PDA

View Full Version : big muff of RAT distortion?????



robobas
9 januari 2008, 20:28
Het is misschien een wat vreemde vraag omdat de twee pedals volgens mij echt wel verschillen maar. Op de site Gilmourish .com staat een stuk over de sound van een van mijn grote helden David Gilmour.
Gilmour speelt veel over de Big Muff , maar is dit pedaal ook iets om over een kleine versterker thuis te oefenen of is dan bv een RAT distortion beter? :satisfie:

EuroCinema
9 januari 2008, 20:31
De rat is erg geschikt voor transistoramps en je kunt er zeker een aardig eind richting Gilmour mee komen. met de muff heb ik geen ervaring.

rocker_71
9 januari 2008, 20:34
Kan allebei goed volgens mij.

Met de Muff kan wat meer vervorming krijgen, maar de RAT is wat veelzijdiger. Daarom zou ik de RAT doen als ik jou was. Check ook even de Proco site, want er zijn nogal wat verschillende ratten. :rockon:

Fuhgawz
9 januari 2008, 21:06
Beide pedalen kunnen perfect over een kleine thuisversterker. De Big Muff is wat voller/vetter, maar de Rat is zoals gezegd wat veelzijdiger en prikt wat beter door de bandmix, zou je hem ooit in een bandje willen gebruiken.

Hier zijn wat demo's van beide pedalen:
Big Muff: http://www.youtube.com/watch?v=xLj8bCWwm3w
Proco Rat2: http://www.youtube.com/watch?v=Grol8Vr84o8

Misschien heb je daar wat aan bij je keuze. Succes!

robobas
9 januari 2008, 21:38
bedankt voor jullie tips ok ga maar eens wat proberen thnx :satisfie:

Joey Handsome
9 januari 2008, 22:41
Een Muff klinkt wat minder compressed dan RAT, RAT heeft dus ook wat meer sustain. Geef mij maar een Muff trouwens...

Mitch
10 januari 2008, 09:17
Een Muff klinkt wat minder compressed dan RAT, RAT heeft dus ook wat meer sustain. Geef mij maar een Muff trouwens...
Ik denk dat de meeste mensen hier precies andersom over denken. Anyway, een RAT is wat makkelijker goed klinkend te krijgen, is niet zo zwaar in de bas.

Joey Handsome
10 januari 2008, 10:02
Ik denk dat de meeste mensen hier precies andersom over denken. Anyway, een RAT is wat makkelijker goed klinkend te krijgen, is niet zo zwaar in de bas.

Vind ik raar, heb vijf verschillende Big Muffs aan de tand gevoeld en mijn RAT 2. Die laatste heeft net iets meer sustain.
Het zal ook wel te maken hebben met wat je ermee van plan bent, maar ik kan zelf een stuk beter met een Muff uit de voeten. Is een stuk eenzijdiger, maar ik wil dan ook zware vervorming en verder niks.
Er zit trouwens tussen de Muff's onderling ook wel wat verschil. Zeker tussen die zwarte (platte (meest bekende), niet de hoge variant) en de USA RI (of vintage, die twee verschillen niet zo ongelooflijk veel). Die zwarte is echt een klereding en klinkt totaal niet zoals een Muff hoort te klinken (ja, ook daar verschillen de meningen over). Als je die met een RAT vergelijkt zou ik voor de RAT gaan.

Mitch
10 januari 2008, 10:32
En ook RATjes verschillen onderling weer aardig van elkaar. Ach ja, het blijft een hele studie hè, trapdoossies :satisfie: