PDA

View Full Version : Wat zijn je ervaringen met monitors? Welke heb je en waarom?



paulusdeBKB
12 januari 2008, 23:54
Jongens en meisjes,

Ik begin me een beetje te orienteren op een setje monitors voor thuis (nearfield, dus). Ik heb een aantal topics doorgelezen op dit forum en op homerecording.be, maar ik merk dat het nog te vroeg is om voor mezelf een budget vast te stellen.

Om toch een idee te geven: de duurste monitors die ik onlangs heb gehoord, zijn de Genelec 8040. Prachtig! Maar wel erg kostbaar, ik hoop voor aanzienlijk minder klaar te zijn.

Daarom ff vragen:
- welke monitors heb je,
- welke prijsklasse
- waarom heb je ze gekozen
- zou je ze nu weer kiezen, als je nu een setje monitors zou moeten kopen?

Vanaf welke prijsklasse gaat bij monitors de wet van de verminderde meeropbrengst gelden?

Mr.Bluesbreaker
13 januari 2008, 10:38
-Welke monitors heb je?

Dynaudio Acoustics BM15.

-Welke prijsklasse?

Achterlijk duur nieuw (1000+) maar voor 500 euro van marktplaats gehaald.

-Waarom heb je ze gekozen?

Na een aantal Genelecs, Adam en Dynaudio te hebben vergeleken merkte ik dat wat ik op de Dynaudio BM 6 reeks op het conservatorium mixte, op alle luidsprekers elders goed gebalanceerd klonk. De BM15 kon ik voor een geweldige prijs 2e hands kopen, en had max. 500 euro, waar ik nieuw misschien met een lullig setje beginnerspeakers had gezeten. Keuze was snel gemaakt.

-Zou je ze nu weer kiezen?

Lastige, heb sindsdien alleen maar of op mijn eigen luidsprekers gewerkt en op een kleinere variant van deze reeks. Er is vast wel wat te krijgen wat nog veel beter klinkt maar ook weer 2 keer zoveel kost, om op je laatste vraag te komen. Het ligt ook enorm aan de ruimte waarin je werkt, deze moet je ook eventueel akoestisch aanpassen. Dat ga ik zeker binnen nu en een paar maanden doen met wat spaargeld in plaats van te kijken naar een afluisterupgrade in de zin van betere amp, kabels, etc. Eerst maar de ruimte goed klinkend.

bass blom
13 januari 2008, 10:55
ik gebruik een set alesis monitor one mkII
lekker in your face rauw geluid
van tijd tot tijd luister ik ook op B&W DM220's
dan klinkt alles ineens heel netjes
versterker, ouwe harman kardon PM660 2x80 watt

jw009
13 januari 2008, 15:45
- welke monitors heb je
KRK Rokit 5 (actieve monitors)

- welke prijsklasse
300 euries voor het setje.

- waarom heb je ze gekozen
Ik zat te twijfelen tussen de alesis monitor one en deze. In de winkel gekomen vond ik de alesis te veel bass weergeven, en iets doffer. Voor mijn gevoel waren de krk's wat neutraler.

- zou je ze nu weer kiezen, als je nu een setje monitors zou moeten kopen?
Ik heb ze net een maandje dus dat durf ik niet te zeggen.

Han S
13 januari 2008, 22:25
De Genelec 8040 is toch niet duur? Ik zie dat hij in amerika rond 1100 dollar kost en dat is bepaald niet duur voor een goede monitor.

Makor1966
13 januari 2008, 22:50
Han hoe heten die natte krant dingetjes van jou ook alweer die je voor weinig op marktplaats hebt gekocht, omdat ze zo k*t klinken? Die dingen van als het dáár goed op goed klinkt, klinkt het op álles goed.

Martien
13 januari 2008, 23:00
je bedoelt denk ik de ns-10?


Heb zelf krk rp6, prima setje 400 euro voor 2 stuks.
Hebben prima geluid, zien er op het 'rokit logo' na fancy uit en alles is beter dan creative 5.1 setje's en een sennheiser hd202 koptelefoon. :P

paulusdeBKB
13 januari 2008, 23:51
Oké Han, de 8040 is niet duur. Maar hij kost wel een hoop geld voor thuisgebruik in een kamer die ik akoestisch niet kan behandelen omdat ik hem deel als werkkamer met mijn vriendin.

De eisen die ik stel aan monitors zijn ook niet zo ontzettend hoog: het is voor thuisgebruik en ik wil er graag het maximale uit persen maar ik koester geen ambities om hitradioklare muziek af te leveren vanuit mijn huisje. Mocht ik goud (of platina) in handen denken te hebben, dan meld ik me bij een ervaren technicus / producer / studio!

Nu ik het zo voor mezelf nog eens opschrijf, wordt ook het budget duidelijker voor me: ik stel het op 500 euro voor een setje actieve monitors.

KRK heeft kennelijk best tevreden gebruikers. De Alesis monitors worden op Homerecording.be veel aangeraden. nog twee vraagjes:
- Kan iemand nog iets zinnigs roepen over Mackie?
En de bonusvraag:
- Voor bedrag x kun je wat grotere kasten kopen van een kleiner merk, of kleinere Genelecs. Wat is wijsheid?

En ja: ik ga (hopelijk deze week al) testen! Mijn bevindingen meld ik hier!

Han S
14 januari 2008, 00:01
Han hoe heten die natte krant dingetjes van jou ook alweer die je voor weinig op marktplaats hebt gekocht, omdat ze zo k*t klinken? Die dingen van als het dáár goed op goed klinkt, klinkt het op álles goed.

Ik heb de NS10's nieuw gekocht en ik zou ze niet willen missen, ze klinken kut maar zijn wel betrouwbaar.

Het bizarre is echter dat echt goede producties best genietbaar zijn op de NS10, Lateralus van Tool klinkt er zelfs erg goed op.

Han S
14 januari 2008, 00:05
Oké Han, de 8040 is niet duur. Maar hij kost wel een hoop geld voor thuisgebruik in een kamer die ik akoestisch niet kan behandelen omdat ik hem deel als werkkamer met mijn vriendin.

