PDA

View Full Version : SRV en Chorus pedaal?



Gitaargek
13 januari 2008, 13:11
Ik las ergens dat Stevie Ray Vaughan voor zijn Texas tone een licht chorus effect erbij gebruikte. Klopt dit?

Ik heb er zelf nooit iets over gehoord.

Dirk_Hendrik
13 januari 2008, 13:33
Ik kan me niet herinneren in SRC's geluid ooit een ander modulatieeffect dan een univibe te hebben gehoord. Waar las je dit?

zoon van Piet
13 januari 2008, 14:16
SRV gebruikte naar verluid een Roland Dimension D op Bowies Let's dance.. da's te horen..
Later zou het ding aan zijn setup toegevoegd zijn, maar ik ben niet zo'n kenner dat ik daar voorbeelden van kan aanwijzen..
De Roland Dimension D is/was de grote rackuitvoering/ voorloper van de compacte Boss Dimension C..een heel subtiel chorusachtig effect.

Aca Ilic
13 januari 2008, 14:31
SRV??????
heeft nooit chorus gebruikt, zeker weten.
Leslie effecten ( Vibratone) later Univibes , panners, phasers, wat modulatie effecten betreft dan. maar geen chorusen.

EuroCinema
13 januari 2008, 19:34
Behalve dus als de Dimension D als een chorus ziet, en volgens dit boek (http://books.google.com/books?id=UMDvNG14d_IC&pg=PA129&lpg=PA129&dq=stevie+ray+vaughan+%22dimension+d%22+%22let's+d ance%22&source=web&ots=lL5JQu1OMU&sig=b81skCnr2hTuPX6gXbgrl01FGb8)zag SRV hem zelf wel zo:

Mitch
13 januari 2008, 20:46
Wel verfrissend om eens een discussie te zien over de pedalen van SRV die niet gaat over een tubescreamer :D

Chris Winsemius
13 januari 2008, 21:38
Wel verfrissend om eens een discussie te zien over de pedalen van SRV die niet gaat over een tubescreamer :D

Ach, ik ga het ff proberen:

voor de echte SRV-sound: laat je TS808 ajb. om bouwen tot TS10 specs!!!

:D LOL (maar bevat 'n kern van waarheid)

Dimension C/D komt idd. voor in 'n aantal gearlists/etc.

Dirk_Hendrik
13 januari 2008, 22:10
voor de echte SRV-sound: laat je TS808 ajb. om bouwen tot TS10 specs!!!


Got it :D
Zie sik!

Chris Winsemius
13 januari 2008, 22:16
Got it :D
Zie sik!

Mail me ff voor m'n bankrekeningnummer ivm. royalties/etc.
Ik ga ff 'n plexi topboost blackfacen! :D LOL

Dirk_Hendrik
13 januari 2008, 22:18
jaja..., 13 cent op giro 11 11 11..

Dan ga ik even m'n Plexi Backboost Topfacen OK?

Nerd:sneaky:

Nitefly7
13 januari 2008, 22:21
Arion SCH-1 zou ook 'ooit' gebruikt zijn, meen ik ergens gelezen te hebben.

Dirk_Hendrik
13 januari 2008, 22:54
Wederom,
Waar heb je dat gelezen??

Nitefly7
14 januari 2008, 01:14
Arion SCH-1 zou ook 'ooit' gebruikt zijn, meen ik ergens gelezen te hebben.

ik 'meen' het ook gelezen te hebben, maar ik denk dat ik eerder (in de war?) kan zijn geraakt bij versch. Scott Henderson forum-posts, of ergens anders waarin de univibe/lesie-klanken gelinkt worden aan de 'faux leslie' geluiden die 'n Arion kan maken...

Gitaargek
14 januari 2008, 11:15
Ik kan me niet herinneren in SRC's geluid ooit een ander modulatieeffect dan een univibe te hebben gehoord. Waar las je dit?

RIG FOR RECORDING "IN STEP"
1959 Tweed Bassman 4x10"
2 Dumble 4x12" cabs
2 Marshall 4x12" cabs
1962 Twin Reverb
Marshall Major 200-watt Super PA into Marshall "bathtub" 4x15" cabinet
Marshall Major 200-watt Super Lead into 8x12" KTR88 cabinet JCM800 100 watt half stack
1 "bathtub" Marshall cab w/ 4x12"
300 watt Dumble
150 watt Dumble
2 Super Reverbs
Mesa-Boogie Simul-Class running Fender Vibratone
Vibratone in separate room, with Variac controlling speed
Magnatone
Fender Harvard
Roland Jazz Chorus
Groove Tube preamp
Variacs to adjust and sync power requirements
Fuzz Face
Cry Baby
Echoplex
Cyclosonic "auto-panner" on Riviera Paradise
Liked Groove Tube feeding Roland, plus Marshall, plus Bassman
Tried Tube Screamer feeding another TS feeding Bassman
(These are the amps mentioned in various interviews)

http://www26.brinkster.com/jakapa/srv/faq/faq5.htm#531

Dirk_Hendrik
14 januari 2008, 11:41
Ja, dus??

