PDA

View Full Version : Bias mod op Peavey Valveking



Tapirdier
10 januari 2008, 17:53
Ik heb dus een valveking gekocht, en het is me opgevallen dat deze een vaste bias heeft. Nu leek het mij wel een tof idee om een potmetertje te plaatsen om de bias aan te kunnen passen, zoals bij een peavey 5150.
Nu denk ik het te vervangen weerstandje gevonden te hebben maar voordat ik meteen ga solderen wil ik eerst graag weten of ik de goede heb. Ik zou het dus erg op prijs stellen als iemand die er echt verstand van heeft even naar het plaatje kijkt ter bevestiging
http://img262.imageshack.us/img262/9362/biaszf7.th.png (http://img262.imageshack.us/my.php?image=biaszf7.png)

crapton
12 januari 2008, 12:57
Mmmm ik heb er niet veel verstand van, maar waarom zou je dat willen doen?

Staat er iets in de manual over vervangen van de buizen? Moet je bv speciale setjes kopen bij Peavey?

hugo
12 januari 2008, 14:11
Ik zou dit even in de werkbank posten

guitaraddict
12 januari 2008, 14:24
Dat is de goede weerstand , je kunt er gerust een 15 tot 20 k instelpot inzetten.

Hoeft niet perse 12 k te zijn.

Wel moeten de buizen enigzins gematched zijn om dat ze allemaal dezelfde biasspanning ontvangen.

Pas echter op het is niet zo dat bij dezelfde biasspanning een andere set buizen dezelfde stoom trekken.



Alf

Tapirdier
12 januari 2008, 15:29
@guitaraddict
Het volledige schema heb ik hier (http://rapidshare.com/files/83220526/915.pdf.html) geupload.
Ik was trouwens van plan het met een 2k weerstand en een 10k potmeter te doen.

@eroosch
Als je de bias beter afstelt worden je buizen zwaarder of minder zwaar belast. Bij de meeste versterkers zit zo'n potmeter er al in maar bij versterkers waar ze er niet inzetten is de bias meestal erg 'koud' afgesteld, als je ze 'warm' afstelt en ze te zwaar belast gaan je buizen veel minder lang mee en bij een te zware belasting is er zelfs brandgevaar. Bij de vaste bias die bij de valveking is ingesteld worden de buizen dus minimaal belast en ze klinken dan nooit zo lekker als ze zouden kunnen klinken. Een handleiding zat niet bij de versterker maar het vervangen van buizen is simpel, oude eruit nieuwe erin, en bij voorkeur nog de bias afstellen.

guitaraddict
12 januari 2008, 16:15
Ik heb het schema bekeken.

Ik weet niet of je ervaring hebt met buizenversterkers ?

Indien wel.
Ik zou tussen kathodes van de eindbuizen en ground een 1 ohm weerstand zetten om de biasstroom te kunnen meten.

Klopt niet helemaal omdat je de schermroosterstroom niet erbij betrekt maar het geeft een goede indicatie.

Alf

Tapirdier
12 januari 2008, 16:22
Ik heb het schema bekeken.

Ik weet niet of je ervaring hebt met buizenversterkers ?

Indien wel.
Ik zou tussen kathodes van de eindbuizen en ground een 1 ohm weerstand zetten om de biasstroom te kunnen meten.

Klopt niet helemaal omdat je de schermroosterstroom niet erbij betrekt maar het geeft een goede indicatie.

Alf
Ik was eigenlijk van plan een bias probe aan te schaffen als de rest van mijn plan van de grond zou komen, want makkelijk en ook voor andere amps te gebruiken.