PDA

View Full Version : pick-up voor Jaguar



Dweezman
12 januari 2008, 20:37
Ctrl-c, ctrl-v van het fender forum, waar ik deze vraag ook gesteld heb.

I recently purchased a pair of SD antiquity II's for my (not original, yet very) vintage Jaguar. This guitar is my best playing guitar, but in my band it's not usable. The Jag squeels at higher volumes and higher gain. I really thought I fixed the problem with installing the antiquities, but I was so wrong.

-Are SD antiquity II's NOT waxpotted?
-What else can be the problem?
-Will installing a sjag1 and a sjag3
quarterpounder do the trick?
-AV pups?

any help is welcome: I want to use her!

Dweezman
7 februari 2008, 21:14
Wat wordt hiermee bedoeld/waarvoor dient dit:

" Neck pickup is reverse polarity reverse wound with respect to the bridge pickup"



thnx

VanBiLL.com
7 februari 2008, 21:34
Ik weet niet precies meer hoe dit zat, maar misschien trigger het iemand die het wel weet. Als je twee pu's koppel (in serie dacht ik), dat zal het aan de polariteit liggen of je een hum-cancelling conf hebt. Dus mogelijk zal dit ook wel het fluiten te maken hebben. Misschien zit ik weer eens wat onzin uit te kramen maar zoiets was het geloof ik. Ik weet wel als ik bij mijn tele de pu's in serie zet met gelijke polariteit is deze bladstil. Draai ik de polariteit van de neck pu om dat lijkt het qua noise meer op een standaard single coil op high gain...

Dweezman
7 februari 2008, 21:58
net als een reversed wound middelste strat pup, die i.c.m de neck of bridge humcancelled?

Jaguar heeft 2 pups, dus beide aan = humcancelling? Lijkt me gek, want d'r zit een flink stuk hout tussen die twee...

VanBiLL.com
7 februari 2008, 22:13
nha, ik dacht dat het zoiets was...parallel niet hum-cancelling, serie wel...tenzij de polariteit weer omgedraaid is. Ik zal het dan wel mis hebben...

Pepe
7 februari 2008, 22:23
net als een reversed wound middelste strat pup, die i.c.m de neck of bridge humcancelled?

Jaguar heeft 2 pups, dus beide aan = humcancelling? Lijkt me gek, want d'r zit een flink stuk hout tussen die twee...
Wat wordt hiermee bedoeld/waarvoor dient dit:

" Neck pickup is reverse polarity reverse wound with respect to the bridge pickup"


Humcanceling krijg je alleen in de middenstand bij reverse wound en reverse polariteit van 1 van de pups tav de ander, je hebt maar 2 singlecoils nodig daarvoor dus.
Bij een strat is alleen de middenpup gereversed zodat je in beide middenstanden de humcanceling hebt. Als de brug alleen reversed zou zijn zou je het effect alleen bij brug/mid tussenstand hebben.
In geval van de Jac is de Neck gereversed, de brug niet. De middenstand zal dan humcanceling zijn, de enkelstanden niet.

Antiquities zijn niet gewaxpotted, just like they old days. Het idee is dat het geluid dan wat losser klinkt.

Dweezman
7 februari 2008, 23:17
Juist, dank je.

Ik kwam ook dit tegen:
http://www.vintagevibeguitars.com/windows/jaguarP90Win.html

lijkt interessant!

Han S
7 februari 2008, 23:56
Mijn Jaguar heeft wel een trekhaak, (sorry hoor)

Dweezman
8 februari 2008, 11:03
Mijn Jaguar heeft wel een trekhaak, (sorry hoor)

brink of schaller? Ik houd 't op een buzzstop.

bass blom
9 februari 2008, 23:02
ik zou ze te koop zetten als ik jou was :D

Dweezman
10 februari 2008, 16:24
Joh! ;-)

Ik heb een set Vintage Vibe Guitars JG-90 besteld.

