PDA

View Full Version : Les, ja of nee?



Davidz0r
9 januari 2008, 20:41
Is les nou een beetje goed, mijn ouders zeggen steeds dat les beter is enzo.
Maar volgens vrienden leer ik alleen maar kleuter liedjes. Ik wil me focussen op muziek zoals sum41. Rock achtig dus. Als ik les neem, betaald mijn vader de gitaar.

Natuurlijk een goed aanbod, maar ik weet het echt niet. Is les nou echt alleen met old macdonald had a farm gedoe?
En je zit dus met 10 man in een zaal (volgens vrienden) en moet je dan echt altijd wachten tot de andere kinderen het ook goed kunnen?

pietjeekes
9 januari 2008, 20:51
this te zien waar je les neemt.

je kan mss ook eens gwoon privé lessen nemen zit je niet persee met zo'n suffe 10 man in een lokaaltje en als je een goede leerkracht vind zelfde muziek stijl als jij dan leer mss wel de liedjes die jij wilt.

ook kan je op voorhand vrage hoe zijn methode is. als hij het leerd met moderne numemrs of met kinderliedjes.

het hangt immers van leerkracht tot leerkracht af

DaveItUp
9 januari 2008, 20:53
Gewoon priveles nemen. Zo duur is dat niet. Ik heb t ooit een blauwe maandag gedaan en die dude vroeg gewoon wat ik wilde spelen. Was verder niets voor mij verder, maar dat doet er niet toe.

LaurentB
9 januari 2008, 21:33
Ja, op een muziekschool is het nogal eens groepsles en duffe liedjes. Die leraren zelf kunnen en willen wel anders, maar om financiële redenen maakt men groepjes en kiest men voor confectie- in plaats van maatwerk.

Zal ook niet overal zo zijn hoor, verschilt van school tot school.

Informeer gewoon bij diverse (privé)-scholen en leraren wat hun methode is. een goede leraar kan enorm veel goed doen, in elk geval.

yhcmarc
9 januari 2008, 22:07
++ voor de prive les, ik zou willen dat ik er 13 jaar eerder mee was begonnen ;)

Acoustic
9 januari 2008, 22:23
Privé les idd. Die nummers zijn misschien saai, dat vond ik ook maar vooral als je begint zijn zulke tokkel nummertjes wel echt een basis die je later veel gebruikt. Natuurlijk kan je het zelf ook leren.

Mja iedere leraar is anders de mijne houd van blues, dan zie je dat vaak af. Maar als 't goed is kan je gewoon aan je leraar vragen wat te doen en wat jullie gaan doen, jij betaald immers dus aan jou de keus ;)

rigor mortis 99
10 januari 2008, 01:18
privéles is handig. heb ik ook enkele malen gehad.

maar eens je de basis hebt kun je heel makkelijk lessen zoeken op youtube.com

tokkelmethodes, chord en scale lessen, liedjes. alles is er te vinden.

eazy G
10 januari 2008, 02:02
ik heb nooit les gehad en zou niet snel lessen nemen.

Zoek ff op het internet naar wat lessen (youtube) of zoek een lijst met accoorden op het internet (incl foto of afbeeldingen van de vingerzetting) en pik er wat accoorden uit en ga ze leren.
uiteraard proberen accoorden snel en goed na elkaar te pakken. je zult al snel merken dat sommige accoorden wel lekker en logisch samen klinken en sommige niet of je zult accoorden herkennen van liedjes die je kent.

Gitaarspelen is helaas erg veel oefenen en dat kan een leraar je niet leren.
Hij kan je enkel melden wat je moet oefenen.
Mocht je het zelf vaak niet op kunnen brengen om de gitaar te pakken en heb je een leraar nodig om je "huiswerk" mee te geven dan kun je beter meteen stoppen want dan zul je het nooit echt leren denk ik.

