PDA

View Full Version : CS '69's in mijn strat gezet....



Michael AE
10 januari 2008, 19:07
Ik heb een Malmsteen strat die naar mijn smaak akoestisch altijd waanzinnig heeft geklonken, maar heel doods versterkt. Dat kwam voornamelijk door de in mijn oren waardeloze DiMarzio HS-pickups.

Gisteren bij Dijkman in Amsterdam Fender CS '69 pickups gekocht. Ik vond de '54's altijd al vet klinken, maar die hadden ze niet op voorraad. Toch deze maar meegenomen, gewoon op de gok om te testen.

De klank is goed. Erg goed zelfs. De brugpickup heeft meer bite dan bij een '54 set en het halselement heeft wat minder laag, zonder dun te klinken. Ze snijden iets meer, maar blijven vet klinken. Het middelste element klink verassend anders. Lekker neuzig zonder te vies te worden. In de tussenstandjes klinkt alles heerlijk "twangy".

Deze elementen hebben BALLEN. Mega veel stuw in het laag, maar niet zompig en enorm dynamisch. Voor mijn smaak blijven de pickups van de Fender CS toch mijlenver boven de concurrentie uitsteken. Ik ben tevreden! :)

arjanb01
10 januari 2008, 19:10
Over ballen gesproken... probeer es een setje John Suhr V60 LP's. Die hebben pas ballen, wedden dat je die CS '69 uit het raam gooit dan?
Ik heb ze in mn Haar Strat, nog geen betere strat gehoord en ik heb er veel bespeeld in mn leven, van Fender CS van 6000 euro tot American Standards en alles ertussenin.

new deep
10 januari 2008, 19:22
Ik vond die suhr v60 wel goed klinken maar nou juist net wat ballen missen, eerder wat steriel en dun (maar dan met veel dynamiek en transparantie) . Die cs'69 lijken me relaxt zeker voor rock, al ben zelf tevreden over de cs'54.

a.c.
10 januari 2008, 20:18
CS 54's zijn echt de moeite waard. Ik heb zowel 69's als suhr's in mijn strat gehaald en de 54's klinken veel beter dan beide sets. Zowel voor overdrive als clean.

Michael AE
11 januari 2008, 00:14
Over ballen gesproken... probeer es een setje John Suhr V60 LP's. Die hebben pas ballen, wedden dat je die CS '69 uit het raam gooit dan?
Ik heb ze in mn Haar Strat, nog geen betere strat gehoord en ik heb er veel bespeeld in mn leven, van Fender CS van 6000 euro tot American Standards en alles ertussenin.

Ik vind Suhr elementen (en nu ga ik even ongenuanceerd doen...) de meest hopeloze elementen op de planeet. Karakterloos, steriel en dat kwakerige krijg je d'r met geen mogenlijkheid uit. Ik durf met heel veel zekerheid te stellen dat wij een hele andere smaak hebben als het om strats gaat. Suhr elementen zijn ZO verschrikkelijk, dat ik er bijna een levensdoel van heb gemaakt ze iedereen af te raden. Wat een kutelementen.

De '54's zijn te gek, maar ik ga deze voorlopig niet weg doen. Dit is een lekkere afwisseling met mijn CS strat. Helaas zijn de elementen uit die strat niet los te krijgen, anders had ik ze zelfs in mijn Les Paul gezet.

artnaz
11 januari 2008, 01:56
Om maar niet op de Suhr's in te gaan (:p), de '54 zijn dus nog iets vetter/warmer/dikker dan de '69, die wat scherper/bijtender zijn?

Tristan
11 januari 2008, 03:04
Haha, ik ga ook maar niet op dat Suhr verhaal in, de gitaren vind ik vreselijk maar de elementen vind ik waarschijnlijk zeker zo erg...
De 54's vind ik nog steeds erg goed, ik ben heel benieuwd naar die 69's eigenlijk, heb ze ooit in een Customshop Strat gehoord en daarin klonken ze prima, maar de clips die ik ervan gehoord heb overtuigden mij niet helemaal, ik denk dat ik de 54's nog net wat lekkerder vind maar dat is puur speculaas, oftewel speculatie...

