PDA

View Full Version : Lex Bos Superdrive



dano
9 januari 2008, 17:55
Laatst het genoegen gehad dit pedaal kort te mogen beluisteren! Damn wat een bak zeg, transparant, helder maar beukt als een tiet. Ik heb hem nog niet uitgebreid genoeg kunnen testen om hem goed te bespreken, maar ik was onder de indruk:) 2 kanalen, 2 x ECC83 (12AX7) buizen derin en knallen maar!

Er staat wel een kleine review op de site, meer informatie: http://www.lexbos.nl/

misschien zijn er nog andere forummers met gebruikerservaring/informatie?

yhcmarc
9 januari 2008, 18:00
Ik vind het een erg interessant apparaat, vraag me af wat dat zou moeten kosten ..

Nielsje
9 januari 2008, 18:05
Gaaf! Wederom een nederlands product op de markt!
Ben benieuwd naar hoe die in de praktijk klinkt, samples waren leuk, maar wil het wel graag zelf horen.

Jammer dat ik al een beetje voorzien ben qua drives, weerhield me er laatst ook van om een Nijboertje aan te schaffen.

Wordt dit nu de trend? Nederlandse pedalenbouwers die overal de grond uitschieten?

sinneD
9 januari 2008, 18:14
Grappig om dit hier terug te vinden. Woon op loopafstand van Lex en heb regelmatig dit pedaaltje mogen aanhoren. Heb het prototype een enkele keer mee gehad naar band repetities en het geluid was zeker lekker voor onze solo gitarist alleen toch net niet waar die op dat moment naar opzoek was.

Vorige week nog van hem gehoord dat hij de pedaaltjes nu met wat andere componenten in elkaar zet en Ruben Hoeke was daar heel erg over te spreken, was zeker een vooruitgang voor zover ik had begrepen.

Persoonlijk vind ik het echt een super pedaaltje, 2 kanaals schakelbare crunch en lead met EQ + volume + gain per kanaal. Kwa mogelijkheden zeker goed uitgewerkt.

Kan trouwens met zekerheid zeggen dat het geluid zeker niet onder doet voor alle profi boutique troep die er op de markt is, echt de moeite waard om dit pedaal te checken.

Dirkdewaard
11 januari 2008, 21:58
Ik gebruik hem om een dynamische overdive te krijgen zonder dat de buren er last van hebben.

1 woord; GENIAAL

7okai
15 januari 2008, 17:13
Er staat nu een sound sampel op de site van lex Kippevel !!

http://www.lexbos.nl/llc.mp3

Dosmanos
9 februari 2009, 15:11
Klinkt indrukwekkend, ook als je rekening houdt met de beperkingen die weergave door de computer oplevert. Iemand een idee wat dit kost?

shredneck
9 februari 2009, 16:26
400 euro.

Dit topic is overigens een jaar oud....

Chris Winsemius
9 februari 2009, 17:15
Heb van diverse mensen (en ook van Ruben Hoeke) hele positieve verhalen gehoord over de overdrive van Lex Bos en Lex is erg prettig in de omgang.

Wil er ook 1 proberen..... (NL GAS ;) )

llahsraM
9 februari 2009, 17:32
Heb van diverse mensen (en ook van Ruben Hoeke) hele positieve verhalen gehoord over de overdrive van Lex Bos en Lex is erg prettig in de omgang.

Wil er ook 1 proberen..... (NL GAS ;) )

Chris zou je misschien ff op een mailtje van mij willen reageren?? Thnx!

Niels

Bouke
9 februari 2009, 17:34
Heb ook een SuperDrive (toevallig twee SuperDrives op het podium van Bikes 'n Blues in Amstelveen afgelopen weekend - Ruben speelde daar ook :D).

Ik zocht een pedaal'tje' dat iets meer gain had dan mijn favoriete Red Snapper om daarmee te kunnen stoeien. Een soort Marshall-in-a-box idee eigenlijk. Heel lekker met mijn Tele over de Super Reverb.