De eisen die ik stel aan monitors zijn ook niet zo ontzettend hoog: het is voor thuisgebruik en ik wil er graag het maximale uit persen maar ik koester geen ambities om hitradioklare muziek af te leveren vanuit mijn huisje. Mocht ik goud (of platina) in handen denken te hebben, dan meld ik me bij een ervaren technicus / producer / studio!

Nu ik het zo voor mezelf nog eens opschrijf, wordt ook het budget duidelijker voor me: ik stel het op 500 euro voor een setje actieve monitors.

KRK heeft kennelijk best tevreden gebruikers. De Alesis monitors worden op Homerecording.be veel aangeraden. nog twee vraagjes:
- Kan iemand nog iets zinnigs roepen over Mackie?
En de bonusvraag:
- Voor bedrag x kun je wat grotere kasten kopen van een kleiner merk, of kleinere Genelecs. Wat is wijsheid?

En ja: ik ga (hopelijk deze week al) testen! Mijn bevindingen meld ik hier!

Ik heb wel eens Genelecs mogen uitproberen en hoewel die best redelijk klonken vond ik ze niet de monitors om mee te mixen. Ik ben bang dat je dan op andere speakers door de mand valt.

Wat je zou kunnen proberen is een stel IMF Compact Monitor 2 te vinden via het internet, kost rond 100 euro en is een bijna ideale monitor, wel passief.
Ik werk daar zelf heel veel mee en heb er 70 euro voor betaald.

paulusdeBKB
14 januari 2008, 00:17
Zo zien we maar, prijs en merknaam zijn ook niet zaligmakend :)

Ik zal er eens op zoeken Han, bedankt alvast voor de tip!

Ic3gl0vE
14 januari 2008, 00:48
Monitors zijn gewoon persoonlijk. Je kunt een hoop reviews en meningen lezen, maar je zult gewoon moeten gaan luisteren om te vinden welke jij wilt hebben. Wat de een fantastisch vindt, is voor de ander verschrikkelijk!

paulusdeBKB
14 januari 2008, 01:17
Tja, dit zou ik graag willen tegenspreken maar daarvoor heb ik veel te weinig ervaring met monitors :D

Roman
14 januari 2008, 08:09
monitors? is monitoren niet de correcte spelling?

Ik vind het altijd mooi dat Han weer over TOOL begint... die luitjes zijn niet alleen hartstikkene goed (big fan over here!) maar hebben idd ook altijd en prima productie. De laatste 3 platen klinken als een klokje.. heerlijk.

Goed, ik heb zelf een paar active Genelec 1030A, een paar Tanoy reveal (pasive, die rooie weet je wel) en een setje active Phonic 8A's staan waarvan ik bij alle 3 tevreden ben. Zijn alle 3 nearfields overigens.
De genelec's zijn allom geprezen topkastjes, maar de budget rotzooi van tanoy en phonic doen er (bijna) niet aan onder. Mooi is dat...

bass blom
14 januari 2008, 09:53
is tannoy niet de correcte spelling?

:D

bert k
14 januari 2008, 12:04
Ik heb twee Linn Keilith boxen als monitors. Hartstikke mooie hifiboxen, maar als monitor bevallen ze matig, omdat het net te vaag wordt allemaal. Klank is prima, maar het stereobeeld is te diffus. Bij een echte monitor kan je tot op de centimeter je instrumenten plaatsen, en dat lukt me niet bij deze dingen.

Dus ga voor echte monitors als je de kans hebt.

paulusdeBKB
14 januari 2008, 13:00
monitors? is monitoren niet de correcte spelling?

Ik vind het altijd mooi dat Han weer over TOOL begint... die luitjes zijn niet alleen hartstikkene goed (big fan over here!) maar hebben idd ook altijd en prima productie. De laatste 3 platen klinken als een klokje.. heerlijk.

Goed, ik heb zelf een paar active Genelec 1030A, een paar Tanoy reveal (pasive, die rooie weet je wel) en een setje active Phonic 8A's staan waarvan ik bij alle 3 tevreden ben. Zijn alle 3 nearfields overigens.
De genelec's zijn allom geprezen topkastjes, maar de budget rotzooi van tanoy en phonic doen er (bijna) niet aan onder. Mooi is dat...

Hey Roman, bedankt voor je info. Ik gebruik monitors als meervoud om verwarring met het werkwoord monitoren te voorkomen. Maar voor de zekerheid heb ik het even opgezocht op woordenlijst.org:
mo·ni·tor, de[m.], monitoren, monitors , mo·ni·to·ren, mo·ni·tors

Het mag dus allebei!

Trouwens: ben jij de Roman die in Raah en de Seeds zat?

Han S
14 januari 2008, 13:28
Het is zo dat je elke monitor moet leren kennen, maakt niet uit welke. Ik heb de monitoren welke in Abbey Road worden gebruikt ook een week gehad (B&W 801D) en ook die moet je gewoon even leren kennen. Deze monitoren kosten 8000 euro per stuk en als ik nou heel eerlijk mag zijn zou ik ze voor die prijs niet kopen. Ik heb gewoon een goede speaker gehoord maar kreeg niet iets van 'wow' toen ik ze voor de eerste keer hoorde.

Ik heb erg veel verschillende monitoren en verschillende versterkers. Van de NS10 is bekend dat hij niet met elke versterker 'matched' dus je moet daar wel even goed mee bezig gaan en ik denk dat het voor de meeste monitoren , althans de passieve zo is.

Ik heb naast de NS10 de enorme Sony G7 als mains, aangestuurd door de beroemde Harman Kardon Citation 16 versterker. De NS10 wordt bij mij sappig gehouden door een Harman Kardon 430 en dat is een goede combinatie.
Dan heb ik op de mengtafel de beide IMF Compact Monitor 2 monitoren, aangestuurd door een Harman Kardon 730. Dit zijn tot nog toe de meest gedetailleerd klinkende kleine monitoren die ik heb gehoord en wat mij betreft houden ze de kleine Genelecs, de KRK's, de Mackie's en Alesis en wat dies meer zij monitoren moeiteloos op afstand.

