PDA

View Full Version : verlagen met capo



nathanja
11 januari 2008, 11:38
Ok, nog een theorie vraagje. Als een lied verlaagd wordt, hoe zet ik dan mijn capo? vb. Een lied staat in F, en wordt gezongen/gespeeld in E. Ik gebruik denk ik nu een nogal omslachtige manier. Eerst zet ik alle akkoorden om en ga dan vervolgens verhogen met mijn capo (vanwege de enorm lastige akkoorden die ik anders moet gebruiken, hou van simpel gniffel)
Er moet toch een eenvoudigere manier zijn?
:???:

Harry
11 januari 2008, 11:43
nope, kan niet.

FruscianteFan
11 januari 2008, 12:48
Tenzij je de gitaar lager stemt en altijd een capo op (bijvoorbeeld) de tweede fret zet als je iets in standaardstemming speelt. Maar of dat nou zo lekker werkt...

-=JEROEN=-
11 januari 2008, 12:50
Wat is het akkoorden schema (in normale stemming)?

nathanja
11 januari 2008, 14:06
akkoordenschema in normale zetting:
F G C G C F C Dm7 Gsus G
als ik dit ga verlagen naar E krijg ik
F- E
G- Gb
C- B
Dm7- C#m7
etc
dit is maar een klein stukje van het lied. Als ik dan mijn capo op drie zet dan kan ik het weer spelen volgens mij. Dan wordt E weer G, Gb wordt dan A.
toch?

-=JEROEN=-
11 januari 2008, 14:20
En met welke akkoorden heb je moeite?

Barré akkoorden zal je toch een keer moeten leren. En ze zijn zo enorm handig!

Maar goed, je wilt dus E, F#, B en C#m7 op een makkelijke manier spelen.

kapo op 4: C (=E) D (=F#) G (=B) en Am (=C#m)
kapo op 5: C (=F) D (=G) G (=C) en Am (=Dm)

een handige tool hiervoor is deze:
http://www.microtools.de/guitarcodex/guitarcodex_v2a.htm

je klikt op F en major, en ziet eigenlijk meteen: kapo 5 + C akkoord = F

Mephistocles
11 januari 2008, 17:40
Ok, nog een theorie vraagje. Als een lied verlaagd wordt, hoe zet ik dan mijn capo? vb. Een lied staat in F, en wordt gezongen/gespeeld in E. Ik gebruik denk ik nu een nogal omslachtige manier. Eerst zet ik alle akkoorden om en ga dan vervolgens verhogen met mijn capo (vanwege de enorm lastige akkoorden die ik anders moet gebruiken, hou van simpel gniffel)
Er moet toch een eenvoudigere manier zijn?
:???:
Je doet het goed. Als ik niet in F wil spelen, zet ik ipv positie I in positie III. Dan speel ik voor een F een D etc. Dus zo zou je omlaag kunnen gaan.

nathanja
11 januari 2008, 20:07
dank je wel voor de link. Ik ga zo gelijk kijken. Je hebt gelijk over de barre akkoorden en ik ken/ kan ze ook wel. Maar ik ben nog niet geoefend genoeg om deze vloeiend te kunnen over pakken. Oefenen, oefenen oefenen..
Tot zolang doe ik het op deze manier. Als we een optreden hebben voel ik me zekerder als ik weet dat ik de akkoorden goed en helder pak. Met name bij die liedjes waar de gitaar best wel een grote inpact heeft door een tokkel melodie of iets dergelijks. Bedankt in ieder geval! :satisfie:

nathanja
11 januari 2008, 20:10
ok, heb net even op de site gekeken, maar is voor mij geen meerwaarde. Ik bepaal de akkoorden voor het omzetten door een heel handig schema'tje wat ik eens gekregen heb. thnks jeroen!

Pais
11 januari 2008, 21:17
Vraagje uit intresse - hoe kan het dat je wel optreed, maar nog niet instaat bent een barreakkoord te spelen?

Ik kon barreakkoorden vanaf een maand nadat ik mn gitaar kocht maar wat ik speelde, trok je echt geen volle zalen mee!! ;)

nathanja
11 januari 2008, 21:40
gniffel gniffel. ja, het klinkt heel wat he, dat optreden. Maar ik zing in een koor. dus op die manier. Echt geen concerten hoor. hihi ;) Knap van je dat je zo snel barre kon spelen. Ik ben begonnen op een spaanse gitaar. Op de elecktrische gaat het wel makkelijker. Maar zoals ik al zei: oefenen en dat nog tig keer

-=JEROEN=-
12 januari 2008, 00:05
Die site is slechts een hulpmiddel. Uiteindelijk zal je toch zelf moeten uitvogelen, waar je welk schema wel en niet kan spelen. Het mooie is dat ik hiervoor nou juist mn barré kennis gebruikt heb. Jij vraagt E,F#,B,C#m, en ik zie meteen C#m, dus kapo op 4 zodat ik met een Am greep dus een C#m speel, want C#m barré is eigenlijk een Am greep, maar dan op de 4e positie en mn barré vinger fungeert als kapo. Vervolgens trek ik van de andere akkoorden 4 tonen af (het verschil tussen A en C#) en krijg ik B-4=G, F#-4=D en E-4=C. Tadaa.

Snapt u?

nathanja
12 januari 2008, 10:44
ik snap. zover was ik vannacht ook gekomen. logisch denken. en idd, met kennis van de barre grepen. die kennis is er wel, maar de soepelheid nog niet.
thanks :)