PDA

View Full Version : Soldeerprobleem



The Mess
12 januari 2008, 14:16
Hoi,

Ik heb gisteren nieuwe elementen van GFS binnengekregen.
Dus ik vandaag aan de slag met solderen:
- Oude brugelement loshalen
- Nieuwe erin
- Draden naar de cavity
- De witte en rode draad zitten aan elkaar vast (is volgens mij voor single-coil mogelijkheden
- De zwarte en de zilveren zitten aan de aarde vast
- De groene zit aan de switch vast

Mijn halselement doet het nog wel gewoon en de middenstand ook, maar als ik nu de brugpup gebruik dan klinkt ie 'clean met een randje' (terwijl m'n versterker voor het zware scheurwerk ingesteld staat.)

Wat kan ik verkeerd gedaan hebben?
Alvast bedankt!

BrianMay
12 januari 2008, 14:47
Ik denk dat je de fase van je brugpickup verkeert om hebt staan. Dus je moet de + en de - draad van de brugpickup omdraaien. Ik weet zo niet welke kleuren dat zijn bij deze pickups, maar dat weet je waarschijnlijk zelf wel.

The Mess
12 januari 2008, 14:57
Ik denk dat je de fase van je brugpickup verkeert om hebt staan. Dus je moet de + en de - draad van de brugpickup omdraaien. Ik weet zo niet welke kleuren dat zijn bij deze pickups, maar dat weet je waarschijnlijk zelf wel.

Sorry maar ik ben echt een elektronica-leek, ik kan wel opzoeken wat de + en de - zijn, want ik heb al zoiets zien staan in de handleiding, maar wat moet ik dan vervolgens doen?

Orpheo
12 januari 2008, 15:00
ik denk dat je niet goed wit en rood hebt gesoldeerd of geisoleerd. het zou moeten werken met groen aan hot en zwart aan aarde. andersom krijg je juist een uit-fase geluidje. maar hey, omgooien en proberen kan nooit kwaad.

The Mess
12 januari 2008, 15:32
ik denk dat je niet goed wit en rood hebt gesoldeerd of geisoleerd. het zou moeten werken met groen aan hot en zwart aan aarde. andersom krijg je juist een uit-fase geluidje. maar hey, omgooien en proberen kan nooit kwaad.

Wat is hot?

The Mess
12 januari 2008, 15:34
Oh en dan nog wat: in mijn onhandigheid (en vervelende soldeerbout) raak ik wel eens het omhulsel van een draadje, opzich niet zo'n ramp natuurlijk.
Je ziet dan wel eens een stukje koperdraad zitten, als ik dat dan weer afscherm is dat toch wel ok?

En: kun je afschermen met duck-tape?

Made-by
12 januari 2008, 15:37
En: kun je afschermen met duck-tape?

nee. hiervoor heb je toch echt koper/alu tape nodig

The Mess
12 januari 2008, 15:44
nee. hiervoor heb je toch echt koper/alu tape nodig

Alutape met ducktape om het vast te houden? :D
En wat is hot?

Squier4ever
12 januari 2008, 15:46
hot is plus.
en het is niet heel erg dat je dat omhulsel raakt, de meeste draad is sowieso niet afgeschermd.

The Mess
12 januari 2008, 15:48
hot is plus.
en het is niet heel erg dat je dat omhulsel raakt, de meeste draad is sowieso niet afgeschermd.

Bedankt, ik ga eens kijken of het me nu wel gaat lukken!

orreltak
12 januari 2008, 16:07
Oh en dan nog wat: in mijn onhandigheid (en vervelende soldeerbout) raak ik wel eens het omhulsel van een draadje, opzich niet zo'n ramp natuurlijk.
Je ziet dan wel eens een stukje koperdraad zitten, als ik dat dan weer afscherm is dat toch wel ok?

En: kun je afschermen met duck-tape?

een beschadiging aan een draadje kan gerust met ducktape of zo`n krimpsokje.




nee. hiervoor heb je toch echt koper/alu tape nodig

alu of kopertape?????das gewoon voor je cavity te isoleren.
toch niet voor je bedrading?

The Mess
12 januari 2008, 16:35
ik denk dat je niet goed wit en rood hebt gesoldeerd of geisoleerd. het zou moeten werken met groen aan hot en zwart aan aarde. andersom krijg je juist een uit-fase geluidje. maar hey, omgooien en proberen kan nooit kwaad.

Nou, ik heb alles nog een keer netjes gesoldeerd zoals het was (en zoals ik dus denk dat het goed moet zijn) maar het geluid van de brugpup is nog steeds heel slecht. Waar moet ik dan de + en de - draad van m'n pup omdraaien?

