PDA

View Full Version : Leren Gitaar Spelen



StormTM
12 januari 2008, 12:16
Ik wil leren gitaar spelen, so badly.
Maar ik weet niet hoe ik moet beginnen, bijvoorbeeld ik kan niet stemmen.
En ik weet eigenlijk gewoon niks, zou iemand me kunnen helpen met het beginnen?

Nee, ik ga niet op les, ik ga wel, maar niet meteen, gitaar kan je makkelijk zelf leren, maar ik wil gewoon wat hulp.

Onmeunig Hans
12 januari 2008, 12:28
Zomaar wat tips die in 1000en berichten langs gekomen zijn en heel eenvoudig met de zoekfunctie te vinden zijn:

- Google op de term beginnen met gitaarspelen

- een boek om te beginnen met gitaarspelen

Je gaat, als de mods je topic niet gaan sluiten, vast ook de tip krijgen om geen hulp te vragen als je niet direct les wilt nemen.
Sterkte er mee.

Vonk
12 januari 2008, 12:31
gitaar kan je makkelijk zelf leren

Klopt, maar het ligt ook aan jezelf. Er komen hier mensen vragen stellen waarvan ik al meteen kan zien dat ze het niet alleen aankunnen.

Zoals mensen die niet eens kunnen stemmen...

sanderz
12 januari 2008, 13:24
Jemig de pemig.

Niemand die begint met gitaar spelen kan 'stemmen'. Daar heb je tegenwoordig een apparaatje voor en het draaien aan een stemmechaniek heb je zo geleerd, of zijn er meerdere opties dan linksom en rechtsom?

Nou goed, je wilt leren gitaar spelen, let op:

1. Koop/Huur/Fix een gitaar (zo duur mogelijk) met snaren en extra snaren.
2. Koop een tuner/stemapparaat
3. Koop/Huur/Leen oordopjes voor de hele familie, inclusief kat, hond en goudvis
4. Koop een akkoordenboek of iets van een 'fretboard roadmap'.
5. Ga lawaai maken, veel en lang.

Nu heb je alles wat je nodig hebt en is het tijd om op je smoel te gaan, pijn te lijden en toch door te gaan. Dus niet piepen dat het zeer doet, lang duurt, je vingers te kort zijn voor bepaalde akkoorden enz. Dat hebben anderen al voor je gedaan.

Als je dan toch pijn in je vingers krijgt ga je op internet zoeken welke stijl je leuk vindt en verdiep je daarin.

Succes :)

frankiiee
12 januari 2008, 13:48
ja ik heb het ook op mezelf geleerd met het boek leer gitaar spelen in tien lessen ofzoiets en dat heeft me super geholpen. Ik speel nu dik een half jaar en kan al under the bridge van de red hot chili peppers spelen. in het begin moet je even doorbijten want je vingers kunnen ongelooflijk veel zeer doen. als je een gitaar koopt probeer ook een te kopen die zo licht mogelijk speelt.

chubbyfan
12 januari 2008, 13:51
Altijd een paar lessen nemen,Al is het alleen al voor de juiste houding(er zit niemand naast je om je te corrigeren)Gitaarspelen kun je makkelijk zelf leren ja ,maar je hebt wel een goede basis nodig,Ik ben bang dat je jezelf allemaal verkeerde dingen aan gaat leren ,Die je als je dan eindelijk les neemt allemaal weer af moet leren, en daar gaat veel tijd in zitten

freekick
12 januari 2008, 14:57
Als je niet op les wil, dan een goed leerboek zoeken.
Ik ben ooit begonnen met de boeken van Rush Shipton.
Weet niet of ze nog steeds verkocht worden .
Ik vond ze goed.
Kon er snel mee leren.
Voor het stemmen zou ik inderdaad een apparaatje aanschaffen.
Speel ze!

--=HANS=--
12 januari 2008, 15:10
Nog een goeie: als je weet hoe je je gitaar vast moet houden en wat de voor en achterkant is dan zo snel mogelijk tablatuur leren lezen en een programma als Guitarpro op je PC installeren. (+ een enorme database aan tabs voor zo ongeveer alle populaire muziek)

Op deze manier kun je allerlei muziek die je goed vind leren (mee)spelen.

Succes ermee!

Groet, Hans

liesje
17 januari 2008, 15:47
Beetje late reactie maar
stemmen online kan ook trouwens.. :cheerup:
Zie "popschool Maastricht"

Picker
17 januari 2008, 21:13
Ik wil leren gitaar spelen, so badly.
Maar ik weet niet hoe ik moet beginnen, bijvoorbeeld ik kan niet stemmen.
En ik weet eigenlijk gewoon niks, zou iemand me kunnen helpen met het beginnen?

Nee, ik ga niet op les, ik ga wel, maar niet meteen, gitaar kan je makkelijk zelf leren, maar ik wil gewoon wat hulp.Er komt binnenkort een DVD van me uit, Nederlandstalig, complete cursus fingerstyle gitaar. Prijs nog niet bekend, maar reken ongeveer op de prijs van 1 gitaarles.

Berti
17 januari 2008, 22:33
gitaarspelen kan je zelf leren, dwz, je zou jezelf een basis kunnen aanleren, wat akkoordjes/ grepen. maar ik raad je aan om toch echt op les te gaan zodra je maar enigszins kan.
niets helpt zo goed als een *goeie* leraar.
misschien kan iemand jou eentje aanraden uit je buurt.
en neem een UUR les en geen half uur, dat schiet niet op.

succes en speel ze !

en Eltjo: hou ons op de hoogte, we zijn benieuwd!!!

