PDA

View Full Version : klick track?



davinci77
9 januari 2008, 19:00
geen idee hoe je het schrijft, dus maar zo... :-)
Onze drummer kan wel wat strakheid gebruiken... Nou willen we hem geen gehoorbeschadiging laten oplopen door een drumcomputer oid op z'n hoofd te zetten, maar nou heb ik wel eens gehoord dat er ook iets bestaat als zijnde knipperend lichtje...

Heeft iemand een idee wat ik bedoel en dan ook nog waar ik het kan kopen?

Ace 1.15.19
9 januari 2008, 19:04
Bedoel je een metronoom? Die geeft in ieder geval de maat aan en je hebt ze in verschillende soorten en maten...

TimmU
9 januari 2008, 19:30
een clicktrack is een track die je gebruikt bij het opnemen van de drums, als je een CD opneemt. Die geeft exact het ritme aan, incl. ritmeovergangen. Wat jij bedoeld is gewoon een ledje waarbij je de BPM kan instellen. Vraag is alleen , hoe goed is je drummer als hij wat strakheid kan gebruiken?

davinci77
9 januari 2008, 20:42
ik weet wat een clicktrack is.. :-) maar waar ik naar op zoek ben is dus een soort van metronoom die ipv van een tik een lichtsignaal geeft...
Dus idd een led die knippert op het aantal BPM.
Is zoiets te koop?

bass blom
9 januari 2008, 20:46
ik weet wat een clicktrack is.. :-) maar waar ik naar op zoek ben is dus een soort van metronoom die ipv van een tik een lichtsignaal geeft...
Dus idd een led die knippert op het aantal BPM.
Is zoiets te koop?

ja die zijn er
http://www.gitaarvoordeel.nl/product_info.php?products_id=68&osCsid=6d25c5ba1d9d1935b0acc30f9e176db7

davinci77
9 januari 2008, 20:53
ah, ja zoiets, maar dan nog liever iets met een groter lampje...
Onze drummer is een beetje op leeftijd en een drummer met een telelens op z'n hoofd ziet er ook niet echt uit...

bass blom
9 januari 2008, 20:54
lijkt me zowiezo niet doenlijk om op een lampje te drummen
maar ik ben geen drummer :D

keenoncoolstuff
10 januari 2008, 00:24
Heb hem net zelf aangeschaft: de Korg KDM-2.
Kan (bijna) alles. Alleen afwassen niet.


Groet, Rob.

Rocketman
10 januari 2008, 01:29
Volgens mij is drummen met een kliktrack alleen echt nuttig als je perse een bepaalde BPM nodig hebt, bijvoorbeeld voor automatische arpeggio's van keyboards, delay effecten, of bepaalde samples.

Maar als je dat niet hebt volstaat volgens mij "normale" drums, mits de drummer niet verschrikkelijk slecht is. Klein beetje zelfbeheersing bij de drummer helpt ook. Dat schommelen hoort er volgens mij wel een beetje bij en als de drummer zijn initiele tempo's niet in de vingers heeft kan je dat oplossen door een bandlid met meer gevoel voor tempo's te laten aftellen. Zoals hier:
http://www.youtube.com/watch?v=yRv34Cat3Vw

Luke-wannabe
10 januari 2008, 12:37
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat de reden was :) Ringo Starr was een prima drummer.

Kim Wilson
10 januari 2008, 12:43
Het voordeel van clicktrack is dat je hem kunt horen. Of juist niet, want zodra je hem hoort, zit je er naast. Het lijkt me enigszins onmogelijk om strak te drummen op een knipperend lampje. FWIW, ik ben zelf ook drummer...

Joey Handsome
10 januari 2008, 12:44
Spelen met een lampje is echt irritant. heb het wel eens geprobeer, maar op de een of andere manier werkt dat niet bij mij. Met geluid gaat het prima.

Han S
10 januari 2008, 14:19
Volgens mij is drummen met een kliktrack alleen echt nuttig als je perse een bepaalde BPM nodig hebt, bijvoorbeeld voor automatische arpeggio's van keyboards, delay effecten, of bepaalde samples.

Maar als je dat niet hebt volstaat volgens mij "normale" drums, mits de drummer niet verschrikkelijk slecht is. Klein beetje zelfbeheersing bij de drummer helpt ook. Dat schommelen hoort er volgens mij wel een beetje bij en als de drummer zijn initiele tempo's niet in de vingers heeft kan je dat oplossen door een bandlid met meer gevoel voor tempo's te laten aftellen. Zoals hier:
http://www.youtube.com/watch?v=yRv34Cat3Vw

Dat was het ergste wat ik heb gezien/gehoord van de Beatles, vals vals vals, zowel de zang als de gitaren zijn gruwelijk vals, wat een amateurs! :D

Over clicktracks: als het loeistrak moet neem dan een computer, wil je gevoel en een bepaalde stijl neem dan vooral een dummer die dat kan. Als die niet strak kan spelen wordt het met een click alleen maar erger, hij zal voortduren die click opzoeken en weg is het gevoel, groove of hoe je dat wilt noemen.

