PDA

View Full Version : Advies over EMG's



staartmans
6 februari 2003, 14:15
Hoi,
Ik heb jullie wijze raden op verschillende ondwerpen gelezen en wil graag jullie advies: ik kom net kijken in de EMG-wereld en wil weten of het de moeite waard is om mijn Hamer (Slammer-serie, AA-top) te upgraden met een EMG 81 en EMG 85. Ik heb 3 LP's en wil er wat heftigers bij. Als upgraden geen goed idee is, wat voor gitaar raden jullie aan?
Greetz, Martino!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: staartmans op 2003-02-06 14:21 ]</font>

Ibanez RuleZ
6 februari 2003, 15:12
lijkt me op zich een prima idee. Ik zou die gibsons niet upgraden (vind ik zonde) maar met die Hamer kan je het best wel proberen. Ben benieuwd hoe dat klinkt

Harrald

Lacrymosa
6 februari 2003, 15:27
Om heftig te scheuren heb je niet perse EMG elementen nodig

Dimarzio, Seymour Duncan, Bill Lawrence maken ook super scheur elementen

Het grote en omstreden probleem van EMG is, dat veel mensen vinden (waaronder ikzelf) dat ze nog al dood en steriel klinken, TE High Fi

Ik ben zelf weg van de Tone Zone van Dimazrio en de Steve's Special van Dimarzio

of wil je perse een actief systeem?

CheerS!!

staartmans
6 februari 2003, 15:35
Hoeft niet per se actief te zijn, maar ik ben laatst in aanraking gekomen met Zakk Wylde... moet ik dat nog uitleggen wat dat voor mijn oren betekende?
ff serieus: wat is het verschil tussen de lijst met elementen opgesomd stan in het vorige bericht? En zijn er onder jullie ook mensen met een uitgesproken voorkeur. Ik weet wel wat me aansprak van de EMG's: vol, vet, ook clean errug mooi, vooral de EMG 85. Qua versterker komt dat wel goed: Marshall DSL 2000 50 wat top, dat maakt al een hoop goed.

Greetz, Martino!

Anders Destium
6 februari 2003, 15:42
Wat veel mensen terecht een probleem vinden met EMG's is dat het een beetje de identiteit van je gitaar verpest. Gitaren met EMG81's klinken meestal om en nabij het zelfde, wat dat betreft zou ik zelf een van de les pauls met actieve elementen uitvoeren, dan hou je het specifieke geluid van je Hamer tenminste nog een beetje. Ik ben zelf meer Tonezone of SD Invader fan dan fan van EMG's. Maar als je toch een paar gitaren hebt kan het natuurlijk nooit kwaad om er eentje te hebben met een overdosis OUTPUT :wink:

Lacrymosa
6 februari 2003, 15:46
voor het verschil tussen de verschillende elementen moet je ff op de sites kijken

http://www.dimarzio.com
http://www.seymourduncan.com
http://www.billlawrence.com

CheerS!!

staartmans
6 februari 2003, 15:50
Die Les Pauls laat ik liever met rust omdat ze alle drie gewoon al goed/vet/bijzonder klinken. Met name de standard uit 2001: brulboei. Waarom ik die Hamer wil versleutelen: er zitten Duncan Designed pu's in waar ik sinds de koop 3 jaar terug al ruzie mee heb, dus ik ken et specifieke geluid eigenlijk niet (snif!) Maar inderdaad, output time it is! Als ik ze zelf erin wil knallen: is dat moeilijk?

Lacrymosa
6 februari 2003, 15:53
Een X2N (van Dimarzio) heeft meer output dan een EMG, en een Bill lawrence L500XL waarschijnlijk ook, en het mooie van deze dingen is dat ze de sound van je gitaar en vingers beter laten doorschijnen, heel transparant.

Maar is het echt output wat je zoekt?
want hoe meer distortion, hoe minder tone.

