PDA

View Full Version : advies gezocht: electro-akoestische gitaar voor opnamen



Fireplace
10 januari 2008, 02:20
De noob van de dag zou graag jullie advies vragen over de aanschaf van een electro-acoustische gitaar. Ik wil 700-900 Euro uitgeven, zowel met plectrum kunnen strummen als fingerstyle spelen (en begrijp dat je dan op een all-round model uitkomt dat voor beiden net niet top is), en vind het opnamegeluid (liefst zo direct mogelijk in mijn geluidskaart) belangrijker dan het acoustische geluid. De gitaar zal het huis waarschijnlijk niet uitkomen.

Nu heb ik een Yamaha APX-6C, maar ondanks lovende kritieken elders klinkt die in mijn oren schel en broos bij opnamen, en onversterkt uiteraard wat dunnetjes. Ik kan er maar geen echte vriendjes mee worden.
Ik heb aan een acoustische Variax 700 gedacht (het net staat vol met waarschuwingen over kapotte electronica), en ook aan een Taylor 110e (is weer minder geschikt voor fingerstyle heb ik me laten vertellen) of een Takamine in dezelfde prijklasse. Het lijkt wel of de ideale gitaar voor mijn situatie niet bestaat. Heeft iemand de gouden tip? Jullie bijdragen worden zeer op prijs gesteld!

Makor1966
10 januari 2008, 04:09
http://www.capitalmusic.co.th/file/ef508.jpg

Nog een iets groter plaatje: http://www.guitarpoint.de/shop/files/2.tak_ef508ck.jpg
Ik heb deze Takamine EF 508 C een paar jaar geleden een paar keer in m'n handen gehad en uitgeprobeerd. Vond er toen een ontzettend mooie heldere klank in zitten, had alleen geen €1600. Wil er nog altijd eentje aanschaffen als ik eens geld teveel heb, heb alleen zojuist weer een elektrische aangeschaft, zie sig :D
Heb even moeten zoeken want was het type nummer vergeten, maar uiteindelijk gevonden. Is rood ceder, mooi met hout ingelegd rozet, verder lekker basic, is Nils Lofgren model, dat wist ik nog. Vindt ze op diverse sites voor rond de 1200, maar ook één van 999 deze (wel nieuw):
http://item.express.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ExpressItem&item=200186001688
Geen idee hoe deze direct in de geluidskaart klinkt, weet alleen dat ik direct verliefd was op de sound en ooit komt ie er...

Harald
10 januari 2008, 08:34
@Makor, mooie Ibanez! Een oudje of maken ze deze weer. LaurentB heeft zo'n model, maar waarschijnlijk iets andere uitvoering. Fijn ding!

@TS, opname van pickup zonder extra microfoons levert zelden een echt mooie sound op. Als je dat wilt is het Expression System van Taylor misschien nog het beste. (En voor de stijl zou je dan misschien een 14 model moeten proberen) Maar ik zou eens proberen je gitaar met microfoon en je element op te nemen. Dat gaat waarschijnlijk al heel anders klinken. Andere optie is via een akoestische gitaarversterker, waar je een goed geluid op instelt, via line out of DI de geluidskaart in. Daar is nog wel wat redelijks uit te halen. Bij de meeste akoestische gitaren heb je met een piezo systeem te maken, en dat klinkt toch altijd eerst naar piezo, en dan naar gitaar uiteindelijk, als je het rechtstreeks opneemt. Ook als het een goede piezo is.

LaurentB
10 januari 2008, 10:12
@Makor, mooie Ibanez! Een oudje of maken ze deze weer. LaurentB heeft zo'n model, maar waarschijnlijk iets andere uitvoering. Fijn ding!

Huh, Ibanez? Zit je wel in de goeie thread? Ik zag wel een rode Ibanez Artist(?) semi-akoestisch van Makor bij electrische gitaren. Maar ik heb dus een Musician 550 uit die tijd.

Makor1966
10 januari 2008, 11:37
@Makor, mooie Ibanez! Een oudje of maken ze deze weer. LaurentB heeft zo'n model, maar waarschijnlijk iets andere uitvoering. Fijn ding!
De mijne is er een uit 1983, de modellen die nu gemaakt worden zien er wat strakker uit, ben er in elk geval erg blij mee :)
@LaurentB, ik refereerde in m'n post hierboven aan m'n nieuwe plank, iets over m'n sig :D

Laser
10 januari 2008, 11:46
Als je echt voor opname gaat, heb je dan al aan de Yamaha silent guitar gedacht (nylon of steelstring)? Nu op gitaarmarkt een nylon voor 350.
Met die signalen kan je alle kanten uit met equalising en effecten.