Bij bepaalde muziek kun je met een click opnemen, maar alleen als de drummer met een click heeft leren omgaan. Het is dan ook belangrijk om als drummer met een click te oefenen, of je het ook voor een opname moet gebruiken is zeer de vraag en hangt sterk van de skill van de drummer af.

Het is een misvatting om te denken dat als een drummer niet strak is, dat het met een click strakker zal zijn, is niet zo.
Zie het als de dirigent, hij geeft alleen aan waar en wat er gaat gebeuren, de invulling is aan de muzikant.

Zo gaat het ook met een click, als je hem niet meer hoort zit je er bovenop, hoor je hem wel, trek je daar niets van aan, sla je tempo en probeer er rustig weer bij te komen maar vergeet niet je groove, die click is nou ook weer niet zo belangrijk.

Het is net zwemmen, je kunt perfect uitleggen hoe dat moet, maar als iemand het niet kan verzuipt hij een meter van de kant. Oefenen met een click dus en omdat de drummer niet doof mag worden neem je een goed isolerende gesloten koptelefoon, dan hoeft het ook niet hard.

Er zijn metronomen met een ledbar waarbij je net als de oude metronoom de puls heen en weer ziet slingeren. Is toch weer een stuk beter dan een knipperlichie.

bass blom
10 januari 2008, 14:25
ja heel erg dat beatle filmpje! die anderen die bij related komen zijn bijna allemaal net zo brak.
de text past dan wel weer mooi bij mith's vage onderwerp in offtopic :D

paulbekkers
10 januari 2008, 14:34
Over clicktracks: als het loeistrak moet neem dan een computer, wil je gevoel en een bepaalde stijl neem dan vooral een dummer die dat kan. Als die niet strak kan spelen wordt het met een click alleen maar erger, hij zal voortduren die click opzoeken en weg is het gevoel, groove of hoe je dat wilt noemen.

Helemaal waar. Mijn ervaring is dat als een drummer tergend slecht ritme kan houden, dat het erger wordt als je hem 'opeens' met een click confronteert.



Bij bepaalde muziek kun je met een click opnemen, maar alleen als de drummer met een click heeft leren omgaan. Het is dan ook belangrijk om als drummer met een click te oefenen, of je het ook voor een opname moet gebruiken is zeer de vraag en hangt sterk van de skill van de drummer af.

Het is een misvatting om te denken dat als een drummer niet strak is, dat het met een click strakker zal zijn, is niet zo.
Zie het als de dirigent, hij geeft alleen aan waar en wat er gaat gebeuren, de invulling is aan de muzikant.

Zo gaat het ook met een click, als je hem niet meer hoort zit je er bovenop, hoor je hem wel, trek je daar niets van aan, sla je tempo en probeer er rustig weer bij te komen maar vergeet niet je groove, die click is nou ook weer niet zo belangrijk.

Het is net zwemmen, je kunt perfect uitleggen hoe dat moet, maar als iemand het niet kan verzuipt hij een meter van de kant. Oefenen met een click dus en omdat de drummer niet doof mag worden neem je een goed isolerende gesloten koptelefoon, dan hoeft het ook niet hard.



Mooie analogie.

Als je dingen wil spelen als Bliss (Muse), dan is het handig als je sampler/toetsenist het riedeltje niet hoeft bij te schakelen als de drummer van tempo verandert.

Voor de rest: eventueel een metronoom gebruiken als je drummer de neiging heeft nummers te snel of te langzaam in te zetten.

Als hij tijdens het nummer onacceptabel vertraagt of versnelt, geef je hem op z'n flikker of neem je een andere drummer. :rockon:

Gast
10 januari 2008, 17:28
Ken je dit ding?
http://www.patsticks.nl/temporef.htm

En wat Han zegt is helemaal waar.
Je zou je drummer aan kunnen raden thuis veel met click te oefenen.

bass blom
10 januari 2008, 17:37
Ken je dit ding?
http://www.patsticks.nl/temporef.htm

En wat Han zegt is helemaal waar.
Je zou je drummer aan kunnen raden thuis veel met click te oefenen.

kijk, dat is handig!

davinci77
10 januari 2008, 18:22
Dat laatste ding is zeker handig!
Waar ik bang voor ben als de drummer een clicktrack op z'n oor heeft (afgezien van wat eerder gezegd is) is dat ddat ding zo hard moet staan wil je hem horen, dat ik bang ben voor gehoorbeschadiging...
Ik denk dat ik dat laaste gadget maar eens voor hem ga halen...

bedankt!

Gast
10 januari 2008, 18:38
Dat is inderdaad linke soep, veel drummers zetten een click uit een soort angst veul te hard. Maar ze vergeten, zoals Kim Wilson al zegt, dat als je de click niet hoort, je redelijk goed zit.