Denk eerst goed na over de keuze van elementen.

Elementen kunnen je gitaar echt vet maken, met de juiste keuze, maar ze kunnen em ook verpesten

CheerS!!

hugo
6 februari 2003, 19:17
Een dimarzio X2N heeft een output van ong. 0,5 volt, een EMG 81 1,5 Volt, dus een EMG is wel zwaarder en het mooie van een EMG is dat het hoewel een hoge output heeft, wel helder blijft. Of je geluid mooi vind of niet is een ander verhaal er zit misschien weinig karakter. Maar daarvoor heb je drie LP's, ik zou het doen, ik heb zelf ook een hamer slammer met een dimarzio steve special en het is wel beter maar misschien was een EMG een betere keus geweest.
Succes en laat aub horen wat het is geworden

staartmans
7 februari 2003, 10:42
Over een half uur ga ik naar de shop om emg 81 en emg 85 te bestellen! De verkoper heeft al eens aangeboden om ze gratis in te bouwen dus hopelijk over een paar weken kan je lezen hoe de Hamer reageert!

thanx voor de reacties en advies! meer tips zijn natuurlijk altijd welkom.

greetz, Martino!

staartmans
8 februari 2003, 17:27
nog even een vraagje voor de sleutelaars onder jullie: hebben jullie ervaring met het zelf inbouwen van elementen, en is dat moeilijk? ik heb een half jaar natuurkunde gehad en heb wat electronica betreft 2 linkerhanden!

greetz, Martino!

BLOK182
8 februari 2003, 17:29
inbouwen van passieve elementen is een eitje, je moet alleen weten welk draadje waar moet. Met actieve elementen heb ik nog geen ervaring.

hugo
8 februari 2003, 17:37
Het gratis inbouwen ging niet door dus, ik heb het nog nooit gedaan maar volgens mij is het nog makkelijker dan passief en dat stelt weinig voor, EMG werken met een soort stekkertjes op de elementen. Er kan ook weinig fout gaan je hoeft EMG niet te aarden.

Lacrymosa
8 februari 2003, 17:41
het is echt een eitje om die dingen in te bouwen, op de standaard manier dan

Als je genoeg motorische vaardigheden heb om gitaar te spelen, dan moet het solderen ook wel goed gaan

CheerS!!

staartmans
9 februari 2003, 09:39
nah, die motorische vaardigheden, dat is juist het probleem: trilhandjes wanneer ik kleine draadjes moet knopen als gevolg van een soort van reuma... Dus met een soldeerbout zelf aan de slag gaan... ik hoop dat de winkel het dan wil doen voor een schappelijke prijs.

thanx &amp; greetz, Martino!

Jay Cal
9 februari 2003, 10:21
Hey staartfiguur!

Ik heb zelf een Ibanez met EMG81/S/89...

Als je het geluid eens wilt uitproberen mot je maar eens komen testen. EMG's klinken helemaal niet zo "vreselijk steriel" als hier wordt beweerd. Er is eerder sprake van een retestrak geluid :wink:

Ik heb de mijne laten inbouwen door Peer Dellen. Mijn advies is om ze door iemand anders te laten installen aangezien Peer enorm prutswerk levert tegen een belachelijk hoge prijs. Sjak Zwier in Vlissingen is tegenwoordig mijn eerste keus voor gitaarwerkzaamheden.

Anyway, Good luck!

Gianno!

Lacrymosa
9 februari 2003, 12:09
Voor een kleine vergoeding wil ik het ook wel voor je doen, leg ik et je nog allemaal uit ook

CheerS!!

staartmans
9 februari 2003, 21:01
Lacryomosa en Gianno: thanx voor het aanbod! Ik ga deze week nog even langs The Guitarman om e.e.a. te vragen. Als dat niet lukt wat ik wil, te duur, niet leverbaar etc, dan kom ik zeker bij jullie terug.

greetz, Martino!