PDA

View Full Version : brommende japanners....



Flipkoos
9 januari 2008, 14:36
Ik heb de vraag al eens eerder gesteld... toch plemp ik hem nog maar es.
Toen kreeg ik (overigens prima onderbouwde!) antwoorden, maar het kwam er op neer dat ik uiteindelijk alleen maar over geaarde stopcontacten kon spelen. Zelfs de tip hoe ik de stopcontacten in mijn huis kon 'aarden'.
Dat heb ik echter nog niet gedaan.

Ik stel de vraag nog maar een keer, en misschien even anders. Ik hoop dat de oplossing in de gitaar zélf te vinden valt en dat ik niet persé m'n huis hoef te verbouwen.

Ik heb een Takamine EAN60C
http://i90.photobucket.com/albums/k248/flipkoos/DSC00613.jpg
http://i90.photobucket.com/albums/k248/flipkoos/DSC00611.jpg

Dit is een elektro-akoestische nylonsnarige gitaar. Niet de goedkoopste meuk maar.... als ik mijn versterker (of de pc...om op te nemen) op een ongeaard stopcontact aangesloten heb, hoor ik een stevige 100hz brom. Onbruikbaar dus.
Geaard gaat het prima. Nu zou dit komen omdat een staalsnarige elektro-akoestische zichzelf meer 'aard' (stalen snaren).
Ik heb echter gisteren een Epiphone c70ce gekocht, ook een nylonsnarige elektro-akoestische, en die heeft dat probleem helemaal niet. Deze heeft een Epiphone Six/Chorus element.

Kan er niet iets in de Takamine of in haar element aangepast worden? Dan kan ik tenminste overal normaal inpluggen...
Of is dat een te grote operatie?
Is het een productiefout in het element? Of hebben alle nylonsnarige Takamines dat?

Groet, Peter

FreeGee
9 januari 2008, 15:30
Ik heb de vraag al eens eerder gesteld... toch plemp ik hem nog maar es.
Toen kreeg ik (overigens prima onderbouwde!) antwoorden, maar het kwam er op neer dat ik uiteindelijk alleen maar over geaarde stopcontacten kon spelen. Zelfs de tip hoe ik de stopcontacten in mijn huis kon 'aarden'.
Dat heb ik echter nog niet gedaan.

Ik stel de vraag nog maar een keer, en misschien even anders. Ik hoop dat de oplossing in de gitaar zélf te vinden valt en dat ik niet persé m'n huis hoef te verbouwen.

Ik heb een Takamine EAN60C
http://i90.photobucket.com/albums/k248/flipkoos/DSC00613.jpg
http://i90.photobucket.com/albums/k248/flipkoos/DSC00611.jpg

Dit is een elektro-akoestische nylonsnarige gitaar. Niet de goedkoopste meuk maar.... als ik mijn versterker (of de pc...om op te nemen) op een ongeaard stopcontact aangesloten heb, hoor ik een stevige 100hz brom. Onbruikbaar dus.
Geaard gaat het prima. Nu zou dit komen omdat een staalsnarige elektro-akoestische zichzelf meer 'aard' (stalen snaren).
Ik heb echter gisteren een Epiphone c70ce gekocht, ook een nylonsnarige elektro-akoestische, en die heeft dat probleem helemaal niet. Deze heeft een Epiphone Six/Chorus element.

Kan er niet iets in de Takamine of in haar element aangepast worden? Dan kan ik tenminste overal normaal inpluggen...
Of is dat een te grote operatie?
Is het een productiefout in het element? Of hebben alle nylonsnarige Takamines dat?

Groet, Peter

Het is maar een idee en ik weet niet wat het effect zou zijn, maar zou het kunnen zijn dat de plus en min van het signaal in de Takamine verwisseld zijn ? Dan zou de afscherming binnen in de gitaar (als die er is tenminste) en van je kabel tussen gitaar en versterker niet effectief meer zijn.

Flipkoos
9 januari 2008, 19:03
Hmmm...dat klinkt niet heel erg ingewikkeld...maar ga er zelf niet aan prutsen.