In de grote ruimte heb ik de IMF Compac 2 met een Luxman A310 versterker, de enorme IMF RSPM's met een Luxman A320 versterker (deze RSPM's laten van een slechte mix niks meer heel). Dan heb ik nog een paar IMF CM2tjes in de grote ruimte, een paar IMF ALS40II (geweldige monitoren), een paar JBL TLX2 speakers en die worden gevoed door een Pioneer A402 2*100 watt amp.

En dan heb ik in de booth nog een paar oude Philips 9710M speakers, legendarische en erg goed klinkende speakers uit de late jaren 50. En in de 'lounge' staat een JVC stereo setup waar ook regelmatig op wordt geluisterd.

Ik heb in de CR ook twee subwoofers om de NS10 aan de onderkant te helpen. Ik kom er wel uit met dat geluid en als je mij nou vraagt waar ik het meest op vertrouw is dat de NS10, geen prettige monitor, maar als de balans daarop goed is, dan is het overal goed.

Voor monitorein op de koptelefoon gebruik ik de Sennheiser HD580, helemaal niks mis mee.

Op de IMF monitoren, maakt niet uit welke, hoor ik veel dingen die ik met andere speakers niet hoor, zoals een stootje tegen het microfoonstatief van Kate Bush en een aantal plops bij Frank Sinatra, op de IMF RSPM's zijn die heel duidelijk en ik vrees dat ze die in 1965 gewoon niet hebben gehoord.

bass blom
14 januari 2008, 13:36
ik zie IMF compact 2 en super compact 2..
is dat een verschil? of noemen ze het gewoon verkeerd?

paulusdeBKB
14 januari 2008, 13:59
Onee, Han! Je ontketent hier ter plekke een hype! :D

Zeer bedankt voor je uitgebreide verhaal.

Han S
14 januari 2008, 14:31
ik zie IMF compact 2 en super compact 2..
is dat een verschil? of noemen ze het gewoon verkeerd?

De Compact 2 is de kleinste, heeft een klein Audax woofertje en een Kef T27 tweeter, klinkt vrij argessief maar met een rustige versterker als de Luxmann A series toch vrij goed.

De Compact Monitor 2 heeft een eigen IMF woofer welke wat groter is en een Audax tweeter die veel rustiger is dan de T27. Bijna alle IMF speakers zijn transmissielijnen, met uitzondering van een paar zoals de Compact Monitor 2A welke dicht is. De transmissielijnen gaan enorm diep, zelfs dat kleintje kan enorm laag gaan en je zoekt tevergeefs naar de subwoofer. De Super Compact is een heel andere monitor, heeft een Kef B200 woofer, Peerless midje en een Audax tweeter (heb ik ook)

De Compact Monitor 3 (heb ik ook) heeft een extra Peerless mid speakertje welke je in veel IMF monitoren aantreft. De ALS40 is een actieve transmissielijn en heeft twee verschillende woofers, is ook een fantastische monitor maar je moet uitkijken met laagmidden bagger. Daar is de NS10 onbetwiste meester in, het aantonen van laagmidden prut, hoor je echt het beste op een NS10 en dit is ook een heel moeilijk toongebied.

Als je wat veel rond 180/200 hz in je mix hebt loopt de NS10 meteen dicht, ik ken geen enkele andere monitor die dit zo genadeloos aantoont.

Roman
14 januari 2008, 15:35
is tannoy niet de correcte spelling?
:Dhehe, idd.

Roman
14 januari 2008, 15:36
Hey Roman, bedankt voor je info. Ik gebruik monitors als meervoud om verwarring met het werkwoord monitoren te voorkomen. Maar voor de zekerheid heb ik het even opgezocht op woordenlijst.org:
mo·ni·tor, de[m.], monitoren, monitors , mo·ni·to·ren, mo·ni·tors

Het mag dus allebei!

Trouwens: ben jij de Roman die in Raah en de Seeds zat?
Ah, mooi. en nee, niet DIE roman :)

guhlenn
15 januari 2008, 10:16
Als adept van Han's IMF hype bij deze ook mijn ervaring; heb een ALS40mkII en een PMC TB1. Beide tranmissie lijn. De IMF is muzikaler, de PMC is ruthless. (veel gedetailleerder). Ik had een tijdje twijfels over de ALS40, idd. vanwege het laag midden (wat de PMC weer genadeloos aangeeft), maar sinds gister kan ik Han's opmerking weer volledig onderschrijven.

Ben langs de PMC dealer geweest. Eigenlijk voor een sub voor bij de TB1. Maar die klootzak meost en zou natuurlijk de IB2 laten horen (een veel grotere en VEEL duurdere speaker). Prachtig, muzikaal en eerlijk geluid. En mijn proefmix glom. ik ook trouwens. Overigens bleek wat ik dacht dat een mythe was gewoon waar; een eindversterker is niet neutraal. Hoorde altijd al verhalen dat een Bryston meer en dieper laag geef. Is echt waar. Als ik moet gokken zeker plus 3 db tov een andere hifi eindtrap (naam vergeten).

Dat gezegd hebbende is een IMF CM2a onderweg (heb er een gevonden han!). :)

TIMBER
15 januari 2008, 10:50
Ik heb een setje Translators Impact 1-II. Weet dat het geen studio speakers zijn maar ze zijn erg zuiver en kleuren niet. Kan er goed de frequentie gebieden in onderscheiden en das voor mij het belangrijkste.

minoin
15 januari 2008, 13:51
Als ik zo vrij mag zijn te qouten :)

"Fortunately, when you get your new monitors home, and set them up, placing them exactly where your ears want them, the learning process begins. As you gain experience attending to your audio, you will learn to improve your mixes. You'll know your monitor's "blind spots" and will learn to check on other systems. The more you do that, the more your monitors become a true reference. I hope I have shown that reference is not a quality of a box, but a quality of your attention and experience."

En wat betreft de NS10's:

"You do not want a speaker that sounds like a "disco smile". That's where the bass and the treble are boosted and the mids are cut.
Using that principle was the secret behind the Yamaha NS-10s, the most horrible sounding speaker ever made. On an NS10 there was no bass, no high end, just screeching awful sounding peaky mids. People who referenced on them had to boost the bass massively and cut the mids. The resultant mix? Yep, the disco smile. It made hit after hit and people thought they were magic. If you could make the shrill box sound passable, it would sound great everywhere else. "

Edit: Glen heeft gelijk.. Ik heb echter nog geen monitoren :D Die worden op het moment bij elkaar gespaard. Ik vond dit wel een goeie toevoeging op het gaande gesprek :)

guhlenn
15 januari 2008, 14:22
Natuurlijk mag je quoten. Maar relevanter is wat je gebruikt en waarom. Dat was nl. de vraag.

Han S
15 januari 2008, 14:29
Als ik zo vrij mag zijn te qouten :)

"Fortunately, when you get your new monitors home, and set them up, placing them exactly where your ears want them, the learning process begins. As you gain experience attending to your audio, you will learn to improve your mixes. You'll know your monitor's "blind spots" and will learn to check on other systems. The more you do that, the more your monitors become a true reference. I hope I have shown that reference is not a quality of a box, but a quality of your attention and experience."

En wat betreft de NS10's:

"You do not want a speaker that sounds like a "disco smile". That's where the bass and the treble are boosted and the mids are cut.
Using that principle was the secret behind the Yamaha NS-10s, the most horrible sounding speaker ever made. On an NS10 there was no bass, no high end, just screeching awful sounding peaky mids. People who referenced on them had to boost the bass massively and cut the mids. The resultant mix? Yep, the disco smile. It made hit after hit and people thought they were magic. If you could make the shrill box sound passable, it would sound great everywhere else. "

Ik weet niet wie dat schrijft, maar die beweringen over de NS10 zijn complete BS. De slechtst klinkende speaker ooit gemaakt? Het is niet zo dat de NS10 'lekker' klinkt, maar zoals ik eerder zei, een CD van Tool of Peter Gabriel is zeer genietbaar, ook op de NS10.

Dus de man overdrijft schromelijk of weet niet waar hij het over heeft. De NS10 klinkt met een versterker als de Bryston gewoon heel behoorlijk en is een prima stuk gereedschap. Hij heeft een piek van 7dB bij 1.5 khz en beneden de 80 hz gebeurt er nog maar heel weinig. Van 100 naar 50hz valt hij 10dB naar beneden.

Maar in het brede midden gebied van laagmidden naar in de buurt van hoog is hij super als het gaat om de onderlinge balans tussen de elementen van de mix. En zoals ik ook eerder zei, bagger in het laagmidden hoor je direct op de NS10.

Als je een goede versterker aan de NS10 hangt en je gebruikt een subwoofer die je niet te hard zet, dan heb je een geweldig monitorsysteem. Je wordt er weliswaar snel moe van, maar je mixen kunnen er mee door.

Ga maar eens mixen op een Bose Acoustimas setje en verbaas je over het feit dat je mix overal kut klinkt behalve op Bose. E dat lijkt me niet de bedoeling. Ziedaar de kracht van de NS10, je mix klinkt overal beter.

minoin
15 januari 2008, 14:55
Wat jammer dat je alleen leest wat er over de NS10 gezegd wordt, zonder dat je leest wat erboven staat.
Ik denk dat er een harde kern van waarheid zit in wat hij zegt; een audio producerend voorwerp is altijd relatief. Je moet je monitor leren kennen en de minpunten en valkuilen leren begrijpen. De reden dat je op verschillende monitoren moet mixen, laat zien hoe relatief dit begrip is.

Hoedanook, mixen op 1 enkele set speakers is bij voorbaat dom, dus breng het niet op.
Ik kan dan een noob zijn op het gebied van opname en Han een gerespecteerd studio-technicus (wiens ervaring ik zeker erken), probeer altijd de kern uit het verhaal te halen en niet te snel conclusies te trekken of een persoon op 1 zin pakken.

Trouwens; kleurt een versterker het geluid?

Maar goed, het was niet mijn bedoeling offtopic te gaan. Back on topic :)

bert k
15 januari 2008, 15:10
Ja, een versterker kleurt. Liefst heb je een zo doorzichtig mogelijke versterker, maar in de praktijk hoor je toch verschillen. Ik heb ooit het verschil gehoord tussen een Quad 405 en een NAD eindbak (type ben ik ff kwijt) en de Quad, die tot dan toe prima beviel, werd volkomen overklasd door de NAD. Niet alleen kleuring is van belang, maar vooral ook zaken als stijgsnelheid, waardoor de details veel strakker gaan klinken.

minoin
15 januari 2008, 15:19
Ja, een versterker kleurt. Liefst heb je een zo doorzichtig mogelijke versterker, maar in de praktijk hoor je toch verschillen. Ik heb ooit het verschil gehoord tussen een Quad 405 en een NAD eindbak (type ben ik ff kwijt) en de Quad, die tot dan toe prima beviel, werd volkomen overklasd door de NAD. Niet alleen kleuring is van belang, maar vooral ook zaken als stijgsnelheid, waardoor de details veel strakker gaan klinken.

Dus er zijn verschillen tussen actieve monitoren en de passieve versies met een doorsnede poweramp?
Dat zou betekenen dat er dus ook hele verkeerde en hele goeie combinaties zijn. Voorbeelden?

Han S
15 januari 2008, 15:35
Ik heb die eerste bewering wel zeker gelezen en in zijn algemeenheid is dat ook zo, maar je hebt met heel veel factoren te maken waarvan een van de belangrijkste wel is: hoe klinkt de ruimte.

Wat het kleuren van versterkers betreft: het is een kwestie van bij elkaar passen van speaker en versterker en dat bepaalt hoe iets klinkt. Sommige combinaties matchen gewoon niet.

In november hebben we een test gehad met twee versterkers, ik heb dat al eerder gepost. De aanleiding was de bewering dat dure versterkers veel beter klinken dan goedkope, waarop een zeker Ruud Jansen, die in de bladen schrijft, beweerde dat niemand het verschil hoort tussen een goedkope Sony en een dure hi end versterker, mits ze beiden niet vervormen en aan elkaar zijn gecalibreerd zodat de een niet harder gaat dan de ander.