Heeft ie die chorus op die Roland dan ook gebruikt? Een JC is een versterker met een mogelijkheid van chorus. Staat niet per definitie aan. Een JC is ook een hele cleane versterker. Da's soms best fijn.

jero
14 januari 2008, 11:44
de jazz chorus is een versterker :) (wel met chorus aan boord)

dimension C/D zie je inderdaad nog wel eens terugkomen. Ik hoor het echter niet in de opnamen terug...

misschien gebruikte hij ze wel voor rotating speaker sounds voor hij de Vibratones gebruikte?

Gitaargek
14 januari 2008, 11:48
Als je een chorus pedaal een beetje subtiel instel en er dan een overdrive overheen zet, dan kom toch ook aardig in de buurt van de texas tone of gaat dat niet werken?

jero
14 januari 2008, 12:00
texas tone wordt over het algemeen niet echt geassocieerd met chorus. wat voor texas tone zoek je eigenlijk (artiest/nummer)?

Gitaargek
14 januari 2008, 12:03
Niet immiteren maar in de buurt van SRV

EuroCinema
14 januari 2008, 13:01
de jazz chorus is een versterker :) (wel met chorus aan boord)

dimension C/D zie je inderdaad nog wel eens terugkomen. Ik hoor het echter niet in de opnamen terug...

misschien gebruikte hij ze wel voor rotating speaker sounds voor hij de Vibratones gebruikte?

Nee, die Dimension-dingen gaven vooral zo'n kamerbrede dikke, diepe (stereo)-sound, geen Leslie-effect. SRV z'n sounds op Let's Dance zijn inderdaad wel heel "groot".

zoon van Piet
14 januari 2008, 15:10
Ach, ik ga het ff proberen:

voor de echte SRV-sound: laat je TS808 ajb. om bouwen tot TS10 specs!!!

:D LOL (maar bevat 'n kern van waarheid)

Dimension C/D komt idd. voor in 'n aantal gearlists/etc.

Als jarenlang Dim C gebruiker meen ik de contouren ervan wel te horen op Let's dance..maar ik was er niet bij..

SRV en TS10 is dé sjit! vreemd genoeg ken ik dus een gitarist die in het pre-www tietperk ( dus ook voordat het dogma van Analogman tot gospel van gitaristen werd) zwoer bij de 10, boven de 9 en 808. doet ie nog steeds trouwens, al verklaart iedereen hem nu voor gek...

Chris Winsemius
14 januari 2008, 18:38
SRV en TS10 is dé sjit! vreemd genoeg ken ik dus een gitarist die in het pre-www tietperk ( dus ook voordat het dogma van Analogman tot gospel van gitaristen werd) zwoer bij de 10, boven de 9 en 808. doet ie nog steeds trouwens, al verklaart iedereen hem nu voor gek...

Ik ken 'n prof. muzikant die zweert bij 'n '72 silverface Twinreverb en 'm (ondanks herhaaldelijk verzoek van diverse mensen) niet 1 op 1 wil ruilen voor 'n blackface exemplaar.

Bouwjaar hoeft niet alles te zeggen (hoewel ouder = beter in het ALGEMEEN wel vaak opgaat). 'n Keer 2 Strats vergeleken: 1tje uit '65 en 1tje uit '76... van die (toevallige) twee vond ik zelf de laatste "het beste" ondanks de foute lak, foute kop, foute elektronica, fout logo, foute bedrading, foute vintage-waarde, etc.

Wat buizenschreeuwers :) betreft:
'n Klant van mij met 'n SRV-tribute/blues band heeft 'n aantal tubescreamers, live gebruikt ie 'n Digitech Bad Monkey voor "drive" en 'n oude TS808 voor "boost".

EuroCinema
14 januari 2008, 21:32
Ik had als eerste screamer de TS10 destijds. later ingeruild, want toen moesten we allemaal aan de TS-5 (de bad monkey van zijn tijd!), toen de reissues, etc etc. Ik mis die TS10 nog wel eens, hij klonk echt lekker!

nevyn292
15 januari 2008, 16:56
ik hoor hier wel iets chorus achtigs, of is dat die leslie?


http://youtube.com/watch?v=kLZbh856z-Q

jero
16 januari 2008, 09:14
dat is een vibratone