PDA

View Full Version : Mahoniehout blauw kleuren



KoenB
10 januari 2008, 20:25
Dudes!

Ik wil mijn zelfbouw mahonie body een blauw kleurtje geven, ongeveer zoals de achterkant van deze gibson (robot guitar :cooler: ) http://www.trustedreviews.com/images/article/inline/5984-robotguitar.jpg

Heeft iemand een idee wat voor spul ik daar voor moet gebruiken? Er komen ook nog een paar lagen blanke lak overheen waardoor het geheel wat donkerder wordt, en mahonie is natuurlijk ook al redelijk donker hout.

Mr.Fingers
10 januari 2008, 20:53
Blauwe beits... en dan aflakken met een paar lagen transparante (hoogglans) lak... Ik denk dat dat het beste is

orreltak
10 januari 2008, 21:35
van dat blauwe poederbeits wat je oplost in water.van bv het merk clou.

ik hoop dat je nog wel wat afval hout hebt van die mahonie.
is wel handig om van te voren wat proefjes te kunnen doen.

KoenB
11 januari 2008, 01:07
Met dat poederspul kun je neem ik aan de helderheid beinvloeden met de hoeveelheid poeder? Dat zou ideaal zijn. Ik heb meer dan genoeg mahonierestjes over, ik zaag er wel een paar plakjes van om op te testen.

Waar is clou te koop?


[Edit: ik zie net dat ze bij guitarsupplies ook poederbeits hebben, is geen clou, maar is dat kwalitatief ook goed spul? Moet daar toch nog wat bestellen dus zou wel mooi uitkomen]

G.G.
11 januari 2008, 01:12
Waar is clou te koop?

In Delft weet ik het niet, maar in Rotterdam waarschijnlijk bij www.Kroonpart.nl (http://www.Kroonpart.nl) (Delfshaven) of www.Harolds.nl (http://www.Harolds.nl) (van Walsumweg, vlakbij de Blaak)

Manipulator
11 januari 2008, 10:39
de makkelijkste manier om altijd dezelfde kleur te krijgen is een potje waterbeits te halen bij de hobbyzaak onder het merk Ecoline - Pruisisch Blauw. Clou poeders zijn moeilijk te vinden. Verder zou ik zeggen eerst de pori:en van het mahonie dichten. Als je dit niet doet voordat je gaat beitsen met waterbeits krijg je altijd kale putjes te zien, hier zit namelijk organisch spul dat de kleur niet aanneemt.

Pori:en dichten is een werkje van pakweg 2 uur, als je het goed wilt doen. Je kunt de pori:en dichten met zwart gemaakt plamuur. De hobbyzaak heeft zwarte poeder in hun bezit, pak geen "warm" zwart maar echt 'donker' zwart, er bestaan namelijk verschillende graduaties. Meng het poeder met de plamuur totdat deze een diep zwarte kleur heeft aangenomen, wees niet te zuinig met het poeder! Zorg ervoor dat je zwarte plamuur geen grijze tint heeft, anders zie je dit naderhand.

Volgende stap is de body helemaal onder te plamuren, na drogen alle plamuur weer eraf schuren, totdat je weer een egaal oppervlak hebt verkregen en voila, je body is nu klaar om gebeitst te worden.

Dit heeft nog een ander voordeel; na het aflakken zal je lak niet of nauwelijks gaan uitzakken!

Succes ermee, hopelijk heb je er wat aan gehad.

Manipulator
11 januari 2008, 10:45
of je doet je gitaar op een andere manier kleuren.

Eerst spuiten met vullak, daarna je lak met kleur.
Gebruik hierbij een universele kleurconcentraat (meestal zijn dit inkten) van je gewenste kleur en laat dit mengen bij een verfcentrum bij je in de buurt. Gebruik tweecomponentenlak voor het beste resultaat.
De foto's die je liet zien hebben een zijdeglans of matte finish....smaak kwestie, maar goed. Het is wel zaak dat je met de vullak een egale basis aanbrengt, wat betekent heel veel aandacht besteden aan het schuren van de vullaklaag, voordat je de matte finisch spuit!

Hopelijk heb je er wat aan gehad.

Groetjes,

Manipulator

superfly
11 januari 2008, 10:52
Online adresje gevonden voor Clou.
http://www.bestel-verf.nl/catalog/product_info.php?products_id=90
Wel eerst aanmelden als nieuwe klant en dan pas bestellen, ik deed dat in één beweging en dat ging niet 100% goed.

