PDA

View Full Version : Stereo probleem



Bobsterke
6 februari 2003, 13:00
Momenteel speel ik op 2 "combo-torens" bestaande uit een Fender deluxe 112 plus met daaronder ,voor wat meer power, een Peavey Bandit 112.
De beide sets stuur ik aan via een boss DD5 delay die het geluid (met enige vertraging) naar links en rechts stuurt. Hierdoor krijg je een breed stereo geluid, zowel clean als overstuurd.

Het grote nadeel is echter dat als voor het begin van elk optreden uitgeteld op het podium ligt, na het gezeul met die 4 combo's!
Daarbij komt ook nog eens dat ik een buizenbak ook wel eens wil gaan proberen.

Nu mijn vraag:
Is de mogelijkheid er om hetzelfde stereo effect te creëren met bijv een mesa of koch
top met daaronder een stereo cabinet, of heb je hiervoor perse 2 tops nodig??

guitar
6 februari 2003, 13:53
Yep, je hebt twee tops nodig aangezien de meeste buizentops mono zijn. Er bestaan echter wel een aantal stereo-buizentops, maar die zijn dun gezaait en erg duur (kan nu ff geen naam verzinnen). Een optie is om een buizeneindtrap te kopen(19"). Deze zijn vrijwel allemaal stereo. Enkele merken die ze maakt zijn Marshall, Engl, Mesa en Peavey. Je moet dan echter nog wel een preamp erbij kopen en een kast die stereo-schakelbaar is (plus event. 19" fx-module).
Grtz. Martijn

Sj03rd
6 februari 2003, 17:16
Nou, voor het gewicht hoef je de combo's eigenlijk niet weg te doen...want als je eenmaal aan een rack begint dan vraag je om gewicht! :grin:

Een eindtrap weegt al gauw 25 kg en dan heb je nog geen pre amp, FX en natuurlijk cabinets....

Maar 4 (!!) combo's, hoe VERZIN je het?!?

Nielsje
6 februari 2003, 20:11
nog beter...

hoe vervoer je het?

Bobsterke
7 februari 2003, 09:47
Tja die Fendertjes klinken nogal dunnetjes.
Toen zag ik een keer andere gitarist en die speelde er met een peavey bandit onder; en inderdaad dat klonk perfect. Stereo spelen leek me ook wel wat; dus zo stonden er inderdaad 4.

Een rack-oplossing lijkt me niet alles; voor de weinige effecten die ik gebruik pak ik liever een paar goede pedalen.

Maar door versterkerfabrikanten (koch, mesa, marshall enz) wordt er nogal geschreeuwd dat ze stereo versterkers leveren. Zijn die dan niet uitgerust met een stereo-effectloop of iets dergelijks, waarbij je signaal over linker-en rechterspeaker kan sturen??

Gr Bob

FragDaddy
7 februari 2003, 10:18
misschien kun je beter de rack weg inslaan?

een rack-poweramp is stereo en daarmee kun je dus 2 speakers aansturen.

een willekeurige rack-preamp aanschaffen, stereo delay erop, 2 speakers op het podium en je bent klaar :smile:

of je moet een stereo head aanschaffen. ik weet dat Diezel er een maakt.

Rectifier
8 februari 2003, 00:56
Ja idd. gewoon een stereo poweramp kopen en goede preamp en 2 2x12 boxen voor links en rechts.
Lijkt me irritant afregelen met 4 combo's om het volume lekker gelijk te hebben.

Bobsterke
8 februari 2003, 19:23
Mwoh volume is maar 1 knop. Gebruik namelijk van 1 fender de preamp. Deze line-out stuur ik door mijn effecten, waarna de delay hem split. De peavey's worden aangestuurd met een line out.

Rack zie ik niet zo zitten; zie liever een mooie top op het podium :smile:

Ben gisteren wat versterkers gaan proberen en heb het stereo-idee voorlopig maar laten varen. Tis gewoon veel te duur!!!

2 versterkers bevielen perfect:
- Koch Multitone 50 watt top + 2 x 12 cabinet
- Mesa Boogie Rectifer top (volgens mij het instapmodel)

hebben jullie ervaringen met bijbehorende versterkers?? Op forum lees ik alleen veel geluiden over de koch combo's maar top vond ik persoonlijk stukken beter klinken.

Gr. Bob