De inzet was dat het met een paar goede en makkelijk aanstuurbare luidsprekers moest met een goed rendement. We vonden de B&W importeur bereid om een paar 801D speakers te leveren van 118 kilo per stuk en een prijs van 8000 euro per stuk.

Lang verhaal kort: een Sony amp van 170 euro werd vergeleken met een ASR van 9000 euro in een zg ABX test. De uitslag was gemiddeld 50% goed, conclusie: geen hoorbaar verschil. En dat waren dus audiofielen die daar zaten te luisteren, mensen die microdetail menen te horen.

guhlenn
15 januari 2008, 15:46
Dus er zijn verschillen tussen actieve monitoren en de passieve versies met een doorsnede poweramp?

Ja :)

@Han; het verschil was ontzettend duidelijk. Gewoon meer bass. Beide waren geen goedkope versterkers. Waar ligt zoiets aan dan?

Han S
15 januari 2008, 15:53
Dat moet aan de combinatie van versterker en speaker liggen Glenn, iets anders kan het niet zijn. Er zijn bijvoorbeeld speakers als de Infinity Kappa 9 die een impedantiedip hebben van minder dan 1 ohm en er zijn maar weinig versterkers die dat lekker vinden.

Mijn NS10's klinken met een Luxmann helemaal nergens naar, met een Bryston schijnen ze het prima te doen. Ik heb ze op een HK en dat gaat ook prima, maar de meeste studio's gebruiken een Bryston voor de NS10.

Een versterker zou 1 op 1 moeten versterken, dus wat je er in stuurt moet er precies zo maar met een hogere spanning uit komen. We hebben het hier niet over toonregelingen.

mrkoetje
15 januari 2008, 18:21
Ik gebruik nu bijna 2 jaar de KRK RP6 monitors. ik ben er zeer tevreden mee.
ik draai/componeer vooral metal/rock, en ze voldoen prima. ik heb nog steeds wel eens met nummers die ik echt al helemaal grijs heb gedraait dat ik nieuwe dingen hoor op die dingen.

The Lo Lands
15 januari 2008, 21:17
Sinds enkele maanden gebruik ik de Alesis M1 active 620 monitoren voornamelijk voor mijn eigen werk pop/rock/funky/melodische band opnames. Geen zware (volle) muziek, maar een open geluid wat ik met deze monitoren behoorlijk kan afmixen en masteren in Logic Pro 8 Studio. Er zijn vast veel betere monitoren, maar na jaren van afmixen op hifi speakers is dit voor mij al een grote stap vooruit. Heb daarnaast weinig vergelijkingsmateriaal (monitoren) gehoord.

johantipker
15 januari 2008, 22:04
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik gebruik nog steeds als referentie een set heuse Tornado pc speakertjes
... verder ga ik me nu in een hoek zitten schamen....

marc_olly
15 januari 2008, 23:13
Ach, ik gebruik zelf ESI nEAR 05 monitoren, die door (bijna) iedereen verafschuwd worden. Maar voor mij werken ze prima.

Ik ken de gebreken van deze set en kan er nu behoorlijk mee uit de voeten. Tuurlijk wil ik er wel een setje bij, als tweede referentie, maar het belangrijkste voor mij is dat ik er lang naar kan luisteren. De ESI irriteren mij niet na een paar uur en dat is heel prettig.

En zo af en toe een cd-tje branden en er mee door het huis hollen om te controleren of het ook ergens naar klinkt op de verschillende hifi-setjes in huis en dan naar de auto heeft ook zijn charme.

Ik heb toch geen mogelijkheden om de ruimte waarin ik mix akoestisch te behandelen, dus echt heel veel zin om hele dure monitoren te kopen heeft het niet.

Ik heb al zo veel voorbeelden gezien op homerecording.be, gearslutz.com en bij vrienden waarbij er behoorlijk dure monitoren op veel te grote afstand van elkaar staan, of met de achterkant bijna tegen een betonnen achterwand...

Leer je monitoren vooral goed kennen en maak gebruik van de middelen die je hebt, en leer vooral om te gaan met zaken waar je toch niets aan kunt veranderen, zoals in mijn geval de ruimte.

just my 2 cents

paulusdeBKB
16 januari 2008, 00:50
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ze hebben mij geholpen om het geheel wat filosofischer te benaderen: ik ga niet te moeilijk doen over de aanschaf van een setje monitors. Kennelijk heeft elk setje zijn sterke en zwakke punten, en is een fatsoenlijke mix voor een deel afhankelijk van hoe goed je je speakers kent.

Voor mij is het bij nader inzien kennelijk niet het belangrijkste om in een keer de allerbeste monitordeal te sluiten, maar om gewoon aan de slag te kunnen met iets dat op een fatsoenlijke monitor lijkt! Soms verlies ik even uit het oog dat ik muziek wil maken en liedjes wil schrijven, niet een profi opnamestudio bij elkaar wil sparen...

Iedereen hartelijk dank voor de input, en blijf vooral zinnige dingen posten!
(mocht iemand een fatsoenlijk tweedehands setje in de buurt van A'dam te koop hebben, dan kom ik graag ff luisteren)

guhlenn
16 januari 2008, 10:50
Persoonlijk vind ik dat heir wel laconiek over monitors gedaan word. Bekijk het anders; alle geld (en dan vergeet ik nog even de tijd ;) ) wat je in je opname gebeuren stopt staat of valt uiteindelijk met wat je monitoren ervan laten horen. Wat betreft de ruimte; dat argument is makkelijk onderuit te halen. Kijk maar eens naar de frequentie response van een extreem behandelde ruimte (was voor mij een eye opener, dips en pieken van 10dB zijn normaal...) (meen op ethan winer's site, of iemand anders, whatever...), maw; dat hou je toch. daarom gebruik je near fields. Goede monitoren die goed geplaatst zijn (en idd. mark, dat laatste lijkt een moeilijk concept voor velen) zijn goud waard. En dan bedoel ik niet de aanschaf prijs. En natuurlijk; zolang je maar weet hoe je monitoren transleren voldoet alles.

