PDA

View Full Version : Welke jengel-zwengel jengelt het hardste?



iWishmaster
11 januari 2008, 15:48
Beetje vage titel, maar ik vond 'em wel lekker klinken :cooler:

Stukje achtergrondinfo: Ik heb een groot aantal GAS-aanvallen afgeslagen de laatste tijd, van gibson studio tot PRS. Ik vind ze allemaal ontzettend vet, maar ik wil toch een beetje op zoek naar mijn 'droom-gitaar'. Mijn droom-sound gaat ongetwijfeld richting de les paul, maar mijn droom-gitaar moet toch zeker wel een whammy bar hebben. Ik speel vooral metal en rock, maar wil ook een lekker romig en warm 'clean met een randje' geluid (santana => kippenvel). Ik ben niet echt op zoek naar een heavy metal shred gitaar met actieve emg's, maar hij moet wel om kunnen gaan met het stevige werk, ook qua tremelo (zoals een floyd rose dat kan).

Maargoed, dat even terzijde, want ik wil het graag over tremolo's, whammy bars, vibrato's of jengelzwengels hebben.
Kan ik met een (zelfbouw) tremelo op een les paul-model gitaar stevig zwengelen voor het metal-werk? Welke zou hiervoor geschikt zijn? Ik heb de volgende opties gevonden (als je er nog meer weet, graag!):

-Bigsby
-Deusenberg (zelfde techniek als bigsby dacht ik)
-Les trem
-Vibrola (van Gibson zelf, alleen welke modellen hebben dat ding nu nog?)
-Stetsbar (http://www.stetsbar.com/)
-In het geval van een PRS: hoe zit het met een PRS-trem?

Ik weet dat ik dit zou moeten testen, maar ik ben vrijwel geen modellen tegengekomen in winkels met al deze fratsen erop. PRS gitaren zijn sowieso niet bepaalt makkelijk te vinden bij gitaarwinkels om even snel te testen. Even voor het gemakt uitgaande van een 'onbeperkt' budget (als het echt mijn droom-gitaar is spaar ik gewoon nog even door tot ik 'em kan betalen).

ps: als dit in het zelfbouw topic (of niet in het gitaartopic) thuis hoort mijn excuses!

Orgasmocaster
11 januari 2008, 16:02
Beetje vage titel, maar ik vond 'em wel lekker klinken :cooler:

Stukje achtergrondinfo: Ik heb een groot aantal GAS-aanvallen afgeslagen de laatste tijd, van gibson studio tot PRS. Ik vind ze allemaal ontzettend vet, maar ik wil toch een beetje op zoek naar mijn 'droom-gitaar'. Mijn droom-sound gaat ongetwijfeld richting de les paul, maar mijn droom-gitaar moet toch zeker wel een whammy bar hebben. Ik speel vooral metal en rock, maar wil ook een lekker romig en warm 'clean met een randje' geluid (santana => kippenvel). Ik ben niet echt op zoek naar een heavy metal shred gitaar met actieve emg's, maar hij moet wel om kunnen gaan met het stevige werk, ook qua tremelo (zoals een floyd rose dat kan).

Maargoed, dat even terzijde, want ik wil het graag over tremolo's, whammy bars, vibrato's of jengelzwengels hebben.
Kan ik met een (zelfbouw) tremelo op een les paul-model gitaar stevig zwengelen voor het metal-werk? Welke zou hiervoor geschikt zijn? Ik heb de volgende opties gevonden (als je er nog meer weet, graag!):
!

als je een floating trem wilt, dan kan ik een Wilkinson aanraden.. koop wel een goede.. bijv een Gotoh (niet een Mighty Mite). De Hipshot is ook goed.
De meeste Bigsby achtige trems die jij hierboven noemt zijn meer geschikt voor het subtiele tremolo werk.

Orgasmocaster
11 januari 2008, 16:03
als je vintage style wilt, worden algemeen de Callaham en DeTemple trems als de beste genoemd.

iWishmaster
11 januari 2008, 16:16
als je een floating trem wilt, dan kan ik een Wilkinson aanraden.. koop wel een goede.. bijv een Gotoh (niet een Mighty Mite). De Hipshot is ook goed.
De meeste Bigsby achtige trems die jij hierboven noemt zijn meer geschikt voor het subtiele tremolo werk.