The Mess
12 januari 2008, 16:57
Mijn hals en middenstand werken trouwens wel, alleen de brugpup geeft weinig geluid.

BrianMay
12 januari 2008, 17:35
Nou, ik heb alles nog een keer netjes gesoldeerd zoals het was (en zoals ik dus denk dat het goed moet zijn) maar het geluid van de brugpup is nog steeds heel slecht. Waar moet ik dan de + en de - draad van m'n pup omdraaien?

Omwisselen, waar je nu je + draad aan gesoldeerd hebt, moet je - draad komen, en waar nu je - draad aan gesoldeerd zit meot je plus draad komen. Dus beide draden even weer los halen en precies andersom solderen dan je eerst had gedaan.
DUs + en - gewoon omwisselen.
Hoop dat je het zo snapt :)

The Mess
12 januari 2008, 17:41
Omwisselen, waar je nu je + draad aan gesoldeerd hebt, moet je - draad komen, en waar nu je - draad aan gesoldeerd zit meot je plus draad komen. Dus beide draden even weer los halen en precies andersom solderen dan je eerst had gedaan.
DUs + en - gewoon omwisselen.
Hoop dat je het zo snapt :)

Gedaan, groen en zilver aan aarde en zwart aan schakelaar.
Nu hoor ik bij alles alleen nog maar brom...
Zilver aan schakelaar en zwart terug naar aarde?

BrianMay
12 januari 2008, 17:54
Gedaan, groen en zilver aan aarde en zwart aan schakelaar.
Nu hoor ik bij alles alleen nog maar brom...
Zilver aan schakelaar en zwart terug naar aarde?

Maar je hebt wel geluid nu? En die brom, gaat die weg als je je snaren of je brug aanraakt?

Madcow
12 januari 2008, 17:55
Black=ground (-)
Silver shield=ground
Green= +
Connect red to white

En nogsteeds kom ik niet uit het schema op mijn ibanez

The Mess
12 januari 2008, 18:20
Maar je hebt wel geluid nu? En die brom, gaat die weg als je je snaren of je brug aanraakt?

Ik heb helemaal geen geluid meer, ik heb wel heel veel brom, en die gaat niet weg als ik de snaren aanraak. Ik kan proberen om zilver en zwart nu om te wisselen, maar verder zou ik het dan ook niet meer weten...

BrianMay
12 januari 2008, 18:32
Ik heb helemaal geen geluid meer, ik heb wel heel veel brom, en die gaat niet weg als ik de snaren aanraak. Ik kan proberen om zilver en zwart nu om te wisselen, maar verder zou ik het dan ook niet meer weten...


wacht, heb je de plus en min van alles nu omgedraait? Of alleen van die brugpickup?

The Mess
12 januari 2008, 18:34
wacht, heb je de plus en min van alles nu omgedraait? Of alleen van die brugpickup?

Er zijn 2 aardedraden van de nieuwe brugpup: zilver en zwart.
Ik heb de groene draad van de brugpup van de switch naar de aarde gezet en de zwarte draad naar waar de groene draad was.

(Moet de zilver ook naar de zwarte? Of alleen de zilveren naar de switch? Ik snap er echt geen hout meer van...)

KoenB
13 januari 2008, 00:30
Hier staat allerlei informatie over de bedrading van pickups, ook een hele sectie over uit-fase-bedrading enzo. Ik zou het (deels) lezen, dan leer je een beetje pickup-denken zegmaar :) Misschien kun je dan je probleem traceren.

Kijk ook nog even alles goed na, helemaal geen geluid bij alle pickups ligt waarschijnlijk niet aan de bedrading van de brugpickup, maar iets globalers, draadjes bij de input los en dat soort ongein.

The Mess
13 januari 2008, 13:14
Hier staat allerlei informatie over de bedrading van pickups, ook een hele sectie over uit-fase-bedrading enzo. Ik zou het (deels) lezen, dan leer je een beetje pickup-denken zegmaar :) Misschien kun je dan je probleem traceren.

Kijk ook nog even alles goed na, helemaal geen geluid bij alle pickups ligt waarschijnlijk niet aan de bedrading van de brugpickup, maar iets globalers, draadjes bij de input los en dat soort ongein.

Ik was al van plan om gewoon alles even overnieuw te solderen ja, en als het dan echt niet meer lukt, alleen een brugpup (crunchy rails, voor het beukwerk) erin gooien... :D

EDIT: De humbucker is nu netjes gemonteerd, en de bedrading in de cavity is helemaal los en netjes gestript om weer gesoldeerd te worden.
Ik heb wel 1 humbucker met 2 draadjes en 1 met 5, dus voordat ik weer begin wil ik wel weten hoe de vork in de steel zit.
Ik wil gaan solderen volgens het volgende schema:

http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/2h_1v_1t_3w.jpg

Nog tips, iemand?