@Han; Volgens de verkoper (ehm, ok, zwak argument) hebben de PMC's daar nou net geen last van. Bryston hebben geen toonregeleing nee :). Ik dacht ook echt dat ie me in de maling nam. Maar er was VEEL meer bass. Die andere eindversterker was dan wel zo'n HIFI geval, mogelijk dat daar nog mee 'geklooid' is.

Roman
16 januari 2008, 11:04
Qua ruimte valt er ook veel te discuseren, met name betreft de "straling" van monitoren (impuls response) en alles wat je daarmee om de oren geslingert krijgt.

Geen enkele monitor klinkt het zelfde in een andere ruimte, zo klinkt een andere ruimte dus ook altijd anders met zelfde monitor (huh, whatever :) )

Het afluisteren in de doe-het-zelf zaak is vaak ook compleet nutteloos... bij de meest audio speciaalzaken heb je een luisterkamer... ook die is vaak compleet verwaarloosbaar omdat enige akoestische aanpassingen simpelweg ontbreken en deze nooit het zelfde als jouw ruimte zal zijn... bummer, yeah.

Kortom, elke monitor klinkt anders, net als elke ruimte etc.

wat een verhaal. Als je net begint zou ik voorstellen een paar monitoren uit de budget range te komen om mee te oefenen als het ware. Unless je er 2000 euro voor wilt uitgeven, dan is een mooi setje altijd leuk. Maar nog steeds valt met smaak niet te spotten (of was het betwisting.. )

2 centen.

minoin
16 januari 2008, 16:49
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ze hebben mij geholpen om het geheel wat filosofischer te benaderen: ik ga niet te moeilijk doen over de aanschaf van een setje monitors. Kennelijk heeft elk setje zijn sterke en zwakke punten, en is een fatsoenlijke mix voor een deel afhankelijk van hoe goed je je speakers kent.

Voor mij is het bij nader inzien kennelijk niet het belangrijkste om in een keer de allerbeste monitordeal te sluiten, maar om gewoon aan de slag te kunnen met iets dat op een fatsoenlijke monitor lijkt! Soms verlies ik even uit het oog dat ik muziek wil maken en liedjes wil schrijven, niet een profi opnamestudio bij elkaar wil sparen...

Iedereen hartelijk dank voor de input, en blijf vooral zinnige dingen posten!
(mocht iemand een fatsoenlijk tweedehands setje in de buurt van A'dam te koop hebben, dan kom ik graag ff luisteren)

Ik denk inderdaad dat het zo zit!
Dat betekend echter niet dat je zomaar kunt gaan mixen op je 2.1 van Trust..

paulusdeBKB
16 januari 2008, 17:46
Nee, een 2.1 setje van Trust zal het zeker nooit worden. Ik heb al een 2.0 setje van philips staan :).

Ik ga het als volgt doen: mijn Mindprint Trio kan 3 monitorparen aansturen, dus sluit ik er drie op aan.
1. Mijn Philips computerspeakers (omdat veel mensen vandaag de dag vanaf hun pc luisteren)
2. Een al wat ouder setje Wharfedale luidsprekers 3-weg (typenummer heb ik nooit kunnen achterhalen. Prachtige spraakverstaanbaarheid maar ze komen duidelijk te kort in het laag).
3. Een paar nog aan te schaffen monitors (ben een beetje op Marktplaats aan het lurken, 2ehands lijkt me om te beginnen wel zo verstandig. Zo kan ik zonder al te veel verlies altijd weer van die speakers af. Ik zoek het een beetje in de hoek van NS-10, Alesis, Mackie, KRK, etc, tot 300 euro inclusief versterking.

En dan eerst maar eens een beetje leren mixen, voordat ik veel te veel geld ga uitgeven voor een monitorset die vervolgens helemaal niet blijkt te passen bij mijn kamer. ;)

amon
17 januari 2008, 12:14
- welke monitors heb je,

Tannoy System 800

- welke prijsklasse

800-900 euro
op marktplaats incl versterker voor 400 gekocht

- waarom heb je ze gekozen

Goede dingen over gelezen, klonken lekker toen ik ze ging beluisteren en was een mooie deal.

- zou je ze nu weer kiezen, als je nu een setje monitors zou moeten kopen?

Ja, ik maak er prima mixen mee en als ik ze ergens anders afspeel klinkt het vaak ook nog goed. Goed gedefinieerd geluid, misschien een beetje weinig laag, maar daar ben ik ondertussen aan gewend en ik maak /mix tenslotte ook geen gabber house techno muziek....

Han S
17 januari 2008, 12:26
Dat draadje van minoin, wat we kleverig hebben gemaakt, heeft een paar aardige suggesties, ook over monitoren. (http://www.tweakheadz.com/studio_monitors.htm)

Monitoren zijn niet bedoeld om prettig te klinken, maar om je een zo juist mogelijk beeld te geven van wat je aan het doen bent met je geluid.

Lees dat stukje maar eens door en neem het met een snufje zout want het is niet meer dan een mening van iemand, maar wel een interessante mening.

Makor1966
17 januari 2008, 12:29
Daarom zou ik ook voor die natte krant dingen gaan als ik monitoren zou aanschaffen. (NS-10)

Han S
17 januari 2008, 12:40
Als de NS10 voor de eerste keer hoort denk je: waar ben ik aan begonnen. Maar als je ze leert kennen ga je ze echt waarderen. Ik ga hier niet over de NS10 miepen om mensen over te halen, maar ik persoonlijk kan niet mixen zonder het ook op de NS10 te beoordelen. Gebruik ze nooit als main monitor want daar zijn ze ook niet voor, maar ze zijn niet zomaar tientallen jaren een soort van verplichting geweest. Je ziet nog steeds mengtafels van een miljoen op foto's met een paar NS10's er op.