Blend
17 januari 2008, 22:37
Er komt binnenkort een DVD van me uit, Nederlandstalig, complete cursus fingerstyle gitaar. Prijs nog niet bekend, maar reken ongeveer op de prijs van 1 gitaarles.

count me in, Picker! ik wil die dvd zéker hebben, houd je me op de hoogte?

sanderv89
17 januari 2008, 22:57
Ik ben zelf ook net begonnen met gitaar spelen ( vorige week zaterdag:P) En je kan echt heel veel vinden op het web. Een stem apparaatje kost je slechts 20 euro.. ook de kosten niet. En mijn vingers voel ik ookal behoorlijk( kan niet stoppen met oefenen!). Ik ben er een beetje aan t achter komen hoe ik me linker hand moet houden. Gewoon veel proberen denk ik en zoeken op t web. Toch ga ik binne kort een boek aanschaffen omdat je dan vaste informatie hebt.

Zelf had ik nog een vraag:
Zijn er hier mensen bekent met de online cursus leergitaarspelen.com?
Wat is jullie mening hier over?


Grt Sander



EDIT G.G.: Topic door Peter vanuit Accoustisch gitaren naar Speeltechniek verplaatst en door mij opgeruimd.

tidalwave_sideburns
20 januari 2008, 12:27
Ik heb gitaar leren spelen door CD's op te zetten, en nummers die ik graag zou willen kunnen spelen uit te vogelen. Telkens een nummer kiezen die net iets te moeilijk is.
De grootste nadelen zijn dat dit heel veel tijd kost,en het helemaal nergens naar klinkt. Het grootste voordeel is dat je toch wel je eigen stijl behoudt, en speelt wat je leuk vindt. En dat was , en is nog steeds voor mij belangrijker dan heel goed worden.

Als ik terug in de tijd kon, had ik toch in het begin een stuk of wat lessen genomen, voornamelijk om direct in het begin een goede techniek aan te leren. Toonladders en -afstanden kende ik al (op een klavier, niet op gitaar dan), en vooral in het begin is het belangrijk om dit soort dingen je eigen te maken.

Met vallen en opstaan was ik een aantal jaar later in staat om een melodie die ik in m'n hoofd hoor vrijwel direct te vertalen naar het fretboard, en heb ik het gevoel dat ik muziek maak, in plaats van aangeleerde truukjes te herhalen van een leraar die al 20 jaar geleden z'n enthousiasme heeft verloren.
Sinds kort ben ik toch maar begonnen met het bestuderen van toonladders, en hoe ontzettend saai en droog het ook is, ik merkte dat het direct invloed had op mijn spel, en ben sindsdien in een korte tijd veel vooruitgegaan.

Dus, beginners, laat je niet ontmoedigen als het niet snel genoeg gaat. Zeg nooit tegen jezelf dat het toch niks wordt, en blijf vooral enthousiast.
En onthoud goed: Een mooi maar simpel stukje klinkt veel beter dan een rommelig ingewikkeld stukje. Ga niet te snel door naar wat ingewikkeldere dingen, hoe verleidelijk het ook is.

Ik ga weer verder met de toonladders,

Later

appyhaan
20 januari 2008, 19:07
[QUOTE=frankiiee in het begin moet je even doorbijten want je vingers kunnen ongelooflijk veel zeer doen.[/QUOTE]

Zo dat is niet best (of misschien een overdreven reactie), het woord dat ik er voor zou willen gebruiken is ongemakkelijk, maar ongelooflijk veel zeer/pijn... Mocht dat het geval zijn zie onderstaande punten:

a. Direct stoppen en nooit weer een gitaar aanraken (bezoek aan de dokter kan dan ook geen kwaad denk ik).
b. Direct stoppen en een leraar zoeken, welke je gitaar kan leren spelen zonder dat het "ongelooflijk" veel zeer/pijn doet.

Voorkeur gaat uit naar punt b.

Over het algemeen is het zo bij het leren van een instrument: Pijn is niet fijn, en dient in alle gevallen vermeden te worden.

DaBok
20 januari 2008, 22:56
Over het algemeen is het zo bij het leren van een instrument: Pijn is niet fijn, en dient in alle gevallen vermeden te worden.

Helemaal eens!
Zelf ben ik na een behoorlijk aantal jaren weer begonnen met de gitaar ter hand te nemen. Het eelt op de vingers was ver te zoeken. Ik ben rustig aan begonnen en wanneer het niet meer leuk werd, stopte ik. Na een paar weken vormde zich het gewenste eeltlaagje en van pijn is geen sprake meer. Rustig aan beginnen, zou ik zeggen.

Verder: de sticky's van dit subforum zijn uitstekend als startmateriaal! Duidelijke uitleg en een paar hele bruikbare links. Vooral op justinguitar (http://justinguitar.com) zijn veel bruikbare startlessen te volgen, zolang de engelse taal geen barriere vormt.

Binnenkort ga ik weer op les, want hoewel het internet barst van de bruikbare bronnen: er gaat niets boven een real life person die hoort en ziet wat je doet en jouw spel op een hoger plan kan brengen.

Martijn-w
25 januari 2008, 10:08
Speel als het even kan samen met een vriend die ook net begint. Het is ten eerste gezelliger. Ten tweede probeer je steeds om minstens net zo goed te zijn als de ander, waardoor je sneller beter wordt.