PDA

View Full Version : Snaren & fretten slijtage



Nielsje
11 januari 2008, 12:48
Ja, ik weet het topic zoveel...

Maar goed. Ik heb zo'n fijne japanse strat, die een tijdje terug gevlakt is e.d.
Bij mij gaan snaren nooit zo lang mee, de onomwonden snaren oxideren vrij snel, ik vermoed dat ik gewoon wat agressief zweet heb..

Maar het probleem is nu een beetje dat m'n omwonden snaren ook hard slijten. Ik merk vaak al na 1.5 week dat er op de snaren op de posities van de frets 'bultjes' komen, waarbij aan de fretzijde de snaar wat indeukt/slijt en aan de bovenzijde onstaat een bobbeltje.

Zoals genoemd heb ik een tijd terug m'n fretten gevlakt, denk dat het ongeveer 4 maanden geleden is gebeurd. Maar nu heb ik alweer putten in m'n frets staan..

Ik speel wel vrij hard (zowel linker als rechterhand). Is er geen oplossing waardoor m'n spullen wat minder hard slijten? Minder hard spelen is niet echt een oplossing denk ik, tis onderdeel van m'n dynamische speelstijl :D
Wellicht hardere frets of andere snaren? Ik gebruik momentueel d'addario 010's. En hebben jullie hier ook zo'n last van?

Dribbel_
11 januari 2008, 13:21
Gebruik Fastfret, even voor en na het spelen dat ding eroverheen halen en je snaren roesten helemaal niet meer en het blijft mooi schoon. Geen moeite maar je hebt er wel wat aan :satisfie:

Nielsje
11 januari 2008, 13:33
Fastfret?

een maat van me gebruikte het op een strat met rosewood toets, maar het werd een enorme vette bende..
Bovendien lijkt het net alsof je snaren een dag in de olijfolie hebben gelegen.. neh..denk dat het niets voor me is, maar misschien een keer proberen.

Dribbel_
11 januari 2008, 13:36
Fastfret?

een maat van me gebruikte het op een strat met rosewood toets, maar het werd een enorme vette bende..
Bovendien lijkt het net alsof je snaren een dag in de olijfolie hebben gelegen.. neh..denk dat het niets voor me is, maar misschien een keer proberen.

Daarom heb je ook een mooi doekje. Even erop smeren, doekje erover en dan is het goed. Je hoeft hetoook niet per se voor het spelen doen maar wel erna. Als je dan je gitaar legt is het al ingetrokken voor je weer gaat spelen en dan heb je nergens last van
is mijn ervaring in ieder geval :P
Zal het slijten van fretten dan weer niet tegen gaan maar toch. Had er ook last van bij die d'addario dat ze snel roesten

Kim Wilson
11 januari 2008, 13:37
Ik heb ook wel Fastfret gebruikt, maar ik doe het niet weer. Als je het een keer hebt gebruikt, klinken je snaren een dag later alsof ze al twee weken oud zijn. En ja, ik heb ze ook weer afgeveegd met het doekje. Op e.o.a. manier blijft er van die rommel in de windingen van je snaren zitten, en dat wil je nou juist niet hebben.

ben vanhoof
11 januari 2008, 14:47
Bij mij roesten vooral de niet omwonden snaren het snelst, de 3 hoogste dus. Daarvoor is fast fret echt wel goed. En het speelt ook wat soepeler, je vliegt sneller over je frets (vandaar mss de naam Fast Fret....)

Eko
11 januari 2008, 16:37
Ook ik heb aggressief zweet en speel met gecoate snaren. Normale snaren roesten met een dag bij mij en maakt de snaren ruw. Ruwe snaren slijten de frets veel sneller. Ergo , zorg voor betere snaren. Probeer eens een setje Elixir of DR. Ook blijft de toon dan veel langer helder.
Uiteraard is er veel verschil in fretdraad. Er is harder materiaal en dat zou je kunnen overwegen als de gitaar herfret moet worden.

Nielsje
11 januari 2008, 16:51
Mjah, heb wel eens een setje Elixir erop gehad, maar vond dat toch niets..

Maar het probleem ligt voor mij niet zo bij de roestende onomwonden snaren, eerder m'n omwonden snaren die keihard slijten (letterlijk) vind ik wel wat maf..

Lexvandoef
11 januari 2008, 17:17
Ik heb trouwens ook dat in mijn omwonden snaren deuken komen op de plekken van de frets, op elke gitaar, ook mijn acoustische. Ik denk dat dat gewoon een kwestie van slijtage is, daar helpen gecoate snaren ook niet bij.

Je speelt gewoon teveel ;)

Eko
11 januari 2008, 19:42
Ik probeerde aan te geven dat snaren die aangetast taken vanzelf ruwer worden en daardoor de frets sneller laten slijten. Dat je deuken krijgt in je snaren is niet meer dan normaal. Je duwt staaldraad krom door achter je fret de snaar naar beneden te persen. Sneller wisselen of een andere speelstijl aanmeten. Andere frets bv vintagedraad wil ook nog wel eens helpen.

barno
11 januari 2008, 20:02
fretwear: part of the game. okee, als je steeds op dezelfde gitaar speelt, kan het snel gaan, maar vermits je dan geld hebt gespaard dat andere muzikanten aan extra gitaren geven, kan je je permitteren om hem om het jaar te laten herfretten ...

die Fast fret werkt echt wel hoor, al heb ik niet de discipline om hem na elk optreden te gebruiken.