DeiDRagonas
10 januari 2008, 02:03
Idd gewoon even informeren bij de leraar waar je les wil nemen. Een goed leraar zal altijd muziek behandelen die jij leuk vindt! (buiten de verplichte saaie basis oefeningen natuulijk)


En die kameraden van je die zeggen dat les niet nuttig is zijn sukkels...

Grt en les-ze Roy.

DeiDRagonas
10 januari 2008, 02:08
ik heb nooit les gehad en zou niet snel lessen nemen.

Zoek ff op het internet naar wat lessen (youtube) of zoek een lijst met accoorden op het internet (incl foto of afbeeldingen van de vingerzetting) en pik er wat accoorden uit en ga ze leren.
uiteraard proberen accoorden snel en goed na elkaar te pakken. je zult al snel merken dat sommige accoorden wel lekker en logisch samen klinken en sommige niet of je zult accoorden herkennen van liedjes die je kent.

Gitaarspelen is helaas erg veel oefenen en dat kan een leraar je niet leren.
Hij kan je enkel melden wat je moet oefenen.
Mocht je het zelf vaak niet op kunnen brengen om de gitaar te pakken en heb je een leraar nodig om je "huiswerk" mee te geven dan kun je beter meteen stoppen want dan zul je het nooit echt leren denk ik.



ehm.. en je theorie dan?
een leraar geeft je wat betreft praktijk idd slechts oefeningen, da's logisch.. het oefenen moet je zelf doen. Maar vergeet niet dat een leraar met zn theorie kennis een betere kijk heeft op t totaalplaatje en dus weet waar je zwakke punten liggen, in welke volgorde je t beste dingen kan leren, enz enz. Die kijk op dat totaalplaatje heb jij niet en zul je ook niet snel krijgen zonder les. Wil niet zeggen dat je niet goed speelt natuurlijk dan...

(ik ben bevooroordeeld btw.. ik geef les)

Roy

eazy G
10 januari 2008, 03:21
ehm.. en je theorie dan?
een leraar geeft je wat betreft praktijk idd slechts oefeningen, da's logisch.. het oefenen moet je zelf doen. Maar vergeet niet dat een leraar met zn theorie kennis een betere kijk heeft op t totaalplaatje en dus weet waar je zwakke punten liggen, in welke volgorde je t beste dingen kan leren, enz enz. Die kijk op dat totaalplaatje heb jij niet en zul je ook niet snel krijgen zonder les. Wil niet zeggen dat je niet goed speelt natuurlijk dan...

(ik ben bevooroordeeld btw.. ik geef les)

Roy

Ik snap je punt maar ik heb bij mezelf gemerkt dat omdat ik er erg veel mee bezig was en het erg leuk vond, dat de theorie een beetje vanzelf kwam.
Ik heb een lijst met accoorden gepakt er drie accoorden uitgepakt waarvan ik dacht dat ze wel simpel waren en voordat ik die accoorden goed en wel kende had ik er al een liedje mee gemaakt.
Als je het echt wil kan het gewoon, weet je wel.
tis niet moeilijk als je het voelt.

kijk naar de echte blues, het draait eigenlijk allemaal om een E, A en de B schema. ik denk dat geen enkele leraar de theorie van de blues uit kan leggen dat moet je gewoon voelen, simpel.

heb nooit les gehad en ben altijd zonder les doorgegaan maar heb fanatiek in bands gespeeld. inmiddel heb ik al zeker 750 optredens gedaan in heel europa en ik heb nog nooit liedjes nagespeeld om me ergens aan te meten ofzo.

De meeste mensen die ik ken die wel les hebben gehad hebben een baan en spelen soms gitaar op zolder als het vrouwtje en de buren van huis zijn ivm de overlast.

Don Capo
10 januari 2008, 14:46
De meeste mensen die ik ken die wel les hebben gehad hebben een baan en spelen soms gitaar op zolder als het vrouwtje en de buren van huis zijn ivm de overlast.

Dus iedereen die ooit les heeft gehad doet dat? Gast, wat een kortzichtigheid.. Niet normaal.

