PDA

View Full Version : draadloos 'midi' multi effecten/loop pedaal



savale
11 januari 2008, 21:37
Jaja ik heb weer een wild plan gekregen. Na een half mislukte poging die hier te lezen is: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97336 heb ik het plan wat aangepast.

Ik kwam er achter dat ik laatst deze RC computer afstandbediening nog had liggen (die hoef je dus niet persé te richten)

http://www.edafe.org/vdr/img/jpg/ati.jpg

En toen kreeg ik een wild idee: zou ik daarmee ableton live kunnen aansturen icm VST effecten van Guitar Rig en Amplitube.
Na een middagje klooien kreeg ik het voor elkaar met het programma Girder:
http://www.girder.nl/

De afstandbediening ligt uit elkaar en de 25 footswitches zijn besteld en inmiddels binnen.

Het wordt dus een plank met daarop 25 knoppen die ik koppel aan de printplaat van de afstandbediening.
De onderste rij met 13 knoppen de bovenste 12: ongeveer zo dus:


o o o
o o o o

Ik dacht zelf om 7 cm tussen elke knop te houden. Dan wordt de plank ongeveer een kleine meter breed.

De exacte functie voor ieder knop ben ik nog niet helemaal uit, maar het wordt ongeveer dit:


bypass all (gitaar direct naar versterker)

tempo tap
tempo -
tempo +
metronome on/off (andere output?)

loop1 rec/start/stop/start etc...
loop2 rec/start/stop/start etc...
loop3 rec/start/stop/start etc...
loop4 rec/start/stop/start etc...
loop stop & clear

preset 1: clean
preset 2: acoustic
preset 3: warm clean
preset 4: cold clean

preset 5: lite crunch
preset 6: heavy crunch

preset 7: metal
preset 8: heavy metal

preset 9: solo
preset 10: lead

cabinet modelling on/off (per preset if possible)

effect 1 : compressor boost
effect 2 : reverb
effect 3 : flanger
effect 4 : tremolo



In het begin zal ik een laptop gebruiken waardoor ik nog zie wat ik aanstuur. Later wil ik daar zoals in het vorige topic van mij een aparte kast voor maken zonder scherm.

UPDATE: flink gewerkt dit weekend en een mooie start gemaakt!
Bijna helemaal gelakt:
http://www.savale.nl/wp-content/gallery/footswitch-board/hpim2630.jpg

3 lagen hout dus: 2 hardhouten lagen en een bodemlaagje van triplex. In de 2e laag zijn gaten uitgevreesd voor het batterijvakje. de schakelaars en de PCB.
http://www.savale.nl/wp-content/gallery/footswitch-board/hpim2632.jpg

De onderkant, met batterijvakje. Op de onderkant komen nog rubberen voetjes.
http://www.savale.nl/wp-content/gallery/footswitch-board/hpim2624.jpg

De elektronica moet ik nog helemaal gaan doen. Alleen de schakelaars zitten al goed op hun plek evenals het batterijvakje.
Er komt midden op het bord nog een led lampje te zitten die even oplicht als ik een knop indruk. Hiermee zie ik dus of ik een knop wel goed heb ingedrukt of niet.

savale
11 januari 2008, 21:38
http://www.savale.nl/wp-content/gallery/footswitch-board/hpim2638.jpg
De helft van de knoppen aangesloten en getest. Ik kwam er trouwens zojuist achter dat het programma ook kan detecteren of ik een knop lang ingedrukt heb of niet. Handig voor bijvoorbeeld de loopfunctie om daar de "clear loop" functie onder te hangen.

Swan
11 januari 2008, 21:52
erg vet project!

sebastiaan88
11 januari 2008, 23:44
voor thuis erg vet, alleen zou ik er nog niet zo snel op vertrouwen live. storing etc.

Maar wel tof idee, altijd maar dat gekut met kabels thuis;)

succes

savale
11 januari 2008, 23:53
voor thuis erg vet, alleen zou ik er nog niet zo snel op vertrouwen live. storing etc.

Maar wel tof idee, altijd maar dat gekut met kabels thuis;)

succes

Het bereik is redelijk te noemen. Ongeveer een meter of 8 dus dat moet wel genoeg zijn voor andere dingen. Storing door andere draadloos apparatuur kan weleens een probleem worden misschien.
Aan de andere kant is het wel een degelijke afstandbediening waar ik nooit eerder iets geks mee heb meegemaakt.
Verder draait er natuurlijk ook nog een pc met windows, maar ik heb dat ook aardig stabiel gekregen met een eigen "xp lite" versie.
Of het stabiel genoeg is allemaal kom ik achteraf pas achter denk. Ik hoop dit weekend een aardig stuk te doen aan het pedaal. Het lakken kost wat tijd dus het wordt wel een project van een paar weken.