Nadeel daarvan is weer dat ik een flink stuk hout moet uitzagen. Ik ben redelijk handig op het gebied van electronica en hardware, maar houtbewerking is toch echt een stapje te hoog gegrepen ben ik bang. Maar bedankt iig!

Misschien moet ik toch maar is naar warmoth gaan kijken. Enige wat me niet zo aanstaat is dat ik niet kan testen vantevoren, en dat ik liever een set-neck (of through-neck) heb.

Orgasmocaster
11 januari 2008, 16:28
Nadeel daarvan is weer dat ik een flink stuk hout moet uitzagen. Ik ben redelijk handig op het gebied van electronica en hardware, maar houtbewerking is toch echt een stapje te hoog gegrepen ben ik bang. Maar bedankt iig!

Misschien moet ik toch maar is naar warmoth gaan kijken. Enige wat me niet zo aanstaat is dat ik niet kan testen vantevoren, en dat ik liever een set-neck (of through-neck) heb.

Ze kunnen ook als non recessed opgezet worden.. wat zelfs beter is, want dan hoef je niet de angle van de neckpocket te veranderen. wat in het geval van een Set neck al helemaal lastig wordt.

Squier4ever
11 januari 2008, 17:47
probleem met LP en tremolo's is de nekhoek. bijv. de Neil Schon LP, heeft een floyd, maar ook de hals is in een compleet andere hoek in de body gezet.

the_arod
11 januari 2008, 18:58
http://www.youtube.com/watch?v=fOc7Acxxo1w

kijk dit filmpje eens, over Kahler Tremolo, die kan behoorlijk wat geweld hebben.

Patrick Hufschmid is een gitaarbouwer uit Zwitserland, die voor enkele veelbelovende artiesten gitaren en elementen heeft ontworpen. Maar ook voor niemand minder dan Jeff Waters.

iWishmaster
11 januari 2008, 19:35
Die kahler lijkt me wel interessant, alleen ik kan niet echt duidelijk vinden of er nou in de body 'gezaagd' moet worden of niet (volgens mij wel, want er zitten veren in).

Ik begin langzamerhad een beetje de gassen op een warmoth met een floyd rose geloof ik ...

jplm
11 januari 2008, 19:43
Hallo.

Als je effe naar deze link gaat:

http://www.thrasherswheat.org/sound.htm

dan zie je daar meteen al op de eerste foto een Les Paul met een Bigsby die klinkt zoals ie hoort te klinken, vind ik dan :). Dat is nog eens iets anders als al die beroemde gitaristen die een endorsement hebben bij een merk, maar al een ander merk gitaar spelen voordat de fabrieksverf op hun "signature" droog is.

Groet, Jan.

Orpheo
11 januari 2008, 19:48
ik zou de stetsbar kiezen voor medium diepe dives, of de kahler voor waanzinnig diepe dives. voor de kahler moet je een klein beetje frezen, maar niet zoveel als voor een floyd of gewone trem. tis een klein sleufje in de top.

Raffel
11 januari 2008, 20:14
die neil schon sig is wel een aanrader als je er het geld voor hebt. Je zou inderdaad ook naar de PRS Custom, Singlecut of HSS kunnen kijken. Niet echt geschikt voor dive-bombs, maar met het subtiele tremolo werk houdt ie hem toch mooi in-tune.

Soulflyhigh
11 januari 2008, 22:04
kijk eens op musik-schmidt.de en dan naar Esp eclipse. Er is een model met een floyd. Op de een of andere reden kan ik de link niet plakken. Er zitten alleen wel EMG's in maar met een setje passieve elementen denk ik wel het model waar je naar op zoek bent

TimmU
11 januari 2008, 23:44
Kahlers zijn echt heavy. "Ze lopen op rolletjes;) "

crapton
12 januari 2008, 09:03
Probeer eens een Ibanez S series met ZR trem. Niet je ideale gitaar, maar geeft je een idee van een goed ontworpen trem.

Qua constructie heel mooi, op lagers. Komt goed terug in middenstand.

EmgMaster
12 januari 2008, 12:03
http://nl.youtube.com/watch?v=Jy1eiMZ5nUk&feature=related

Een persoon op youtube houdt een vergelijkend warenonderzoek tussen een kahler en een floyd rose. Misschien leuk om hier eens naar te kijken. Deel 2 en 3 staan er ook op.