PDA

View Full Version : Snaren breken telecaster deluxe



Jazzmaster
12 januari 2008, 11:23
Ik heb een probleem.

Sinds enige tijd heb ik een Fender telecaster deluxe (mex) helemaal nieuw.
De eerste weken was er niet zoveel aan de hand, maar tegenwoordig breek ik elke repetitie (maar nog vervelender: ook tijdens optredens) een snaar. Het gaat voornamelijk om de bassnaren. Nu heb ik dit aangegeven bij de onderhoudsbeurt, maar gisteren was het weer raak.

Is dit probleem jullie bekend? En belangrijker: heeft iemand een oplossing? Het zal wel neerkomen op nieuwe zadeltjes...zijn er suggesties??

Voor de duidelijkheid: gebeurt zowel bij d'addario als ernie ball en duurdere durf ik er momenteel niet op te zetten.

Postov
12 januari 2008, 11:59
Vrij belangrijk, waar breekt de snaar?

Een stemmechaniek kan b.v. een scherp randje hebben, de topkam kan de snaar klemmen, met de brug kan wat mis zijn of het stuk waar de snaar door je body gaat.

Speel met gewone plastic/tortex etc... plectrums?

ben vanhoof
12 januari 2008, 12:06
Er is en kans dat er gewoon een scherp randje aan de zadeltjes zit.
Maar toen ik in het begin elektrisch speelde, speelde ik altijd te diep in mn snaren (te hard aanslagen) waardoor mn snaren ook heel veel braken. Ik ben toen met een dunner plectrum gaan spelen en heb wat meer op mn aanslag gelet en daarna was het gedaan. Na een jaar ofzo ben ik terug met dikkere plectrum's gaan spelen en heb hier nu geen problemen meer mee.

RammerStein
12 januari 2008, 12:07
Ik heb een probleem.

Sinds enige tijd heb ik een Fender telecaster deluxe (mex) helemaal nieuw.
De eerste weken was er niet zoveel aan de hand, maar tegenwoordig breek ik elke repetitie (maar nog vervelender: ook tijdens optredens) een snaar. Het gaat voornamelijk om de bassnaren. Nu heb ik dit aangegeven bij de onderhoudsbeurt, maar gisteren was het weer raak.

Is dit probleem jullie bekend? En belangrijker: heeft iemand een oplossing? Het zal wel neerkomen op nieuwe zadeltjes...zijn er suggesties??

Voor de duidelijkheid: gebeurt zowel bij d'addario als ernie ball en duurdere durf ik er momenteel niet op te zetten.

ik heb dit probleem ook met m'n lage e snaar alleen dan op mijn richwood les paul... bij mij breekt ie steeds bij het zadeltje en ben dr al s mee naar de gitaarzaak geweest alleen laatst was het bij mij ook alweer raak.
bij de brugzadeltjes kan dr toch een braampje ofzo opzitten ofniet?

jerome
12 januari 2008, 12:12
ik heb dit probleem ook met m'n lage e snaar alleen dan op mijn richwood les paul... bij mij breekt ie steeds bij het zadeltje en ben dr al s mee naar de gitaarzaak geweest alleen laatst was het bij mij ook alweer raak.
bij de brugzadeltjes kan dr toch een braampje ofzo opzitten ofniet?

ja , dat kan altijd natuurlijk.
Maar na een 60 speeluren gaan er uiteindelijk toch een keer snaren breken.
Sommige gitaristen vergeten dat een snaar niet het eeuwige leven heeft...

ben vanhoof
12 januari 2008, 12:15
Met licht schuurpapier (100-150) het braampje eraf schuren, en de brugzadel dus mooi rond maken. Ik had er bij al mn gitaren last van, en met schuurpapier is het nu gedaan.

RammerStein
12 januari 2008, 12:29
ja , dat kan altijd natuurlijk.
Maar na een 60 speeluren gaan er uiteindelijk toch een keer snaren breken.
Sommige gitaristen vergeten dat een snaar niet het eeuwige leven heeft...

nou dat denk ik niet hoor...al m'n andere snaren zitten er nog op, die heb ik nog nooit verwisseld en m'n lage e snaar heb ik nou al een stuk of 4 keer vervangen.

jerome
12 januari 2008, 13:05
Ik denk dat je niet goed gelezen heb wat ik schreef...
Wat ik schreef is dat een braam een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.
En wat ook schreef is dat een snaar ook een bepaalde levensduur heeft en uiteindelijk toch een keer zal breken, braam of geen braam.
(2 verschillende dingen)

Er zijn ook gitaristen die zo knalhard op hun lage E zitten te rammen dat die na 1 uur spelen al breekt (metaalmoeiheid) en hun gitaar daar de schuld van geven terwijl er met de gitaar niets aan de hand is.
Er zijn ook gitaristen die nogal aggresief zweet hebben die de snaren na een paar weken zo aantasten dat ze ook beginnen te breken.
Na het spelen de snaren goed afvegen met een schone doek (oud T-shirt) is hoe dan ook heel belangrijk

Er kunnen dus meerdere oorzaken zijn dat een snaar breekt...

RammerStein
12 januari 2008, 15:02
oo zo...oke:D

Jazzmaster
13 januari 2008, 01:34
De snaar zat er net op daar lag het in iedergeval niet aan en ja wat aanslag betreft...de plectrums die ik gebruik zijn vrij dun en bij mijn jazzmaster of andere gitaren (icl de deluxe in de eerste weken) heb ik nergens last van gehad.

Hij breekt precies op het zadeltje, dus ik verwacht dat het probleem dan toch daar zit... zal een goed gaan zoeken naar braampjes, want op het eerste oog zijn ze niet zichtbaar