PDA

View Full Version : D'Addario .010 probleem



eltho
10 januari 2008, 01:03
hoi,

Ik gebruik meestal .010 sets van D'Addario, maar ondervind steeds weer dat de .010 zelf makkelijk gaat lossen. Ik heb de indruk dat er blijkbaar een probleem is met waar de snaar rond het bolletje is gedraaid. De snaar zakt steeds maar in spanning tot ie op de duur gewoon lost. Ik heb geen statistieken bijgehouden, maar zou gokken dat minstens 1 snaar op 5 het probleem vertoont! Ik wissel maximum om de twee weken van snaren aangezien ik vrij veel optreed, dus aan de leeftijd kan het niet liggen. Soms merk ik het al bij het opsteken van een nieuw setje, zoals op dit eigenste moment... Soms merk ik tijdens het optreden dat de snaar aan het zakken.
Ik speel meestal op Jazzmasters en heb dit probleem nu al een hele tijd.
Is er nog iemand die deze ervaring deelt?

groeten,
eltho

drap
10 januari 2008, 01:12
Gevalletje verkeerd snaren erop leggen, zonder meer. Hele generaties gitaristen gebruiken dezelfde snaren zonder problemen.

eazy G
10 januari 2008, 01:30
Gebruik meestal dezelfde en mbt prijs/qualiteit verhouding ben ik erg tevreden over die D'Addario's 0.10, heb er nooit problemen mee gehad of van problemen gehoord.

Maar wat bedoel je eigenlijk met: je snaar gaat zakken of lossen??

DeiDRagonas
10 januari 2008, 01:59
De uitdrukkingen "lossen" of "zakken" zeggen mij ook niks.. bedoel je dat ze ontstemmen? Of dat de windingen bij t bolletje snel stuk gaan ofzo?

in t eerste geval: kijk es naar je gitaar.

in t tweede geval: waarschijnlijk gevalletje snaren er verkeerd op zetten.


grt Roy!

eazy G
10 januari 2008, 02:04
het probleem lijkt mij ook niet bij de snaar te liggen..

Otje
10 januari 2008, 07:25
hoi,

Ik gebruik meestal .010 sets van D'Addario, maar ondervind steeds weer dat de .010 zelf makkelijk gaat lossen. Ik heb de indruk dat er blijkbaar een probleem is met waar de snaar rond het bolletje is gedraaid. De snaar zakt steeds maar in spanning tot ie op de duur gewoon lost. Ik heb geen statistieken bijgehouden, maar zou gokken dat minstens 1 snaar op 5 het probleem vertoont! Ik wissel maximum om de twee weken van snaren aangezien ik vrij veel optreed, dus aan de leeftijd kan het niet liggen. Soms merk ik het al bij het opsteken van een nieuw setje, zoals op dit eigenste moment... Soms merk ik tijdens het optreden dat de snaar aan het zakken.
Ik speel meestal op Jazzmasters en heb dit probleem nu al een hele tijd.
Is er nog iemand die deze ervaring deelt?

groeten,
eltho

Tijdje terug kocht ik een gitaar waar af-fabriek D'Addario's .010 op zaten. De hoge E deed precies wat jij beschrijft. Die gitaar heb ik teruggebracht naar de winkel omdat er iets niet goed mee was. Uiteindelijk kreeg ik een nieuw exemplaar als vervanging, dus ook met D'Addario .010 erop. Zelfde probleem. De hoge E op die tweede gitaar heb ik gebroken, en ik breek bijna noooooooiiiiiiit snaren. De snaar is bij het balletje om zichzelf heen gedraaid en die vervlechting was losgegaan.

Kortom, ik herken 't wel.

Wheelie
10 januari 2008, 07:51
Yep, heb het ook 2 keer meegemaakt. Beide keren de hoge E, en het lag echt niet aan het verkeerd opleggen.

Nielsje
10 januari 2008, 09:13
Ik gebruik al jaren dad's 0.10, maar nooit problemen gehad... typisch :)
Komt de TS trouwens wellicht uit belgië?

pol
10 januari 2008, 09:20
neem dan een ander merk, keuze genoeg toch ?

hezz
10 januari 2008, 12:24
Je bedoelt dat het eindestuk (bij bolletje) snel loslaat? Ik zie wanneer ik er nieuwe snaren opzet wel vaak dat de oude behoorlijke gerekt waren maar meestal gingen mijn snaren bij de brug kapot. Ik weet niet of daar tips voor zijn?

Verder gebruik ik Piezo's manier van snaren opzetten, die ik erg goed vind werken!

eltho
10 januari 2008, 15:00
inderdaad, "de vervlechting" komt los. Bij één van m'n Jazzmasters bleek dat een vijskop van de tremolo er wat tegen zat en dan was de oorzaak natuurlijk snel gevonden. Nu gebruik ik meestal een andere waar dat contact zich niet stelt en ik vind niet direct een aanwijsbare reden waarom die "vervlechting"/wikkeling lost. Het ligt zeker niet aan een verkeerde manier van opleggen, want volgens mij is er maar 1 manier: snaar erdoor en richting hals/kop ;-)
Dat blijkbaar sommige anderen het probleem ook kennen, sterkt me in de overtuiging dat ze blijkbaar niet de meest optimale vasthechtingsmanier gebruiken...
Een ander merk. Tja. Ik vind die bulkdozen van D'Addario erg handig: 25 pakjes in een grote doos, de snaren per soort bij elkaar.

Ivm breken op je brug: regelmatig checken of er geen braampjes zijn die als een mes je snaar doormidden kunnen snijden.
Eventuele bramen met heel licht schuurpapier weer glad maken. Sommigen gaan in hun zadeltjes een paar keer heen en weer met een (heel donker) potlood. Het grafiet (heet dat zo?) vermindert het breken op die plaats.

almarvk
10 januari 2008, 15:02
Geef je nou antwoord op je eigen vraag?

eltho
10 januari 2008, 15:10
hey, ik wist al dat de vervlechting loskwam, maar blijkbaar snapten een paar mensen niet helemaal wat ik bedoelde ;-)
Ik vroeg me gewoon af of anderen ook al met dit probleem geconfronteerd waren omdat D'Addario toch een gerespecteerd en gerenommeerd merk is, dacht ik zo...

ben vanhoof
10 januari 2008, 16:07
Bedoel je dat de vervlechting van de snaar aan het bolletje loskomt bij een string true body gitaar, dus achter de brug? Ik heb een string true body Jackson rr5 en heb van dit probleem nog nooit gehoord.