Wim

KoenB
11 januari 2008, 15:19
of je doet je gitaar op een andere manier kleuren.

Eerst spuiten met vullak, daarna je lak met kleur.
Gebruik hierbij een universele kleurconcentraat (meestal zijn dit inkten) van je gewenste kleur en laat dit mengen bij een verfcentrum bij je in de buurt. Gebruik tweecomponentenlak voor het beste resultaat.
De foto's die je liet zien hebben een zijdeglans of matte finish....smaak kwestie, maar goed. Het is wel zaak dat je met de vullak een egale basis aanbrengt, wat betekent heel veel aandacht besteden aan het schuren van de vullaklaag, voordat je de matte finisch spuit!

Hopelijk heb je er wat aan gehad.

Groetjes,

Manipulator

Ik denk dat ik dit ga doen :) Moet ik dan van tevoren ook de nerf nog kleuren met zwarte inkt zodat die er beter uit komt?

@ superfly: bedankt voor de link ^^ wat zijn de verzendkosten daar?

Manipulator
11 januari 2008, 16:48
neej, je hoeft dan niet de basis te kleuren, de vullak heeft onder andere als doel dat het mahonie (en ander hout in het algemeen) niet te veel aflak opzuigt. De gekleurde lak doet zijn ding en geeft ook je pori:en een strak kleurtje :P


Groetjes

fred dons
11 januari 2008, 17:48
goeie tip met die plamuur!

btw voor een strak blauw op mahonie die zelfs in al wit uitgehard plamuur trekt gebruikt ik het liefst transtint blauw, deze body was een restauratieklus waar er in de porieen witte plamuur zat

http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2017236&i_pos=7&page=1&ktw=90b4b79f75e7793a6b65ebda4e166750&sid=r4wz5d9d6f5651a6ea8236c6e3219c83

jan jansen
11 januari 2008, 21:48
mischien de zoekfunctie gebruiken op clou op dit forum???Enfin..clou is een duitse firma,effe googlen en dan kom je op hun site en daar zouden ze wel eens leveranciers in nederland kunnen vermelden....zo kwam ik ooit uit in Leeuwarden...bovendien hebben ze zelfs een kleurenstaal met de juiste code erbij....google o google..

superfly
11 januari 2008, 23:58
@ superfly: bedankt voor de link ^^ wat zijn de verzendkosten daar?
Tja klik klik
BIJDRAGE BEZORGKOSTEN Voor het verzendklaar maken, controleren, transporteren en bezorgen van uw bestelling betaalt u een bijdrage van 7,95 euro exclusief BTW.

KoenB
12 januari 2008, 17:29
Tja klik klik
BIJDRAGE BEZORGKOSTEN Voor het verzendklaar maken, controleren, transporteren en bezorgen van uw bestelling betaalt u een bijdrage van 7,95 euro exclusief BTW.

sorry, mijn luie kant had even overwicht die dag.

Had ik al eerder gepost maar vraag ik me nog steeds af:
ik zie dat ze bij guitarsupplies ook poederbeits hebben, is geen clou, maar is dat kwalitatief ook goed spul? Moet daar toch nog wat bestellen dus zou wel mooi uitkomen

orreltak
12 januari 2008, 18:17
ja die zijn ook goed.heb ik mijn LP ook meegedaan.
al kwam dat bij mijn lokale verfwinkel vandaan.

jammer dat er mijn één soort blauw te koop is.
moet dan maar wel precies die zijn wat je zoekt.

fred dons
12 januari 2008, 19:56
vervelende van clou (en andere merken poederbeits) is dat het ook niet goed lichter te maken is, zodra je minder poeder mengt word het al snel te waterig en hou je geen kleur over, daarom gebruik ik dus transtint. Ecoline is ook bruikbaar maar dan met name de donkere tinten blauw.

pasqual
12 januari 2008, 21:36
om een leuke transparante kleur te krijgen precies zo als jij het wilt, kan je een potje transparante waterbeits kopen bij de gamma ofzo en zo'n setje printerinkt ( refill bij de blokker voor een paar euro ). deze twee mengen perfect en je kan alle kleuren van de regenboog en tinten ermee mengen.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97715

zie bovenstaande link voor resultaat.

groeten Pasqual.

