PDA

View Full Version : tone na ns-2



Il_Falco
10 januari 2008, 19:29
naar het schijnt zuigt de ns-2 nogal wat toon.
mijn vraag is, is het mogelijk om die toon te herstellen met een equalizer erna te plaatsen? indien ja, dan is het toch niet echt een probleem van de ns-2 dat hij toon wegneemt?

Rude Perception
10 januari 2008, 20:03
Tone kan je niet met een EQ terugtoveren. Het is mij iig nog nooit gelukt, en ik vraag me sowieso af hoe je dat wilt doen....

jorrit
10 januari 2008, 20:07
Als je een ns-2 nodig hebt zuigen je andere pedalen waarschijnlijk ook aardig wat tone. of iig ruisen ze enorm en zijn ze dus ook niet echt super kwaliteit.
Ik heb ook zo'n ding gehad, last van cheape dist. pedalen. Toen een zoom tri metal gekocht (ook geen duur pedaal... maar wel stil en ik dacht zelfs TB)
Pedaal is allang weer weg, maar heb wel geleerd dat je beter kunt investeren in betere pedalen dan in een noise gate..

Mitch
10 januari 2008, 20:18
De tone suck waar je het over hebt gaat o.a. om het hogere hoog en het lagere laag dat je niet met een gemiddeld EQ pedaaltje weer terugtovert, daar heb je eerder een exciter voor nodig. Daarnaast, het gaat ook om het verlies van dynamiek. En daar heb je echt Harry Potter voor nodig om dat terug te toveren.
IJdele hoop dus.

Il_Falco
10 januari 2008, 20:25
hmm idd , toch bedankt voor de reacties!

@ mitch: ik gebruik een distortion pedaal om over mijn distortion kanaal te spelen.(solo-boost) daarmee wel een beetje noisy. maar ergens heb je wel een punt! :)

Mitch
10 januari 2008, 20:28
Ja, het boosten van een scheurkanaal kan al gauw wat ruis veroorzaken. Welke amp en welk pedaal gebruik je ?

Il_Falco
10 januari 2008, 20:30
boss OD-20 over een H&K matrix 100 (combo)

Mitch
10 januari 2008, 20:53
Matrix, was dat de opvolger van de Attax serie of ben ik in de war ?
Hoe veel gain draai je daar al in het drive kanaal en boost je 'm dan met je OD20 voor volume, gain of allebei ? Welk model gebruik je van de OD20 ?

qwertyuiop
10 januari 2008, 21:47
ik heb een ns2, en volgens mij weinig tonesuck, zonder of met ns2 maakt niet veel uit i.i.g. maar hij haalt wel de irritante ruis weg (van een od-pedaal over het scheurkanaal van je amp ind.) tussen het spelen in, hetgeen voor mij wel belangrijk is.
maar nogmaals; weinig tonesuck hoor.

Butger
11 januari 2008, 10:11
Jah ik vind de NS-2 ook weinig tot geen tone-suck hebben!
Dit in tegenstelling tot noise-gates die de ruis weg"filteren"... gooit de NS-2 alleen het volume dicht bij ruis, als je speelt laat hij het geluid gewoon 100% ongefilterd door. Je signaal gaat natuurlijk wel door het circuit dus dat zal altijd ietsie pietsie uitmaken...

Ibanez666
11 januari 2008, 10:49
als je speelt laat hij het geluid gewoon 100% ongefilterd door. ...

Klopt, maar hij doet dat wel een fractie van een seconde te laat, als je na een palm mute weer gaat spelen..

Nielsje
11 januari 2008, 10:52
Je kan beter voorkomen dan 'genezen'.
Ik probeer ruis altijd te voorkomen.

Kim Wilson
11 januari 2008, 10:55
Ruis hoort er toch ook een beetje bij? Een noisegate vind ik echt één van de meest nutteloze en slechtwerkende effectdingen die er zijn. Je gaat het schakelen tussen wel en niet doorlaten altijd horen. Als je je snaren laat uitklinken, komt er een moment waarbij het geluid ineens afgekapt wordt. En andersom ook, en dat is nog het meest storend.

