een andere speaker kabel echt wat uit maakt, (wellicht zelfs de richting? Ik mocht de discussie niet oplaaien, dus doe ik dat ook niet.. 24 pagina's.. pfff).

Motiveer uw antwoord!

Robin.ke
13 januari 2008, 18:40
Over speakerkabel hier is al veel geschreven en elke keer weer een beladen onderwerp. Er zijn mensen die zelfs verschil schijnen te horen als de kabel andersom wordt aangesloten. Feit is in ieder geval dat hoe dikker de kabel is, des te minder de verliezen. Lengte heeft dezelfde invloed. Voor korte lengte's (tot ong. 3m) is 2x1,5 qmm kopedraad ruim voldoende. Dit hoeft echt geen speciale kabel te zijn. Goede (soldeer)verbindingen zijn ook zeker zo belangrijk.

Lexvandoef
13 januari 2008, 21:10
Ik heb tussen mijn head en cab een dikke kabel zitten, onbekend merk, maar het werkt wel goed.

En ik ben wel in voor een blinde test, kom maar op :)

Puerco
13 januari 2008, 21:26
Gewoon een goede kabel kopen van minimaal 1,5milimeter dikte en helemaal bij langere lengtes liefst iets dikker met goede pluggen.
Laat je niet gekmaken met allerlei hypes over zuurstofloze kabels en dergelijke... Ook de richting van de kabel is alleen belangrijk op dagen dat het van beneden naar boven regent, op andere dagen maakt het niks uit.
Goede soldeerverbindingen zijn wel degelijk belangrijk mede omdat soldeer zelf vrij slecht geleid en als ie losraakt natuurlijk helemaal niet meer...
Ook vergulde pluggen worden zwaar overschat, het maakt wel iets uit maar voornamelijk omdat goud niet oxideert maar dan zou je eigenlijk ook vergulde female jacks moeten hebben.
Bedrading in speakerkasten zelf is vaak van dat goedkope troep waar je schemerlampen mee aansluit en dan kom jij aan met je peperdure kabel van je amp naar je cabinet....
Dit gezegd hebbende is het natuurlijk wel heel belangrijk dat je kabel zeer betrouwbaar is want als een verbinding losraakt heeft dat op je dure buizenversterker natuurlijk net zo een effect als gebruiken zonder speaker eraan en dat kan heel vervelende gevolgen hebben voor je amp...

Het blijft echter een beladen onderwerp en ik weet al bijna zeker dat er nu mensen op me beginnen te schelden dat ze wel degelijk het verschil horen tussen de richting en dat zuurstofloze kabels beter zijn en dergelijke en het zou me zelfs niks verbazen als er iemand meld dat zijn geluid beter is nadat hij zijn speakerkabels door jomanda heeft laten instralen... Ik wens ze er veel plezier mee :seriousf:

Baker
13 januari 2008, 22:17
Het gaat nog niet eens zozeer om het verschil in geluid.
Het lijkt mij persoonlijk sterk dat je verschil hoort tussen dat standaard marshall kabeltje of een dikkere duurdere kabel. Waat het om gaat is dat je geen risisco wilt lopen dat het kabeltje overbelast raakt of dat het door kabelbreuk kapot gaat waardoor je amp weer schade op kan lopen.

Mijn advies is dan ook om om die reden een dikkere kabel te kopen en dat standaard crappy marshall kabeltje niet meer te gebruiken.

edit: ik zie nu pas dat in bovenstaande post feitelijk hetzelfde gezegd wordt.
Volgende keer eerst alles lezen en dan pas posten ;)

Mr.Bluesbreaker
13 januari 2008, 22:28
Ik heb op mijn amps zowel een zelfgesoldeerde 2*2,5 mm met Neutrik pluggen gehad, als een Planet Waves van 25 euro en een merkloze dunne slappe die aanvoelde als 2*1 mm. Tussen mijn zelfgesoldeerde en de Planet Waves hoor ik geen verschil.
Met het slappe kabeltje leek echter wel iets minder voluime door dezelfde cab te komen op dezelfde stand.

