PDA

View Full Version : Gitaar opnemen op PC via microfoon of toch maar Toneport?



Dhr Alain
10 januari 2008, 21:14
Ik bezit ongeveer een jaar een Line 6 Toneport UX1 om muziek te spelen. Sinds kort neem ik ook gitaarpartijen op in Cubase en maak ik nummers waarin tot drie instrumenten simultaan te horen zijn.

Het valt mij op dat ik vier vijfde van mijn tijd zit te knoeien met de Toneport in te stellen, het juiste geluid terug te vinden, gepiep en gekraak weg te werken, ... en dat er nog weinig tijd overblijft om effectief gitaar te spelen.
Het probleem is namelijk, dat mijn zelfgemaakte tonen elke keer een beetje anders klinken, als ik mijn Gearbox opniew aanzet, en dat mij PC, die nochtans vrij nieuw is, moeite heeft met dit programma. M.a.w. het plezier van muziek te maken verandert vrij snel in frustratie. De inspiratie is er, maar de middelen om ze om te zetten in nummers niet :mad:


1) Zou het niet beter zijn, om de Gearbox software niet te gebruiken, en gewoon mijn instrumenten op mijn echte effectenpedaal en versterker aan te sluiten? En dan gewoon een microfoon voor mijn versterker zetten, en die op mijn Toneport aansluiten? Want de Toneport beschikt over een XLR-ingang (zonder fantoomvoeding). (of is er daarvoor een meer geschikt apparaat dan de Toneport?)


2) Welk microfoontype zou geschikt zijn om dit te doen? Ik dacht aan een condensatormicrofoon, daar ik ook graag akoestische gitaarpartijen op wil nemen. Ook dacht ik aan een microfoon die vooral de geluiden opvangt waar hij naar gericht is, en niet een die ook alle achtergrondgeluiden opvangt. Ik zal dan waarschijnlijk een externe voeding moeten voorzien.

3) Zal mijn opgenomen gitaarpartij zowel links als rechts in mono geluid opgenomen worden, of enkel links of rechts? Stereo-effecten opnemen zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn.

4) Aan de Cubase-gebruikers: kan ik, eens de gitaarpartij opgenomen is, deze nog bijvoorbeeld vooral links, of vooral rechts, laten klinken?


Ik geraak er niet wijs uit, kan iemand helpen?

Thanx :hippie:

savale
11 januari 2008, 14:17
Als je ook akoustisch op wilt nemen zul je zowiezo aan een microfoon moeten...
Een condensator is dan een goede keus! Ook om je elektrische gitaar op te nemen.

Je neemt een gitaargeluid eigenlijk altijd mono op om er vervolgens in cubase effecten op te zetten.
Bij akoustische nummers probeer ik het gitaargeluid dan vrij wijdt te laten klinken zodat er in het midden wat ruimte is voor de zang of een solo.
Succes!

paulusdeBKB
11 januari 2008, 15:27
Als je ook akoustisch op wilt nemen zul je zowiezo aan een microfoon moeten...
Een condensator is dan een goede keus! Ook om je elektrische gitaar op te nemen.

Je neemt een gitaargeluid eigenlijk altijd mono op om er vervolgens in cubase effecten op te zetten.
Bij akoustische nummers probeer ik het gitaargeluid dan vrij wijdt te laten klinken zodat er in het midden wat ruimte is voor de zang of een solo.
Succes!

"wijdt" is met een d. Alleen als je het over 2e/3e persoon enkelvoud van "wijden" hebt, kan dat met dt.

Ik ken de toneport niet, maar in principe moet je je niet inlaten met apparatuur die je spel in de weg staat. Als je een beetje budget hebt, zou ik voor gitaar een dedicated hardwarekastje voor opnemen kopen. 2ehands DG-stomp bijvoorbeeld: kost geen drol en klinkt hartstikke goed! Dan heb je ook nog echte knoppen om mee te draaien.

fransoos
11 januari 2008, 15:45
Dr. Alain,
voor mij als toneport ux2 gebruiker een complete verrassing !
dat je je gearbox in moet stellen voor jouw geluid lijkt me logisch;
je kunt echter jouw geluid ook opslaan zodat dit elke keer moeiteloos te vinden is.
gepiep en gekraak heeft vlgs mij meer met je computer te maken dan met gearbox.
misschien moet je gearbox eens op een andere comp. installeren en zo een 2e kans geven.
Voor mij werkt gearbox in combinatie met riffworks perfect
en geeft me meer vrijheid dan op de oude manier met opnemen.
my 2 cents.

misschien kan ik je verder helpen met instellen.

Fireplace
14 januari 2008, 14:50
3) Zal mijn opgenomen gitaarpartij zowel links als rechts in mono geluid opgenomen worden, of enkel links of rechts? Stereo-effecten opnemen zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn.

4) Aan de Cubase-gebruikers: kan ik, eens de gitaarpartij opgenomen is, deze nog bijvoorbeeld vooral links, of vooral rechts, laten klinken?


Als je een nieuw spoor aanmaakt in Cubase kun je zelf kiezen of dat een mono- of stereospoor moet worden. Kies overeenkomstig je output: een mono-signaal rechtstreeks uit een gitaar of een stereo-signaal uit een (stereo!) FX-processor. Je hebt ook na de opname in Cubase volledige controle over het stereobeeld.