Niet iedereen heeft jouw fantastische talent waamee ze voor alle festivals gevraagd worden en optredens moeten afzeggen door de drukte.

Voor de topicstarter:
Er zijn genoeg gitaardocenten die niet beginnen met kleuterliedjes maar gelijk aan de slag gaan met het stevigere werk. Een kwestie van zoeken, proeflesje nemen en vergelijken met anderen.

Oefenen zal je altijd moeten blijven doen, met of zonder les, je wordt ook geen betere gitarist door les maar door vooral veel te oefenen. Met les kom je, als je een goede leraar hebt, sneller op een volgend niveau.

Wouter!
10 januari 2008, 15:12
Zelf heb ik gewoon viavia een leraar die mijn stijl speelt. Het gaat me niet om de baan in de muziek hoewel me dit toch wel ruig lijkt!

bij de meeste muziekscholen speel je maar met 6 personen. Maar privé les is echt niet heel duur!

Pais
10 januari 2008, 15:23
Het is ook helemaal niet onfatsoenlijk om een proefles te nemen waarna je belt dat je er niet mee verder wilt gaan. Dus als je hier en daar een proefles neemt, weet je ook waar je over praat. Baat het niet, dan schaad het niet. Als je serieus gitaar wilt leren spelen, kom je vast snel genoeg een docent tegen waarbij je het gevoel hebt dat hij je nog heel veel kan leren. En dan is les écht leuk.

Balthazar
10 januari 2008, 15:42
sorry dat ik het zeg maar de blues houdt echt niet op bij e a b.
ten eerste zullen 9 van de 10 mensen mineur pentatonisch spelen, waar ook E myxolydisch, A myxolydisch, gealtereerd, hele toons, chromatisch en nog een hoop andere ladders supervet klinken over dat ouderwetse bluesschema, ten tweede kan je veel akkoorden ook vervangen om het interessanter te maken.
dit bijvoorbeeld ipv het standaard 3 akkoorden bluesschema:

E7 % A7 Bbº
E7 % % %
A7 % Bbº %
E7 % G#7 C#7
F#7 % B7 %
E7 C#7 F#7 B7

wat ook weer ontzettend veel nieuwe mogelijkheden met zich mee brengt kwa solo's, melodien en verhaallijnen die je puur op je gehoor niet zal kunnen vertellen over het algemeen. tenzij je gehoorkoning bent en dat is wat mij betreft toch ongeveer het belangrijkste. mijn eigen ervaring is dat techniek iets is wat je makkelijk zelf kan leren met een paar lessen die je leren hoe je het moet oefenen e.d. en dat vooral solfége ( gehoortraining ) en theorie ( ook bijvoorbeeld analyses maken van akkoordenschema's ) een muzikant zo veel verder brengt voor zijn eigen composities, en je kan in de trein met je i-pod liedjes uitzoeken, heb je geen gitaar meer bij nodig, puur op gehoor en trappen kennis. gitaarles waarin je leuk leert sweepen of tappen of wat dan ook zijn ook echt heel cool, maar het blijven trucjes en het brengt je uiteindelijk niet veel verder.

eazy G
11 januari 2008, 02:58
Dus iedereen die ooit les heeft gehad doet dat? Gast, wat een kortzichtigheid.. Niet normaal.

Gast, bekijk het ff, Lees aub goed alvorens je reageert.
Ik zeg toch helemaal niet dat iedereen dat doet??
Ik zeg "de meeste mensen die ik ken".

ik snap niet dat er juist op een forum, waar lezen essentieel is,
er zoveel mensen zijn die dit blijkbaar geheel niet kunnen
en meteen fel gaan reageren.

eazy G
11 januari 2008, 03:30
sorry dat ik het zeg maar de blues houdt echt niet op bij e a b.
ten eerste zullen 9 van de 10 mensen mineur pentatonisch spelen, waar ook E myxolydisch, A myxolydisch, gealtereerd, hele toons, chromatisch en nog een hoop andere ladders supervet klinken over dat ouderwetse bluesschema, ten tweede kan je veel akkoorden ook vervangen om het interessanter te maken.
dit bijvoorbeeld ipv het standaard 3 akkoorden bluesschema:

E7 % A7 Bbº
E7 % % %
A7 % Bbº %
E7 % G#7 C#7
F#7 % B7 %
E7 C#7 F#7 B7

wat ook weer ontzettend veel nieuwe mogelijkheden met zich mee brengt kwa solo's, melodien en verhaallijnen die je puur op je gehoor niet zal kunnen vertellen over het algemeen. tenzij je gehoorkoning bent en dat is wat mij betreft toch ongeveer het belangrijkste. mijn eigen ervaring is dat techniek iets is wat je makkelijk zelf kan leren met een paar lessen die je leren hoe je het moet oefenen e.d. en dat vooral solfége ( gehoortraining ) en theorie ( ook bijvoorbeeld analyses maken van akkoordenschema's ) een muzikant zo veel verder brengt voor zijn eigen composities, en je kan in de trein met je i-pod liedjes uitzoeken, heb je geen gitaar meer bij nodig, puur op gehoor en trappen kennis. gitaarles waarin je leuk leert sweepen of tappen of wat dan ook zijn ook echt heel cool, maar het blijven trucjes en het brengt je uiteindelijk niet veel verder.

tuurlijk kan een les nooit kwaad en je kunt er natuurlijk wel wat van leren.
Ik zeg enkel dat ik geen les zou nemen!
Ook zeg ik niet dat blues ophoudt bij 3 accoorden.
Je kunt uiteraard vanalles met deze accoorden doen en kun je er allerlei toonladders overheen spelen die allemaal een ander gevoel geven.
Maar de absolute basis ligt gewoon bij die 3 acoorden hoe je het ook wendt of keert.
Het blijft zonder les natuurlijk ook niet enkel bij die 3 accoorden.
Je gaat vanzelf op zoek naar andere vingerzettingen ofzo om te varieren.

Bovendien gaat het bij echte blues om de puurheid van de muziek en ben ik van mening dat als je deze muziek te "doordacht" speelt (lees: met teveel theoretische kennis) het gewoon niet meer puur en ongepolijst is.
Juist dat is wat echte blues moet zijn, gewoon puur, ongepolijst, met vuur gespeeld, en vanuit het hart!. (en dan heb ik het dus niet over Stevie ray, clapton en al die andere neppers!)

Don Capo
11 januari 2008, 08:44
Gast, bekijk het ff, Lees aub goed alvorens je reageert.
Ik zeg toch helemaal niet dat iedereen dat doet??
Ik zeg "de meeste mensen die ik ken".

ik snap niet dat er juist op een forum, waar lezen essentieel is,
er zoveel mensen zijn die dit blijkbaar geheel niet kunnen
en meteen fel gaan reageren.

Klaarblijkelijk kwam mijn sarcasme niet goed over... Het ligt dan waarschijnlijk aan de mensen die jij kent.

In een serieus topic een dergelijk advies geven getuigt niet van veel kennis. Wanneer je ook maar een beetje contact hebt met andere gitaristen zou je weten dat je veel van anderen kunt leren. Ik twijfel dus ten zeerste aan jouw podiumervaring en ervaring in het algemeen.

Je opmerking over Clapton en Stevy Ray in je laatste comment spreken dan ook weer boekdelen. Je oordeel over Blues ook. Lekker verder dromen knul!

hendrix2
11 januari 2008, 11:07
Er zijn ook muziekscholen waar je elektrische gitaarles kan volgen, zullen vast niet alleen duffe liedjes zijn.

Les is denk ik belangrijk om wat rapper uit de startblokken te raken. Ik ken mensen die nu heel goed gitaarspelen, maar nooit les namen en die daar wel spijt van hebben. Moesten ze even les genomen hebben zouden ze zeker verder gestaan hebben.

appyhaan
11 januari 2008, 15:22
Je opmerking over Clapton en Stevy Ray in je laatste comment spreken dan ook weer boekdelen. Je oordeel over Blues ook. Lekker verder dromen knul!