De tone van het apparaat is top! Ik moest (moet nog steeds eigenlijk) wel wennen aan de hoeveelheid compressie van de SuperDrive (ik ben een heel direct geluid en speelgevoel gewend), maar het is wel een blijvertje. Ik heb nu wel zo'n beetje mijn settings gevonden, ook tegelijk met de Snapper, de Snapper maakt de SuperDrive dan wat directer ofzoiets...

Gaaf ding! (Best groot ook trouwens - moest mijn pedalboard verbouwen)

Bouke

Dosmanos
9 februari 2009, 19:36
Tsja, dit draadje gereanimeerd lijkt het..
@ Bouke: gebruikte je de superdrive ook tijdens het optreden in Assen, zoals ik op Youtube zag? (cool btw..)

Bouke
9 februari 2009, 20:40
Tsja, dit draadje gereanimeerd lijkt het..
@ Bouke: gebruikte je de superdrive ook tijdens het optreden in Assen, zoals ik op Youtube zag? (cool btw..)

Ja, daar staat 'ie ook af en toe aan in de wat steviger solo's. Alleen jammer dat het geluid van de camera zo vervormde, nu kun je het verschil niet zo goed horen. Meestal staat de Red Snapper standaard aan en als het nodig is trap ik kanaal 1 van de SuperDrive erbij voor solo's. Ik had alleen in Assen wat teveel bas in de versterker gedraaid, da's eigenlijk jammer, mijn Fender Super Reverb is nogal gevoelig in de basregionen en gaat het wat modderen onderin.

Dirtypool
9 februari 2009, 23:13
Ik heb er ook een maar ben er nog niet helemaal over uit.
Perfect pedaal maar ik laat Lex er 5751 inprikken en het 2e kanaal wil ik gevoiced als het eerste.
Is mij iets te veel gain ( ben eigenlijk beetje Peter Greenfan :-) haha, hou eigenlijk van Volvo Amazone en koop dan een Ferrari)

Goeie sound Bouke, handelt die 295 m een beetje?

Bouke
10 februari 2009, 11:15
Ja, kanaal twee is nog heftiger dan kanaal 1, ik laat beide kanalen nog terugtrimmen, ik hoop dan wat meer ruimte in gain instelling te krijgen (is groter gebied met minder gain). En kanaal twee ook als 1, zelfde hier.

Maar ja, dan moet ik eerst even zien wanneer ik eindelijk eens naar Groet kan afreizen :D

Ja, met 295 doet ie 't ook prima, zitten P90's in, weer heel andere sound dan met de Tele, maar ook zeer bruikbaar.

Dirtypool
10 februari 2009, 14:12
Ik kom er ook maar niet aan toe, werk onregelmatig met late en nachtdiensten dus stuur hem denk ik gewoon maar naar Lex op.
Op een retecleane amp klinkt dit apparaar echt geweldig maar de mijne is niet echt straf clean te krijgen.
En ik ben een koppige Fries en hou van dwars :-)

Einzeln
20 maart 2009, 20:30
Heeft een van jullie hem al terug laten trimmen?

Einzeln
5 september 2009, 21:05
Mijn superdrive is inmiddels superdrive II geworden en ik ben superblij. Geweldig apparaat.

Dirtypool
6 september 2009, 13:15
Mijne ook, 5751ers zitten erin, wat mildere gain en ik vind m super nu.

Einzeln
6 september 2009, 15:34
Mijne ook, 5751ers zitten erin, wat mildere gain en ik vind m super nu.
Ook andere buisjes?
Ik heb gewoon de standaard versie en die voldoet prima. Heb em nog niet over mijn vox gehoord maar thuis op mijn transistor ampje klinkt hij groots. Kanaal 1 gebruik ik als boost met een randje. en dan twee als heerlijke marshall drive. Kanalen schakelen nu supersnel. Toppertje!