Butger
11 januari 2008, 11:09
Ja maar jij speelt blues, en dus niet met een bak gain waar je scheel van word.
Feit is dat een heel klein beetje ruis bij wat hogere hoeveelheden gain gewoon net zo hard kan klinken als je gitaarspel zelf!
En als je het mij vraagt heeft de NS-2 een hele organische manier van je geluid dichtgooien, en Afkappen is écht niet aan de orde, en te laat reageren na je palm-mutes ook niet, maar er zijn vast genoeg noise-gates die dat wél doen.

Vind zelf dat ruis gewoon irritant is. Voor mezelf maakt het niet uit maar voor mensen die naar de "muziek" luisteren en voor de geluidsman kan het gewoon super irritant zijn als elke muzikant zijn steentje gaat bijdragen aan wat uiteindelijk een kutbak ruis word. Ligt er ook een beetje aan wat je publiek is natuurlijk als ik in de bar zit met een paar halve liters dan zal het mij een worst wezen dat de bleusgitarist ruist :satisfie:

EuroCinema
11 januari 2008, 11:12
De truc is om je ruisgenererende pedalen (compressor, distortion)in de loop van de NS-2 te zetten en de reverb en delay na de noisegate te zetten, dan hoor je daar minder van. EN je kunt hem natuurlijk zo subtiel afstellen als je wilt.

peter_heijnen
11 januari 2008, 11:20
de hush op de intellifex kun je haarfijn instellen waardoor je de werking van de gate praktisch gezien niet meer hoort. Je kunt die werking dan nog wel horen, maar alleen als je de gitaar heel langzaam wilt laten uitklinken, helemaal in zijn eentje en zonder enig ander geluid erbij, maar dat is dus doorgaans niet de situatie waarin je het geluid waarbij je een gate nodig hebt gebruiken zult.

Nadeel van die hush in de intellifex is weer dat ie digitaal is en de ad en da convertors weer aan je geluid zuigen. Weet iemand hoe dat zit met de analoge hushversies van rocktron.

Kim Wilson
11 januari 2008, 11:23
Ja maar jij speelt blues, en dus niet met een bak gain waar je scheel van word.
Feit is dat een heel klein beetje ruis bij wat hogere hoeveelheden gain gewoon net zo hard kan klinken als je gitaarspel zelf!
En als je het mij vraagt heeft de NS-2 een hele organische manier van je geluid dichtgooien, en Afkappen is écht niet aan de orde, en te laat reageren na je palm-mutes ook niet, maar er zijn vast genoeg noise-gates die dat wél doen.

...
Ja, dat klopt ook wel weer ja. :satisfie:

Misschien reageert die NS-2 wel te laat omdat hij verkeerd is ingesteld. Teveel suppression, zeg maar. Je hoeft alleen maar iets ruis te drukken, niet je halve gitaargeluid. :)

Dick Wolkendeck
11 januari 2008, 12:16
de hush op de intellifex kun je haarfijn instellen waardoor je de werking van de gate praktisch gezien niet meer hoort. Je kunt die werking dan nog wel horen, maar alleen als je de gitaar heel langzaam wilt laten uitklinken, helemaal in zijn eentje en zonder enig ander geluid erbij, maar dat is dus doorgaans niet de situatie waarin je het geluid waarbij je een gate nodig hebt gebruiken zult.

Nadeel van die hush in de intellifex is weer dat ie digitaal is en de ad en da convertors weer aan je geluid zuigen. Weet iemand hoe dat zit met de analoge hushversies van rocktron.