Joey Handsome
10 februari 2008, 16:50
Laat even weten hoe ze bevallen als je ze binnen hebt. Ik heb zelf een set Curtis Novaks in mijn Jaguar gestopt. Heb niet meer zoveel last van Feedback gehad. Heb ook nog niet heel vaak op hoog volume met het ding gespeeld, maar tot nu toe liep alles gesmeerd. Mooie elementen trouwens, wel een erg lage output.

no 1 hops
10 februari 2008, 17:02
zou op de oude een wax beurt loslaten.
oude minifriteuse en wat parafine en bijen was.

Mephistocles
10 februari 2008, 17:08
wel een erg lage output.
Is toch niet slecht voor een jag?

Joey Handsome
10 februari 2008, 17:14
Is toch niet slecht voor een jag?

Dat vind ik ook niet. Toch zie je dat veel mensen met een jag er elementen met een hoge(re) output in willen of er humbuckers in gaan plaatsen. Dan mis je naar mijn idee de essentie van die gitaar een beetje. Die elementen die Dweezman nu besteld heeft hebben een hogere output en meer mid er in, vandaar mijn opmerking.

Dweezman
10 februari 2008, 18:47
Laat even weten hoe ze bevallen als je ze binnen hebt. Ik heb zelf een set Curtis Novaks in mijn Jaguar gestopt. Heb niet meer zoveel last van Feedback gehad. Heb ook nog niet heel vaak op hoog volume met het ding gespeeld, maar tot nu toe liep alles gesmeerd. Mooie elementen trouwens, wel een erg lage output.

Curtis Novaks heb ik overwogen, leken me ook hele mooie -natuurgetrouwe- replacements. De reden voor de keuze voor de VVG's is de waarschijnlijke betere bruikbaarheid in mijn bandsituatie.

Dweezman
12 maart 2008, 15:57
Zo. Ze zitten er in. Ik heb natuurlijk niet kunnen A-B-en, maar ik heb sterk de indruk dat dat het schakelcircuit en de constructie van de Jaguar een groter onderdeel is van de sound van de gitaar dan bij alle andere gitaren die ik bezit. Waarom? Ik ben helemaal verlost van de feedback problemen, EN mijn Jag klinkt als een Jaguar, no doubt.

Ik ontving de JS-90's van Vintage Vibe Guitars prachtig verpakt, met handgeschreven spec sheets. Pete Biltoft is absoluut een vakmannetje, met hart voor de zaak. Het kan mss van het waxen komen ofzo, maar de pups ruiken zelfs lekker...

Omdat er onder de spoel nog 2 extra alnico V's magneten zitten, zijn ze hoger dan normaal. Ze liggen ook op de vloer van de body, en lager kan ik ze ook niet stellen. Even was ik bang dat ze te hoog zouden uitkomen, maar volgens mij is het in orde zo. Gister heb ik naast uitvoerig clean, ook 3,5 ton gain op de pups losgelaten, zonder een krimp. Yeah!

Hier een pic van deze p90-style pups (van een strat) van VVG:
http://www.vintagevibeguitars.com/windows/sc_90Win.html

Jammer is wel dat de karakteristieke claws niet passen, maar daar ga ik nog wat op verzinnen.

Mjummie!

Luke-wannabe
12 maart 2008, 16:41
Dus je hebt nu in principe P90's in je Jaguar?
Klinkt goed! Veel plezier ermee!

Dweezman
28 maart 2008, 23:35
Dus je hebt nu in principe P90's in je Jaguar?
Klinkt goed! Veel plezier ermee!

ff gepost op H.C.:

Product: Vintage Vibe Guitars JG-90
Price Paid: euro 115
Submitted 03/28/2008 at 01:34pm by Dweezman

Features :
matched pair of vintage vibe's JG-90. Single coil pick-ups, with a so-called P90 character. Maybe it's true, I never owned P90's. The pups are higher (due to extra magnets on the bottom) than original jaguar pick-ups. The claws don't fit, and I cannot screw the neckpup lower than it is now. It rests on the body. These extra magnets (AlNiCo V's)can be replaced by other -ceramic- ones (included). I didn't try those yet, guess it would alter the tone in someway. Although the outpit is higher than other Jag pups (besides the hotter SD's) I don't feel like having pups on fire now. And I'm very, very pleased with that.