En voor betrekkelijk weinig geld kan ik me niets beters voorstellen, voor de echt goede monitoren, ook nearfields, zit je toch wel veel duurder.

vincent136
22 januari 2008, 21:23
Zijn monitoren ook geschikt om naast het afmixen van muziek ook als 'hifi' speakers te gebruike, dus om gewoon muziek te luisteren? lijkt me wel toch..

Ik zit nl. met het volgende; ik heb nu nog heel erg slechte speakers, uit de tijd van dat alles nog hard moest en groot moest zijn (we waren 13,14 jaar oud en hadden een eigen drive in show, jaja...)

Maar ik wil graag wat compact's, en aktief ipv passief. Nou tipte me iemand het merk Fostex. Dat schijnt wel oke te klinken en is niet zo duur; ik zag op internet het volgende wat me wel aanstond:

http://www.musik-produktiv.de/fostex-pm05-mkii.aspx

Iemand ervaring hiermee? natuurlijk blijft het je eigen gehoor wat je moet overtuigen, maar beetje informatie vooraf is nooit verkeerd.

bass blom
22 januari 2008, 22:31
Zijn monitoren ook geschikt om naast het afmixen van muziek ook als 'hifi' speakers te gebruike, dus om gewoon muziek te luisteren? lijkt me wel toch..

Ik zit nl. met het volgende; ik heb nu nog heel erg slechte speakers, uit de tijd van dat alles nog hard moest en groot moest zijn (we waren 13,14 jaar oud en hadden een eigen drive in show, jaja...)

Maar ik wil graag wat compact's, en aktief ipv passief. Nou tipte me iemand het merk Fostex. Dat schijnt wel oke te klinken en is niet zo duur; ik zag op internet het volgende wat me wel aanstond:

http://www.musik-produktiv.de/fostex-pm05-mkii.aspx

Iemand ervaring hiermee? natuurlijk blijft het je eigen gehoor wat je moet overtuigen, maar beetje informatie vooraf is nooit verkeerd.

hmm, je eerste vraag gaan die fostexen al niet voor op, nearfield monitors vormen een driehoek met de luisteraar, near als in dichtbij, 1 a 2 meter van de boxen, middenvoor de twee..

vincent136
23 januari 2008, 10:51
Hmm, wat betekent nearfield dan precies? en wat heb je nog meer voor soorten monitoren?

En aangezien jullie d'r van alles van af weten; wat zijn geschikte monitoren voor de dingen die ik er mee doen wil?

minoin
23 januari 2008, 18:12
Bekijk de sticky's eens, daar staat een hele hoop informatie tussen!
Succes!

vincent136
24 januari 2008, 09:13
hm,k ben aan het zoeken geweest hier: http://www.tweakheadz.com/studio_monitors.htm


eigenlijk kan ik het niet vinden, wat nou nearfield inhoud, en meer.

Han S
24 januari 2008, 10:39
hm,k ben aan het zoeken geweest hier: http://www.tweakheadz.com/studio_monitors.htm


eigenlijk kan ik het niet vinden, wat nou nearfield inhoud, en meer.

Dan moet je toch echt de eerste twee alinea's nog even goed lezen want het wordt goed uitgelegd.

bert k
24 januari 2008, 11:02
Daar staat 'A near field monitor is one that you keep pretty close to you, typically between 3-5 feet.'

Dus het gaat om wat kleinere boxen die je lekker dichtbij zet, op de hoeken van de mengtafel.

amon
24 januari 2008, 11:06
Ik heb het zo ingesteld dat audio software (protools, reason en ook winamp) via mn monitors afspelen. De rest van de geluidjes uit mn computer of youtube filmpjes komen uit mn systeemkast...
Oftewel, ik gebruik mn monitors wel om gewoon muziek te luisteren, dat kan dus makkelijk. Maar dan blijf ik wel achter mn bureau zitten, ga ik door de kamer lopen merk ik meteen dat mn hoog weg is (aan de achterkant) en andere regionen. Je zou ze dus als hifi kunnen gebruiken, maar je blijft enkel in het midden voor de speakers een lekker geluid horen.
Zal vast ook anders zijn als je je bureau niet in het midden van de kamer hebt, maar ergens tegen de muur, zodat je niet achter je speakers langs kunt lopen... Het kan dus wel.

TIMBER
24 januari 2008, 11:21
eigenlijk kan ik het niet vinden, wat nou nearfield inhoud, en meer.


Het houd in dat je ze op ca 1 meter luisterafstand moet zetten. Driehoeksgewijs waarbij jij en elke monitor 1 van de hoeken van die driehoek vormt. Persoonlijk ben ik er niet zo weg van omdat ik graag zo af en toe wat grotere afstand wil nemen om het ruimtelijke effect van de mix te ervaren. Helpt bij mij ook nogal tegen luistermoeheid maar das denk ik persoonlijk. Voordeel van de nearfield monitoren is dat je ze niet zo hard hoeft te zetten... nadeel is dat je er precies zo moet voor zitten want anders krijg je een vertekend (vooral in het laag) geluidsbeeld.

vincent136
24 januari 2008, 11:30
Bedankt voor de uitleg, nu is het me wel stukken duidelijk. Aangezien ik het graag compact wil houden en het volume niet al te hoog heb, lijken me een setje nearfields wel oké. Ik wil ze dan gaan gebruiken in combinatie met m'n laptop en toekomstige audio interface, dus dan kan 't gehele handeltje mooi op m'n bureau staan..

Goede hi-fi speakers die daar ook voor bedoeld zijn komen later nog wel es :-)

TIMBER
24 januari 2008, 11:37
Goede hi-fi speakers die daar ook voor bedoeld zijn komen later nog wel es :-)

Vaak zie je dat men de mix doet over de nearfields en dan af en toe even switcht naar een set A-studiomonitoren of hifi-speakers om zoals ik al aangaf het ruimtelijkere effect van de mix te beoordelen.

Han S
24 januari 2008, 11:54
Het voornaamste van near field monitoring is het zoveel mogelijk uitschakelen van de ruimte akoestiek. Daarom moet je ze van dichtbij beluisteren. Een echt goed klinkende ruimte zul je niet snel tegenkomen en die is gewoonlijk speciaal ontworpen op akoestiek, met geen parallel lopende wanden en een schuin plafond. Allemaal om staande golven en ongewenste reflecties te voorkomen, met basstraps en diffusors.

Als je dat niet hebt is near field de oplossing, zet je speakers maar eens in de tuin en je hoort hoe ze klinken zonder reflecties. Je zult verbaasd zijn over het strakke laag.

TIMBER
24 januari 2008, 11:58
Eens... met als insteek het geluid zo weinig mogelijk te laten kleuren door de ruimte akoestiek.

TIMBER
24 januari 2008, 15:13
Overigens zit ik er aan te denken om de monitoren in de wand weg te werken.
Goed idee..?? slecht idee..??

Han S
24 januari 2008, 16:03
Dat kan goed werken, maar dat is nooit zeker. Ik heb twee grote monitoren in de wand en dat gaat prima, maar ik heb eens twee IMF ALS40's in de wand gebouwd en dat klonk nergens meer naar. Gewoon proberen dus.

TIMBER
24 januari 2008, 16:10
Heb je ze echt in de wand weggewerkt of in een soort kast gehangen..??
Wellicht een fotootje.. kon er zo geen op je site vinden.

Han S
24 januari 2008, 16:20
http://www.beaufortstudio.nl/images/photos/studio004.jpg


Deze staat op mijn website, (http://www.beaufortstudio.nl/index.php?pg=5) niet bepaald duidelijk maar je kunt zien dat ze in hondehokken zitten en een geheel vormen met de wand. De hoeken staan schuin naar binnen gericht en die speakers zijn als ze staan meer dan 90 cm hoog.

guhlenn
24 januari 2008, 20:17
Op hun kant hebben ze, imho, een heel incoherent geluid. WEl handiger voor de oorhoogte trouwens...

Roman
24 januari 2008, 21:19
Nearfields bouw je niet in (soffit mounting), daar gebruik je meer algemene afluister speakers voor. Liefst wat groter in formaat. Je creeert hiermee een heel compact en strak geluid, met name omdat je de Impuls Response gaat tegenwerken in het laag. Een meer gericht geluid dus. Iets wat je met nearfields al doet door in de directe afstraling te gaan zitten met je oren bijna tegen de tweaters aan. Lekkah hard :)

Die soffit mounted speakers zijn heel erg prima om een mix op af te luisteren voor de band die bij je opneemt. Tijdens het mixen zul je je nearfields erg op prijs gaan stellen.

2 sets speakers dus, of meer ter referentie.

paulusdeBKB
24 januari 2008, 23:22
Even een kort intermezzo: ik ben gisteren kort bij Dijkman Muziek in A'dam binnengelopen en heb daar 2 monitorsetjes aangehoord: Kleine Genelecs en KRK 5". Wat die Genelecs precies kosten weet ik niet meer, iets onder de 300 euro per stuk geloof ik. Het KRK setje kost 300 euro voor 2!

Gek genoeg had ik het idee dat de KRKs veel bruikbaarder zijn voor monitoring. Ze klinken, zeker in vergelijking met de Genelecs, wel wat gefokt. Maar de Genelecs klinken wel erg gelijkmoedig, op het matte af. Dat je zin krijgt om ze even op het bolletje te kloppen: "Hallo! Valt er hier nog wat te beleven?!"

Natuurlijk had ik mijn eigen CD's niet bij me, ik ga binnenkort nog maar een keertje terug om te luisteren.

TIMBER
25 januari 2008, 01:05
Deze staat op mijn website...
niet bepaald duidelijk maar je kunt zien dat ze in hondehokken zitten en een geheel vormen met de wand. De hoeken staan schuin naar binnen gericht en die speakers zijn als ze staan meer dan 90 cm hoog.

Neen das idd geen duidelijke pic.. en zo groot zijn mijn speakers niet hoor.. mar dat zijn die Sony's..?? In elk geval heb je ze dus in een soort kast c.q. inham gezet... zelf wil ik ze hoger gaan ophangen maar dan kan ik dat dus het beste in een soortgelijke kast c.q. inham gaan doen..!! Een beetje zoals dit...
-
http://www.gearslutz.com/board/attachments/recording-studio-construction-photo-diary-threads/22196d1153112739-steves-new-recording-studio-start-desk-111-small-.jpg

Alleen dan dus ietsiepietsie kleiner..:)

Han S
25 januari 2008, 09:25
Je kunt je afvragen of je kleine speakers wel of niet in de wand kan bouwen. Stel dat je in een klein hokkie zit, dan zou je die speakertjes denk ik best kunnen inbouwen, je zit er toch vlak voor en eigenlijk zou ik niet weten wat het bezwaar is. Zoals ik al eerder zei is niet elke speaker geschikt voor inbouwen, transmissielijn speakers kennelijk niet, die moeten wat ruimte er omheen hebben blijkbaar.

Ik ben nooit iemand geweest van specificaties en cijfertjes, ik luister altijd en hoewel ik besef dat het gehoor met gemak in de maling kan worden genomen heb ik toch voorkeur voor luisteren inplaats van specificaties doorspitten.

TIMBER
25 januari 2008, 09:59
Persoonlijk vind ik specificaties wel handig ter ondersteuning… ter bevestiging van wat je hoort. De betreffende speakers (Translator Impact) hebben een afmeting van 51 x 25 x 25 en wil ze ophangen voor een wat ruimtelijker geluid. Ze zijn dus niet echt klein mar zekers ook niet massaal groot. De nog aan te schaffen nearfields zet ik dan op de mengtafel… ben er alleen nog niet uit welke dat worden.. voorheen had ik een setje Alesis One MKII maar was daar toch niet helemaal tevreden over.

Roman
25 januari 2008, 10:21
Hier een tekening hoe je eventueel een soffit mounted speaker systeem kunt bouwen. Let wel, de "lucht circulatie" achter de speaker langs is met name om de warmte van active speakers af te voeren. Zijn het passive speakers dan kun je het weg laten.

http://img151.imageshack.us/img151/1780/soffitconstrucionforpowfg7.jpg

TIMBER
25 januari 2008, 10:52
Thanks..!! mar weer..:)