LordRiffenstein
11 januari 2008, 08:15
Hoewel ik op de hoogte ben van de Kruistocht tegen Suhr pickups van de heren Tristan en Michael AE, wil ik er toch nog even over doorbomen. :)

Ik vermoed dat beide heren die pickups voornamelijk in de Suhr en VD Haar gitaren getest hebben en ik kan dan hun opmerkingen enigzins volgen. Ik had in mijn Haar strat ook eerst V60LPs maar dat was het niet. Daarna V54s van Suhr en die bevielen een stuk beter. Maar ook die waren niet optimaal.

Ik heb ondertussen V60LPs in een hele tros andere strats getest, waaronder mijn 2 Tylers, en daar bevallen ze VEEL beter, ik durf zelfs te zeggen dat de V60LPs in mijn Tylers de perfecte single coils zijn voor die gitaren.

Maar dat neemt niet dat zowel de CS 54s als de CS 69 van Fender ERG goeie pickups zijn. Ik had in mijn oude Sunburst Fender een setje CS 50s, NIET de FAT 50s zoals nu. Die CS 50s waren van de eerste CS pickups ooit en een soort kruising tussen FAT 50s en de 54s. SUPER SUPER pickups dus als iemand zo'n setje vindt, onmiddellijk kopen!

Tristan
11 januari 2008, 12:01
Haha, Tyler gitaren klinken inderdaad wel een stuk beter, dat ben ik met je eens...
Ik denk dat het met de akoestische eigenschappen van die gitaren te maken heeft...
Suhr klinkt voor mij heel plat, klinisch en dood...
Van De Haar is hier een beetje het tegenovergestelde van, die hebben vaak een aardig pak ballen en dynamiek...
Tyler zit hier eigenlijk een beetje tussenin, heeft wel ballen en klinkt wel open maar is wat gecontroleerder dan een wat meer op Vintage specs gebaseerde gitaar, misschien dat daarom die Suhr pickups er wel lekker in werken...
Bij sommige mensen klinken die Suhr pickups overigens juist erg goed hoor, als ik ze daarmee hoor spelen dan denk ik: "dat klinkt harstikke goed" maar ik vind met name de feel van die elementen niet lekker als ik er zelf mee speel...
Het zijn eigenlijk een beetje higain pickups, werken daar ontzettend goed mee, maar dan vind ik persoonlijk Kinmans beter, zijn ook stiller en klinken voor mijn gevoel net iets natuurlijker...
Die CS50's elementen waar je het over hebt zijn zeker de elementen die standaard in de Customshop '56 Strats zitten?

Michael AE
11 januari 2008, 12:39
Hoewel ik op de hoogte ben van de Kruistocht tegen Suhr pickups van de heren Tristan en Michael AE, wil ik er toch nog even over doorbomen. :)

Ik vermoed dat beide heren die pickups voornamelijk in de Suhr en VD Haar gitaren getest hebben en ik kan dan hun opmerkingen enigzins volgen. Ik had in mijn Haar strat ook eerst V60LPs maar dat was het niet. Daarna V54s van Suhr en die bevielen een stuk beter. Maar ook die waren niet optimaal.

Ik heb ondertussen V60LPs in een hele tros andere strats getest, waaronder mijn 2 Tylers, en daar bevallen ze VEEL beter, ik durf zelfs te zeggen dat de V60LPs in mijn Tylers de perfecte single coils zijn voor die gitaren.

Maar dat neemt niet dat zowel de CS 54s als de CS 69 van Fender ERG goeie pickups zijn. Ik had in mijn oude Sunburst Fender een setje CS 50s, NIET de FAT 50s zoals nu. Die CS 50s waren van de eerste CS pickups ooit en een soort kruising tussen FAT 50s en de 54s. SUPER SUPER pickups dus als iemand zo'n setje vindt, onmiddellijk kopen!

Ook in Tylers geprobeerd, maar daar vond ik ze ook niet super in. Dan vind ik de pickups van Tyler zelf toch wel beter klinken. Je hebt wel gelijk, hoor. In de ene gitaar klinken ze beter dan in de ander, maar ik blijf erbij dat het helemaal niets voor mij is. Net als Tristan vind ik de feel vreselijk en zoals ik al eerder zei, ze kwaken als eenden bij mij en ik krijg het er niet uit. Waarschijnlijk sla ik ze ook te snel dicht, want ik sla soms (net als Tristan overigens) megahard aan.