Je zegt dat de APX niet zo goed klinkt. Welke klank zoek je dan? Mijn vroegere APX8 klonk heel overtuigend goed via PA.

Zoals je zelf aangeeft: het is altijd een compromis. Het weergeven van de klank van een naar jouw mening zeer goede acoustische gitaar blijft hoe dan ook steeds zoeken naar het beste compromis omdat je een keten van signalen aaneenrijgt die de klank hoe dan ook kleuren.

Otje
10 januari 2008, 12:51
@TS, opname van pickup zonder extra microfoons levert zelden een echt mooie sound op. Mee eens. Zelfs iemand als Tommy Emmanuel, die zo'n beetje het beste van het beste gebruikt, vind ik niet echt mooi klinken (hij gebruikt een microfoon die in de klankkast zit en een piezo, en uiteraard een topklasse gitaar). Een akoustische gitaar klinkt volgens mij het allermooiste als er gewoon voor gaat zitten luisteren, zonder snoertjes :).

Ik zou twee condensatormicrofoons gebruiken voor opnamen. Over de positionering van de microfoons is van alles te vinden op internet.

greencharlie
10 januari 2008, 13:18
Mee eens. Zelfs iemand als Tommy Emmanuel, die zo'n beetje het beste van het beste gebruikt, vind ik niet echt mooi klinken (hij gebruikt een microfoon die in de klankkast zit en een piezo, en uiteraard een topklasse gitaar).



Microfoon in de klankkast.....
Klinken die opnames daardoor zo zuiver en direct? zonder al die vingergeluiden?

Met mijn externe micro en/of piezo krijg ik ook geen bevredigend geluid.
Heb ook geen geld voor een Neumann.

Hoe zou picker opnemen? Klinkt ook zuiver en direct.

Of wordt de "te indirect" klinkende opname bij die mannen gemaskeerd door een paar liter nagalm?

Ben ook al aant nadenken geweest over een micro in de klankkast.

Harald
10 januari 2008, 13:19
Zelfs iemand als Tommy Emmanuel, die zo'n beetje het beste van het beste gebruikt, vind ik niet echt mooi klinken

Grrrr! ;) Dan heb je het over zijn live sound neem ik aan. Live met microfoons werken heb ik vaker slecht dan goed horen klinken zelf... Maar op zijn studioplaten kan ik goed naar zijn sound luisteren. Hij gebruikt de output van zijn pickups wel, maar je hoort toch vooral een paar goede microfoons voor zijn gitaar. (En afhankelijk van het nummer een bak reverb. Dat mis ik dan soms wel als ik onversterkt speel) Live ook, maar het is dan duidelijk een versterkte gitaar. Dat is gewoon een ander verhaal.

Maar het beste van het beste aan akoestische gitaren heeft hij gewoon thuis, en in opslag staan. Live sleept hij betrouwbare werkpaarden mee. Helaas helpt zijn tourschema niet altijd mee. Het is voor hem bv. lang niet altijd mogelijk zijn frets even bij te laten werken als dat nodig is, aangezien weinig goede bouwers blij zijn met een vandaag brengen, over een uurtje klaar job. En met zijn schema kan het niet anders. Zijn gitaren staan dan ook nog extreem licht afgesteld. Zijn dus erg gevoelig voor onregelmatige frets, en effecten van veranderende luchtvochtigheid en temperatuur. Heb concerten van hem gezien waar dat duidelijk te horen was... Weet hij nog steeds een prima concert te spelen in mijn ervaring. En de setup waar hij hier in Europa mee tourt is eigenlijk behoorlijk goedkoop. Als je je tot zijn Mouse beperkt kom je met 3000 Euro een heel eind voor de relevante zaken, gitaar, amp en reverb. Met een beetje mazzel lukt flightcase en tuner dan ook nog wel.

Harald
10 januari 2008, 13:24
Microfoon in de klankkast.....
Klinken die opnames daardoor zo zuiver en direct? zonder al die vingergeluiden?

Met mijn externe micro en/of piezo krijg ik ook geen bevredigend geluid.
Heb ook geen geld voor een Neumann.

Hoe zou picker opnemen? Klinkt ook zuiver en direct.

Of wordt de "te indirect" klinkende opname bij die mannen gemaskeerd door een paar liter nagalm?

Ben ook al aant nadenken geweest over een micro in de klankkast.

The Mistery staat me idd bij als vrij clean qua bijgeluiden, maar Tommy maakt genoeg schuifgeluidjes, etc... Kan zijn dat ze weggefilterd zijn, maar Tommy is ook zo iemand die maar niet ophoudt beter te worden. In een goede studio kan tegenwoordig belachelijk veel wat dat betreft. Galm maskeert schuifgeluiden niet echt, die worden meestal juist wat duidelijker.

Als je erop let kun je veel voorkomen met een goede techniek. En als je cd's van goede gitaristen beluisterd en erop let zul je ook genoeg bijgeluiden horen, van schuivers, tot uitbundig hijgende ademhaling zoals bij John Renbourn. Hoort een beetje bij het instrument. De meest cleane gitaristen in dat opzicht zul je in de klassieke hoek vinden.

LaurentB
10 januari 2008, 13:24
De mijne is er een uit 1983, de modellen die nu gemaakt worden zien er wat strakker uit, ben er in elk geval erg blij mee :)
@LaurentB, ik refereerde in m'n post hierboven aan m'n nieuwe plank, iets over m'n sig :D

Oh ja, nu zie ik het. Een massieve Artist trouwens, zie ik nu. Mijn Musician is uit 1982, dus vrijwel even oud.

Otje
10 januari 2008, 15:21
Grrrr! ;) Dan heb je het over zijn live sound neem ik aan. Live met microfoons werken heb ik vaker slecht dan goed horen klinken zelf... Maar op zijn studioplaten kan ik goed naar zijn sound luisteren. Hij gebruikt de output van zijn pickups wel, maar je hoort toch vooral een paar goede microfoons voor zijn gitaar. (En afhankelijk van het nummer een bak reverb. Dat mis ik dan soms wel als ik onversterkt speel) Live ook, maar het is dan duidelijk een versterkte gitaar. Dat is gewoon een ander verhaal.

Maar het beste van het beste aan akoestische gitaren heeft hij gewoon thuis, en in opslag staan. Live sleept hij betrouwbare werkpaarden mee. Helaas helpt zijn tourschema niet altijd mee. Het is voor hem bv. lang niet altijd mogelijk zijn frets even bij te laten werken als dat nodig is, aangezien weinig goede bouwers blij zijn met een vandaag brengen, over een uurtje klaar job. En met zijn schema kan het niet anders. Zijn gitaren staan dan ook nog extreem licht afgesteld. Zijn dus erg gevoelig voor onregelmatige frets, en effecten van veranderende luchtvochtigheid en temperatuur. Heb concerten van hem gezien waar dat duidelijk te horen was... Weet hij nog steeds een prima concert te spelen in mijn ervaring. En de setup waar hij hier in Europa mee tourt is eigenlijk behoorlijk goedkoop. Als je je tot zijn Mouse beperkt kom je met 3000 Euro een heel eind voor de relevante zaken, gitaar, amp en reverb. Met een beetje mazzel lukt flightcase en tuner dan ook nog wel. Begrijp me niet verkeerd: ik ben een enorme fan van Tommy en zijn geluid is erg goed (om over zijn spel nog maar te zwijgen). Schuifgeluidjes zijn er genoeg bij Tommy, maar daar stoor ik me niet zo aan. Maar ik heb een hekel aan "piezo kwaak". Akoustisch is voor mij écht akoustisch :).

Over zijn gitaren: hij gebruikt volgens mij handgebouwde Maton's. Klik hier (http://www.maton.com.au/interviews/tommy-emmanuel.html). En voor mij is 3000 euro dus echt veel teveel :).

Over microfoons: als een goede gitarist met een goede akoustische gitaar met 2 goede mic's ervoor slecht klinkt, dan zegt dat iets over de kwaliteiten van de sound engineer. Het geheel is zo goed als de zwakste schakel in de keten.

Harald
10 januari 2008, 15:55
En voor mij is 3000 euro dus echt veel teveel :).

Kan ik me best voorstellen, maar voor een proffesionele podiumsetup valt het alleszins mee. De meeste bekende rockgitaristen redden het daar niet mee, en de meeste bekende akoestische gitaristen spelen ook op aanzienlijk duurder. 1 Taylor uit de 600 reeks of hoger en je zit er al boven, en dat is alleen de gitaar. En een celliste die ik ken vertelde me dat haar cello een slordige 35.000 gulden had gekost :o Voor klassieke muzikanten helemaal geen uitzondering, behalve de pianist dan. Maar die moet maar weer afwachten waar hij op mag spelen.

En trouwens, ook voor de hobbyist toch een kwestie van prioriteiten. Iemand die in het weekeind wel eens op een motor wil stappen is toch ook al snel zoiets kwijt, om maar eens wat te noemen. Maar goed, is ook een kwestie van inkomen natuurlijk.