Lexvandoef
12 januari 2008, 00:47
Stoer! In feite heb dan een draadloze controller toch?

savale
12 januari 2008, 11:28
Stoer! In feite heb dan een draadloze controller toch?
Jup :)

Zojuist begonnen met een mooi stukje hardhout. Ik kwam er alleen achter dat ik geen 12mm houtboor meer had liggen dus nu even snel eentje gaan scoren ;)
Heeft iemand misschien een idee hoe ik die knoppen straks uit elkaar ga houden? nummeren ofzo? een functie erbij zetten doe ik liever niet omdat dat nog weleens kan gaan wisselen.
Door een rekenfoutje worden het trouwens 27 knoppen ipv 25 :)

pietjeekes
12 januari 2008, 12:39
inderdaad nummeren
lijkt mij het simpelste. en als jen iet direkt weet wat eht is kan je ook met een stukje tape erop schrijven wat het is. de tape kan je er aftrekken en vervangen door een ander stukje moest er een ander effect opkomen

Lexvandoef
12 januari 2008, 14:26
Jup :)

Zojuist begonnen met een mooi stukje hardhout. Ik kwam er alleen achter dat ik geen 12mm houtboor meer had liggen dus nu even snel eentje gaan scoren ;)
Heeft iemand misschien een idee hoe ik die knoppen straks uit elkaar ga houden? nummeren ofzo? een functie erbij zetten doe ik liever niet omdat dat nog weleens kan gaan wisselen.
Door een rekenfoutje worden het trouwens 27 knoppen ipv 25 :)

inventief! Nummeren lijkt me trouwens ook het makkelijkste. Succes!

savale
13 januari 2008, 22:55
foto update in de 1e post :D Flink aan de bak gegaan dit weekend en het is nu op de elektronica na al af!

Lexvandoef
14 januari 2008, 00:16
ziet er goed uit! Ben benieuwd of je alles vlekkeloos aan de praat gaat krijgen. Lijkt me lastig.

Nielsje
14 januari 2008, 00:23
Ziet er koel uit! waar heb je die knoppen vandaan (gezien hun ronde bovenkant?)

Persoonlijk is ie mij veel te breed, zou dan liever 2 x 5 maken. Maar als het jou zint, waarom niet? Hardhout ziet er mooi uit, ben je niet bang dat de randen minder mooi gaan worden?

savale
14 januari 2008, 08:20
ziet er goed uit! Ben benieuwd of je alles vlekkeloos aan de praat gaat krijgen. Lijkt me lastig.

Er zal wat tijd in gaan zitten om alles helemaal naar wens te hebben inderdaad.
Ik wil de loopsectie in het begin even skippen en me eerst concentreren op goede presets en effecten.
Zodra dat goed klinkt ga ik werken aan de loopsectie. Het wordt een aardig complex geheel wat betreft routing in ableton live in ieder geval.


Ziet er koel uit! waar heb je die knoppen vandaan (gezien hun ronde bovenkant?)

Persoonlijk is ie mij veel te breed, zou dan liever 2 x 5 maken. Maar als het jou zint, waarom niet? Hardhout ziet er mooi uit, ben je niet bang dat de randen minder mooi gaan worden?

De knoppen komen van conrad. Ik hoop dat ze het een beetje goed (blijven) doen.
Het bordje is net geen meter breed. Ik heb bewust gekozen voor zoveel knoppen omdat ik presets voor nummers onder een eigen knop wil hebben (dus niet "up" "down" om er door heen te stappen)
Ik wil er straks namelijk ook geen beeldscherm bij hebben.

ponq
14 januari 2008, 09:14
Ziet er cool uit! Leuk idee ook, creatief!

savale
14 januari 2008, 19:23
Hehe nu de boel aan het solderen... Gaat nog behoorlijk wat tijd kosten merk ik al. Mjah nog een paar avondjes en dan moet ie toch wel af zijn. Zal straks nog wel een fototje van de ingewanden schieten :P

savale
14 januari 2008, 23:04
Update:
batterijvakje afgemaakt en aangesloten.
Blauwe led aangesloten.
Afstandsbediening geript en ingebouwd.
De helft van de knoppen aangesloten en getest.

Zie de 2e post in het forum voor een nieuwe foto + wat uitleg.

savale
16 januari 2008, 22:52
Hij is af :) Alle knoppen getest en het werkt. Morgenavond ga ik de setup eens proberen in de studio van onze band!

ponq
17 januari 2008, 09:14
Feli, ik vind t (nog steeds :) ) een erg creatief idee. Zit een demo-videootje er mss in? Lijkt me leuk om de boel in actie te zien.

savale
17 januari 2008, 11:02
Feli, ik vind t (nog steeds :) ) een erg creatief idee. Zit een demo-videootje er mss in? Lijkt me leuk om de boel in actie te zien.