Die CS 50's heb ik in mijn CS strat zitten (Naja, ze zijn BIJNA hetzelfde, maar het scheelt niet veel...) en die zijn inderdaad waanzinnig. Helaas niet meer los te krijgen tegenwoordig.

Michael AE
11 januari 2008, 12:42
Om maar niet op de Suhr's in te gaan (:p), de '54 zijn dus nog iets vetter/warmer/dikker dan de '69, die wat scherper/bijtender zijn?

Nee, de '69's zijn zeker net zo vet, warm en dik als de '54's, ze hebben alleen een ander soort hoogmidden. Iets bijtender, maar niet dunner of scherper.

Michael AE
11 januari 2008, 12:47
Haha, ik ga ook maar niet op dat Suhr verhaal in, de gitaren vind ik vreselijk maar de elementen vind ik waarschijnlijk zeker zo erg...
De 54's vind ik nog steeds erg goed, ik ben heel benieuwd naar die 69's eigenlijk, heb ze ooit in een Customshop Strat gehoord en daarin klonken ze prima, maar de clips die ik ervan gehoord heb overtuigden mij niet helemaal, ik denk dat ik de 54's nog net wat lekkerder vind maar dat is puur speculaas, oftewel speculatie...

Ik denk dat jij de '54's inderdaad mooier vind. Past beter bij jouw smaak en spel, maar zoals ik al zei; voor mij is het een goede afwisseling. Weer eens iets anders dan ik al had. Ik hoef niet 2 gitaren die bijna hetzelfde klinken, dat is saai. ;)

arjanb01
11 januari 2008, 18:05
Ik denk dat voor alle elementen geldt dat het heel afhankelijk is van welke amps je gebruikt. Mn vd Haar strat met Suhrs klinken over midge-orienteerde versterkers (zoals mn Koch) echt heel lekker.
Maar ja, misschien ben ik de enige die dat vindt ?

Mitch
11 januari 2008, 18:19
Ja, naast de combinatie met speler en gitaar is ook zeker de amp een bepalende factor. Merkte dat pas ook weer eens toen Intern(ed) zijn Twintone had meegenomen naar De Gier en we een aantal verschillende Reflection met verschillen pickup configuraties uitprobeerden. De TV Jones elementen, die een mooi tophoog hebben en die ook lekker laten doorklinken, werkten totaal niet op de Twintone, die kneep het totaal af. Andere elementen, die ik op een andere amp wat te stevig vond, klonken op de Twintone weer prima...

Dat je Koch mid georiënteerd vind begrijp ik eerlijk gezegd niet zo, maar ik dwaal af :D

Tristan
11 januari 2008, 18:41
Maar dat zeg ik toch ook eigenlijk al een beetje?
In combinatie met de gemiddelde moderne channel switcher amp werken die Suhr elementen best okee, maar ik vind Kinmans wel lekkerder klinken...
Als je een meer vintage georienteerde amp gebruikt ben ik er vrijwel zeker van dat Suhr elementen niet echt lekker gaan klinken...
Die Suhr pickups lijken een beetje een soort loudness functie te hebben (die kwaak, dat harde hoogmidden), ze klinken heel erg hard en stug, dat werkt (zoals Michael ook al zei) niet echt lekker samen met mijn stevige speelstijl...
De Tyler pickups zijn als ik het goed heb toch ontwikkeld in samenwerking met DiMarzio?

arjanb01
11 januari 2008, 19:49
Inderdaad ben het met je eens. Op modernere amps (Koch, Bogner, Hook) klinken Suhrs perfect ! Het beroemdste voorbeeld is toch Leendert Haaksma. En hoewel ik zeker niet zn kwaliteit van spelen heb, heb ik toch wel dezelfde speelstijl (qua aanslag en techniek) dan hij heeft. Ik sta niet heel erg hard te hakken op mn Haar strat, dus vandaar....
Bij mij werken die Suhrs dus wel !

Tristan
11 januari 2008, 23:48
Een Hook vind ik qua sound geen moderne amp, maar ik denk dat Leendert ook niet zo heel hard aanslaat...