Ha, ja dat dacht ik ook. Alleen durfde ik het niet ze zeggen...
Verder kan les nuttig zijn in verschillende fases van je ontwikkeling op gitaar. In het begin, maar ook veel later, of als je denkt dat je stil staat qua ontwikkeling.

Balthazar
11 januari 2008, 16:26
tuurlijk kan een les nooit kwaad en je kunt er natuurlijk wel wat van leren.
Ik zeg enkel dat ik geen les zou nemen!
Ook zeg ik niet dat blues ophoudt bij 3 accoorden.
Je kunt uiteraard vanalles met deze accoorden doen en kun je er allerlei toonladders overheen spelen die allemaal een ander gevoel geven.
Maar de absolute basis ligt gewoon bij die 3 acoorden hoe je het ook wendt of keert.
Het blijft zonder les natuurlijk ook niet enkel bij die 3 accoorden.
Je gaat vanzelf op zoek naar andere vingerzettingen ofzo om te varieren.

Bovendien gaat het bij echte blues om de puurheid van de muziek en ben ik van mening dat als je deze muziek te "doordacht" speelt (lees: met teveel theoretische kennis) het gewoon niet meer puur en ongepolijst is.
Juist dat is wat echte blues moet zijn, gewoon puur, ongepolijst, met vuur gespeeld, en vanuit het hart!. (en dan heb ik het dus niet over Stevie ray, clapton en al die andere neppers!)

ik snap je punt, maar de muziekwereld houdt echt niet op bij robert johnson en blind lemon jefferson, wat ik overigens ook echt briljant vind om te spelen en bovendien om de puurheid ervan - het is de echte fucking delta blues!

dis dr eentje van mij
http://www.uploadhut.com/id160687/Cotton Field.mp3

maar dat kan je ook prima spelen als je theoretische kennis e.d. hebt en lessen. blues is een heel breed woord wat in het ene geval een gevoel weergeeft, geuit in muziek en in het andere gecompliceerde diepgaande muziek dat het schema min of meer volgt van de oude gevoelsmuziek. ieder zn keus wat die prefereert. alleen er is meer dan blues ! en misschien is blues een stijl die je zonder les prima meester van kan maken, jazz is dat al minder, net als klassiek.

EuroCinema
11 januari 2008, 20:19
Je wordt er altijd beter van als je de raad kunt krijgen van een goeie, ervaren muzikant die jij bewondert. Of dat nou een leraar is, een familielid of een bandlid. Maar het echte werk moet je inderdaad zelf doen en je moet ook wel iets in je hebben. Een geweldige muzikant wordt van les echt geen slechte muzikant, helaas geldt het omgekeerde ook.

eazy G
11 januari 2008, 21:09
Klaarblijkelijk kwam mijn sarcasme niet goed over... Het ligt dan waarschijnlijk aan de mensen die jij kent.

In een serieus topic een dergelijk advies geven getuigt niet van veel kennis. Wanneer je ook maar een beetje contact hebt met andere gitaristen zou je weten dat je veel van anderen kunt leren. Ik twijfel dus ten zeerste aan jouw podiumervaring en ervaring in het algemeen.

Je opmerking over Clapton en Stevy Ray in je laatste comment spreken dan ook weer boekdelen. Je oordeel over Blues ook. Lekker verder dromen knul!

Dit is enkel mijn advies, die kan ik toch geven.
Geen probleem als jij het vind getuigen van niet veel kennis.

Maar ik zeg enkel dat ik geen les heb gehad en wel veel in bands gespeeld heb, dus uiteraard veel met anderen heb gespeeld.
Ik bedoel juist dat je daar meer van kan leren dan les nemen.