Dirtypool
7 september 2009, 14:27
Die van mij had een buisje erin die niet jofel was, 12ax7 en genereerde nogal wat ruis en bijgeluid.
Vandaar dat ik koos voor een mildere versie, bovendien ook een duurzame versie

Einzeln
22 maart 2011, 18:58
Lex heeft volgens mij zijn laatste van de batch van 100 verkocht. Er komt een fabrieksversie later dit jaar die door een bekende amerikaanse pedalenbouwer zal worden verkocht.

skanky
22 maart 2011, 19:04
Ik heb zondag nog met Ruben Hoeke gewerkt maar hij had'm niet op z'n board staan....

Einzeln
22 maart 2011, 19:08
Ruben speelde de laatste tijd met een buizen booster van Lex, begreep ik van Ruben zo'n 2 maanden geleden.

Mitch
22 maart 2011, 19:16
Barber? Als je het niet mag vertellen maar ik heb het goed, dan hoor ik het wel via PB :D

Einzeln
22 maart 2011, 19:23
Ik weet niet goed of ik het wel of niet mag vertellen. Het staat niet zo met naam op zijn website vandaar. Het is geen Barber. Het is wel van hetzelfde caliber maar timmert wat meer recent aan de weg. Ik wil er geen wedstrijd van maken dus ik laat het hier bij.

onrust nv
22 maart 2011, 19:24
Die van mij had een buisje erin die niet jofel was, 12ax7 en genereerde nogal wat ruis en bijgeluid.
Vandaar dat ik koos voor een mildere versie, bovendien ook een duurzame versie

Goede buis: sovtek LPS (longplate spiralfilment ECC83) snel zijn worden niet meer gemaakt. Echt super voor +- 12euro per stuk. 12AX7 eruit LPS erin en genieten maar.

Dirtypool
23 maart 2011, 00:12
Geloof het of niet , hebzucht dreef mij het pedaal te verkopen voor veeel te weinig aan eenoude Amerikaanse krent (wacht nog steeds op 20$ verzendkosten , kostte goddomme 34€ om het pedaal te verschepen naar US, dacht dat dit rond de 12 zat)
Lex heeft een heel mooi pedaal, jammer dat die US distributeur dat nu gaat maken
Combi KOCH/BOS had me meer aangesproken. Of een andere NL versterkerbouwer

Einzeln
23 maart 2011, 08:00
Koch wilde niet!

Dirtypool
24 maart 2011, 00:23
Koch heeft natuurlijk al zijn Pedaltone maar Hook of zo was wel leuk geweest, maar ja, nu is de sky the limit :-D

RF
24 maart 2011, 08:17
Barber? Als je het niet mag vertellen maar ik heb het goed, dan hoor ik het wel via PB :D

ik geloof dat deze jongens het gaan doen:
http://www.rockettpedals.com/Rockett_Pedals/Welcome.html

Hallie
24 maart 2011, 13:02
jezus wat een prijzen voor die pedaaltjes.

Einzeln
26 maart 2011, 23:35
Tja ze verkondigen het zelf al:
http://www.thegearpage.net/board/archive/index.php/t-866181.html

Einzeln
23 september 2011, 21:48
Mijn Superdrive zojuist opgehaald voor een laatste en definitieve update. Heet daarom nu superdrive III. Heel kort en zachtje op mijn vox geprobeerd. Klinkt veelbelovend. Morgen wat harder proberen.

Dirtypool
24 september 2011, 00:27
Wat is nu t verschil?

Einzeln
24 september 2011, 09:35
Wat is nu t verschil?

Er zitten nu op elk kanaal schakelaars die de voicing op het mid beinvloeden. En een schakelaar op de hele drive die iest met het laag doet. Nog niet thuis geprobeerd. ( ik begreep een laag-af uit Lex zijn verhaal) Bovendien is de toonregeling perfect. (ongeacht de schakelaars) Met de mid kun je presence creeeren. Gaat nu van cleane boost naar drive. En dat lukte niet goed genoeg met de vorige versie wat mij betreft. De drive is klaar voor productie zou ik zeggen.

Einzeln
27 september 2011, 21:38
Even iets precieser. Ben niet heel sterk in reviews:
De superdrive III is een 2 kanaals buizen pre-amp. De kanalen kun je snel en plopvrij TB schakelen. Kanaal 1 heeft een treble mid en bass regeling. Dit kanaal is het overdrivekanaal. Een 3 standen mid-voice schakelaar maakt dat je van een soort scooped naar boosted. De gain kun je vanaf clean boost naar scheurende overdrive instellen.
Kanaal 2 heeft een meer distortion achtige voicing, dezelfde midvoice schakelaar zelfed toonknoppen. Metal haal je er net niet uit. Maar voor mij meer dan zat gain. Daarnaast zit dus op de achter kant een schakelaar die het laag over beide kanalen kan boosten. Gaat het zwaarder en donkerder van klinken. Kan reuze handig zijn bij bepaalde gitaar/amp/cabinet combinaties.
Ik kocht 2 jaar geleden een pedaal en Lex legde toen uit dat het een pedaal in ontwikkeling was. Het pedaal heette toen de SD. Het pedaal heeft enkele updates gehad. Ik heb bij iedere update vertrouwen gehad dat het steeds beter werd. En het was al goed. Het pedaal was in het begin een pre-amp. Werkte goed op een cleane amp of als je de kanalen wat zachter zette ook op mijn ac30. Het pedaal (inmiddels de SDIII) is sinds de laatste update het, zo gezochte, 2e en 3e kanaal op je amp geworden. Het klinkt flauw maar het is niet anders. Mijn ac30gaat nu met de SDIII heel natuurlijk over in een scheurkanalen wat het midden houdt tussen ac30 en marshall. Zo zou een boutique channel switcher moeten klinken.
Het pedaal steekt nu met kop en schouders boven de matchless hotbox uit waar ik jaren een haat liefde verhouding mee had. Ik ben er zeer content mee.

Einzeln
23 augustus 2013, 23:29
Een bumpje van dit oude topic. Lex Bos maakt een nieuwe batch in samenwerking met de Kool en Elfring. Nog steeds handgebouwd maar nu op PCB.

Einzeln
23 oktober 2013, 14:22
En dit is de nieuwe versie. HEb de oude al maareh.
http://www.lexbos.nl/lexbos.nl/Nieuws_files/sd%20foto%20nieuwe.png

tnijland
23 oktober 2013, 16:52
Mooie review. Klinkt veelbelovend!

lespaulnmarshall
23 oktober 2013, 17:37
Zo, toevallig dat hij nu uitgebracht wordt. Zal de royal overdrive van van weelden nog behoorlijk wat competitie van krijgen, maar ik denk dat de jongens van KenE zich vooral op nederland zullen richten (en een stukje Duitsland misschien) terwijl Peter zich meer op de VS of zelfs de hele wereld probeert te richten.
Beide bedrijven zijn werkerlijk waar super, dus ik kies geen partij hier.

Einzeln
23 oktober 2013, 21:50
Toevallig. Het was de bedoeling dat dit pedaal al in 2011 via Rocketpedal werd uitgebracht. En nu heb ik geen van Weelden geprobeerd. Alhoewel het appels en peren vergelijken is het Van Weelden pedaal naar wat ik hoor in de filmpjes geen partij voor de SD. Zal bevooroordeeld zijn hoor en het was niet onmiddelijk wat het nu is. Ik kocht nummer 6 uit het jaar 2009 en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Het pedaal is behulp van bekende en minder bekende grote jongens in Nederland een super pedaal geworden. Voor zover ik heb begrepen worden er nu opnieuw 100 gemaakt.

lespaulnmarshall
23 oktober 2013, 23:55
Toevallig. Het was de bedoeling dat dit pedaal al in 2011 via Rocketpedal werd uitgebracht. En nu heb ik geen van Weelden geprobeerd. Alhoewel het appels en peren vergelijken is het Van Weelden pedaal naar wat ik hoor in de filmpjes geen partij voor de SD. Zal bevooroordeeld zijn hoor en het was niet onmiddelijk wat het nu is. Ik kocht nummer 6 uit het jaar 2009 en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Het pedaal is behulp van bekende en minder bekende grote jongens in Nederland een super pedaal geworden. Voor zover ik heb begrepen worden er nu opnieuw 100 gemaakt.