Verder denk ik dat je net zo goed een zelfgesoldeerde kabel kunt gebruiken mits je dat dan ook goed doet. Ik weet bij mezelf uit ervaring dat ik dat soms niet al te best doe en gebruik het liever niet meer als speakerkabel. Wat Mbakker75 zegt, dan kun je je amp wel eens beschadigen.

Robin.ke
13 januari 2008, 22:38
Ik zit nu te wachten op de reactie van de "speakerkabelfreaks". :cooler:

jerome
13 januari 2008, 22:45
Het gekke is dat ik laatst niet eens een paar fatsoenlijke speakerkabels kon kopen bij de plaatselijke muziekzaak.
Toen maar bij de plaatselijke elektrazaak van dat hele dikke rood/zwarte tweelingkabel gekocht (volgens mij 2 x 4 mm2) en een paar stevige Neutrik pluggen.
Overigens heb ik met dat zelfde draad mijn cabs ook maar opnieuw bedraad van binnen want daar zat superdun draad, iets van 0,5 mm2 draad.
Die speciale hiteck-highend-abracadabra-speakerkabel geloof ik niet zo in.
En dan met vergulde contacten? Lijkt mij beetje overdreven. Er zitten voor de rest ook nergens vergulde contacten op of in m'n amps of op m'n cabs dus zal zal weinig extra aan het geluid verbeteren
Moet wel lekker soepel en dik draad zijn (weinig weerstand) en met een goede stevige kwaliteit isolatie.

gothax
13 januari 2008, 23:16
Het lijkt mij persoonlijk sterk dat je verschil hoort tussen dat standaard marshall kabeltje of een dikkere duurdere kabel.
Zeker hoor je verschil! Die standaard kabeltjes zijn echt van baggerkwaliteit.. zie het maar als die gekleurde patch kabeltjes (wie kent ze niet..) en een goede speakerkabel (~30 euro..hoeft geen fortuin te kosten) maakt je sound echt veel beter.. je sound wordt een stuk opener, warmer en de bassen klinken mooier (ronder)

Baker
14 januari 2008, 07:37
ik ben dan misschien eigenwijs maar ik geloof daar gewoon geen flikker van.

Franc
14 januari 2008, 08:08
Haal een rol van dat lekkere dikke (doorzichtige) speakerkabel bij de Gamma, een stel Neutrik pluggen en soldeer kabels op (bijna) alle gewenste lengtes.

Prima speakerkabels voor je amp!

Kim Wilson
14 januari 2008, 08:50
Ik zweer ook bij de 2x2,5qmm van de Gamma (ik heb de zwart-rode variant) met Neutrik pluggen. Oerdegelijk en kwalitatief prima. 2x4 is IMO een beetje overkill, vooral op zo'n kort stukje.

Standaard speakerkabel uit de muziekzaak begin ik niet aan. Je weet nooit wat erin zit. Ik heb liever zelf de controle over wat ik gebruik. En met 2x2,5 kun je op twee meter lengte niet fout gaan.

Nielsje
14 januari 2008, 08:58
Goed, ik ga donderdag wel ff langs de gamma. Heb nog wel wat neutriks liggen, ben benieuwd of er een hoorbaar verschil zal zijn.

pol
14 januari 2008, 09:11
bedrading is bij mij gewoon de dunne stock Marshallcab bedrading in een 1960AV cab . ik heb vroeger wel eens een cab herbedraad met dikke draad maar merkte toch geen verschil.

als speakerkabel wil ik wel iets stevig met neutriks, is nogal gevaarlijk om dure stukken aan de versterker te krijgen anders moest die kabel kortsluiten.