Otje
10 januari 2008, 16:07
"Teveel" betekent voor mij twee dingen. Ten eerste moet ik heel lang sparen voordat ik 3k€ bij elkaar heb. Ten tweede speel ik wel eens op (veel) goedkopere gitaren en direct daarna op zo'n dure, en dan denk ik bij mezelf je betaalt 3 of 4 keer zoveel geld voor max 30% beter geluid. Betaalbare gitaren zijn tegenwoordig al zo ontzettend goed...

ACSlater
10 januari 2008, 17:09
Ik vind Guns N Roses akoestisch op plaat altijd erg fijn klinken. Geen idee wat voor merk/type gitaar ze gebruiken maar het is waarschijnlijk meer de verdienste van producer Mike Clink. Het is in ieder geval raadzaam om inderdaad geen piëzo te gebruiken. Voor optredens ideaal maar voor opnames onder de maat t.o.v. mic's.

Hennie V
10 januari 2008, 18:42
Al gedacht aan de "Fishman Aura"? dat schijnt supper te zijn voor opname's
Misschien is er iemand op dit forum die daar ervaring mee heeft?
Interessant topic trouwens. Ik ben ook al zo lang op zoek naar HET!! geluid
Ik heb niet echt bezuinigd op mijn spullen,tyalor 414CE,Aer alpha,Externe geluidskaart UX 2 van line 6,maar het klinkt nog steeds niet zoals ik heb
gehoort bij live optredens van bv harald of Arnaldo lopez,die klinkt live zowat
als op de CD

Harald
10 januari 2008, 19:41
Arnaldo heeft een goed stel oren. Meestal idd. een uitstekend live geluid. Toch vrij simpel, een Maton (qua prijs vergelijkbaar met je Taylor denk ik) en een AER. Voor de rest hangt er een looper tussen, die het normale geluid volgens mij iig niet positief beinvloedt. Beetje dezelfde akoestische setup als ik. Ik heb er dan nog een Lexicon reverb tussen zitten. Het zit vooral in zijn vingers. Wat wel helpt bij hem is dat hij op .013 snaren speelt. Dat klinkt ook net iets voller. Mijn aktie zit soms tegen het rammelen aan, bij .012. Maar goed, die Matons zijn geweldige podiumgitaren. En ze klinken lekker dik in het middengebied, zo rond de 5e fret. Taylors zijn in de hoge noten wat dunner. Ook erg mooi, maar ze hebben een ander karakter.

Soer
12 januari 2008, 20:21
[QUOTE=Fireplace]De noob van de dag zou graag jullie advies vragen over de aanschaf van een electro-acoustische gitaar. Ik wil 700-900 Euro uitgeven, zowel met plectrum kunnen strummen als fingerstyle spelen (en begrijp dat je dan op een all-round model uitkomt dat voor beiden net niet top is), en vind het opnamegeluid (liefst zo direct mogelijk in mijn geluidskaart) belangrijker dan het acoustische geluid. De gitaar zal het huis waarschijnlijk niet uitkomen.

Ik ken je problemen met de apx. Snerpende sound soms. Ik speel met veel liefde en plzier op een Takamine eg 523 sc jumbo. Echt alles wat je wilt qua sound enz. Zijn alleen wel ietsje lomper in de omgang. Probeer ze uit en je zult versteld staan. Kosten zo ongeveer 650 nieuw.

Fireplace
13 januari 2008, 15:00
Ik ken je problemen met de apx. Snerpende sound soms. Ik speel met veel liefde en plezier op een Takamine eg 523 sc jumbo. Echt alles wat je wilt qua sound enz. Zijn alleen wel ietsje lomper in de omgang. Probeer ze uit en je zult versteld staan. Kosten zo ongeveer 650 nieuw.

Dank voor de tip, dat is precies de gitaar die ik op het oog had, als duo met zijn 12-snarige broertje. Qua speelstijl precies wat ik zoek, en bovendien vind ik ze erg mooi om te zien. Heb je misschien ook ervaring met het maken van opnamen met de 523SC Jumbo (direct of via een microfoon)? Ik ben ook erg benieuwd naar de electronica.

RAW
13 januari 2008, 15:22
Hoezo de Taylor 110E niet geschikt voor fingerpicking???
Ik speel al enkele jaren met zeer veel plezier op m'n T110, diverse stijlen; H.Sacksioni,T. Emmanuel, Picker's deuntjes, Leo Kottke.....noem maar op! En 't gaat allemaal wonderwel. Als amp gebruik ik de Fishman Loudbox 100.