Ik heb een hush The Pedal om feedback tegen te gaan bij snelle stops in de muziek (voor de preamp). Ik gebruik dan veel gain. Bij clean of solo's zet ik de hush uit met de voetschakelaar, want anders knijpt hij je geluid ineens uit bij een hoge noot. Maar tonesuck, dat niet. Het is geen gate maar een downward expander, ofwel een omgekeerde compressor die het geluid verzwakt naarmate het ingangssignaal minder is.

In de loop werkt hij ook goed om high gain ruis tegen te gaan.

Il_Falco
11 januari 2008, 12:37
de laatste tijd gebruik ik het originele Stack kanaal, lijkt me wel klinken.
nu van die H&K heb ik echt niet te klagen qua ruis en zo!

ik ga morgen om een NS-2 en zal het weten te zeggen of het wel helpt!

@Butger: +1! een Blues gitarist kent geen ruis ... :)

Ibanez666
11 januari 2008, 17:20
Ja, dat klopt ook wel weer ja. :satisfie:

Misschien reageert die NS-2 wel te laat omdat hij verkeerd is ingesteld. Teveel suppression, zeg maar. Je hoeft alleen maar iets ruis te drukken, niet je halve gitaargeluid. :)


Nee ik heb alle mogelijke standen geprobeerd en hij laat het geluid gewoon te laat door, ook bij minimale standen. Op harmony central komt dit probleem ook een aantal malen aan de orde..

Het gebeurd vooral bij metal achtige slaggitaar en dat doe je volgens mij niet vaak ;-)

Michael AE
11 januari 2008, 17:34
Ik gebruik ook een NS2 om bij hoge volumes feedback tegen te gaan als ik met mijn metalband speel.

Ik gebruik hem tussen mijn gitaar en versterker en ik vind het een prima ding. Ik heb heel weinig last van tonesuck en de gate werkt zoals ik hem gebruik erg goed. Ik heb helemaal geen last van te vroeg afstervende noten of zuks. Je moet hem uiteraard wel goed instellen, maar dat lijkt me logisch.

Ruis verwijderen moet je niet doen met een noisegate. Als er sprake is van ruis, kun je dat vrijwel altijd oplossen door je keten goed te bekijken en dan vooral waar je stroom vandaan komt. Tenzij je natuurlijk een boost of overdrive gebruikt op een high-gain geluid of iets dergelijks, maar dat is natuurlijk ook het stomste wat je kunt doen. :P

Bovendien vind ik een beetje ruis op een gitaargeluid helemaal niet zo storend. En zoals ik al zei, veel ruis is altijd een probleem veroorzaakt door een gebruiker, dat met gezond verstand opgelost kan worden.

Il_Falco
11 januari 2008, 22:02
Bovendien vind ik een beetje ruis op een gitaargeluid helemaal niet zo storend. En zoals ik al zei, veel ruis is altijd een probleem veroorzaakt door een gebruiker, dat met gezond verstand opgelost kan worden.

maar toch gebruik je een NS-2 :cooler:

nu, kunnen we hier niet allemaal onze settings posten+ het genre muziek en het gebruik van het toestel? misschien kunnen we dan vergelijken...

Michael AE
11 januari 2008, 22:37
maar toch gebruik je een NS-2 :cooler:

Heb je mijn post gelezen? Ik gebruik de NS2 om FEEDBACK tegen te gaan op hoog volume met high-gain instellingen.

Il_Falco
12 januari 2008, 13:41
wel, heb de ns-2 vanmorgen getest op m'n gear en hij doet alles wat hij moet doen. met de boostpedalen in de lus hoor je niets van achtergrondlawaai, weg ruis. plus hij zendt stroom naar de andere pedalen. niets van tonesuck! een must have!

@ michael AE: excuseer, je gebruikt hem voor feedback, ik had erover gelezen. maar je zegt dat ruis een probleem is veroorzaakt door de gebruiker. wel ik vind dat je daar niet altijd kan aan doen. volgens mij heeft achtergrondstraling der ook nog mee te maken ofzo... kan dit? (met achtergrondstraling bedoel ik 'straling' van elektrische apparaten)