PDA

View Full Version : Elixer elastiexer?



RedBuell
9 januari 2008, 11:40
Op mijn LTD EC1000 werd een tijdje geleden een setje Elixers geplaatst (011). Ze spelen lekker, worden niet snel oud of althans zo voelen ze niet aan en klinken ook goed".

Toen mijn RG770 met floyd toe was aan een nieuw setje snaren er ook maar een setje op gezet (010). IK vond de snaren erg strak staan en de brug richtte zich behoorlijk op, ik heb hier ook een topic aan gewijd: http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=14

Na wat afstellen van de schroeven in de body stond hij goed en de spanning op de snaren werd minder op den duur. Nu lijkt het wel of de snaren blijven oprekken en dat de rek er nog niet echt uit is. Na wat nummers spelen en soms wat duikvluchten met de floyd is de toon hoogte van alle snaren weer iets lager. Met mijn finetuners stem ik de boel dan weer, maar na 3x stemmen zijn die finetuners helemaal ingedraaid en moet ik de locknut loshalen de gewone tuners wat aandraaien (nadat ik de fine tuners een heel stuk heb uitgeraaid) en na vastzetten van de locknut weer stemmen met de finetuners. Dit herhaalt zich iedere keer na ca 4x stemmen met de finetuners, het lijkt erop dat die snaren nog veel verder blijven uitrekken, ik heb het idee dat het destijds met de D'addario's niet gebeurde, die klonken gewoon snel oud maar leken wel stabieler.

Hebben meer Elixer gebruikers hier last van? of is mijn gitaar niet goed afgesteld, ik heb het idee dat de snaren van mijn LTD (een 011 setje in D gestemd) ook stukken minder strak staan dan toen ze er net vers op zaten en daardoor ook weer een beetje fretbuzz geven.

wiegersma
10 januari 2008, 07:03
Ik heb ooit een aantal setjes Elixers uitgeprobeerd en het viel me op dat ik erg lang bezig was met het oprekken van de snaren bij het opzetten. Dit vond ik een groot nadeel van Elixers. Ook braken de snaren erg snel (nog groter nadeel). ik ben weer overgestapt naar mijn oude merk.

Lenweë Míriel
10 januari 2008, 10:58
Heb ik volgens mij weinig last van. (kan me niet goed meer herinneren want dit setje ligt er ook al weer een tijdje op)
Maar snaren breken met mijn trem is me nog niet overkomen, wel merkte ik dat ze op mijn lp wel wat sneller braken maar dat lag volgens mij meer ergens anders aan.
Verder zou je wellicht kunnen proberen je toplock eerst even niet te gebruiken en alle snaren gewoon wat hoger stemmen en natuurlijk eerst even flink de tremolo gebruiken. Dan zal de rek er toch wel snel uit moeten zijn

Riky
10 januari 2008, 11:28
Omdat ik niet zo veel speel op mijn akkoustische als op mijn electrische heb ik op mijn akkoustischie altijd elixers 0.10. Gaan echt super lang mee, meer dan een jaar bij mij voordat ze echt op zijn.
Ik heb ze ook een keer op mijn electrische gehad, maar dat viel erg tegen. Ze breken idd en ik heb dan liever betruwbare snaren dan goed klinkende dus nu gooi ik er altijd d'addario snaren op. Nog nooit een geknapt met veel floyd rose gebruik.

conclusie: Op mij akkoustische vind ik het echt ideale snaren, maar op electrische zijn ze te duur in vergelijking met betrouwbaarheid.

Op mijn akkoustische gitaar zijn ze vrij snel stemvast, maar het gaat idd niet zo snel als met de d'addario snaren op mijn electrische... daar heb ik de rek met 3 flinken dive bombs wel uit.

wiegersma
11 januari 2008, 07:15
Bij mijn trem braken ze niet. Ik heb een Les Paul. Maar het baleind vloog er binnen een uur af en bij een volgend setje brak de b-snaar ergens in het midden na een dag.