PDA

View Full Version : hughes & kettner edition tube....help!!



doler
13 januari 2008, 17:13
ik wil na jaren mijn eerste buizenversterker aanschaffen en ben er eerlijk gezegd niet erg in thuis.
heb een h&k edition tube op het oog,kan iemand mij zeggen of het een volledige buizenversterker is?

ik wil een keuze maken tussen
de h&k edition tube,
fender blues junior tweed,
en de ampeg reverbrocket (alhoewel denk ik dat de laatste een beetje te krachtig is voor thuisgebruik)

als iemand mij een beetje op weg kan helpen?

crapton
13 januari 2008, 17:48
Nou ik denk dat als Huugs&Kuttner er edition Tube bij zetten dat er dan geen transistors in zitten.

Ik zou ook eens kijken naar de H&K Statesman, vermoed dat ze het Edition Tube design hebben gebruikt en verbeterd. Krijgt ook veel goede reviews.

Een ander leuk merk is Peavey. Kijk eens op Thomann op buizencombo's en je krijgt een aardig beeld.

Verder vond ik de Koch Studiotone erg goed klinken clean en crunch, full distortion iets minder.

Overigens blaas je met 20W buizen nog het dak van je huis...kan je beter een POD nemen (of beide).

Jimwoud
13 januari 2008, 18:47
Die edition tube is een gave versterker. Maar hangt er wel vanaf wat voor muziek je speelt. Toen ik hem testte heb ik alleen maar distortion gebruikt en dat klonk erg goed. Het clean klonk ook erg prima.

JohnLord
13 januari 2008, 19:45
Die edition tube is een gave versterker. Maar hangt er wel vanaf wat voor muziek je speelt. Toen ik hem testte heb ik alleen maar distortion gebruikt en dat klonk erg goed. Het clean klonk ook erg prima.

Huh? Alleen distortion gebruikt? Waar baseer je de kwalificatie prima voor het clean dan op? En, als zowel distortion als clean goed is, is hij toch voor alle muziekstijlen geschikt?

Jimwoud
13 januari 2008, 19:57
Huh? Alleen distortion gebruikt? Waar baseer je de kwalificatie prima voor het clean dan op? En, als zowel distortion als clean goed is, is hij toch voor alle muziekstijlen geschikt?
clean heb ik ook gebruikt, maar niet alle gainstanden als het ware. Is alweer een tijdje geleden, en heb ook niet heel lang getest. Weet nog wel dat ik redelijk onder de indruk was. Hij kwam inderdaad wel erg veelzijdig over ja.

crapton
13 januari 2008, 21:31
Ben er ondertussen achter dat de Statesman een soort buizen-solid state hybride techniek gebruikt, dus NIET volledig buizen. Dat zou ook bij die Edition Tube wel eens het geval kunnen zijn. Echter het schijnt voor het geluid niet uit te maken, want deze amp klinkt behoorlijk goed.

Als je het goed ontwerpt hoeven dus niet alle versterkingscomponenten een buis te zijn om toch goed te klinken...

Lexvandoef
13 januari 2008, 21:39
Ben er ondertussen achter dat de Statesman een soort buizen-solid state hybride techniek gebruikt, dus NIET volledig buizen. Dat zou ook bij die Edition Tube wel eens het geval kunnen zijn. Echter het schijnt voor het geluid niet uit te maken, want deze amp klinkt behoorlijk goed.

Als je het goed ontwerpt hoeven dus niet alle versterkingscomponenten een buis te zijn om toch goed te klinken...

hoe bedoel je een soort van hybride? Naar mijn weten is het ding gewoon volledig buizen, afgezien van de reverb&effecstloop driver. Maar dat moet niet superveel uitmaken, dacht ik.

crapton
13 januari 2008, 22:12
Dat schrijft Gitarre und Bass - een Duits tijdschrift - in hun review:

gefunden, bestimmte Sektionen der
Rˆhrenschaltungen ¸ber spezielle Halblei-
terkreise zu ersetzen bzw. ihr Verhalten zu
emulieren. Dieses Prinzip liegt auch der Vor-
stufe des Statesman zugrunde. Man kann
den QuadEL84 also nicht als Vollrˆhren-
Amp bezeichnen. Er gleicht dem All-Tube-
Konzept lediglich in der technischen Struk-
tur, weswegen Hughes & Kettner hier auch
zur¸ckhaltend von einem Vollrˆhrendesign
spricht.

VanBiLL.com
13 januari 2008, 22:48
Is het niet zo dat de gelijkrichting van de powertubes dus solid state en niet via een zogenaamde rectifier buis (zoals een EF-86 e.d.)??? Tenminste, ik was altijd in de veronderstelling dat buizenversterkers een gelijkrichting hadden en alleen de buizen versterkers met een gelijkrichterbuis (retifier)zijn dan volledig buizen, of l*l ik nu helemaal uit mijn nek???

Als zodanig is het dan dus een hybride omdat het circuit niet volledig buizen is?

Mijn Duits is niet zo erg sterk...

Lexvandoef
19 januari 2008, 18:47
Mijn Duits is echt ruk, dus je zal het ff moeten vertalen voordat ik weet wat daar staat zeg maar...

Maar er zit idd geen gelijkrichterbuis (bv een GZ34) in de statesman, maar dan is het nog wel een buizenversterker, een Bogner XTC of een Hook Captain, hebben ook geen gelijkrichterbuis, en om die nou ook gelijk tot de non-buizenversterkers te bombarderen :satisfie:

E-J
19 januari 2008, 19:32
De Hughes & Kettner Edition Tube gaat volgens mij binnenkort uit de handel, hij heeft namelijk een opvolger, de Statesman. De Edition Tube zal daardoor wel wat goedkoper lijkt me... Beide zijn gewoon buizenversterkers, ze hebben buizen in de voor - en eind versterker... 2x 12ax7 en 2x EL84, een beetje zoals een Vox (zo klinkt hij dan ook).

Ik heb sinds een tijdje de Statesman Dual EL84 en het is een heel warm klinkende versterker. Dynamisch ook, reageert goed op je spel/aanslag en cleant ook mooi op.

Dus solidstate...? :???:

crapton
19 januari 2008, 20:49
Beide zijn gewoon buizenversterkers, ze hebben buizen in de voor - en eind versterker... 2x 12ax7 en 2x EL84, een beetje zoals een Vox (zo klinkt hij dan ook).

Ik heb sinds een tijdje de Statesman Dual EL84 en het is een heel warm klinkende versterker. Dynamisch ook, reageert goed op je spel/aanslag en cleant ook mooi op.

Dus solidstate...? :???:

Ik heb nu ook een Statesman Quad EL84 in huis en ben het eens met EJ NL. Moet zelfs wennen aan hoe dynamisch en direct ie is, je moet secuurder spelen. Of ie als een Vox klinkt weet ik niet, geloof dat K&H meer naar Fender & Marshall gekeken heeft (zeggen ze dan).

Solidstate heb ik nooit gezegd, er zitten vrij duidelijk echte buizen in. Maar hij is niet volledig buizen, er zitten solid state componenten tussen (zoals sturing galm, en div zaken in de voorversterker). Ben niet zo'n buizentechnicus maar een complete versterker met slechts 2x voorbuis en 2x eindbuis, kweenie. Maakt me verder ook geen drol uit, ding klinkt goed.

Lexvandoef
19 januari 2008, 20:51
Maakt me verder ook geen drol uit, ding klinkt goed.

Dat is waar het om draait. :)