PDA

View Full Version : Waarschuwing footswitch-kabel Marshall JVM



Baker
13 januari 2008, 09:46
Gisteravond mijn 4e gig met mijn Marshall JVM gehad. Over de sound en mogelijkheden ben ik nog steeds erg tevreden. Zie dit topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97545

Maar goed. Gisteravond, stampvolle kroeg, tweede set, laatste nummer: Rearviewmirror van Pearl Jam. We zijn lekker op dreef en ik trap mijn footswitch in om het politiesirene achtige gitaarloopje op het eind van het nummer goed te laten doorkomen en...... WTF!! flip! Alle lampjes van de switch gaan aan en uit, alle lampjes op de amp gaan aan en uit... maar nog erger... het geluid gaat ook aan en uit!!!

Aan uit, geen geluid, wel geluid, flikkerende lampjes all over the place. Voor mijn gevoel kwam er nog nét geen rook uit de top....

Paniek! What the fuck, versterker naar z'n moer?
Van alles schiet door mijn hoofd. Kut! uitgerekend vandaag geen
backup amp meegenomen en we moeten nog een set!

Mede gitarist maakt het nummer af en de zanger zegt: we gaan er even tussenuit over een kwartiertje zijn we bij jullie terug!
Ja dat hoop ik maar bij denk ik bij mijzelf en begin zenuwachtig alle kabels te checken.

Al gauw kom ik erachter dat het geflikker over is als ik de footswitch eruit trek. Maar, nog steeds geen geluid. Beetje van alles proberen, maar nog steeds niks. Mijn mede gitarist met zijn point-to-point bak kan het niet laten om op te merken: zie je nou wel, krijg je ervan met die digitale/printplaatrotzooi.... samen zoeken we verder. Dan opeens: he verrek, het lampje van de effectloop brandt. Uitgedaan, en ja hoor. Geluid!

Op zich wel logisch. Ik heb de potmeter van de effectloop helemaal dicht staan. Op deze manier werkt de effectloop switch dus als een mute knop. een tijdje terug had ik deze knop ook geprogrammeerd op de switch zodat ik makkelijk kon muten. Echter, in de huidige programmering van de switch komt die hele effectloop-switch niet meer voor!! Hoe kan de dan tijdens het spelen ineens de effectloop aan gaan????

Inmiddels weet ik voor 99% zeker wat er gebeurd is.
De footswitch wordt geleverd met een standaard jack/jack kabeltje. Op zich is dat handig, want op die manier kun je dus een willekeurige gitaarkabel gebruiken als footswitch kabel. Zo staat het ook in de handleiding. Echter, het standaard kabeltje is van dubieuze kwaliteit. Het voelt niet echt dik aan en de pluggen zien er ook goedkoop uit. (geldt trouwens ook voor de standaard meegeleverde speaker kabel, maar die had ik al vervangen) Bovendien, en nou komt het, er zit een rechte plug aan in plaats van een haakse! Hierdoor steekt er een plug uit de switch, die ook nog een halve centimeter boven de grond zweeft. Ik denk dat ik er tijdens het spelen in mijn enthousiasme bovenop ben gaan staan en dat toen de kabel of de plug een soort van sluiting heeft gemaakt. voor de derde set heb ik de kabel voor de zekerheid vervangen door een gitaarkabel (zonder haakse plug want die had ik niet bij me maar dat komt nog wel) en ik heb er verder geen last meer van gehad.

Mijn waarschuwing is dus, als je een JVM hebt, en je gaat optreden,
Pleur dan meteen dat louzy kabeltje weg en KOOP EEN DEGELIJKE GITAARKABEL MET EEN HAAKSE PLUG VOOR DE FOOTSWITCH!

d'oh
13 januari 2008, 10:01
Offtopic: Speelden jullie in de The Bottom?

Baker
13 januari 2008, 10:04
ja dat klopt!

AART
13 januari 2008, 10:33
Oeh, Deja vu...


Tsl footswitch anyone? Dat ding was ook al bagger, en de kabel ook.
Beetje zonder, nouja, ontzettend zonde dat ze weer hetzelfde doen. Dat vind ik echt niet kunnen als je probeert een serieuze versterker te verkopen.

d'oh
13 januari 2008, 10:37
ja dat klopt!

Ik zal je eerlijk zeggen: Ik dacht er gaat iets fout daar bij die jongens, maar ik weet er eerlijk gezegd niet zoveel meer van!

Jullie speelden overigens erg leuk

Dude
13 januari 2008, 10:51
marshall levert inderdaad echte crap kabels bij hun spullen, zonde.

Snap ook niet dat ze dat kabeltje niet aan de bovenkant hebben gemaakt, nou heb je op je pedalboard onwijs veel ruimte nodig voor dat ding en dan ook nog eens ruimte voor die plug uitgang.

ik had van de week trouwens een van de schakelaars los. Die ringmoertjes die op de schakelaars zitten zijn erg dun en hebben daardoor maar 1 of anderhalve winding draad in zich, die was dus helemaal dol al. Effe als nood het ringmoertje van mn wah wah afgesloopt en er op gedraait.

best vaag.....

ach, het geluid maakt zoveel goed he ??

Eko
13 januari 2008, 11:16
Als je een oplossing zoekt voor het kunnen muten van een amp , denk dan eens aan je stempedaal ( bv Boss TU-2) . Als je een pedaal gebruikt voor een drivefunctie kan hij er gewoon naast. Gebruik je geen stompbox dan kan je hem gewoon met kabels voor op je podium leggen en hem tussendoor gebruiken om je axe te stemmen. Hij zit dan gewoon tussen je gitaar en je amp in.

Baker
13 januari 2008, 11:23
Ach ik heb dat niet echt nodig. Ik had dat destijds bij wijze van experimentje gedaan. Bovendien, ik heb een mute knop op mijn gitaar.
Ik moest ooit een potmeter van mijn LP vervangen en ik heb toen een switchable pot genomen. (uittrekken= hele gitaar op mute)

ben vanhoof
13 januari 2008, 11:41
Het zijn idd crappe kabeltjes die erbij geleverd worden. Ik bestuur de amp midi, samen met mn replifex. De footswitch op zich is wel leuk, maar midi is dan toch net iets handiger..