PDA

View Full Version : Dilemma!



Magic Bean
11 januari 2008, 14:07
De laatste tijd ben ik me meer aan het richten op de synth, ipv de gitaar.
Mede omdat ik dat gewoon beter kan;)
Nu ben ik in het bezit van een Marshall DSL 50+ 1936 en dat geluid vind ik echt prima, maar tevens sjouw ik ook mijn stagepiano samen met die spullen iedere zaterdag 2 trappen af en op.
Nu wil ik zeker een synth (Nordlead 2) erbij voor dikke leadgeluiden, maar blijf bij sommige nummers in de band toch gitaarspelen (6 nummers).

Keuze 1: Ik verkoop DSL+cab en koop daar een JMP-1, Nordlead en 19" mixer voor terug. Ik sluit de synths stereo aan op de mixer en de JMP-1 via de speakersim. Dit alles gaat direct naar de PA.

Keuze 2: Het bovenstaande met als enige verschil dat ik ipv de JMP-1 een losse speakersim met load(palmer, h&K redbox enz)koop en mijn peavey rockmaster + marshall 20/20 eindtrap erdoor gooi. Dit maakt mijn rack wel groter en zwaarder. (nu past alles in een shallow case)

Keuze 3: Ik verkoop mijn rackspul en mijn cab, hou de DSL en gooi die door een speakersim met load en dan door de mixer.

Keuze 4: Ik stop met zeuren en spaar/sjouw wat meer.

Wat zouden jullie doen?(Keuze 5,6,7... kan je aandragen)
Modeling misschien?

Michael AE
11 januari 2008, 14:18
Ik zou voor de eerste optie gaan, maar dan een PODXT Live ipv een JMP1. De JMP1 is een prima voorversterker, maar met de XTlive heb je gewoon meer opties en een betere speakersim.

Succes!

peter_heijnen
11 januari 2008, 14:28
Daar valt weinig aan toe te voegen, tenzij je ms voor een vox modeler wilt gaan.

Maar hoe dan ook, beter een modeler dan een jmp.

Michael AE
11 januari 2008, 14:56
Ja, die Vox is ook een goede optie. Ik zei automatisch XTLive omdat ik die zelf naar volle tevredenheid gebruik, maar er zijn natuurlijk zat andere opties.

Magic Bean
11 januari 2008, 15:18
Ik heb die JMP-1 aangedragen omdat ik bang ben dat modeling verzuipt in de bandmix. De andere gitarist heeft een London City Bulldog blazen, en ik neem meestal de lagere partijen voor mijn rekening.
Losse speakersim geen optie?
Podxt is er ook in rackversie, toch?

Daemon
11 januari 2008, 17:46
Als je een pod gaat gebruiken live, zorg dan inderdaad maar dat de eq goed staat afgesteld anders verzuip je compleet in de mix.

paulusdeBKB
12 januari 2008, 15:58
Losse speakersim is zeker een optie, maar een modellinggebakje kan meer, klinkt ongeveer net zo goed (misschien iets beter) en is goedkoper.

Bernd Veenema
12 januari 2008, 19:57
Als je nu naar tevredenheid speelt over een Marshall buizenversterker, kan ik me voorstellen dat je met een modelingbakje iets minder tevreden zult zijn.
Is het geen optie om een volledig buizenrack te bouwen?
Zoals optie 2 dus eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat je daar meer plezier aan beleefd en ik zou denk ik zeker ook voor iig een 1x12 speakercabinet gaan zorgen. Als je alles direct naar de PA stuurt en je hebt een keer iemand achter de knoppen die niet zo goed om kan gaan met monitoren, dan heb je een serieus probleem lijkt me.
Of je gaat ipv een rack voor een kleine 1x12 buizencombo. Dat is al heel wat minder sjouwen dan een top + kast.

tnijland
12 januari 2008, 22:12
Als je nu naar tevredenheid speelt over een Marshall buizenversterker, kan ik me voorstellen dat je met een modelingbakje iets minder tevreden zult zijn.

Ik denk dat dat wel meevalt. Wel of niet door de mix komen heeft meer te maken met de frequenties die in de geselecteerde geluiden zitten en met de reeds ingevulde ruimte van de mede-muzikanten. Ook met een PODXt hoeft dat dus geen probleem te zijn mits je de juiste versterker types kiest en deze ook instelt op het podium samen met jouw band.