Instrument :
My main guitar is a vintage '65 Jaguar, with neckbinding. Only the wood is original on this one, the rest didn't make it till today. When it came in my posession it had those terrible japanese version in it, which had to go immediatly. I replaced them with SD Antiquity II's, believing these were the best replacements in a real old Jaguar. Unfortunatly are these replica's not waxed (Should have noticed this myself) and therefore not usable on higher volumes and higher gain settings. In a previous Jaguar (MIJ) I mounted an SD SJAG1 and a lil '59 sc-sized humbucker. This time I didn't like the idea of having a humbucker in my vintage guitar.

I needed something else.

Sound : 9
I play in an indierock band, (monstertux.nl) using an VoxAC30 and a Twin Reverb. In between the Jaguar and the amps I use several fx: RMC1, zvex FF, RAF mirage, EHX mmdlx, Emma reezaFRATzitz, DNA gainfXXker II, DNA virtual tube, Sherlock Tremit and some more.

The first thing I noticed after installing these babies was that my Jag still sounded like a Jag. This was my main concern. I like the guitar for her looks, but also for the sound. In my opinion the contruction of the Jaguar contributes largley to the sound of the guitar. More than i.e. a Stratocaster, where pup changes really can change the tonal characterics.

In fact a great compliment for these JG-90's. Now I own a great sounding, beautiful looking, neat playing tone monster, suitable for far more musical directions than it ever did before.

Overall Rating : 8
When stolen I have a problem. The JG-90's would be replaced immediatly, but a Jaguar like this will be hard to find.

I own a very fine relic Fender Stratocaster (30th anniversary Guitar Center), 2 Tokai Silverstars, a Fender Telecaster Deluxe, an early japanese Fender Thinline and some other stuff. Amps: Vox AC30, silverface Twin Reverb and a awesome Vibroverb Amp.
The pick-ups were nicely packed and shipped by VVG, mails correctly answered and so on. They even smelled nice! (wax?)

VanBiLL.com
29 maart 2008, 18:05
Hi Dweezman. Klinkt goed, kun je eens een mp3tje maken en hier posten bijvoorbeeld? Ben wel benieuwd hoe ze klinken...(hoewel een A-B niet meer mogelijk is...)

Dweezman
30 maart 2008, 20:18
Eind april heb ik wat (pre-productionele) opnames van nieuw monstertux-materiaal, zal veel Jag bij zitten. Dat moet een goede indruk geven.

AutoStatic
2 april 2008, 18:21
Hé Dweezman, hoe lang duurde het voordat de PU's binnen waren? Zit er ook aan te denken om VVG PU's te bestellen...

Dweezman
2 april 2008, 18:51
ongeveer 3 weken.

AutoStatic
2 april 2008, 20:11
Ok bedankt voor de snelle reply! Had ook al een mailtje van de man zelf. Zo maar even bestellen. Onze andere gitarist heeft P90's van VVG in z'n ouwe Ibanez gezet en klinkt echt niet verkeerd. En met die lage dollar kost het ook niet zo gek veel. Maar waarom wilde je eigenlijk specifiek P90-achtige PU's in je Jaguar? Of was dat al gevraagd, zoja :$

Dweezman
2 april 2008, 20:23
Het was voor mij andersom: de VVG's waren de eerste pups die iets anders deden dan de gebruikelijke replacements en daarom reden om ze te gaan testen.

Daarom ben ik ook blij dat ik nog prima 'jaguar' klink.

AutoStatic
2 april 2008, 22:24
Zie nu ook dat je o.a. een Reezafratzitz gebruikt, dat gaat wel enigszins over z'n nek ja lijkt me met ongewaxte PU's :) En ja, Jaguars... *droom*

Oh, m'n H540 wordt in elkaar geflanst en opgestuurd. Ben benieuwd :)

Dweezman
17 april 2008, 14:24
en?


123456780

edit: 9