PDA

View Full Version : Topless rechter middelvinger (vingerplectrums)



DaBok
11 januari 2008, 19:17
Ik heb een kleine handicap aan mijn rechter middelvinger: vanwege een ongelukje jaren geleden ben ik een stukje kwijtgeraakt, zodat mijn middelvinger ongeveer even lang is als mijn wijs- en ringvinger. Bijkomend probleem is dat mijn nagel niet rechtuit kan groeien, maar groeit mee in de richting van de 'bolling' van de vingertop (als je mij nog kunt volgen).

Best lastig wanneer je wilt tokkelen, fingerpicken, whatever...

Dus ik denk aan de aanschaf van een setje vingerplectrums, want dat lijkt me het enige hulpmiddel dat mijn euvel kan verhelpen.

Mijn vraag: heeft er iemand ervaring met vingerplectrums, zijn er grote verschillen en zo ja: welke raadt je mij aan? En oh ja: zijn die dingen bij elke muziekzaak te koop?

BamBuFan1
11 januari 2008, 23:14
Ik heb een kleine handicap aan mijn rechter middelvinger: vanwege een ongelukje jaren geleden ben ik een stukje kwijtgeraakt, zodat mijn middelvinger ongeveer even lang is als mijn wijs- en ringvinger. Bijkomend probleem is dat mijn nagel niet rechtuit kan groeien, maar groeit mee in de richting van de 'bolling' van de vingertop (als je mij nog kunt volgen)

Welkom bij de club, ik heb precies hetzelfde probleem. Mijn rechtermiddelvinger is nog wat korter (ongeveer zo lang als mijn wijsvinger maar een cm korter dan mijn ringvinger). Van nature was ik geneigd om linkshandig te spelen, maar omdat met die middelvinger niet fatsoenlijk te fretten is heb ik maar omgekeerd leren spelen.

Ik heb ook geprobeerd om met vingerplectrums te spelen, maar aangezien de vinger in kwestie geen 'vingervorm' meer heeft is de vorm van die dingen gewoon verkeerd. Of hij steekt een eind onder je vinger uit, of hij zit precies onder je vinger en is daardoor te kort om de verder liggende snaren te bereiken.

DaBok
12 januari 2008, 00:29
Hmmm...

Zo te horen ben je fysiek nog meer gehandicapt dan ik. Hoewel de vinger korter is dan normaal is bij mij hoofdzakelijk de vorm van de nagel het probleem, vermoed ik.

Ik heb geen idee of vingerplectrums gaan werken bij mij, maar vooralsnog heb ik geen beter idee. Ik denk dat ik morgen maar even langs de muziekwinkel wandel. Het is het proberen waard; zoveel zullen die dingen niet kosten.

JV
12 januari 2008, 00:56
als het echt niet lukt gewoon oefenen met wijs, ring, pink voor fingerpicken. heb je aan je middelvinger altijd nog een plectrumhouder.

Jedeel
12 januari 2008, 01:07
Dus ik denk aan de aanschaf van een setje vingerplectrums, want dat lijkt me het enige hulpmiddel dat mijn euvel kan verhelpen.

Mijn vraag: heeft er iemand ervaring met vingerplectrums, zijn er grote verschillen en zo ja: welke raadt je mij aan? En oh ja: zijn die dingen bij elke muziekzaak te koop?

Hoi Dabok, ik ben er zelf nog niet aan toe om goed en lekker met picks te spelen.
Maar misschien heb ik ze niet goed de kans gegeven.
In ieder geval heb ik een paar links waar je online e.e.a. kan bestellen.
Er zijn veel soorten.
(Ik denk dat ik in het forum wel wat links mag plaatsen toch?)

http://www.tonetoys.com/de/Aktuell.html
http://elderly.com/accessories/PK.html

Succes!

G.G.
12 januari 2008, 01:36
Mijn middelste vinger is juist dik en een stuk langer dan die andere 10.




:o

TimmU
12 januari 2008, 01:54
I love topless!

