PDA

View Full Version : Loudness war & Children of Bodom



GunMetalBlue
9 januari 2008, 19:17
Met dit in het achterhoofd (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=87452&highlight=loudness)

Ik wou een introotje leren meespelen van een nummer van cob, en toen ik het in audacity zette om het op herhalen te kunnen zetten, schrok ik me het schompes:



http://i79.photobucket.com/albums/j160/GunMetalBlue1/ChildrenOfBodomLoudness_001.jpg

Het nummer is trashed lost & strung out

Nu moet ik zeggen dat ik het eerst van m4a naar mp3 geconverteerd heb, kan het daar mee te maken hebben?

Of is de loudness war zelfs bij topgroepen als cob doorgebroken?

GunMetalBlue
9 januari 2008, 19:18
@ mods: dit had dus bij recording gemoeten, srr!

Ic3gl0vE
9 januari 2008, 20:21
Uhm, het is juist de commerciële muziek die zo hard mogelijk wordt gemasterd... en CoB valt daar ook onder.

GunMetalBlue
9 januari 2008, 20:41
Het klote aan die post, is dat het waarschijnlijk de waarheid is!

Nou... iets te enthousiast en puberaal het geheel benaderd veronderstel ik...

iwamoto
9 januari 2008, 20:50
hey, ik snap dat je je cd's van kazaa afvist, maar check dan wel ffe of de track namen kloppen....trashed lost & strungout..en Needled 24/7...zit een cd'tje tussen...of smeek je om vergiffenis en was het gewoon een typefoutje?

GunMetalBlue
9 januari 2008, 21:03
Oh grote Iwamoto

Dat tweede....

Ic3gl0vE
9 januari 2008, 21:42
Maar ach, die snelle metal is sowieso niet al te dynamisch en of je nou een blok hebt dat tegen de 0db aanzit of een blok tegen de -2db, het blijft een blok. De dynamiek die er wèl in zit wordt compleet platgestampt in de master, maar ik denk dat het bij dit soort muziek minder problematisch is dan bij, laten we zeggen, een orkestopname of pianoconcert.

GunMetalBlue
9 januari 2008, 22:11
Nou, dat dacht ik dus ook. (En het is ook zo hoor daar niet van :P)

Maar als je er langer naar luistert (ik ben helemaal nieuw in de metal) dan meen je wel degelijk dynamiek te horen. Ik heb trouwens even ingezoomd en er is best wel ieeeeetsiepietsie dynamiek.


http://i79.photobucket.com/albums/j160/GunMetalBlue1/ChildrenOfBodomLoudness_001-1.jpg

Nou, da's eigenlijk best wel nog redelijk wat dynamiek...

En toen ik die intro speelde zonder begeleiding vh origineel, speelde ik elke 1/4e noot echt als een theoretische 1/4e... Met het idee dat er toch geen gevoel in zit. Als je dan opnieuw luister merk je dat er wel degelijk bepaalde noten een accent krijgen (wat ook dynamiek is, dat is m'n punt).

Ic3gl0vE
10 januari 2008, 17:14
Dat was ook niet wat ik bedoelde.
Beukende drummers, supersnelle gitaarriffs waarbij elke 16e aangeslagen wordt en waar uiteraard veel gain aanwezig is, schreeuwende zangers etc. geven kwa volume gewoon veel minder dynamiek dan bijvoorbeeld een orkest, dat begint met 1 fluitje op ppp en toewerkt naar een deel waarin het hele orkest voluit gaat.

Als alles op hetzelfde volume is, kan ergens nog steeds wel gevoel in zitten.

GunMetalBlue
13 januari 2008, 16:20
Dat was ook niet wat ik bedoelde.
Beukende drummers, supersnelle gitaarriffs waarbij elke 16e aangeslagen wordt en waar uiteraard veel gain aanwezig is, schreeuwende zangers etc. geven kwa volume gewoon veel minder dynamiek dan bijvoorbeeld een orkest, dat begint met 1 fluitje op ppp en toewerkt naar een deel waarin het hele orkest voluit gaat.

Als alles op hetzelfde volume is, kan ergens nog steeds wel gevoel in zitten.

He dit vind ik een leuke post. Niet meteen metal helemaal de grond inbeuken zoals veel te veel word gedaan.

Wat je zegt van het orkest klopt helemaal, en klassieke muziek vind ik dan ook net daarom zo leuk. Desalniettemin hou ik dan weer van metal, net vanwege dat contrast.

Fijn dat we het eens zijn! :p