PDA

View Full Version : keuzes



Berti
9 januari 2008, 18:53
net nieuw op dit forum (zie intro) en nu ik een seagull S6 CW te leen krijg van een vriend om even vooruit te kunnen, wil ik eens op mijn gemak rondkijken naar een gitaar die met name geschikt zou kunnen zijn voor fingerpicking.
graag hoor ik ervaringen van andere fingerpickers.

ik heb wel al de houtsoorten in mijn hoofd, sitka blad met mahonie zij en rug of ceder met hetzelfde, engelmann is ook al voorbij gekomen maar ik neem aan dat ik dat zou moeten uitproberen.

tot dusver kwam ik via internet tot de conclusie dat "grand auditoriums" en "grand concert" meer geschikt zouden zijn voor fingerpicking dan bijv dreadnought of jumbos.
en dat je beter kan kiezen voor een kleinere body met wat wijdere hals.
onlangs een jumbo gehoord van alhambra met stalen snaren en ik was WEG van het geluid: vol rijk en warm.
maar kennelijk zou deze voor fingerpicking minder zijn.
kan iemand me uitleggen waarom.
het budget gaat tot 1000 euro.


het is tien jaar geleden en ik ben er dus een flinke tijd uit geweest en zal eraan moeten werken de dingen weer op te pakken.
meer voor de fun dan voor serieus.

wat zijn jullie ervaringen en suggesties.
warme groet
berti

LaurentB
9 januari 2008, 19:00
Men vindt dat dreadnoughts en jumbo's teveel laag hebben, waardoor de lage noten te dominant worden voor fingerpicking. Klinkt ook logisch.

Maar daar staat tegenover dat als jij vindt dat wat jij speelt op een jumbo of dreadnought klinkt zoals jij het wil, jij die gitaar gewoon moet kopen. Harry Sacksioni nam zijn eerste plaat ook voor een deel op met een Martin dreadnought (D-18?).

Op electrisch gebied worden Stratocasters en Les Pauls tegenwoordig ook compleet anders gebruikt dan waar ze ooit voor bedoeld waren.

Maar zorg wel dat je de verschillende soorten gitaren gehoord hebt, natuurlijk.

Laser
9 januari 2008, 21:32
Volgens mij aan jouw vraag beantwoordend, tweedehands (daarom binnen budget) en zeker een aanbeveling waard:

Op gitaarmarkt:
Furch G23, 975 euro
Lakewood M14 custom, 999 euro

Vlug zijn met contact leggen!

chris c
9 januari 2008, 22:31
Er zijn geen vaste regels voor welke gitaar al dan niet voor fingerpicking geschikt is. Als je echt weg bent van die Alhambra jumbo, dan is het die ! Op fora wordt veel geluld en soms er ontstaan tijdelijk bepaalde trends die niet noodzakelijk overeenkomen met wat jij het liefste zou hebben.
Eerst verschillende soorten gitaren uitproberen is geen overbodige luxe (al maakt het de keuze nog moeilijker).
Succes :)

Harald
9 januari 2008, 23:10
Ik heb zelf een Alhambra Grand Auditorium, en die is helemaal niet verkeerd. Ben best wel benieuwd naar hun masterbuild lijn. Gitaar, van Harry Sacksioni was dacht ik een Martin D-28 En een aantal nummers op die plaat klinken ook behoorlijk boomy. Niet voor elke soort fingerpicking geschikt, maar in die tijd was de D-28 best wel een standaard goed werkpaard.

Wat geschikt is hangt deels van het soort stukken dat je wilt spelen af, en deels van wat je wilt horen. Voor Chet Atkins achtig werk (of Tommy Emmanuel) is een gitaar met wat minder opdringerige bassen wat geschikter. Speel je Celtic of New Age achtig kan zo'n vol geluid juist heel mooi zijn.

Of je serieuze opnames wilt maken is ook zoiets. Mijn Maton heeft akoestisch helemaal niet zo'n indrukwekkende bassen. Zet een paar microfoons op de goede plek, en je kunt een heel mooi vol geluid krijgen. Speelde bij de opnames voor mijn CD één nummer in op een klein model Martin, bloedmooi onversterkt, maar voor de mic net te bassig... Uiteindelijk maar met mijn Maton overgedaan.

