PDA

View Full Version : Viool



girlgamertje
11 januari 2008, 19:17
Ik wil graag viool lessen gaan nemen. Dat is nu al een probleem want hier word nergens in de buurt viool les gegeven. En particulier ken ik niemand helaas. Ik vind het zo'n mooi instrument!

Ook heb ik gelijk een vraag: Je hebt een gewone viool en een electrische viool. Als je nu een beginnersboek zou aanschaffen en daaruit gaat leren... zijn dan de noten het zelfde op beide violen? Ik bedoel... Als je een kort deuntje kent en je speelt het met een gewonen viool en daarna met een electrische viool... Kan dat? Of moet je dan je vingers weer anders houden?

Ook zit ik te twijfelen of ik een electrische viool wil of een gewone. De electrische vind ik heel mooi geluid maken maar ik had ook al begrepen dat je een gewone viool op een versterker kan aansluiten.

hendrix2
11 januari 2008, 19:32
Op een ding kan ik je alvast antwoorden: elektrische en gewone viool hebben dezelfde stemming hoor. Dus je zal je vingers niet anders moeten zetten ofzo.

Misschien kunnen anderen je wat tips geven, ikzelf speel namelijk geen viool.

Er is hier een subforum "Lessen" misschien kan je daar je vraag even stel ivm het zoeken van een leraar? Je weet maar nooit dat er reactie op komt.

superfly
11 januari 2008, 22:02
Is een speciaal forum voor hoor. klik maar.
http://www.strijkersforum.nl/

Rude Perception
12 januari 2008, 18:53
Viool ga je niet leren zonder les. Zit veel te veel techniek bij. Je moet iig iemand vinden die je op weg kan helpen. Kan ook een kennis zijn.

Je kan een versteker aansluiten op een gewone viool. Zijn speciale kammetjes voor, maar het kan ook met behulp van een band om je viool heen. Dit is alleen handig in bandgebruik. Net als een elektro-akoestische gitaar eigenlijk.

girlgamertje
12 januari 2008, 23:11
Bedankt voor de reacties. Ik ken helemaal niemand die viool speelt, laat staan iemand die daar les in geeft. In een straal van 25km bij geen enkele muziekschool word daarin les gegeven. Ik vind dat zo ontzettend jammer.

Nog wel even een vraagje: Ik lees dat op een viool een koptelefoon kan aansluiten zodat je zo kan oefenen en zodat je geen problemen krijgt met je buren. Ik ga er dan vanuit dat het geluid van de viool dan gelijk naar de koptelefoon gaat en er dus geen geluid in de ruimte is waar je oefend? Of heb ik dat verkeerd?

Han S
12 januari 2008, 23:17
Anders Destium van dit forum speelt viool, misschien kun je hem een PM sturen, hij weet er meer van.

hesse
13 januari 2008, 14:23
Als je een lesgever zoekt... Post me :)

Maareuhm: je kan bij elektrische violen kiezen tussen eentje met 4 snaren (zoals de gewone viool) of met 5 (dat is een viool+een altviool). Diegene met 4 snaren speelt exact als een gewone viool, de andere dus ook als je de laagste snaar niet zou gebruiken. Met de 4 onderste snaren (bij de 5-snarige) speel je dus eigenlijk altviool.
Met de koptelefoon heb je ook gelijk dacht ik, maar, het doet heel wat af aan de geluidskwaliteit, en het is ook niet echt goed voor je oren, maar met mijn gitaar moet ik het noodgedwongen helaas ook doen.
En: zoek echt een leraar!

Ohja, als je toevallig op leuke (en goedkope) el'e viooltjes stoot, pm me dan ook es aub, staggs zijn betaalbaar maar ik werd kwaad van het slechte geluid... Yamaha is dan weer onbetaalbaar en eerlijk is eerlijk: het klinkt ook niet naar recht met een goedkope versterker. Heerlijke dingen die nieuwe yamaha's :hippie:
En ik ben aan het afwijken...
Het belangrijkste dus: zoek een leraar.

LP_CL
30 januari 2008, 12:48
Bedankt voor de reacties. Ik ken helemaal niemand die viool speelt, laat staan iemand die daar les in geeft. In een straal van 25km bij geen enkele muziekschool word daarin les gegeven. Ik vind dat zo ontzettend jammer.


En toch zal je er eentje moeten vinden, anders geraak je er gewoon niet. Er zijn namelijk 4 grote periodes in het proces van het leren van viool: De ultrasaaie periode waar je de correcte houding aanleert (waar je dus uren voor de spiegel staat te kijken of je pols recht staat, je vingers-elleboog-neus-knie op 1 lijn liggen, of je evenwijdig strijkt, en of je dit op de juiste positie doet, etc etc. Als je ooit een goede violist wil zijn, is dit de belangrijkste periode, en spendeer je hier best MAANDEN tijd aan. Ik zelf heb nog uren zitten oefenen met een rail van een oude gordijnenbak om superrecht te leren strijken. Alle hulpmiddeltjes komen van pas zoals je ziet.
Daarna komt de periode van de eerste liedjes, die in het begin barslecht klinken. ALS je periode 1 overslaat en direct begint te jengelen op je viool, beloof ik je dat je nooit veel verder zal geraken dan hier.
Na een paar jaar, begin je al op een behoorlijk niveau te spelen, en kan je serieuzere stukken aan. In deze periode is de leraar enkel nog een gids in het interpreteren van de muziek, niet zozeer meer een leraar die je leert viool spelen. Dit doe je nu zelf door veel te oefenen. En hoe meer je oefent, hoe moeilijker de stukken worden die je kan spelen.
Na een lange tijd (bij mij 12 jaar) kom je uiteindelijk in de 4de periode waar je concerten geeft en geld verdient (al is dat nooit echt veel, tenzij je wereldtop bent natuurlijk ;-))

CONCLUSIE:
Als je ooit zelf content zijn van iets dat je speelt, heb je een leraar nodig, anders geraak je NOOIT uit periode 2, en is het nog eens des te ambetanter om de foutief aangeleerde dingen er weer uit te halen, moest je later dan toch beslissen om een leraar te nemen.

Di Stefano
5 februari 2008, 15:15
Ik zie hetnut niet direct om een viool op een versterker aan te sluiten. Voordat je op het niveau zal kunnen spelen waarop je viool echt versterkt zal moeten worden zullen er wel een hoop jaren verstrijken. Voor thuis te oefenen hoeft dat dus niet. Een gewone viool heeft een klankkast die meer dan luid genoeg is.

pueblo
7 februari 2008, 15:40
persoonlijk vind ik de klank veel beter als je een gewone viool (of gelijk welk strijkinstrument) versterkt.

LP_CL
10 februari 2008, 18:58
persoonlijk vind ik de klank veel beter als je een gewone viool (of gelijk welk strijkinstrument) versterkt.
+1 , heb ik in de tijd ook gedaan.

soup
20 december 2009, 14:54
Kan iemand mij uitleggen waarom violen zo oud worden, na 200-300 jaar lijken die violen nog altijd in perfecte staat. Ze kunnen toch ook last krijgen van een hals die breekt/scheef gaat staan/... ?

RB-1
21 december 2009, 16:14
Kan iemand mij uitleggen waarom violen zo oud worden, na 200-300 jaar lijken die violen nog altijd in perfecte staat. Ze kunnen toch ook last krijgen van een hals die breekt/scheef gaat staan/... ?
Zonder vele verbouwingen/restauraties halen ze dat ook niet in 1 keer.....