Anderen nog ideeën?

Blend
9 januari 2008, 19:37
Hmmm...dat klinkt niet heel erg ingewikkeld...maar ga er zelf niet aan prutsen.

Anderen nog ideeën?

+ en - da batterij misschien omgedraaid?

misschien even het element schoonmaken, misschien zit er vuil in, of iets los ofzo. anders: pré-amp zo laag mogelijk, kijken of er dan nog mee te werken valt. probeer ook de equalizer eens, misschien is het op een bepaalde frequentie? (teveel mid's, treble weetikveel)

en anders moet je misschien er een pedaaltje bij kopen, die die ruis onderdrukt, (denk aan een compressor, equalizer, en je heb ook gewone 'ruisonderdrukkers' zeg maar)

succes!

Pais
9 januari 2008, 19:39
misschien even het element schoonmaken, misschien zit er vuil in, of iets los ofzo.

Kan dat met een piezo?

Blend
9 januari 2008, 19:41
Kan dat met een piezo?

ik denk dat het aan de pre-amp ligt, dus ja, dat is mogelijk :)

LaurentB
9 januari 2008, 20:31
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Shadow-element op mijn klassieke Hopf.

Overigens heb je naast een Takamine ook een opmerkelijk wandtapijt, zie ik :D

Flipkoos
9 januari 2008, 21:01
Heel ff off-topic:

Gezien de ruige structuur van de muur heb ik er voor gekozen iets zachts achter mijn gitaar te doen. In dit geval een pluizige WC-mat (niet in die hoedanigheid gebruikt overigens) in de vorm van een hart. Goedkoop en decoratief!

@ Blend: Als je de + en de - omdraaid doet hij toch helemaal niets?
En een ruisonderdrukker is niet echt een optie. Die vernielt niet alleen de ruis maar ook nog de klank van je gitaar...

Lage volumes blijft het onbruikbaar...het zoemt gewoon door.

Misschien moet ik idd de preamp eens uit elkaar halen...kijken of er iets los zit.

Laser
9 januari 2008, 21:14
Ik had dat probleem ook met de Seagull S6+ met LR Baggs element en preamp... op stopcontacten zonder aarding. Heb ervan geleerd dat ik geaard moet spelen. Wordt ook aangeraden. Waarom prutsen aan de electronica van de gitaar als de aanbevelingen voor gebruik van de versterker zo expliciet zijn???

Blend
9 januari 2008, 21:32
@ Blend: Als je de + en de - omdraaid doet hij toch helemaal niets?
En een ruisonderdrukker is niet echt een optie. Die vernielt niet alleen de ruis maar ook nog de klank van je gitaar...

Lage volumes blijft het onbruikbaar...het zoemt gewoon door.

Misschien moet ik idd de preamp eens uit elkaar halen...kijken of er iets los zit.

volgens mij wel, dat zou een rede kunnen zijn dat er een ruis doorheen zit, maar dan is het signaal érg zacht, en de ruis érg hard, dus ik denk niet dat het daaraan ligt.

kraken de potmeters ook? in dat geval is het zeker te weten je pre-amp...

Flipkoos
9 januari 2008, 21:42
kraken de potmeters ook? in dat geval is het zeker te weten je pre-amp...

nopez........

Flipkoos
9 januari 2008, 21:43
Ik had dat probleem ook met de Seagull S6+ met LR Baggs element en preamp... op stopcontacten zonder aarding. Heb ervan geleerd dat ik geaard moet spelen. Wordt ook aangeraden. Waarom prutsen aan de electronica van de gitaar als de aanbevelingen voor gebruik van de versterker zo expliciet zijn???

Maar dan is het toch vreemd dat ik ook een Seagull S6+ bezit, mét L.R.Baggs en preamp....en dat ik dat probleem bij die gitaar nu juist net niet heb???

Blend
9 januari 2008, 22:39
Maar dan is het toch vreemd dat ik ook een Seagull S6+ bezit, mét L.R.Baggs en preamp....en dat ik dat probleem bij die gitaar nu juist net niet heb???

inderdaad, want bij zulke ruis hoef je vaak alleen maar je hand op de snaren te leggen, en het spulletje is ook 'geaard'.