Negative K3 fan
14 januari 2008, 12:44
op tube-town.de kun je van die extra dikke neutrik jack plugs kopen, daar past hele dikke draad in, in mijn geval de duurste van de media markt. En daar kun je heel goedkoop een extreem degelijke speakerkabel uitsolderen.

bass blom
14 januari 2008, 12:46
kijk dan ook in je amp of daar niet toevallig hele dunne draadjes van de trafo naar de output gaan :D

AART
14 januari 2008, 13:24
Haal een rol van dat lekkere dikke (doorzichtige) speakerkabel bij de Gamma, een stel Neutrik pluggen en soldeer kabels op (bijna) alle gewenste lengtes.

Prima speakerkabels voor je amp!

dat doe ik ook. die doorzichtige is ook nog eens redelijk uniek(en raak je niet zo makkelijk kwijt als normaal spul, zoals ik in Almere).

jerome
14 januari 2008, 15:21
kijk dan ook in je amp of daar niet toevallig hele dunne draadjes van de trafo naar de output gaan :D

ja idd...
In veel Marshalls amps is hiervoor 1,5 mm2 gebruikt en dan met een lengte van minder dan 0,5 m, dus dat moet toch voldoende dik zijn...

Kim Wilson
14 januari 2008, 15:22
Dat is echt dik zat, hoor. :)

Daemon
14 januari 2008, 18:29
Ik heb een kabel van 6 euro van m'n top naar m'n cab lopen. Die klinkt net zo goed als degene van 30 euro die ik ervoor had. Goede dikke kabel. Neutrik plugs met gold plated tips. Ik klaag niet :)

johantipker
14 januari 2008, 20:50
Zoals ik al eerder vermeld heb: de echte bikkels gebruiken roodkoperen waterleidingbuizen, voor bochten graag knelkoppelingen gebruiken, aangezien soldeer kopelingen weer signaalverlies kunnen geven, beter is nog om gewoon de pijpen te buigen met de speciale pijpenbuiger... zodat het geheel zoveel mogelijk point to point blijft...

ben vanhoof
14 januari 2008, 21:00
Ben je zeker dat je nu niet aan het overdrijven bent??











....

En nee, ik ben geen domme belg...

jerome
14 januari 2008, 21:04
Zoals ik al eerder vermeld heb: de echte bikkels gebruiken roodkoperen waterleidingbuizen, voor bochten graag knelkoppelingen gebruiken, aangezien soldeer kopelingen weer signaalverlies kunnen geven, beter is nog om gewoon de pijpen te buigen met de speciale pijpenbuiger... zodat het geheel zoveel mogelijk point to point blijft...

Die zijn niet goed, die geven verlies omdat ze hol zijn.
Massief koper moet je gebruiken, 15 mm dik...

guhlenn
15 januari 2008, 10:20
He wacht, durven de gouden oortjes nu niet of zijn ze bekeerd? Ik weet zeker dat hier mensen rond lopen die richtingsverschil horen, kom, schroom niet.

Mitch
15 januari 2008, 10:32
Ja, ontzettend grappig, laten we elkaar nog eens wederzijds uit gaan lachen. Zou echt een geweldige bijdrage leveren aan het forum. :stop:

guhlenn
15 januari 2008, 11:10
Mijn excuses, ik dacht dat hier meer gevoel voor (smakeloze) humor rondhing.

johantipker
15 januari 2008, 11:42
Sorry, dit is mijn meest smakeloze grap richting speakerkabels, ik hem hem sedert mijn aantreden op dit forum al zeker 3 keer met wisselend suc6 gemaakt......

het is echter niet mijn bedoeling mensen af te zeiken....
ook ik hoor redelijk wat verschil tussen verschillende kabels...

vinni
15 januari 2008, 11:46
Ja, ontzettend grappig, laten we elkaar nog eens wederzijds uit gaan lachen. Zou echt een geweldige bijdrage leveren aan het forum. :stop:

Inderdaad.....

Vinni