G.G.
12 januari 2008, 01:58
Ik denk dat dit een erg zinnig antwoord is. Je vinger wordt echt niet langer, wat je ook doet, en een vingerplectrum blijt een noodoplossing. Probeer de onderstaande methode eens een tijdje uit. Kijk eens of je eraan kan wennen.




als het echt niet lukt gewoon oefenen met wijs, ring, pink voor fingerpicken. heb je aan je middelvinger altijd nog een plectrumhouder.

DaBok
12 januari 2008, 13:01
als het echt niet lukt gewoon oefenen met wijs, ring, pink voor fingerpicken. heb je aan je middelvinger altijd nog een plectrumhouder.

Dat lijkt me een hele goede tip! Zo voor de hand liggend dat ik er zelf nog niet eerder aasn had gedacht. Techniek is altijd beter dan wat hulpmiddelen ter compensastie. Ik ga het eens uitproberen. Het zal de nodige tijd gaan kosten, maar waar een wil is......


Enorm bedankt voor jullie meedenken!!

Qkyrie
12 januari 2008, 13:16
Mijn middelste vinger is juist dik en een stuk langer dan die andere 10.

haha, noem jij dat een vinger, dat is lang geen vinger meer jongeman :p.

ja, ik denk dat de muziekwinkel wel de beste plaats is om even die dingen te testen..probeer wat fingerpicks, grab een gitaartje uit de winkel, en speel ff over een goeje versterker terwijl je toch bezig bent...
je vindt wel een oplossing :D

;-)

Harald
12 januari 2008, 15:27
Zonder middelvinger kan een hoop:

http://nl.youtube.com/watch?v=zKjDFMqkdKA

En ik zou dan eerder zonder nagels dan met fingerpicks gaan spelen, zelf. Wel even wat extra eelt opbouwen dan.

DaBok
12 januari 2008, 15:58
Wow! Dat zie je zelden: gitaristen op dergelijk niveau incl missende vinger. Er is hoop :satisfie:

Ik heb net even zitten pielen zonder middelvinger en mét pink. Het is even wennen, maar met wat oefening is het best te doen, schat ik in.

Dank voor de link. Is goed voor mijn zelfvertrouwen :D

Harald
12 januari 2008, 16:03
Wow! Dat zie je zelden: gitaristen op dergelijk niveau incl missende vinger. Er is hoop :satisfie:



Django Reinhardt had twee vingers aan zijn linkerhand die erg beperkt waren qua mogelijkheden. Heeft er een hele stijl mee de wereld in geholpen. Mensen uit die hoek oefenen zelfs met elastiekjes om hun pink en ringvinger om authentieker te spelen ;) Keaggy blijft toch een beetje underground op een of andere manier. Maar hij doet bij vlagen ontzettend mooie dingen.

BamBuFan1
12 januari 2008, 18:10
I love topless!

Kom maar effe hier met je middelvinger, dan haal ik die hond effe op...
http://web.inter.nl.net/users/watermarck/Smileys/fu2.gif

BamBuFan1
12 januari 2008, 18:29
Hmmm... Zo te horen ben je fysiek nog meer gehandicapt dan ik.
Man ,hou op schei uit. En dan hebben we het alleen nog maar over de fysieke handicaps! Maar ik mis pakweg 2/3 van het bovenste kootje. Er zit nog wel een nagel in, maar die ziet er niet echt uit als een nagel (meer als een stukje been) en groeit bij gebrek aan nagelbed recht naar voren en is te kort en te breekbaar om bij het picken te gebruiken.


Ik heb geen idee of vingerplectrums gaan werken bij mij, maar vooralsnog heb ik geen beter idee. Ik denk dat ik morgen maar even langs de muziekwinkel wandel. Het is het proberen waard; zoveel zullen die dingen niet kosten.

Je zou het vingerplectrum natuurlijk altijd wat bij kunnen buigen/vijlen om hem persoonlijk passend te maken. In dat geval zou ik wel voor de metalen gaan: die kun je meer en vaker buigen dan die plastic gevallen.