@flipkoos: weet je wel zeker dat alles geaard is? dat er geaarde stopcontacten zitten wil niet meteen zeggen dat er werkelijk ook 3 draden vanuit je meterkast lopen.

Flipkoos
9 januari 2008, 22:58
Nee...alleen het stopcontact in de keuken is bij ons geaard...en daar heb ik het bromprobleem dan ook niet...

Maar om nou steeds in de keuken te spelen, en daar de computer neer te gaan zetten om op te nemen...nie handig...

We gaan in juni verhuizen...misschien is in ons nieuwe huis meer geaard...:P

Blend
9 januari 2008, 23:14
Nee...alleen het stopcontact in de keuken is bij ons geaard...en daar heb ik het bromprobleem dan ook niet...

Maar om nou steeds in de keuken te spelen, en daar de computer neer te gaan zetten om op te nemen...nie handig...

We gaan in juni verhuizen...misschien is in ons nieuwe huis meer geaard...:P

ah, dus het heeft wél met die aardig te maken. koop een stekkerdoos (geaard!) + lang verlengsnoer en speluh maar!

DeiDRagonas
9 januari 2008, 23:59
Ik heb exact hetzelfde probleem en speel nu ook met een verlengsnoer naar een geaard stopcontact.
Super irritant is het, want mn cheap-ass Crafter van 300,- heeft er totaal geen last van.. Ook niet op ongeaarde stopcontacten!! En ik ben dan ook van mening dat zoiets te veranderen moet zijn.
Als een goedkope Crafter t kan, kan een dure Gibson t ook! En ik breng hem dan ook binnekort naar een bouwer. Ik weet niet hoe, maar hij zorgt er vast voor dat t probleem verleden tijd gaat zijn.

grt Roy.

Flipkoos
10 januari 2008, 11:16
Als een goedkope Crafter t kan, kan een dure Gibson t ook!

Nou ja, dat idee heb ik dus ook een beetje...

Laser
10 januari 2008, 11:48
Nee...alleen het stopcontact in de keuken is bij ons geaard...en daar heb ik het bromprobleem dan ook niet...

Maar om nou steeds in de keuken te spelen, en daar de computer neer te gaan zetten om op te nemen...nie handig...

We gaan in juni verhuizen...misschien is in ons nieuwe huis meer geaard...:P

Flipkoos,
je geeft het antwoord zelf al. De aarding maakt het verschil, dus:
nem stormerderhand de keuken in, wip de anderen eruit, en verhuis zo snel mogelijk.
Opgelost!
:)

Flipkoos
10 januari 2008, 12:48
Flipkoos,
je geeft het antwoord zelf al. De aarding maakt het verschil, dus:
nem stormerderhand de keuken in, wip de anderen eruit, en verhuis zo snel mogelijk.
Opgelost!
:)

Ja duh...en het antwoord is dus gelijk het probleem...

maw... Dat ding moet het gewoon OVERAL doen! Dat dat kan bewijzen mijn andere gitaren.
En niet overal waar ik kom of oefen is de boel geaard...

Flipkoos
12 januari 2008, 15:22
Hou je me wel op de hoogte Dei,

Ik zie dat je in Appingedam woont...da's dichtbie mejong.
Misschien zou Don Hofstee van Westerhaven zoiets kunnen oplossen?

DeiDRagonas
14 januari 2008, 16:09
Hou je me wel op de hoogte Dei,

Ik zie dat je in Appingedam woont...da's dichtbie mejong.
Misschien zou Don Hofstee van Westerhaven zoiets kunnen oplossen?


Yes, doe ik.
Ik denk dat Don het wel fixen kan, maar ik ga eerst eens bij Rikkers informeren. Ik heb een vermoeden dat ik dan mn gitaar minder lang kwijt ben. Ik ga er binnen nu en een week of twee heen, dus als t zover is bump ik dit topic wel weer.

Grt Roy!