KoenB
13 januari 2008, 18:02
Bij de humbucker met 2 draadjes zijn de rode en witte draad zegmaar al aan elkaar gesoldeerd, dus in principe is dat hetzelfde

Verder, alle draadjes die gelijk van de HB naar de behuizing van de pots gaan zijn allemaal ground. Die kleurtjes van seymour duncan komen niet altijd overeen met pickups van andere merken, het kan best zijn dat de GFS pickups anders zijn kwa kleurcodes. Zit er een of andere beschrijving bij de pickups over welk draadje wat is. Anders kun je altijd nog GFS mailen...

maak ook, als je klaar bent met solderen, even een foto van het geheel. Leg er even een wit velletje papier onder voor zover dat kan, voor duidelijkheid

The Mess
13 januari 2008, 20:07
Bij de humbucker met 2 draadjes zijn de rode en witte draad zegmaar al aan elkaar gesoldeerd, dus in principe is dat hetzelfde

Verder, alle draadjes die gelijk van de HB naar de behuizing van de pots gaan zijn allemaal ground. Die kleurtjes van seymour duncan komen niet altijd overeen met pickups van andere merken, het kan best zijn dat de GFS pickups anders zijn kwa kleurcodes. Zit er een of andere beschrijving bij de pickups over welk draadje wat is. Anders kun je altijd nog GFS mailen...

maak ook, als je klaar bent met solderen, even een foto van het geheel. Leg er even een wit velletje papier onder voor zover dat kan, voor duidelijkheid

Ik ben klaar, en hij doet het!
Ik heb alleen als ik high-gain speel wat bijgeluiden, maar dat lijkt me vrij normaal met zoveel vervorming?
De humbucker (GFS Crunchy Rails) klinkt lekker strak, dus ik ben een tevreden mens!

En waarom wil je een foto hebben? Om te kijken hoe het eruit is gaan zien?
(Ik wil em dan binnenkort best maken hoor, m'n gitaartje ziet er wel weer strak uit nu :hippie: ).

Iedereen iig bedankt voor de moeite, ik weet niet waar het probleem in zat, maar dat zal me nu verder ook een zorg wezen :D)

Oh, en ik heb nog een brughumbucker voor in m'n andere SG, daar begin ik over 2 weken aan, dus misschien krijgt dit topic nog een vervolg...

KoenB
13 januari 2008, 21:28
En waarom wil je een foto hebben?

Omdat ik wou kijken wat je fout (nu goed) deed ;)

Maar een fotootje is nooit erg natuurlijk :)

The Mess
14 januari 2008, 19:36
Nou, die ander is ook gedaan en ook gelukt, dit maal in één keer!
(In m'n Samick zit nu dus een Chrunchy Paf, lekker Peter Pan Speedrock geluidje :rockon: )

Nog even een paar foto's van m'n Epiphone (ik heb niet zo'n vaste hand...):

http://img2.putfile.com/main/1/1313302071.jpg
http://img2.putfile.com/main/1/1313310542.jpg

Ziet er met een stel nieuwe knoppen en een andere humbucker al een stuk beter uit
(een kinderhand is gauw gevuld :hippie:)

KoenB
14 januari 2008, 20:04
Ziet er goed uit, maar zo heel slecht zijn die samick-elementen toch niet? Die in mijn les-paul kloon klinken iig prima. Het enige nadeel is dat ze vrij snel feedback geven en dat is wel een goede reden om je brugpup te vervangen

The Mess
14 januari 2008, 20:30
Ziet er goed uit, maar zo heel slecht zijn die samick-elementen toch niet? Die in mijn les-paul kloon klinken iig prima. Het enige nadeel is dat ze vrij snel feedback geven en dat is wel een goede reden om je brugpup te vervangen

Dat was dan ook precies de reden, ik speel 95% van de tijd met (veel) vervorming, en als het volume ook maar iets omhooggeschroefd werd piepte je al weg...
Blij dat dat nu iig is opgelost :)

KoenB
14 januari 2008, 23:54
Dat was dan ook precies de reden, ik speel 95% van de tijd met (veel) vervorming, en als het volume ook maar iets omhooggeschroefd werd piepte je al weg...
Blij dat dat nu iig is opgelost :)

Mijn oplossing was een behringerpedaaltje met een 7bands EQ ertussen hangen bij high gain... het schuifje van de hoogste tonen naar beneden en weg feedback...

Maarja, ik ben maar ongeveer 20 % van de tijd met heel veel distortion aan het spelen, en dan doe ik dat meestal met mn Ibanezje, die dat probleem niet echt heeft.