Thuis legt de POD Xt het inderdaad af tegen een pure buizen amp (dynamiek & puurheid). Als je maar enkele geluiden wilt hebben die optimaal zijn en wilt werken met je tone/volume (bijv. blues), dan moet je gewoon voor het beste gaan en dat is een overstuurde buizenversterker. Ander andere kant, op het podium moet ik eerlijk toegeven dat de resultaten van Line6 prima bruikbaar zijn. Ik heb de Line6 ook veel in een BigBand gebruikt juist vanwege de vele imitaties van verschillende versterkers en effecten. Ook Top40 muziek is hier perfect geschikt voor.

Ik heb zelf zowel met goede buizen versterkers (Triaxis, Mesa Boogie 295) als met de POD Xt opgetreden (ook op grotere podia) waarbij de POD Xt zelfs gemakkelijker was te gebruiken omdat deze rechtstreeks in de mengtafel kan en het geluid niet door de microfoon werd beinvloed. Ik heb ook nooit klachten en eigenlijk alleen maar complimenten gehad over het geluid. Luister maar eens op de Line6 website naar de soundsamples. Deze kwaliteit haal je dus echt via de mengtafel. Het gaat echt om het eindresultaat...

Ik geef toe dat het niet "the real thing" is maar heb wel enorm respect voor wat Line 6 en ook Vox hebben bereikt.

paulusdeBKB
12 januari 2008, 22:54
Wat Tnijland zegt! Als sjouwen een criterium is (en dat is het altijd!) dan biedt een buizenversterker of een speaker sim gewoon geen meerwaarde t.o.v. een modelling preamp met ingebouwde preamp. Dit is uiteraard slechts mijn persoonlijke mening, die hoeft niet voor heel gitaarspelend Nederland op te gaan.

Magic Bean
13 januari 2008, 16:44
Ik ben begonnen met een buizen racksysteem (heb ik overigens nog steeds)en qua vervoer/gewicht scheelt het niet veel met de DSL.
Daarnaast heb ik dan nog steeds een cabinet (en geld:D) nodig.
Ik begrijp ook dat het een stap terug is, wat 'sound' betreft. Maar dat ben ik van plan ruimschoots goed te maken met de keys.
Overigens ben ik rhythmgitarist: echte dragende partijen hoef ik niet te spelen.
Wat monitoring betreft: ik kan desnoods mijn monitoring zelf regelen via mijn mengpaneel+koptelefoon... Maar eigenlijk heb ik er nooit problemen mee gehad dat ik mezelf niet kon horen.
Ik denk dat de geluidsmannen het juist een stuk makkelijker zullen hebben met 2 stereo XLR's in de tafel met 3 instrumenten erop en evt. nog mijn mic voorgemixt.

tnijland
13 januari 2008, 22:47
Als ik jouw muziekstijl zo beluister, dan zou ik er ook de Line6 modelpacks bij bestellen aangezien deze ook een uitgebreid metal-genre aanbieden.

Succes met de aankoop.

edje kadetje
14 januari 2008, 11:52
optie 1,

(ik zou dan mijn eigen roland gp100 blijven gebruiken.)

paulusdeBKB
14 januari 2008, 13:14
Ik denk dat de geluidsmannen het juist een stuk makkelijker zullen hebben met 2 stereo XLR's in de tafel met 3 instrumenten erop en evt. nog mijn mic voorgemixt.

Nope, dat zie je verkeerd: als je meerdere verschillende instrumenten mixt op het podium in de voor jou beste verhouding, dan hoeft dat niet per se de ideale sound voor de FOH engineer op te leveren. Behalve dat hij de mogelijkheid wil hebben om ALLEEN je stem of je gitaar harder / zachter te zetten, kan de EQ roet in het eten gooien: de akoestiek is op het podium niet hetzelfde als in de zaal, wellicht moet je wat mids opschroeven om jezelf lekker te horen (niet mooi, wel duidelijk). De FOH moet die dan weer terugdraaien. Daardoor introduceer je allerlei vreemde pieken in het frequentiebereik + faseproblemen.

Magic Bean
14 januari 2008, 18:52
Daar heb je inderdaad een punt.
Desnoods kan ik het gitaargeluid apart doorsturen. Wat is modeling toch mooi;)

Overigens ga ik voorlopig eerst de Rocktron Chameleon van mijn bandgenoot gebruiken om te kijken hoe het klinkt en gesleep tegen te gaan.
Mengpaneel is al besteld (Yamaha MG 10/2).
Kwestie van wachten op een koper voor mijn marshall.

Iemand nog een buizenversterker+hoes+cab en een teringzooi aan pre-ampbuizen?? (ham in blik)