PDA

View Full Version : Snaren breken bij brug



Wiellem
10 januari 2008, 21:34
Ik breek redelijk vaak de A snaar en de E snaar bij de brug, op het forum lees ik dat de brug van de scherp is of dat er een braampje zit.

Om de brug te schuren/vijlen kan ik dan beter naar de muziekhandel gaan of is dit zelf ook zo gedaan?

En hoe zou ik dat dan moeten doen?

Lenweë Míriel
11 januari 2008, 02:55
Probeer eerst even met een watten staafje of iets anders dat makkelijk pluist te kijken of er een braampje zit.
Dit doen je door 'm gewoon even een paar keer langs je brugzadels te halen op zo veel mogelijk manier zodat he ieder plekje langs bent geweest in meerdere richtingen.
Dan zou je nog met je vinder kunnen kijken of je iets voelt.
Als er iets is zou je heel heel fijn schuurpapier er heel voorzicht langs kunnen halen.
Als het goed is moet het dan opgelost zijn.
Anders kan je wellicht als nog even langs de winkel gaan.

Wiellem
11 januari 2008, 07:54
Probeer eerst even met een watten staafje of iets anders dat makkelijk pluist te kijken of er een braampje zit.
Dit doen je door 'm gewoon even een paar keer langs je brugzadels te halen op zo veel mogelijk manier zodat he ieder plekje langs bent geweest in meerdere richtingen.
Dan zou je nog met je vinder kunnen kijken of je iets voelt.
Als er iets is zou je heel heel fijn schuurpapier er heel voorzicht langs kunnen halen.
Als het goed is moet het dan opgelost zijn.
Anders kan je wellicht als nog even langs de winkel gaan.

Ik ga het proberen thanks

Wiellem
15 januari 2008, 18:49
Ik brak zjuist weer een snaar en heb niks met wattenstaafje kunnen vinden... Ik ga maar gewoon naar de winkel want dat kleine gaatje vijlen gaat me toch niet lukken.

G.G.
15 januari 2008, 18:50
Strat of teleachtige brug?

Wiellem
15 januari 2008, 18:54
Strat of teleachtige brug?

Een Les Paul brug met 010 snaren

G.G.
15 januari 2008, 19:30
Een Les Paul brug met 010 snaren

oke, want was het een strat / tele geweest: soms breken ze niet op de zadeltjes, maar bij de bodemplaat Hoek die de snaar maakt bij het gaatje) en dan blijf je zoeken bij het zadeltje terwijl het probleem ergens anders licht.

LP; heb ik geen verstand van.

flappie
15 januari 2008, 19:44
met mn bc rich had ik het ook (heeft lp-achtige zadels)
met een schuurpapiertje van ongeveer 400 grit glad geschuurd
(ff op letten voor chroom of ander afwerkingslaagje)
daarna geen problemen meer

Bl44t44p
15 januari 2008, 19:47
Grafiet (gewoon uit potlood te halen) did the trick for me.... ook op een Les Paul. Gewoon bij het snaren verwisselen wat grafiet in de brugzadels keilen :)

Wiellem
15 januari 2008, 20:12
Grafiet is wel iets om te proberen, maar eerst ga ik langs de muziekwinkel om even na te vragen of ze dat daar ook gratis vijlen weet ik zeker dat het goed is en kan er nog altijd grafiet bij.

HaroldA
15 januari 2008, 20:19
Of wrap-over'en!

Doe ik ook nu een half jaar en niets meer gebroken sinds... De hoek is gewoon te groot bij LP's...

http://img.sait.nl/gitaarnet/wrapover.jpg

Wiellem
15 januari 2008, 20:57
Of wrap-over'en!

Doe ik ook nu een half jaar en niets meer gebroken sinds... De hoek is gewoon te groot bij LP's...

http://img.sait.nl/gitaarnet/wrapover.jpg

Die methode snap ik niet maar klinkt niet echt alsof het goed voor de gitaar is :P

G.G.
15 januari 2008, 21:08
Die methode snap ik niet maar klinkt niet echt alsof het goed voor de gitaar is :P

Hij maakt de hoek van staartstuk naar brug kleiner waardoor er minder snel snaren breken.

HaroldA
15 januari 2008, 21:08
Gewoon de snaren aan de andere kant in je 'staartstuk' steken en dan over je staartstuk terug naar je brug.

Ik kan me niet voorstellen dat dit 'slecht' zou zijn voor mijn gitaar... Ik geloof er zelfs in dat ik iets meer sustain heb en dat mijn snaarspanning iets verlaagd is, maar dat kan ook 'tussen de oortjes' zitten ;)

Misschien is deze foto iets duidelijker (wel met GSM gemaakt):
http://img.sait.nl/gitaarnet/wrapover_2.jpg

(ik gebruik trouwens wel lekker dikke snaren: .010 - .60)

Pais
15 januari 2008, 21:20
Gewoon de snaren aan de andere kant in je 'staartstuk' steken en dan over je staartstuk terug naar je brug.

Maar dan heb je toch alsnog een hele scherpe hoek? Niet over dr brug, maar een paar centimeter erna?

HaroldA
15 januari 2008, 21:33
Dat klopt, maar op die plaats trillen de snaren niet zo hard en is er dus minder 'slijtage'...

Scherpe hoek + beweging/trilling = snaren breken.

Wiellem
15 januari 2008, 22:01
Zodra het allemaal een beetje gevijlt is van dat potloodspul erop en vanaf dan neem ik denk ik ook een ander merk snaren, van die versterkte snaren lijkt me wel wat.

D'addario is wel lekker cheap...

groovieguitarguus
19 januari 2008, 15:56
Je kan dan toch beter het deel waar de snaren doorheen gaan hoger afstellen door de 2 grote schroeven wat losser te draaien??!!

HaroldA
19 januari 2008, 16:15
Je kan dan toch beter het deel waar de snaren doorheen gaan hoger afstellen door de 2 grote schroeven wat losser te draaien??!!

Dat speelt voor geen meter en is kan je studs ook uit je body trekken (arm maal kracht gedoe). Je snaren hebben dan ook veel minder contact met de body.

Gewoon er over. Ideaal.