PDA

View Full Version : Celestion speakers Alnico



guitaraddict
10 januari 2008, 17:54
Even een tip !!

Vanmiddag werd een leuk pakket bezord met 2 Celestion Alnico speakers.

Gekocht via "Watfordvalves" in de UK.

Ik heb een Alnico blue en een Alnico gold besteld om samen te gebruiken in een open back cab ( a la Brad paisley o.a.) Dit is een geweldige combinatie voor een Vox AC 30 of voor een Fender DeLuxe b.v. Of een andere amp met plus minus
30 watt vermogen.

http://i113.photobucket.com/albums/n233/alfafalfa/celstionsgoldblue.jpg

Het heeft mij voor 2 speakers € 410 gekost : omrekening van British pounds naar Euro's / BTW en vervoerskosten inclusief.
Hier in Nederland vraagt men zo ongeveer € 750 hier voor. Een geweldig prijsverschil dus .
Mijn vraag ; hoe kan dit ??

Alf

beus
10 januari 2008, 18:18
ik ben ze inderdaad ook tegengekomen. heel goedkoop inderdaad.

maar waarom combineer je een blauwe en een goude? die klinken toch maar marginaal verschillend? of zit daar wat anders achter?

Aart

guitaraddict
10 januari 2008, 19:03
Het combineren doe ik omdat de Blue Alnico een zeer beproefde speaker is met een zeer goed geluid en over de Alnico Gold is nog niet zo heel veel geschreven, als recensie dan . Maar ik neem aan dat hij ook uitstekend klinkt .
Ik heb zo in ieder geval de geweldige sound van de Alnico blue ( microfoon ervoor) en kan een prima sound opnemen.
De Alnico gold is om een groter wattage aan te kunnen. Ik heb zo mijn bedenkingen bij de 15 watt van Blue en deze Gold kan 50 watt aan.

Dus nu kan ik een versterker met 4 x el 84's Vox, Matchless . Dr Z e.d. op hoog vermogen gebruiken zonder te hoeven vrezen voor de speakers.
Verschillende speakers hebben toch altijd een wat ander character en maakt de sound dus complexer.

Ik heb vroeger ook wel eens Goodmans speakers (prima warm geluid) gecombineerd met Celestion G12H''s omdat de Goodmans alleen steeds kapot gingen en in combinatie heb ik nooit meer een probleem gehad.



Alf

vidar
10 januari 2008, 19:09
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt...
Je kunt namelijk echt niet meer dan 30 watt in je cabinet stoppen zonder die alnico blue te beschadigen. ook al is de andere speaker 50 watt. Het werkt niet zo dat de speakers samen nu 50 + 15 = 65 Watt aankunnen. Je kan maar maximaal 2 keer het wattage van de lichtste speaker in het cabinet stoppen (nu dus 30 Watt) (of 4 keer bij een 4x12) het wattage wordt namelijk gelijk verdeeld over de beide speakers.
Bovendien zeggen de recensies die ik heb gelezen dat de gold en blue eigenlijk niet van elkaar zijn te onderscheiden.

Los daarvan.. dit zijn de mooiste speakers die er zijn (puur voor het oog) :D

gothax
10 januari 2008, 19:11
een VOX AC30 begint pas op te breken bij 33watt dus dat trekken die blues makkelijk lijkt me? tenminste, al vaker gelezen dat het geen probleem was. voordeel is natuurlijk dat de speakers ook mooi opbreken als ze maar 15watt rated zijn :)

beus
10 januari 2008, 19:13
ja maarrr .. in een vox zitten die twee speakers in serie en dan helpt het niet echt bij 2 speakers met gelijke weerstand dat er eentje bij zit van 50W, die blauwe van 15W (op papier dan) krijgt toch de helft van het versterker vermogen voor zijn kiezen.

je hebt wel gelijk dat een combinatie vaak lekker klinkt, ik heb in mijn AC30 ook een alnico met een G12H30 en dat klinkt heel okeej.

wel benieuwd naar je ervaringen met de gold

Aart

vidar
10 januari 2008, 19:14
jawel, 33 watt nog wel maar bijv. 40 wordt wel echt teveel.

guitaraddict
10 januari 2008, 19:24
Ik heb 2 15 ohm speakers gekocht om ze paralel te zetten.
En intussen heb ik ook de thread over de silver alnico's gelezen en begrepen dat de blue Alnico wel wat meer aankan dan 15 watt.

