PDA

View Full Version : akkoord benaming



-=JEROEN=-
11 januari 2008, 12:56
Zoals gepost in het Deel je akkoordenkennis!! topic:



024030Zeker, al die m9 akkoorden vind ik zo mooi. Ook bijvoorbeeld deze: x 7 9 11 8 0 tokkelend gespeeld, dat Btje in de top kun je nog meeplukken met de wijsvinger, of de open lage E open erbij.
De Am9 als x05500 staat er al, maar ik speel hem meestal x02410

Meer akkoorden met een naar mijn mening hele mooie klankkleur:
244000 Geen idee hoe het heet, Ik zie het als een open F#m. Heel spaans :noob:
133200 Open Fmaj

Als de naam te ingewikkeld wordt, geef ik er zelf een bijnaam aan.

133200 of 033200 noem ik F-spaans (officieel Fmaj7#11).

244000 zou ik dan bijv F#-frygisch noemen, omdat ie mooi oplost naar Em (dorisch).

Een officiele benaming zou bijv F#7b9sus4 kunnen zijn (een hele mond vol, hahah).

Waarom "bereken" je je akkoorden niet. Op een piano kun je bijvoorbeeld ook een C12345678 spelen. Tsja...

Ik zal ff uitleggen hoe het moet.

Je zoekt je toonsoort. Waar vind je dat? Simpel: je kijkt achter de G-sleutel. Dan kijk je in je kwintencirkel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwintencirkel). Langs rechts heb je de kruizen, linksom mollen, met een maximum van 6.
Dus stel: je hebt één mol achter je sleutel. Dan zoek je: 1 naar links... Hé dat is een F. Dan denk je na en speel je F groot eventjes: F-G-A-Bb-C-D-E-f. We nemen als voorbeeld een akkoord uit de akkoordenreeks in F, de F. (doh)

F. Wat kunnen we daar aan toevoegen. Goh, om te beginnen maken we er mineur van. Fm. Voor wie Latijn geleerd hebben, weten dat mineur Latijns is voor klein (minor). Wat gaan we verkleinen? Leer maar uit je hoofd dat het een 3 is.

F is 1, je grondtoon. G is 2, A is 3 etc.

Dus terug naar die Fm. Een akkoord is altijd een 1 - 3 - 5. Dat is dus F - A - C. We gaan de 3 verlagen: 1 - 3b - 5. Dan hebben we dus F - Ab - C.

Ik ga zo ff ontbijten dus rond ik het ff af, anderen zullen die b13 en die #11 en 7b9 (hendrix akkoord, in de jazz een alternated akkoord)

Het laatste voorbeeld doe ik een F9. We lezen weer het eerste stuk tot aan "(doh)". Nu hebben we een F9. Dat is een F en een 9. Dus je speelt je F akkoord: F - A - C. Dan tellen we weer... FGABesCDEFG. Een G dus. Een met een G. Let wel op: op de piano is het iets anders, een bijv F89 dan ligt de G 11 octaven verder, bij gitaar is dat meestal niet zo, omdat de akkoorden sowieso al een rommeltje zijn.

Uitzondering hierbij zijn de sus-akkoorden (suspended). Daarbij heb je slechts 3 smaken, eigenlijk 2: sus, sus2, en sus4. Sus is hetzelfde als sus4. Maar bij deze akkoorden veranderd je 3 naar het bijbehorende getal van de sus. Dus een Fsus4 verhoog je de A met een halve toon, dan zit je op je 4e toon, de Bb. Dat klinkt alsof het akkoord terug wilt naar F. Moet je maar eens spelen: je hebt altijd de neiging er een F achter te spelen. Is niet altijd erg:)

Zo ik ben het beu. Ik ga eten. Leert iemand deze slimme jongen eens de volledige harmonieleer en jazzakkoordenreeksen terwijl ik eet (kan ik er straks ook wat van opsteken:)). Veel succes met je rare akkoordjes!

-=JEROEN=-
11 januari 2008, 13:04
Een akkoord is altijd een 1 - 3 - 5Das nie helemaal waar. Stel je speelt x05430, dan noemen ze dit een A11, ook al speel je geen terts. Zelfs zonder de open e snaar (kwint), klinkt het al als een A11.


F9. Dat is een F en een 9Das ook al nie waar, een F drieklank met een 9 toegevoegd noemt men een add9 akkoord. dus F 1 3 5 9 = Fadd9. Een F9 = 1 3 5 b7 9


Daarbij heb je slechts 3 smaken, eigenlijk 2Nee, er zijn maar 2 smaken: sus2 en sus4. Dus niet 3 maar eigenlijk 2 http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

appyhaan
11 januari 2008, 15:28
Verder niet ingaand op al het bovenstaande behalve dan deze regel:

"244000 zou ik dan bijv F#-frygisch noemen, omdat ie mooi oplost naar Em (dorisch)."

Ik kan me voorstellen dat je akkoorden zelf namen gaat geven om ze bijvoorbeeld te onthouden. Alleen de logica om een akkoord aan een kerktoonladder te koppelen vat ik niet. Leg dat eens uit... op welke manier je dat voor jezelf beredeneert, of is het alleen een gevoel of sound die je er bij verzint.

-=JEROEN=-
11 januari 2008, 16:08
Tja, tis onder het mom van geef het beestje een naam. Net zoals F-spaans (x33200). Die klinkt echt niet altijd spaans, maar zo gebruik ik em wel vaak. Die F# (244000) hoorde ik meteen oplossen naar een Em. En even heel simpel geredeneerd speel je dan F# frygisch en E dorisch (uitgaande van D majeur). Maar je kan ze net zo goed F en F# open noemen.

Hoe zou jij ze noemen, moest je er zelf een eigen naam voor verzinnen?

appyhaan
11 januari 2008, 18:38
Hmm, ik probeer akkoorden toch zoveel mogelijk bij hun theoretische naam te onthouden. Echter komt het ook vaak voor dat ik een akkoord helemaal niet onthoud wat betreft naam. Dan weet ik bijvoorbeeld wel hoe ik hem moet spelen en hoe die klinkt en in welk lied het zeg maar zit, maar een naam geef ik het vaak niet. Klein nadeel daarvan kan zijn dat ik het akkoord na een tijdje ben vergeten omdat ik het lied bijvoorbeeld niet meer speel. Maar goed, 't is een manier hoe jij het doet, en misschien creatief (en misschien zelfs muzikaal) gezien een goeie manier. 't Zet je in ieder geval aan het denken en luisteren en dat is altijd goed.

-=JEROEN=-
12 januari 2008, 00:15
Ik weet van meer als de helft van de akkoorden die ik speel niet hoe ze heten. Is ook niet belangrijk, want ik weet hoe ze klinken. En ik kan binnen enkele seconden bedenken hoe het akkoord zou moeten heten. Het enige waar ik nog wel wat moeite mee heb is functie. Is het nou een C6 of Am7...
(ok, die is vrij makkelijk, maar je begrijpt wat ik bedoel http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif)