PDA

View Full Version : Stijve snaren



Mattijs
10 januari 2008, 22:28
Ik heb problemen met de snaren van mijn akoestische gitaar, de snaren zijn nogal stijf en zijn moeilijk in te drukken, een barré leggen gaat helemaal al niet. Kent iemand dit probleem of kan iemand me helpen?

Picker
10 januari 2008, 22:41
Ik heb problemen met de snaren van mijn akoestische gitaar, de snaren zijn nogal stijf en zijn moeilijk in te drukken, een barré leggen gaat helemaal al niet. Kent iemand dit probleem of kan iemand me helpen?Waarschijnlijk ligt het niet aan je snaren, maar aan de actie van je gitaar.

Lees dit maar eens: http://www.eltjohaselhoff.com/setting_up_your_guitar.htm

jerome
11 januari 2008, 00:40
Heb je de snaren soms te strak aangedraaid / te hoog gestemd?

Flipkoos
11 januari 2008, 06:24
Hoe lang zitten ze er op?
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze stroef en oud zijn. Dat speelt ook zwaar.

sanderz
11 januari 2008, 08:50
Waarschijnlijk ligt het niet aan je snaren, maar aan de actie van je gitaar.

Lees dit maar eens: http://www.eltjohaselhoff.com/setting_up_your_guitar.htm

Ik ben niet zo goed in Engels als dat ik altijd doe vermoeden ;) (en bovendien is het erg vroeg om een allochtone taal te moeten lezen en begrijpen, excuus) maar Picker, is het mogelijk om met bijvoorbeeld .012 (Light?) snaren net zo licht te spelen als met .010 (Extra Light) snaren door uitsluitend de actie van je gitaar aan te passen?

LaurentB
11 januari 2008, 09:15
Nou, da's een extreem voorbeeld, maar een goede afstelling maakt wel echt veel uit hoor. Ik heb mijn gitaar zo afgesteld dat-ie toch heel wel bespeelbaar blijft met 013 snaren, bijvoorbeeld (en daarbij inderdaad gebruik gemaakt van de heldere uitleg op Eltjo's site).

Mattijs
11 januari 2008, 18:57
Hoe lang zitten ze er op?
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze stroef en oud zijn. Dat speelt ook zwaar.

Ik heb de gitaar juist laten nakijken en er nieuwe snaren late opzetten dus ze kunnen niet te oud zijn.
Zijn er nog mensen die tips hebben?

jonesd
11 januari 2008, 18:59
Ik weet niet hoe lang je al speelt, maar in het begin is het logisch dat je moeite hebt met barré's. De enige oplossing is dan heel veel oefenen.

Picker
11 januari 2008, 19:04
Ik ben niet zo goed in Engels als dat ik altijd doe vermoeden ;) (en bovendien is het erg vroeg om een allochtone taal te moeten lezen en begrijpen, excuus) maar Picker, is het mogelijk om met bijvoorbeeld .012 (Light?) snaren net zo licht te spelen als met .010 (Extra Light) snaren door uitsluitend de actie van je gitaar aan te passen?Toch maar even doorbijten op het Engels zou ik zeggen... goeie oefening!

Zeker kun je de door de actie af te stellen heel veel bereiken. Je kunt ook gewoon wat lager stemmen. Om je een idee te geven: van 012 naar 010 is te vergelijken met ongeveer een hele toon lager stemmen. Maar door de actie te verlagen kan het vaak nog een heel stuk lichter.

Mattijs
11 januari 2008, 22:12
Ik weet niet hoe lang je al speelt, maar in het begin is het logisch dat je moeite hebt met barré's. De enige oplossing is dan heel veel oefenen.

Ik speel al meer dan 8 jaar gitaar, geloof mij ik kan barrés leggen. :cooler:

freekick
12 januari 2008, 14:39
Ik heb de gitaar juist laten nakijken en er nieuwe snaren late opzetten dus ze kunnen niet te oud zijn.
Zijn er nog mensen die tips hebben?



Bedoel je dat het probleem er eerder niet was?
Misschien zijn er dikkere snaren opgezet dan voorheen.
Sommige snaren zijn soepeler dan anderen.

jerome
12 januari 2008, 15:01
Bedoel je dat het probleem er eerder niet was?
Misschien zijn er dikkere snaren opgezet dan voorheen.
Sommige snaren zijn soepeler dan anderen.

Ja dat kan natuurlijk ook!
Ik heb er laatst Dáddario .011 (E Series EJ 26 Phosphore Bronze/Custom Light) snaren opgezet, een soort tussenmaatje, tussen .010 en .012 in.
Lekkere soepele snaren, zelfs benden en/of solo's gaat erg soepel!
En een heerlijke dynamische en warme klank met volle bastonen en moog tintelend hoog!

--=HANS=--
12 januari 2008, 15:04
Merkwaardig dat iemand die al 8 jaar speelt niet zelf zijn snaren vervangt.
Is het een staalsnarige of een nylonsnarige? Of ben je misschien overgeschakeld van een nylonsnarige naar een staalsnarige dat scheelt namelijk ook een slok op een borrel.

Het meest voor de hand liggend is idd dat er een setje 0.13 opgegaan is terwijl je voorheen misschien wel 0.11 of 0.12 had.

Succes ermee!

Groet, Hans

Mattijs
13 januari 2008, 13:16
De gitaar is een oude gitaar van mijn vader, ik vond hem in een kast. Ik begon erop te spelen en toen speelde de gitaar al stroef. Ik liet de gitaar controleren in de winkel en die persoon vervangde meteen de snaren want ik dacht dat de gitaar zo slecht speelde omdat ze 15 jaar stilstaat of omdat de snaren versleten waren. Ik krijg de gitaar terug van de winkel en hij speelt even stroef.

sanderz
13 januari 2008, 14:46
Ik zou even vragen wat voor snaren hij erop heeft gezet, allereerst.

En dan inderdaad even (...) de site van Picker lezen of van Don Hofstee en checken of je gitaar wel een rechte hals heeft en hoe de actie is.

Wat mij duidelijk is, is dat het niet uitsluitend aan de snaren ligt.

Otje
13 januari 2008, 16:45
Sommige dingen vallen gewoon niet mee op een staalsnarige gitaar met .12 of .13 snaren. Ik ben met deze oefening bezig (de verticale strepen zijn maatstrepen, 4/4)....

________C______________G____________Am__________Em ____________F_____________G7______
E||-0-----------|-3-----------|-0----------|-0----------|-1-----------|-1-----------|
B||---------1---|---------0---|---------1--|---------0--|---------1---|---------0---|
G||-----0-------|-----0-------|-----2------|-----0------|-----2-------|-----0-------|
D||---2-------2-|---0-------0-|---2------2-|---2------2-|---3-------3-|---0-------0-|
A||-3-----3-----|-------------|-0-----0----|------------|-------------|-------------|
E||-------------|-3-----3-----|------------|-0-----0----|-1-----1-----|-3-----3-----|


....en die overgang naar F is knap lastig, vooral op termpo. Als je deze accoorden met een plectrum zou spelen dan is 't veel makkelijker, omdat je dan meer tijd hebt (je begint met aanslaan bij de lage F en strijkt dan richting de hoge F). Maar hier moeten de hoge en de lage F precies tegelijkertijd met de vingers worden aangeslagen. Ik gebruik Martin .12 snaren en de actie boven de 1e fret is lekker laag, maar dit valt echt niet mee.

Ter vergelijking: ik kan Amaj op de 5e fret pakken als barré zonder mijn duim achter de hals te duwen. Om een barré te pakken hoef je lang niet zoveel kracht te gebruiken als sommige mensen denken. Maar in deze oefening is die F echt taai, zeker als je dit up-tempo doet (en dat moet eigenlijk wel). Voor je het weet loopt de hoge F aan. Op een nylonsnarige gitaar is het een eitje en ook op mijn electrische gitaren is het goed te doen.

Moraal van het verhaal: sommige dingen betekenen gewoon hard werken en worden niet veroorzaakt door slechte snaren, slechte gitaren, de afstelling, etc.

--=HANS=--
13 januari 2008, 17:27
Op die G7 na het intro van Streets of London van Ralph mcTell.
Dit soort patronen zijn op heel veel verschillende manieren te spelen en als je moeite hebt met die F dan zou je ook kunnen overwegen om i.p.v. een barree de lage F met je duim te pakken.

Otje
13 januari 2008, 19:03
Op die G7 na het intro van Streets of London van Ralph mcTell. Dit soort patronen zijn op heel veel verschillende manieren te spelen en als je moeite hebt met die F dan zou je ook kunnen overwegen om i.p.v. een barree de lage F met je duim te pakken. Klopt, maar mijn punt was dat voor sommige passages de snaarspanning gewoon lastig is op een staalsnarige akoustische gitaar met .012's, en dat dat niet hoeft te betekenen dat er iets mis is met je snaren of je gitaar. Soms moet je gewoon heel hard werken en oefenen :D.

sanderz
13 januari 2008, 19:44
Als ik snaren zwaarder dan .011 op welke van mijn gitaren dan ook zet kun je me binnen een half uur naar de dichtsbijzijnde fysiotherapeut brengen. (Niet dat die wat nuttigs doen in onze samenleving, behalve dan met mij getrouwd zijn)

Mijn arme vingergewrichtjes kunnen het gewoon niet aan om met zwaardere snaren te spelen. Ben ik dan een mietje, of zijn er meer mensen die 'het' gewoon light of extra light doen?