Deze mening heb ik juist door de jaren lange ervaring!
Ik speel op dit moment in 4 bands, heb een platenlabel, werk bij een goot poppodium als stagehand, en heb ong 750 optredens gegeven tot nu toe.
wat is ervaring, right...

eazy G
11 januari 2008, 21:10
Oja en sorry maar stevie V en clapton is toch echt wel nep blues.
maar goed dat is een hele andere topic.

appyhaan
11 januari 2008, 22:26
Maar ik zeg enkel dat ik geen les heb gehad.....
Deze mening heb ik juist door de jaren lange ervaring!


Juist, en daarom is je mening dus niet objectief... juist omdat je geen les hebt gehad kun je ook niet oordelen (zelfs niet over jezelf) wat daar het nut van is en kan zijn.

eazy G
11 januari 2008, 23:10
Juist, en daarom is je mening dus niet objectief... juist omdat je geen les hebt gehad kun je ook niet oordelen (zelfs niet over jezelf) wat daar het nut van is en kan zijn.

sjongejonge jij dacht ff een slimme opmerking te maken right?
hahahaha dude denk na!!
Dan is de mening van iemand, die wel voor les pleit en daadwerkelijk ook les heeft gehad toch ook niet objectief.

appyhaan
12 januari 2008, 09:12
sjongejonge jij dacht ff een slimme opmerking te maken right?
hahahaha dude denk na!!
Dan is de mening van iemand, die wel voor les pleit en daadwerkelijk ook les heeft gehad toch ook niet objectief.

Dat is helemaal correct wat je zegt...
Vreemde manier heb je overigens om iemand iets te mededelen...
Dat is misschien jammer...

Conclusie die ik trek: dat je blijkbaar niet zeggen kunt of les wel of niet goed is voor je ontwikkeling, en dat dit hoogstwaarschijnlijk afhankelijk is van de persoon in kwestie.

Dan moet ik toch eerlijk bekennen dat het toch zeker wel mogelijk is om wel enigszins een objectieve mening te vormen. Ik stel voor dat jij Eazy G, les gaat nemen en ons allemaal gaat vertellen hoe dat voor jou heeft uitgepakt.

eazy G
12 januari 2008, 18:21
Misschien kunnen we het toch samen eens worden want uiteraard valt voor beide stellingen te spreken. Ieder heeft natuurlijk andere ervaringen en dus andere meningen.

Het was niet men idee om lessen totaal de grond in te praten maar om aan te geven dat ik nooit les heb gehad en niet snel lessen zou nemen.
Het is blijkbaar niet een mening die iedereen met me deelt maar ja het is MIJN mening en die is gebaseert op "wat voor MIJ werkt".

Mischien is dit de gulden middenweg?

Eerst ff zelf de gitaar te leren spelen, zodat je al enige ervaring hebt.
daarna evt. (wat) lessen nemen om je kennis te "fine-tunen".

eazy G
12 januari 2008, 18:22
Ik stel voor dat jij Eazy G, les gaat nemen en ons allemaal gaat vertellen hoe dat voor jou heeft uitgepakt.

hehe dat zou wel cool zijn ja!

drap
12 januari 2008, 19:19
Het nadeel van het jezelf aanleren is dat je heel veel verkeerde gewoonten aanleert. Ik wou dat ik les had gehad, dan had ik nu in ieder geval enige theoriekennis gehad en heel wat niet meer af te leren gewoonten niet gehad. Je beperkt jezelf normaal gesproken enorm als je geen les neemt/hebt gehad. Mensen die beweren dat dit niet zo is worden niet gehinderd door enige kennis.

eazy G
12 januari 2008, 19:54
Het nadeel van het jezelf aanleren is dat je heel veel verkeerde gewoonten aanleert. Ik wou dat ik les had gehad, dan had ik nu in ieder geval enige theoriekennis gehad en heel wat niet meer af te leren gewoonten niet gehad. Je beperkt jezelf normaal gesproken enorm als je geen les neemt/hebt gehad. Mensen die beweren dat dit niet zo is worden niet gehinderd door enige kennis.