Ik heb gewoon altijd alnico speakers willen hebben en dit aanbod was te goed om te laten schieten.

De kast moet ik nog gaan bouwen. Heeft iemand serieuze gegevens over de ideale groote van zo'n kast. Of kan een site aangeven .

Ik heb wel ervaring in kasten bouwen maar nog niet in tolexen. Bovendien vraag ik me af of een kale kast niet beter klinkt dan een getolexte.

Beus , die 15 watt die je gebouwd hebt ziet er prima uit en ook de tolex job.



Alf

gothax
10 januari 2008, 19:28
zo'n harley benton cab kopen, V30's eruit slopen, verkopen en die Celestions ingooien :D

jerome
11 januari 2008, 00:35
Gefeliciteerd man!
Ik ben erg benieuwd hoe die Gold gaat klinken!
Je houdt ons toch wel op de hoogte toch?

Ik heb BTW wel de afmetingen van een originele 2 x 12 inch halfopen Vox cab, waar Silver Alnico's inzitten.
Heb je daar wat aan?

Thijssie
11 januari 2008, 09:29
zo'n harley benton cab kopen, V30's eruit slopen, verkopen en die Celestions ingooien :D

Een mooier voorbeeld van een vlag op een modderschuit kan ik me niet voorstellen :stop:

guitaraddict
11 januari 2008, 11:23
Na wat zoeken heb ik besloten er een Dr Z achtig cabinet van te maken met een evt te sluiten achterkant ( naar keuze ) en een grotere diepte.

http://i113.photobucket.com/albums/n233/alfafalfa/openback_back2DrZ2x12alnico.jpg


Ook ga ik voor het conusmidden wat hout laten zitten (rond) als een vaste beamblocker wat overigens geen idee van Weber is maar al beschreven is in de boeken van Kevin O'Connor ( London Power)


http://i113.photobucket.com/albums/n233/alfafalfa/1x12_2x10_open.jpg

Ik probeer de kast eerst zonder Tolex ; geeft de minste demping en als ik hem tolex in donkergroen.

Alf

jerome
11 januari 2008, 11:41
J*z*s, wat zitten die speakers dicht tegen elkaar aan!
Lijkt me niet ten goede komen voor het geluid...
Waarom zo'n kleine kast?
Moet ie soms even breed worden als je top?

Ik heb met mijn top over 2 soorten 2x 12 inch Vox cabs vergeleken (allebei met Celestion silver alnico's), een smalle (AC 30 breedte) en een brede (een AC50 extension cab).
Alleen de afmetingen verschilden, de bouwwijze was precies hetzelfde.
Mij viel gelijk op dat de brede véél voller, dieper en dynamischer klonk, maar ook opener en tranparanter.
Ook het hoog klonk mooier...

Kim Wilson
11 januari 2008, 11:43
J*z*s, wat zitten die speakers dicht tegen elkaar aan!
Lijkt me niet ten goede komen voor het geluid...
Waarom zo'n kleine kast?
Moet ie soms even breed worden als je top?

...
Valt toch wel mee? Heb je weleens gezien hoe de speakers in een Twin Reverb zitten? En daar hoor ik ook niet echt klachten over dat ie niet klinkt of zo. :)

guitaraddict
11 januari 2008, 12:07
wat zitten die speakers dicht tegen elkaar aan!

Als ik de Dr Z maten vergelijk met die van Bogner is de laatste inderdaad breder.

65,5 cm tegenover 57 cm voor de Dr Z.

Dus zal het toch wel mijn eigen maatvoering gaan worden.

De versterkers moeten nog gebouwd worden die ik in gedachte had. En een bredere kast geeft meer mogelijkheden om de componenten in de amps wat verder uit elkaar te plaatsen.

Ik wil deze kast gewoon gebruiken als extension cab en als kast om mee op te nemen.

jerome
11 januari 2008, 13:00
Ik heb 2 van die VOX cabs met silver Alnico's, allebei breed model.
De 1 is dus die AC50 extentioncab (die dus veel beter klinkt dan een smalle AC30 exetension cab) en ander een Vox Defiant cab.
De buitenmaten zijn nagenoeg gelijk, alleen die Vox Defiant klinkt nóg beter.
Ik heb geprobeert te ontdekken waar dat aan zou kunnen liggen maar ik het enige wat ik heb kunnen ontdekken dat de Defiant voor mijn gevoel een wat stevigere constructie heeft dan de Vox AC 50 Extension cab.
Gebruik iig goede kwaliteit berkenmultiplex en voor goede verbindingsconstructies voor luidsprekerkasten is er genoeg op het net te vinden.
Die Defiant is btw 82 cm breed, 54 cm hoog en 31 cm diep

Succes met bouwen btw!
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00023-100.jpg http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00015-100.jpg

guitaraddict
11 januari 2008, 13:12
Bedankt voor de tip Jerome !

Ik heb ondertussen al heel wat kasten gebouwd en meestal van 18 mm fins berken multi.

Ook heb ik wel geexperimenteerd met mdf , nooit meer doen dus , en met linden multiplex met wel een berken speakerfront . Dit geeft redelijk resultaten vooral in het gewicht maar er is niets dat het Finse berken kan verslaan naar mijn bescheiden mening.

Ook ben ik zeer te spreken over het concept van een detuned cabinet waar een speaker opening gebruikt wordt als reflex opening over een breder frequentie bereik.
Hier gebruik ik een Electrovoice EVM 12L in in dit klinkt zeer goed als de kast tenminste op de grond blijft staan.

Alf

beus
11 januari 2008, 17:58
ik heb ook een AC50 kast (gehad) maar ik vond het weer net teveel bas. dan wordt het snel boemerig. ik vind het compactere AC30 formaat lekkerder klinken. zo zie je maar weer.. het is ook net wat je speelt.

@jerome, heeft jouw AC50 kast niet toevallig een spaanplaat baffle? zou dat niet het verschil zijn met de Defiant kast?

Aart

jerome
11 januari 2008, 18:53
ik heb ook een AC50 kast (gehad) maar ik vond het weer net teveel bas. dan wordt het snel boemerig. ik vind het compactere AC30 formaat lekkerder klinken. zo zie je maar weer.. het is ook net wat je speelt.

@jerome, heeft jouw AC50 kast niet toevallig een spaanplaat baffle? zou dat niet het verschil zijn met de Defiant kast?

Aart

Hoi Aart,
Het kan ook zijn dat met de ene amp de 30 beter klinkt en met de ander de AC 50 en natuurlijk telt smaak ook mee.
Maar de baffle is van multiplex.
Maar volgens mij is de hele Defiant cab sowieso van dikker en/of beter multiplex gemaakt en klinkt mss daarom iets gedefiniëerder en strakker in het laag. Maar het verschil is wel klein hoor.
Ik zal ze voor de grap eens wegen want ik heb ook het gevoel dat die Defiant een tikje zwaarder is dan die AC 50 Extensionbox

gerryk
11 januari 2008, 23:11
Alf.
De kosten voor de speakers die je noemt zijn dat de kosten inclusief transportkosten van Engeland naar Nederland ? En is dat met UPS gedaan ?

guitaraddict
12 januari 2008, 10:27
Ja inclusief transport kosten !

Voor post and package staan 28,50 Br . pound op de bon.

Ik was niet thuis toen het gebracht werd maar ik meld het nog .

De zending was in 5 werkdagen hier.


Alf

guitaraddict
16 januari 2008, 10:34
De vrachtbezorger was waarschijnlijk gewoon TPG post.

Alf