Otje
13 januari 2008, 20:01
Er zijn genoeg electrische gitaristen die nooit zwaarder dan .009 spelen, dus je moet vooral gebruiken wat je lekker vindt :).

Aan dikke snaren moet je wennen en dat gaat langzaam. Je kunt nier .012s erop zetten en dan na 5 minuten denken "dit trek ik niet". Duurt een paar weken. En in het begin moet je alleen maar dingen spelen die makkelijk gaan, dus simpele accoorden en vooral niet te snel. Pijn en kramp = stoppen.

Godfather
13 januari 2008, 20:08
Ik zie geen probleem hoor.

Probeer gewoon eens Martin 'Silk and Steel' snaren...hebben een apparte wikkeling met nylon erin verwerkt en spelen makkelijker in vergelijking met stalen snaren.

Otje
14 januari 2008, 08:35
Ik zie geen probleem hoor.

Probeer gewoon eens Martin 'Silk and Steel' snaren...hebben een apparte wikkeling met nylon erin verwerkt en spelen makkelijker in vergelijking met stalen snaren. Hé, da's interessant. Hoe klinken ze in verhouding tot stalen snaren?

sanderz
14 januari 2008, 10:06
Ik heb Martin Silk&Steel (.0115 meen ik) op mijn gitaar gezet en eerlijk gezegd merk ik weinig verschil. Ze zitten er nu een week of twee op, dus ik heb het wel echt geprobeerd.

Het verschil in 'trekkracht' met een setje .010 van D'addario is uiteindelijk ook maar heel weinig, ik meen een paar lbs.

Het geluid is ook niet écht heel anders. Beetje ronder, maar niet eens extreem minder luid.

Otje
14 januari 2008, 14:31
Hmm, dat ga ik ook eens proberen. Dank voor de tip.

Godfather
14 januari 2008, 14:52
Ik ga namelijk ook 'Silk and Steel' (0.011) gebruiken voor mijn oude Yamaha FG-180, na altijd normale steel-strings te hebben gebruikt en uit respect voor haar leeftijd. Ik wil er nog lang van kunnen genieten en 'Silk
and Steel' is daarvoor een prima oplossing.

Ze zullen op elke gitaar iets anders reageren, maar het zal wat makkelijker spelen voor met name fingerpicking/fingerstyle en een diepe, ronde klank voort brengen door het nylon wat erin is verw-
erkt. Het nadeel is alleen dat je kans hebt dat de toon iets sneller dof kan worden, maar zo'n setje
is niet zo duur is in aanschaf en daarom kun je de snaren dus ook vaker kunt vervangen als je dat
wilt.

Ze worden het meest toegepast op oude 'Parlor-sized' gitaren.

freekick
15 januari 2008, 11:56
Ik heb ze silk & steel gebruikt.
Heel kort .
Dezelfde dag er weer afgehaald.
Vond het maar niks. Doff en saai geluid.

Zou eerder Thomastick Plectrum .011 of .010 gebruiken.
Soepele snaar, warm geluid en lage spanning.
b.v; 0.10 die heeft maar 6,8 kp op de dikke E-snaar.
Dat is maar een beetje meer dan bij een klassieke nylonsnarige gitaar.

Met .010 moet misschien de afstelling anders?

sanderz
15 januari 2008, 15:33
Nou vind ik ze niet zo dramatisch om ze er na één dag af te halen (foei Freekick, denk eens aan die arme Bangladeshische kindertjes die met de hand die snaren hebben zitten wikkelen!)

Maar wat ik al aangaf: het verschil in snaarspanning met bijvoorbeeld een set .010 snaren is dermate gering dat ik zodra ik ze vervang, ik er gewoon weer een setje D'addario EJ15 extra light op zet. Dat klinkt namelijk gewoon goed, zonder concessies.

(P.S. dat wordt biechten Freekick, en drie weken geen vis op vrijdag)

freekick
15 januari 2008, 16:04
Nou vind ik ze niet zo dramatisch om ze er na één dag af te halen (foei Freekick, denk eens aan die arme Bangladeshische kindertjes die met de hand die snaren hebben zitten wikkelen!)

Ach ik ergerde me groen.
Zal wel een kaarsje branden.

De stringlord heeft beloofd binnenkort Martin FX snaren te gaan leveren.
Zou hele soepele snaar moeten zijn, goed voor picking.
Althans volgens de Martin site.
Misschien iets voor topicstarter.
En gewoon zelf doen natuurlijk.

sanderz
15 januari 2008, 16:06
De stringlord heeft beloofd binnenkort Martin FX snaren te gaan leveren

Gaan we proberen die Martin FX snaren. Ben overigens best wel benieuwd.