Ja ik zal het proberen vanaaf te doen! Hopelijk gaan die Digitale effecten een beetje lekker klinken over de amp in de studio. :)

savale
20 januari 2008, 00:57
bleh nog even geen video... Ik heb wat problemen met mn voorversterker. Ik heb zelf een gitaar in 2 line out (5M Ohm input impedantie) gemaakt, maar die voed ik nu met de computervoeding. Hierdoor ontstaat nogal wat ruis op het ingangssignaal. Een batterij is een optie, maar niet echt handig. Hoe krijg ik de ruis uit die geschakelde voeding van de pc? anyone?

aad
20 januari 2008, 16:52
bleh nog even geen video... Ik heb wat problemen met mn voorversterker. Ik heb zelf een gitaar in 2 line out (5M Ohm input impedantie) gemaakt, maar die voed ik nu met de computervoeding. Hierdoor ontstaat nogal wat ruis op het ingangssignaal. Een batterij is een optie, maar niet echt handig. Hoe krijg ik de ruis uit die geschakelde voeding van de pc? anyone?

T-filtertje maken met spoeltje-C'tje naar gnd-spoeltje in serie met de 5volt.
Of (en) de 12 volt uitgang gebruiken die omlaag stabiliseren.

/edit, maar het blijft een schakelende voeding he?

savale
20 januari 2008, 17:32
T-filtertje maken met spoeltje-C'tje naar gnd-spoeltje in serie met de 5volt.
Of (en) de 12 volt uitgang gebruiken die omlaag stabiliseren.

/edit, maar het blijft een schakelende voeding he?

Bedankt! Ik heb een passieve 7805 gebruikt om de boel te stabiliseren en nu is het niet meer storend. Geluid is echt prima nu. Met metal distortion heb ik nog wel wat ruis (zonder noise gates) maar daar is toch weinig aan te doen.

Ik ben nu druk bezig de presets naar mijn zin te krijgen. Ik draai Guitar Rig 3 zonder Amp Modeling. Dus ik gebruik alleen de noise gate / noise reducer / distortion / reverb / delay / compressor om mijn presets te maken.

De totale latency is ongeveer 16ms dus dat is wel prima.
De loop functie laat ik denk nog even voor wat het is.

Ik zal proberen morgenaaf een videotje te maken om te laten zien hoe het nu precies werkt.

savale
25 januari 2008, 09:08
Hehe nog steeds geen videotje (beetje gebrek aan tijd...), maar ik heb m gisteravond gebruikt tijdens het oefenen met de band. Ongeveer 3 uur achter elkaar zonder problemen, dus ik ben blij. :)
Het geluid van de line out van de geluidskaart naar de input van de guitar amp gaf gelukkig ook geen problemen. Het geluid was gewoon prima!

Lexvandoef
25 januari 2008, 11:57
wow, jij gaat snel man, wel erg vet dat het werkt, ben benieuwd naar die video (als die nog komt)

Jedeel
25 januari 2008, 14:16
maar ik heb m gisteravond gebruikt tijdens het oefenen met de band. Ongeveer 3 uur achter elkaar zonder problemen, dus ik ben blij. :)
Alle reden daartoe.
3 uren is een mooie 'vuurdoop'.

Gefeliciteerd. Ik vind het een bijzónder projekt!!!

savale
25 januari 2008, 16:16
Ja ik was eigenlijk bang dat ik nog wel tegen problemen aan zou lopen, maar het werkt gewoon :) heb nog wel wat kleine issues:

ik wilde draadloos via TCP/IP met mijn laptop kunnen inloggen op de fx processor installatie om zo met behulp van een laptop nog wat te kunnen wijzigen, maar de wifi kaart in de laptop wil niet werken als accesspoint dus ik kan niet connecten.

Ik krijg het niet voor elkaar om met 1x de guitar rig vst te switchen tussen mijn presets.
Nu laad ik 10x die guitar rig vst in met verschillende presets en switch tussen de vst's. Dit kost veel meer cpu kracht, waardoor kans op fouten weer toeneemt, maar gelukkig ging dat dus goed :) Niet echt een issue dus.

*bah mn site is verhuisd, maar krijg alles niet helemaal meer op z'n plek, dus de plaatjes zijn even down* Ik zal ze proberen te fixen.

Een video wil ik nog wel maken om het een beetje uit te leggen.