Ze zullen niet gemaakt zijn om exact dezelfde tone te produceren, maar het zijn allebei wel high end overdrive pedalen in ongeveer de zelfde prijklasse die allebei bedoeld zijn om als 'hart' van je pedalboard te fungeren.
Ik heb zelf de superdrive iv geprobeerd, en hoewel het best goed klonk vond ik hem niet geweldig. Hij blijft de sound van een pedaal hebben. Een goede overstuurde buizen amp heeft gewoon iets waar de superdrive niet aan kan tippen. De van weelden heb ik nog niet getest maar daar heb ik best hoge verwachtingen van (ik ben bekend met andere producten van peter van weelden, en die zijn allemaal echt belachelijk goed). Youtube vind ik geen goed platform om gitaargear op te beluisteren. Bijvoorbeeld de two rock classic reverb, de beste cleane sound die ik (in het echte leven) ooit heb gehoord, klinkt op youtube echt voor geen meter...

tnijland
24 oktober 2013, 00:30
Hier kan ik me wel bij aansluiten. Ook ik heb na veel experimenteren gemerkt dat een overdrive of distortion pedaal vaak compressie toevoegt terwijl een goede preamp juist open blijft klinken. Dat is de reden dat ik zelf erg content ben met de Koch Pedaltone die heel open klinkt.

Toch ben ik erg benieuwd naar deze 2 pedalen van Nederlands bodem en ben (ondanks alle politiek) zelfs bijna een beetje trots op om Nederlander te zijn ;-) Wat een prachtige producten!

muziekschuur
24 oktober 2013, 01:02
Ben benieuwd hoe zich dat verhoudt t.o.v. mijn Mesa Boogie V-twin...

Einzeln
24 oktober 2013, 08:50
Vind dat echt een heel ander geluid. Bovendien is de V-twin feitelijk een solid-state pedaal. De Vtwin haalt zijn scheur niet uit het buisje.

Einzeln
24 oktober 2013, 08:53
Ze zullen niet gemaakt zijn om exact dezelfde tone te produceren, maar het zijn allebei wel high end overdrive pedalen in ongeveer de zelfde prijklasse die allebei bedoeld zijn om als 'hart' van je pedalboard te fungeren.
Ik heb zelf de superdrive iv geprobeerd, en hoewel het best goed klonk vond ik hem niet geweldig. Hij blijft de sound van een pedaal hebben. Een goede overstuurde buizen amp heeft gewoon iets waar de superdrive niet aan kan tippen. De van weelden heb ik nog niet getest maar daar heb ik best hoge verwachtingen van (ik ben bekend met andere producten van peter van weelden, en die zijn allemaal echt belachelijk goed). Youtube vind ik geen goed platform om gitaargear op te beluisteren. Bijvoorbeeld de two rock classic reverb, de beste cleane sound die ik (in het echte leven) ooit heb gehoord, klinkt op youtube echt voor geen meter...
Ik gebruik hem niet om een zwaar overstuurd geluid te produceren. Ik geloof graag dat een overstuurde buizenversterker zonder toevoeging dat beter kan. Of zelfs dat een buizenversterker met slechts een booster dat beter kan. Ik speel over een vox, waar ik drive aan wil toevoegen. Dsu vox en steeds meer zonder dat ik daarvoor extra boost. Ik vind dat dit pedaal daar goed in slaagt. Ben geen buizen purist overigens. Ik geloof dat er met solid-state pedalen net zo veel mogelijk is.

telecastermaster
24 oktober 2013, 10:33
Interview met Lex Bos over zijn Super drive:


http://www.youtube.com/watch?v=PEyFZpVIC7E&feature=player_detailpage