KoenB
12 januari 2008, 23:48
om een leuke transparante kleur te krijgen precies zo als jij het wilt, kan je een potje transparante waterbeits kopen bij de gamma ofzo en zo'n setje printerinkt ( refill bij de blokker voor een paar euro ). deze twee mengen perfect en je kan alle kleuren van de regenboog en tinten ermee mengen.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97715

zie bovenstaande link voor resultaat.

groeten Pasqual.

Verkleurt dat spul dan niet heel snel? Lijkt me dat de kleur snel gaat vervagen. Maar bij zo'n (vrijwel) transparante finish valt dat effect natuurlijk wel weer mee...


Aangezien ik toch nog bij guitarsupplies moet winkelen, denk ik dat ik daar gelijk zo'n zakje blauwe poederbeits scoo. En dan hier in de buurt even een blikje porienvuller halen en gewoon wat uitproberen :) als het niet bevalt kan ik altijd nog een andere oplossing zoeken

pasqual
13 januari 2008, 11:44
@KoenB: dat kan ik je pas over een aantal jaren zeggen of het verkleurt, maar dat zal wel meevallen want er ligt een dikke laag blanke lak overheen en de kleur ( beits ) is in het hout getrokken. misschien dat Fred hier nog iets zinnigs over te zeggen heeft? en dat "vrijwel" transparante is gekomen door net zo lang te schuren dat de kleur me beviel. dus de eigenlijke kleur was een stuk donkerder.

groeten Pasqual.

KoenB
13 januari 2008, 13:40
@KoenB: dat kan ik je pas over een aantal jaren zeggen of het verkleurt, maar dat zal wel meevallen want er ligt een dikke laag blanke lak overheen en de kleur ( beits ) is in het hout getrokken. misschien dat Fred hier nog iets zinnigs over te zeggen heeft? en dat "vrijwel" transparante is gekomen door net zo lang te schuren dat de kleur me beviel. dus de eigenlijke kleur was een stuk donkerder.

groeten Pasqual.

De blanke lak is natuurlijk wel een soort van UV block ;) maarja, het is idd een paar jaar afwachten. Het ziet er in elk geval mooi uit!



Verder nog een vraagje: Als ik transparante vuller gebruik, dan trekt de beits er toch niet meer in? Dan krijg je lichte plekken die ik er echt niet in wil, het moet echt strak blauw worden.

fred dons
13 januari 2008, 17:40
mits je body glad geschuurt is voor dat je begint met filler en mits je je body weer schuurt na het fillen zal de filler alleen in de porien zitten en dan hebben we het over "speldenprikken"
overigens vind ik zelf een donkere filler mooier staan en dan heb je dit "probleem"ook helemaal niet

fred dons
13 januari 2008, 17:42
oh ja de enig inkt waar ik last mee heb gehad met verkleuren is waterman blauwe inkt, dit wordt na verloop van tijd nl steeds donkerder

KoenB
13 januari 2008, 17:55
mits je body glad geschuurt is voor dat je begint met filler en mits je je body weer schuurt na het fillen zal de filler alleen in de porien zitten en dan hebben we het over "speldenprikken"
overigens vind ik zelf een donkere filler mooier staan en dan heb je dit "probleem"ook helemaal niet

Er zitten wel een paar flinke jongens tussen af en toe, kwa porien. En die kun je niet 'dichtschuren'. Is dan inkt misschien niet een beter oplossing ? Of misschien beitsen en dan pas vullen... of heb ik nu hele domme ideetjes :p

Edit: bij guitarsupplies hebben ze ook deze houtvuller http://www.guitarsupplies.nl/Rustins-porienvuller-mahonie-230gr--N_art_687.php
voor mahoniehout. Die gelijk maar meebestellen?

fred dons
14 januari 2008, 08:23
dan zou ik inderdaad eerst stainen, dan vullen en dan weer wegschuren.
je zult dan de meeste stain weer weg halen maar loopt in ieder geval niet het risiko op lichte plekken
en die houtvuller is prima

KoenB
14 januari 2008, 14:40
dan zou ik inderdaad eerst stainen, dan vullen en dan weer wegschuren.
je zult dan de meeste stain weer weg halen maar loopt in ieder geval niet het risiko op lichte plekken
en die houtvuller is prima

Ik denk dat ik genoeg weet :) binnenkort even een bestelling doen