Tsja wie bepaald wat verkeerde gewoontes zijn.

Is een beetje het zelfde vraagstuk bij schilders of kunstenaars.
Ik denk dat een kunstenaar/artiest die zichzelf alles geleerd heeft en nooit heeft gekopieerd eerder vernieuwend bezig zou kunnen zijn dan een kunstenaar/artiest die alle scholen heeft bewandeld en enigsinds "gevormd" is. maar goed ook dat is weer persoonsgebonden uiteraard.
Wat niet persoonsgebonden is is het feit dat een school een scholier tracht te "vormen", in mijn optiek is er geen standaard in kunst/cultuur, het is niet in te kaderen en er zijn in feite geen regels.

Wat ik wil zeggen is dat dit "vormen" dmv theoretische kennis dus in sommige gevallen ook alleen maar ballast kan zijn en zelfs het creatieve proces in de weg zou kunnen staan. Waardoor je door deze "vorming" enkel kan werken binnen de kaders die je voorgeschreven zijn.

drap
12 januari 2008, 20:04
Mooi voorbeeld. Bij bepaalde accoorden zet ik altijd mijn pink en ringvinger precies andersom. Geeft niks, werkt ook wel, maar het beperkt me ook. Omdat ik meer moeite moet doen in het omschakelen van bepaalde vingersettings. Verder moet mij in bandverband altijd het vakje aangewezen worden waarin ik moet zijn bij nieuwe nummer. En ik kom er ook wel uit en ook vaak wel redelijk vlot, maar het beperkt. Dit zijn allemaal dingen die een goeie leraar meteen had gezien en afgeleerd.

Je 'ballast' verhaal moet je wat mij betreft andersom zien. Als je je beperkt in dat wat je hebt geleerd, ligt dat aan jezelf, niet aan de lessen die je hebt genoten. Ik noem alleen maar een Vulvasonic aka Mario die behoorlijk wat theoriekennis heeft, maar toch veel verder gaat. Als ik zie wat hij allemaal kan en weet, dan is het bepaald geen ballast.

Garrousse
15 januari 2008, 21:21
Ik ben ook net terug begonnen met gitaarspelen, ik heb ooit privéles gevolgd maar wegens tijdgebrek ben ik daar mee gestopt, het waren trouwens maar een vijftal lessen.
Die leraar begon direct met notenleer en dat vond ik enorm saai...
nu ben ik zelf aan het leren met guitar method en begin ik met akkoorden, dat vind ik veel leuker.
Tja, het kan wel zijn dat ik bepaalde dingen nu verkeerd aanleer, maar dat zal weer wel een gewoonte worden zeker.
Zijn er trouwens bepaalde fouten die beginners vaak maken, zoals bv een verkeerde plaatsing van vingers of hand?

EuroCinema
15 januari 2008, 22:34
Wat ik wil zeggen is dat dit "vormen" dmv theoretische kennis dus in sommige gevallen ook alleen maar ballast kan zijn en zelfs het creatieve proces in de weg zou kunnen staan. Waardoor je door deze "vorming" enkel kan werken binnen de kaders die je voorgeschreven zijn.

Tja, in theorie heb je daar helemaal gelijk in. Maar in praktijk zie je vaak dat mensen met weinig baggage juist de meest standaard, voor de hand liggende dingen doen. Kijk eens naar de jaren 70: de Clash en de Sex Pistols gingen er prat op dat ze zo weinig van hun instrumenten wisten en wat speelden ze? Powerchords, pentatonische lickjes... (let op, ik vind hun muziek wel te gek hoor!) Terwijl in dezelfde periode gasten in de band van Zappa bijvoorbeeld enorm bizarre dingen deden. En die hadden juist extreem veel theoretische en technische baggage. Voor mij blijft Miles Davis z'n uitspraak nog het beste advies: first you've got to learn all that stuff, then you must forget about it.