Als die Alhambra goed aanvoelt gewoon doen. Soms pak je een gitaar op in een winkel en voelt dat gelijk als jouw instrument. Eén van de beste graadmeters die er is. (Een Adamas die ik ooit bespeelde... zo jammer dat ik toen het geld niet had! En wat ik later in mijn handen had aan verwante types was het gewoon niet) Niet onverstandig om hem dan ook eens te vergelijken met wat andere grote namen in die prijsklasse, maar goede kans dat het overeind blijft. De perfecte gitaar is iets heel persoonlijks. Wat geweldig is voor de één werkt weer totaal niet voor de ander.

jplm
9 januari 2008, 23:34
maar kennelijk zou deze voor fingerpicking minder zijn.
kan iemand me uitleggen waarom.

Hallo.

Een paar algemene opmerkingen. Ten eerste, het klopt dat er geen vaste wetten zijn, maar maak ook weer niet de fout om dingen die algemeen geldend zijn te gaan ontkennen.
Als voorbeeld je eigen opmerking over de Auditorium-maat; de OM staat algemeen bekend als fingerpicker gitaar, redenen zijn de mensuur, de grootte en diepte van de kast, en inderdaad de breedte bij de topkam (45mm t.o.v. de meest voorkomende 43 mm), maar ook de stringspacing bij de brug, dus de ruimte die je hebt voor je vingers van de rechterhand. Verder heeft de OM het vermogen om de noten van de snaren wat meer "apart" te houden, het wordt dus niet zo gauw een brei van geluid. Een Dreadnought is over het algemeen wat "bass-heavy", dus de bassen kunnen de melodie wat gaan overstemmen, "boomy" is er een goede Engelse term voor. Daarnaast maakt het bij een OM nog uit of ie van palisander of mahonie is, de eerste heeft weer wat meer bas, maar dat is erg persoonsgebonden. Speel je bijvoorbeeld de melodie met de nagels, en de bas met het vlees van de duim, dan heb je al een beetje een verschil tussen die twee. Heb je aan zowel duim als vingers fingerpicks, dan kun je misschien de extra bas van palisander weer goed gebruiken. Enz. enz.
En dan heb je natuurlijk altijd weer de uitzondering op de regels, luister bijvoorbeeld naar John Fahey, die fingerpickt op een Dreadnought, en daar hoor je niks verkeerds aan, zal ik maar zeggen.
Even als tip: de Epiphone Masterbuilt EF500 is een bijna exacte kopie van de jaren 30 Martin OM's, voor een nieuwprijs van 500 - 600 euro, ze zijn zo hier en daar nog wel te vinden in Nederland.

Groet, Jan.

Berti
10 januari 2008, 21:53
bedankt allemaal het helpt wel om het plaatje compleet te krijgen.
eerst heb ik een seagull S6 te leen komende tijd dus ik kan op mijn dooie gemakkie rondkijken (en sparen) en ondertussen wat aan de techniek doen....
ben benieuwd waar het uiteindelijk op uit gaat draaien.

een vriend zoekt juist een jumbo en die kan ik dan ook uittesten....
dus de het avontuur begint..........
jullie horen nog.

en, harry sacksioni??? die ken ik nog van uit zijn begin periode zo'n 20 jaar geleden toen ik zelf nog niet zo lang speelde.
leuk dat ie er nog steeds is.......al heb ik hem lang niet gehoord.

greetz
berti

Picker
10 januari 2008, 22:49
Het is allemaal vrij subtiel. Neem gewoon een gitaar die je aanspreekt. Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij Grand Concert gitaren (kleintjes), en dat zijn echt fantastische fingerpickers. Maar ik had afgelopen jaar een Taylor 710 (Dreadnought), een KANON van een gitaar met een waanzinnig laag register, en daar speelde ik ook prima fingerstyle op hoor. Kwestie van je aanslag een beetje aanpassen.

Pak ik daarna weer een Grand Concert met een ceder top, tja, dan speelt dat wel soepeler ja. Maar ik denk dat het verschil tuseen de gitaren minder effect heeft op het eindresultaat dan het technische kunnen van de meeste gitaristen.

Neem dus gewoon een gitaar die je goed bevalt, en leer dan daar mee om te gaan.

Berti
10 januari 2008, 22:53
maf. dus eigenlijk is het precies zoals met andere instrumenten:
use what you have and use it well :) zodra je een keus hebt gemaakt.
kan me er wel iets bij voorstellen dus ok, alle grenzen bestaan even niet totdat ik er tegenaan loop hihi.

greetz
berti