PDA

View Full Version : piezo bedrading



Orpheo
10 januari 2008, 18:18
Ik heb beschikbaar een paar on/on/on schakelaars, on/off/on schakelaars en een stereojack.

Ik heb een signaal wat uit de magn. pups komt en een piezo-signaal. Ik wil graag t zo hebben:

standje1: magnetisch
standje2: magnetisch+piezo tegelijk zodat ik kan blenden
standje3: alleen piezo

dat zou dus betekenen dat als ik de magn. aan de ene tip heb, en de piezo aan de andere (de ring), in het middenstandje de piezo ook naar de ring moet.

Hoe kan ik dat bedraden?

Butger
11 januari 2008, 10:46
Volgens mij bedraad je dat net zo als je gewone switch waarmee je de elementen schakelt. Oftewel je magnetische signaal rechts op de switch, je piézo signaal links op de switch. Het midden van de switch is dan je uitgang en die gaat dus naar de Tip van de Jack.

Zo lijkt het mij logisch althans.


... Sorry ik zit scheel te lezen, je hebt het over een stereo-jack :mad:

Okay je wilt dus een stereo-setup, maar wel op je gitaar de mogelijkheid om aan of uit te zetten wat jij wilt.

Mogelijkheid is om het Magnetisch en Piézo circuit beide te onderbreken met een schakelaar. Dan kun je kiezen wat je wilt. Hoe je dit met één schakelaar doet weet ik zo niet, omdat je in dit geval NIET wil blenden IN de gitaar, omdat je het toch apart uitstuurt via stereo.

...Maar in dit geval van stereo kun je dus niet over je eigen amp het Magnetisch en Piézo mengen, tenzij je een nog ingewikkelder schakelschema gebruikt. Ik neem aan dat je weet dat je in het geval van stereo dus met een y-splitter achtig iets moet gaan werken?

Orpheo
11 januari 2008, 18:55
ik wil dat de piezo permanent op de ring zit (of de tip, niet belangrijk) van de jack.

TEGELIJK wil ik dat ik kan kiezen tussen piezo magnetisch of alle twee, en die gaat dan naar de andere kant van de jack (de tip of ring, nja, het lege deel).

als ik dan een stereokabel gebruik, heb ik op een deel permanent piezo, en op de andere kant magnetisch of piezo of gemengd. kan ik handiger schakelen, imo...

Orpheo
13 januari 2008, 14:21
bump bump bump!

hugo123
13 januari 2008, 14:31
Het ene draadje van je piezo et je permanent aan je tip/sleeve vast, en je magnetischge zet je ook permanent aan tip sleeve(wel dezelfde als je piezo)
En dan neem je zo'n on-on-on switch(links-links/rechts-rechts) en op het middelste pooltje zet je tip/sleeve(het andere pooltje dan je piezo en je magnetisch, en dan maak jhe het andere draadje dat van de piezo komt aan rechtst vast, en je magnetische andere draadje aan je links?
Voila moet ik nog een tekeingetje maken?
Ik weet niet zeker of dit goed is :sssh:

Orpheo
13 januari 2008, 20:13
Het ene draadje van je piezo et je permanent aan je tip/sleeve vast, en je magnetischge zet je ook permanent aan tip sleeve(wel dezelfde als je piezo)
En dan neem je zo'n on-on-on switch(links-links/rechts-rechts) en op het middelste pooltje zet je tip/sleeve(het andere pooltje dan je piezo en je magnetisch, en dan maak jhe het andere draadje dat van de piezo komt aan rechtst vast, en je magnetische andere draadje aan je links?
Voila moet ik nog een tekeingetje maken?
Ik weet niet zeker of dit goed is :sssh:

een tekening zou handig zijn, want ik zie niet hoe dit gaat werken met die stereojack...?

hugo123
13 januari 2008, 20:41
Als het goed is zo maar ik weet het echt niet zeker!http://i267.photobucket.com/albums/ii294/pcbmfan/naamloos.jpg

Orpheo
13 januari 2008, 22:14
en welke is dan hot en welke aarde? geel hot, blauw aarde ofzo?