Die tempo ref lijkt mij ook een ontzettend handig ding, ik ga er ook een kopen.

rjong999
12 januari 2008, 19:27
Wij repeteren sinds een week of wat alle nummers met een clicktrack. Het is lastiger dan je denkt, en ook het maken van een goede click is veel werk tenzij je geen tempo- en maatsoortwisselingen of breaks e.d. hebt).
De reden is niet zozeer dat de drummer niet strak zou slaan (we doen wel eens wedstrijdjes wie het strakste maatgevoel heeft, hij wint vaak), maar omdat we synchroon willen spelen met video, licht en backing tracks (synth's, soundscapes, koortjes, die dingen).
Onze drummer heeft een 4-kanaals Behringer koptelefoonversterker en daarop heeft hij zijn in-ears aangesloten. Hij kan zelf evt. ook de backing track en/of de monitor mix bijmixen.
Het geheel werkt erg goed, maar vraagt wel de nodige oefening.

Joey Handsome
12 januari 2008, 19:29
Wat voor muziek maak je? Linkje? Ben wel benieuwd.

Dude
12 januari 2008, 20:52
Het voordeel van clicktrack is dat je hem kunt horen. Of juist niet, want zodra je hem hoort, zit je er naast. Het lijkt me enigszins onmogelijk om strak te drummen op een knipperend lampje. FWIW, ik ben zelf ook drummer...


fwiw ??

mag je die termen gebruiken als je meer dan 20.000 posts heb ?

Kim Wilson
12 januari 2008, 20:54
fwiw ??

mag je die termen gebruiken als je meer dan 20.000 posts heb ?
Ja, ik mag dat. Jij dan? :)

Dude
12 januari 2008, 20:56
sjezus man,...... wordt jij gewaarschuwd als iemand je quote of heb je echt tijd teveel :dontgeti:




even ontopic, ik ben wel blij met een clicktrack drummert in de band hoor, onze drummer is een talentje maar zegt zelf gewoon lekkerder te spelen met dan zonder.

Joey Handsome
12 januari 2008, 21:03
Is dat niet een beetje raar?

Dude
12 januari 2008, 21:07
weet ik niet, je zit bij de start van je nummer altijd precies op tempo, zet dus nooit te snel of te traag in. Als wij als band in ons enthousiastme wat weglopen van het tempo kan hij het altijd prima reguleren....

is dat dan raar ?

Kim Wilson
12 januari 2008, 21:09
sjezus man,...... wordt jij gewaarschuwd als iemand je quote of heb je echt tijd teveel :dontgeti:

...
Ik zet nét toevallig de computer even aan, en ik zie deze post voorbij komen. Verder vandaag nog niet online geweest. Wees maar niet bang. :)

rjong999
12 januari 2008, 21:27
Wat voor muziek maak je? Linkje? Ben wel benieuwd.
"Post-symfonische progressieve rock". http://www.kramer-music.nl
We zijn op dit moment bezig met de repetities voor een theatershow die eind volgende maand voor het eerst op de planken komt. Combinaties van video, VJ, geluid, live muziek, lichteffecten, gesproken woord, samples e.d.

Dirk_Hendrik
13 januari 2008, 19:41
Een click track met lampje gaat niet werken. Daar is je hersensysteem (conversie licht naar geluid) te traag voor. Onze drummer is dat destijds lekker met een koptelefoon gaan doen.

Dirk_Hendrik
13 januari 2008, 19:41
Het voordeel van clicktrack is dat je hem kunt horen. Of juist niet, want zodra je hem hoort, zit je er naast. Het lijkt me enigszins onmogelijk om strak te drummen op een knipperend lampje. FWIW, ik ben zelf ook drummer...

... dat dus..

Thanks Hans ;)

armageddon
16 januari 2008, 12:23
Binnenkort gaan wij als band opnemen en de drummer, terwijl ik denk dat ie het niet nodig heeft, wil een clicktrack. No prob, maar wat is nou een prettig geluid als clicktrack? Het bliep blop blop geluidje uit cubase is zeer vervelend.

Kim Wilson
16 januari 2008, 12:35
Ik heb eens met een clicktrack meegespeeld, dat was gewoon een tik van de stokken (als in het aftellen voor een nummer door de drummer), die constant doorliep. Dat vond ik wel prettig. Gewoon een tik, lekker kort en simpel.

armageddon
16 januari 2008, 12:42
Okee, top. Doe ik dat.

Han S
16 januari 2008, 15:05
Binnenkort gaan wij als band opnemen en de drummer, terwijl ik denk dat ie het niet nodig heeft, wil een clicktrack. No prob, maar wat is nou een prettig geluid als clicktrack? Het bliep blop blop geluidje uit cubase is zeer vervelend.

Het geluid van een kleine bongo, een hi hat of de beroemde cowbell.

armageddon
16 januari 2008, 15:58
We hebben sowieso meer koebel nodig.

Maar bedankt, die geluidjes heb ik wel :D